- 1 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (161 opinii)
- 2 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (238 opinii)
- 3 Zdejmowali dzikie roje pszczół (19 opinii)
- 4 Do kogo z pomocą przyleci śmigłowiec? (108 opinii)
- 5 Znaki na Armii Krajowej do poprawki (53 opinie)
- 6 Jest nowy dyrektor gdyńskiego urzędu (104 opinie)
Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu
Wraca pomysł budowy odnogi trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca kolejowego we Wrzeszczu. Urzędnicy chcą w ten sposób odciążyć pętle tramwajowe na Dolnym Tarasie w związku z realizacją trasy Nowej Politechnicznej. Inwestycja będzie priorytetem w działaniach miasta w najbliższych latach.
Zgodnie z najnowszą propozycją zawartą w Strategii Gdańsk 2030 Plus trasa ta miałaby być przedłużona nawet do Letnicy i ul. Marynarki Polskiej.
Zanim jednak dojdzie do realizacji tak ambitnych planów, priorytetem stała się budowa pierwszego ok. 300-metrowego odcinka - od al. Grunwaldzkiej do dworca Gdańsk Wrzeszcz wraz z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje przy przystanku PKM Gdańsk Brętowo).
Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, przyspieszenie działań miasta ma związek z projektowaną już trasą Nową Politechniczną (GP-W). Nowe linie tramwajowe zjeżdżające z Górnego Tarasu w wysoką częstotliwością potrzebują bowiem miejsca do zakończenia biegu i powrotu na Południe.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Istniejące pętle tramwajowe zbyt daleko od centrum Wrzeszcza
Najbliższa pętla tramwajowa po włączeniu w al. Grunwaldzką - Strzyża PKM oznacza wydłużenie trasy z Wrzeszcza o kilka kilometrów, a ponadto komplikuje organizację ruchu w obrębie przyległej zajezdni - pętla jest wykorzystywana także do przejazdów technicznych celem przestawienia pojazdów na zajezdni.
Kolejne pętle, czyli Oliwa i Jelitkowo jeszcze bardziej wydłużają trasy tramwajów z Południa, a tym samym generują dodatkowe koszty funkcjonowania komunikacji na odcinkach, gdzie nie ma zapotrzebowania na tak znaczne zwiększenie liczby kursów.
- Z eksploatacyjnego punktu widzenia [krańcówka] Klonowa powinna być gotowa nie później niż otwarcie linii GP-W. Funkcjonowanie linii GP-W bez trasy w ul. Klonowej będzie generowało problemy eksploatacyjne na sieci tramwajowej w północnej części miasta poprzez brak możliwości technicznych kończenia dwóch nowych linii na istniejących pętlach - tłumaczy w "Wyborczej" Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Realizacja ze środków unijnych lub wyłącznie z budżetu miasta
Utworzenie torów odstawczych przy wrzeszczańskim dworcu będzie wpisane w kolejny, piąty etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej z realizacją na lata 2022-2029, zaś przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i budowlanej może zostać rozpisany jeszcze przed końcem bieżącego roku.
Gdańsk zamierza ubiegać się o środki unijne na realizację nowego odcinka torowiska wraz z przebudową całej przestrzeni przed dworcem kolejowym (w tym pętli autobusowej). Jak wynika z nieoficjalnych informacji "Wyborczej", nawet bez wsparcia z UE inwestycja dojdzie do skutku ze względu na ogromne znaczenie dla całego układu transportowego.
Czytaj też:
Wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa
[Artykuł z 2011 r.] Plan zagospodarowania dla rejonu dworca we Wrzeszczu
Opinie (213) 2 zablokowane
-
2022-05-24 10:47
Ambitnie. 3mam kciuki za linię autobusową pod ziemią.
Jak i za całość projektu.
- 1 6
-
2022-05-24 10:49
linia tramwajowa.
Super pomysly. Nareszcie ten Gdansk moze bedzie jakoś wygladal,bo odstaje od innych miast,chocby pod wzgledem czystosci chodnikow .Mam juz troche lat zycia a tak bardzo chcialabym doczekaczac tych chwil i zobaczyć na wlasne oczy moje piekne miasto z innej strony.pieknie przy ty dworcu.
- 2 6
-
2022-05-24 11:00
wybory jakieś mają być niedługo?
ankieta jak zawsze cudowna - każda z tras przebiega obok dworca (przystanki dmowskiego i klonowa). Odnoga tylko do dworca nie ma najmniejszego sensu, spięcie z Legionów już tak.
- 5 2
-
2022-05-24 11:03
beznadzieja
zamiast zrobić cywilizowane przystanki na ładnym zielonym placu zabetonujemy wszystko dokumentnie.. a wieżowiec pasować będzie do zabytkowych kamienic wprost idealnie
- 10 0
-
2022-05-24 11:05
pod ziemię?
Przecież tam Strzyża jest pod ziemią.
- 8 0
-
2022-05-24 11:29
Pomysł mam taki:
tramwaj ok, ale pod ziemia parking i układ komunikacyjny poprowadzony tunelem. Busy u góry z pętla Tramwajową i zielenią
- 5 1
-
2022-05-24 11:29
(2)
Napisałem do pani Oli że chcę linie tramwajową do nas do Gumilewic Małych pod Elblągiem. Chcemy żyć eko bez konieczności jazdu ałtami, a na pewno dwie albo nawet cztery osoby by jeździły bo pracują w gdańsku.
- 8 2
-
2022-05-24 11:47
Dostałeś serduszko w komentarzu od ekipy Oli Dulkiewicz od "soszjalmediów"? (1)
- 5 0
-
2022-05-24 20:09
Nie, bo one są zarezerwowane tylko dla kochanych Gdańszczan i Gdańszczanek :-P
- 0 0
-
2022-05-24 11:43
Borawski, mistrz inwestycji na papierze
Jak i to całe towarzystwo zresztą
- 13 1
-
2022-05-24 11:45
Dziwna polittka rujnowania GD
Siega jeszcze konca wojny, sasiadom z zachodu nie podobaja sie ładne miasta GD
Po co nam ladny GD jak szpeci tylko brudny Brlin- 5 1
-
2022-05-24 11:47
Gdańsk
Zawsze byl Polski
Jasiu zapamietaj!- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.