- 1 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (158 opinii)
- 2 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (238 opinii)
- 3 Do kogo z pomocą przyleci śmigłowiec? (104 opinie)
- 4 Zdejmowali dzikie roje pszczół (15 opinii)
- 5 Znaki na Armii Krajowej do poprawki (49 opinii)
- 6 Jest nowy dyrektor gdyńskiego urzędu (97 opinii)
Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu
Wraca pomysł budowy odnogi trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca kolejowego we Wrzeszczu. Urzędnicy chcą w ten sposób odciążyć pętle tramwajowe na Dolnym Tarasie w związku z realizacją trasy Nowej Politechnicznej. Inwestycja będzie priorytetem w działaniach miasta w najbliższych latach.
Zgodnie z najnowszą propozycją zawartą w Strategii Gdańsk 2030 Plus trasa ta miałaby być przedłużona nawet do Letnicy i ul. Marynarki Polskiej.
Zanim jednak dojdzie do realizacji tak ambitnych planów, priorytetem stała się budowa pierwszego ok. 300-metrowego odcinka - od al. Grunwaldzkiej do dworca Gdańsk Wrzeszcz wraz z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje przy przystanku PKM Gdańsk Brętowo).
Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, przyspieszenie działań miasta ma związek z projektowaną już trasą Nową Politechniczną (GP-W). Nowe linie tramwajowe zjeżdżające z Górnego Tarasu w wysoką częstotliwością potrzebują bowiem miejsca do zakończenia biegu i powrotu na Południe.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Istniejące pętle tramwajowe zbyt daleko od centrum Wrzeszcza
Najbliższa pętla tramwajowa po włączeniu w al. Grunwaldzką - Strzyża PKM oznacza wydłużenie trasy z Wrzeszcza o kilka kilometrów, a ponadto komplikuje organizację ruchu w obrębie przyległej zajezdni - pętla jest wykorzystywana także do przejazdów technicznych celem przestawienia pojazdów na zajezdni.
Kolejne pętle, czyli Oliwa i Jelitkowo jeszcze bardziej wydłużają trasy tramwajów z Południa, a tym samym generują dodatkowe koszty funkcjonowania komunikacji na odcinkach, gdzie nie ma zapotrzebowania na tak znaczne zwiększenie liczby kursów.
- Z eksploatacyjnego punktu widzenia [krańcówka] Klonowa powinna być gotowa nie później niż otwarcie linii GP-W. Funkcjonowanie linii GP-W bez trasy w ul. Klonowej będzie generowało problemy eksploatacyjne na sieci tramwajowej w północnej części miasta poprzez brak możliwości technicznych kończenia dwóch nowych linii na istniejących pętlach - tłumaczy w "Wyborczej" Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Realizacja ze środków unijnych lub wyłącznie z budżetu miasta
Utworzenie torów odstawczych przy wrzeszczańskim dworcu będzie wpisane w kolejny, piąty etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej z realizacją na lata 2022-2029, zaś przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i budowlanej może zostać rozpisany jeszcze przed końcem bieżącego roku.
Gdańsk zamierza ubiegać się o środki unijne na realizację nowego odcinka torowiska wraz z przebudową całej przestrzeni przed dworcem kolejowym (w tym pętli autobusowej). Jak wynika z nieoficjalnych informacji "Wyborczej", nawet bez wsparcia z UE inwestycja dojdzie do skutku ze względu na ogromne znaczenie dla całego układu transportowego.
Czytaj też:
Wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa
[Artykuł z 2011 r.] Plan zagospodarowania dla rejonu dworca we Wrzeszczu
Opinie (213) 2 zablokowane
-
2022-05-24 08:14
"jak Bog chce kogos ukarac (2)
To mu rozum odbiera"
Pol biedy gdy skutki dotykaja jedynie delikwenta. W przypadku urzednikow miejskich i samo(sie)rzadowcow skutki ich nieodpowiedzialnosci zasr...waja nam rzeczywistosc na dlugie lata...- 16 2
-
2022-05-24 11:12
Nie na "długie lata"... (1)
... Tylko na zawsze.
- 5 0
-
2022-05-24 12:13
trochę
optymizmu...
;)- 3 1
-
2022-05-24 12:10
Nie chodzi o tramwaj, mieszkańców czy 269m - tylko o deweloperkę
Na tych obrazkach wszystko wokół dworca jest zabetonowane na kilka pięter. tam jest kasa i ciśnienie a nie w 269m dla mieszkańców. Nawrotkę (bo nie pętlę) można zrobić wszędzie. A tak przy okazji to we Wrzeszczu była zajezdnia (i nawrotka) tylko miasto ją sprzedało pod wieżowce.
- 13 0
-
2022-05-24 12:10
jaja se robicie?
na morenie i we wrzeszczu jest wszystko w każdą stroną a całe poudnie stoi, nic nie jest budowane, nawet drogi nie są remontowane - NIC. i niech nikt nawet nie otwiera pyska że można było sobie kupić mieszkanie w centrum. Nie. Ludzie kupili tam, płacą podatki, a w normalnych miastach/krajach najpierw buduje się linie drogowe a potem osiedla. a u nas patodeweloperka z pozwoleniem swojego zdechłego guru pawełka nawaliła bloków, nie budując absolutnie żadnych dróg i jest kongo.... a pajace pakują kase w kolejne linie na morenie czy we wrzeszczu. po prostu kpina...
- 12 3
-
2022-05-24 09:23
Czyj to pomysl? Mieszkancow czy Fragu? (4)
- 9 1
-
2022-05-24 11:25
dewelopera, który ma tam posiada część terenu (3)
i forsuje "partnerstwo prywatno-publiczne"...
Oczywiście na zasadzie "kapitalizacja zysków, socjalizacja kosztów".
Wieżowiec będzie stał nad publiczną infrastrukturą, która pójdzie pod ziemię...
Na dodatek, tam są budynki, którymi na pewno interesuje się konserwator...- 3 0
-
2022-05-24 11:34
A FRAG (2)
to nie deweloper? FRAG chcial zabudowac polnocna czesc Podwala Przedmiejskiego.
- 2 3
-
2022-05-24 11:45
No i chyba dobrze? (1)
To jest środek miasta, a dziś tam masz wygony pustej, chaotycznej przestrzeni
- 3 3
-
2022-05-24 12:10
nie, to nie jest dobrze...
Bo aby coś dobrze zrobić, to trzeba myśleć a nie wymuszać...
- 2 0
-
2022-05-24 07:57
O co chodzi? O to co mówi podpis pod jednym ze zdjęć (4)
Wieżowiec ma placu przed dworcem. Vivat developerzy! Vivat Ola!
- 25 0
-
2022-05-24 11:47
Chłopie, to jest środek miasta (1)
Pojedź, nie wiem? Do Berlina, Barcelony, Amsterdamu i zobacz jak wyglądają centra miast
- 3 4
-
2022-05-24 12:08
łąk nad Szprewą w samym centrum miasta to Berlinowi zazdroszczę
Choć bardzo wielu berlińczyków się tam wyleguje, to jednak dają radę.
- 4 0
-
2022-05-24 11:09
wiesz, jezeli jest coś czego nie lubię w gdańsku bardziej niż jego władz (1)
to wszechobecny bajzel rodem z 3 świata, który obrońcy "zieleni" osłaniają własną piersią bo "betonujom".
Z tą nawalanką oszołomów z obu stron tu się nigdy nic nie zmieni.- 6 4
-
2022-05-24 11:48
Prawda
Gdańsk to chaotyczna federacja niepowiązanych ze sobą wiosek, a nie wielkie miasto. Nie lubię układu przestrzennego Gdańska.
- 9 1
-
2022-05-24 08:13
Hucisko (2)
A kiedy pomyśli ktoś żeby odciążyć pętlę Hucisko i "jak kiedyś" puścić część tramwajów przez 3 Maja ?
Mogłaby tam jechać 12 tka na Siedlce i któryś z numerów na Stogi czy na Chełm.- 19 2
-
2022-05-24 09:01
(1)
nie da się bo mimo iż zlikwidowano węzeł przesiadkowy przy Dworcu to nadal pchają tam niemal wszystkie tramwaje. Podejrzewam że chcą przez to udowodnić niewydolność Huciska no i robić kolejną przebudowę. Polityka miasta odnośnie tramwajów jest zadziwiająca - likwidacja trasy na Łąkowej i dodatkowo zajezdni, wyremontowanie pętli na Klinicznej obecnie nie używanej no i pętli na Przeróbce która okazała się za mała. Takich kwiatków można wiele znaleźć.
- 7 2
-
2022-05-24 11:51
Bo Adamowicz i Dulkiewicz zawsze mieli transport publiczny gdzieś
Jedyne co ich zawsze interesowało, to upamiętnienie swoich kumpli od solidarności
- 6 1
-
2022-05-24 07:18
(3)
Bardzo dobry pomysł , oby więcej zieleni bo to bardzo betonowe miasto, ale lubię Wrzeszcz, za duzo już galerii , powinna zostać Baltycka , fajne przejście na druga stronę dworca, ale stamtąd dostać się gdziekolwiek to tylko na piechotę, masakra, żadnych ławek po drodze żeby odpocząć
- 54 67
-
2022-05-24 07:57
Sam jesteś betonowy (1)
- 9 14
-
2022-05-24 11:51
Jak większość tych krzykaczy, co krzyczą, że "betonujo miasto"
- 3 2
-
2022-05-24 09:03
jak ci wybudują tory to akurat nie będzie miejsca na drzewa
- 16 2
-
2022-05-24 09:18
prosto do mojej sypialini... (1)
moja wizualizacja..
- 5 0
-
2022-05-24 11:49
Marzy ci się długi, czerwony tramwaj?
- 1 0
-
2022-05-24 09:35
(1)
Taaa tramwaj a kierowcy autobusow we Wrzeszczu od miesiecy nie maja nawet toalety
- 14 0
-
2022-05-24 11:49
Bo to wszystko dla Gdańska... Nawet brak miejsca na dwójkę :)
- 3 0
-
2022-05-24 11:48
Opinia wyróżniona
problemem komunikacji w naszym mieście to jest kolizyjność
znacie jakieś miejsce gdzie coś przebudowano by można było bezkolizyjnie przejechać komunikacją? Bo samochodem to można w 3 miejscach. Przy Okopowej na podwale Przedmiejskie i przy Klinicznej do N. Portu. Jeszcze coś na Armii Krajowej. Ale to wszystko chyba jeszcze komuna wymyślała.
- 20 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.