• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja ul. Klonowej z tramwajem i potencjalną nową zabudową przy dworcu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu. Po prawej wjazd na wiadukt tramwajowy nad torami kolejowymi.
  • Wizualizacja przestrzeni w obrębie dworca we Wrzeszczu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu.

Wraca pomysł budowy odnogi trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca kolejowego we WrzeszczuMapka. Urzędnicy chcą w ten sposób odciążyć pętle tramwajowe na Dolnym Tarasie w związku z realizacją trasy Nowej Politechnicznej. Inwestycja będzie priorytetem w działaniach miasta w najbliższych latach.



Dokąd powinny dojeżdżać tramwaje z Południa przez Nową Politechniczną?

Pomysł budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową pojawia się w koncepcjach rozwojowych miasta od kilku lat. Docelowo tramwaje w ten sposób mają docierać pod dworzec we Wrzeszczu, a później nowym wiaduktem nad torami do al. LegionówMapka, skąd możliwe będzie ich skierowanie m.in. na Zaspę i Przymorze.

Zgodnie z najnowszą propozycją zawartą w Strategii Gdańsk 2030 Plus trasa ta miałaby być przedłużona nawet do Letnicy i ul. Marynarki PolskiejMapka.

Zanim jednak dojdzie do realizacji tak ambitnych planów, priorytetem stała się budowa pierwszego ok. 300-metrowego odcinka - od al. Grunwaldzkiej do dworca Gdańsk Wrzeszcz wraz z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje przy przystanku PKM Gdańsk BrętowoMapka).

Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, przyspieszenie działań miasta ma związek z projektowaną już trasą Nową Politechniczną (GP-W). Nowe linie tramwajowe zjeżdżające z Górnego Tarasu w wysoką częstotliwością potrzebują bowiem miejsca do zakończenia biegu i powrotu na Południe.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Przebieg trasy Nowej Politechnicznej (Gdańsk Południe-Wrzeszcz).
  • Planowany układ transportowy Gdańska zgodnie ze Strategią 2030 Plus.

Istniejące pętle tramwajowe zbyt daleko od centrum Wrzeszcza



Najbliższa pętla tramwajowa po włączeniu w al. Grunwaldzką - Strzyża PKMMapka oznacza wydłużenie trasy z Wrzeszcza o kilka kilometrów, a ponadto komplikuje organizację ruchu w obrębie przyległej zajezdni - pętla jest wykorzystywana także do przejazdów technicznych celem przestawienia pojazdów na zajezdni.

Kolejne pętle, czyli OliwaMapkaJelitkowoMapka jeszcze bardziej wydłużają trasy tramwajów z Południa, a tym samym generują dodatkowe koszty funkcjonowania komunikacji na odcinkach, gdzie nie ma zapotrzebowania na tak znaczne zwiększenie liczby kursów.

- Z eksploatacyjnego punktu widzenia [krańcówka] Klonowa powinna być gotowa nie później niż otwarcie linii GP-W. Funkcjonowanie linii GP-W bez trasy w ul. Klonowej będzie generowało problemy eksploatacyjne na sieci tramwajowej w północnej części miasta poprzez brak możliwości technicznych kończenia dwóch nowych linii na istniejących pętlach - tłumaczy w "Wyborczej" Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
  • Pętla autobusowa przed dworcem, która zostanie całkowicie przebudowana. Obowiązujący plan zagospodarowania dopuszcza w tym miejscu realizację wieżowca i przeniesienie pętli np. pod ziemię.
  • Ulica Klonowa to obecnie przede wszystkim parking.
  • W I etapie przewiduje się budowę tylko krótkiego odcinka od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu. Docelowo tramwaj dojeżdżałby nawet do Letnicy.

Realizacja ze środków unijnych lub wyłącznie z budżetu miasta



Utworzenie torów odstawczych przy wrzeszczańskim dworcu będzie wpisane w kolejny, piąty etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej z realizacją na lata 2022-2029, zaś przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i budowlanej może zostać rozpisany jeszcze przed końcem bieżącego roku.

Gdańsk zamierza ubiegać się o środki unijne na realizację nowego odcinka torowiska wraz z przebudową całej przestrzeni przed dworcem kolejowym (w tym pętli autobusowej). Jak wynika z nieoficjalnych informacji "Wyborczej", nawet bez wsparcia z UE inwestycja dojdzie do skutku ze względu na ogromne znaczenie dla całego układu transportowego.

Czytaj też:

Wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa


[Artykuł z 2011 r.] Plan zagospodarowania dla rejonu dworca we Wrzeszczu

Opinie (213) 2 zablokowane

  • gdzie się nie obrócisz w Gdańsku jest rozkopane, zdewastowane...że niby są w trakcie remontu

    w niektórych miejscach trwa to od roku..
    ale na tych remontach nie widać żywego ducha no może czasem 2-3 w kamizelkach sie kręci!

    ktoś wymyślił sobie tramwaje we Wrzeszczu....ciekawe ile kosztowała ta " wizualizacja"?
    przy działaniu obecnych władz to brzmi jak plany lotu na marsa w najbliższym czasie!

    • 9 0

  • Super

    Dobry pomysl

    • 1 9

  • Mój lepszy pomysł dla UM.

    Nad ziemią same wieżowce w Gdańsku. Więcej miejsca dla deweloperów. Ulice pod ziemią.

    • 10 0

  • Już nie kombinujcie z tymi obrazkami. Wydrukujcie to w rzeczywistości na Dzień Dziecka.

    • 4 0

  • Kompletny bezsens.

    Tak po prostu.

    • 5 1

  • Tramwaj najbardziej szkodliwy niewydolny i kosztowny pojazd w komunikacji miejskiej dlatego własnie go rozbudowuja!

    bo to zamówienia powiazane najwiecej kasy mozna przewalic i zarobią wszyscy!

    • 5 5

  • Nowa Letnica (2)

    A co z reaktywacją kolejki SKM przez Nową Letnicę do Brzeźna?

    • 6 2

    • (1)

      Nie ma co reaktywować bo rozebrano tory i zapewne zrobią ścieżkę rowerową

      • 0 1

      • Tory są rozebrane w Nowym Porcie.Do stadionu kibole dojeżdżają na mecze.PiS obiecał po wyborach,kolejkę SKM reaktywować.

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Jeśli to będzie zbudowane tak jak pokazuje to pierwsze zdjęcie (3)

    to trup będzie słał się gęsto. Ludzie przechodzący gdziekolwiek przez tory. Naprawdę ktoś chce budować specjalną 250 metrową odnogę tramwaju?

    • 21 21

    • Najgorsze, że durnia nie przekonasz

      że jest głupi, a jego pomysł to patologia.

      • 6 7

    • pojedź sobie gdzieś na Zachód czy choćby do Lwowa (1)

      Linie tramwajowe towarzyszące ciągom pieszym to norma i jakoś trup nie ściele się gęsto. Ale tu trzeba trochę otworzyć głowę, a to już pewnie problem.

      • 12 2

      • do polskiego miasta?

        • 0 0

  • Czekam na ekspertyzę inżyniera kolejnictwa.

    Bez niej decyzja będzie znacznie utrudniona, wręcz niemożliwa.

    • 2 0

  • Urzednicy sa po jakich mocnych substancjach psychoaktywnych

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane