• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja ul. Klonowej z tramwajem i potencjalną nową zabudową przy dworcu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu. Po prawej wjazd na wiadukt tramwajowy nad torami kolejowymi.
  • Wizualizacja przestrzeni w obrębie dworca we Wrzeszczu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu.

Wraca pomysł budowy odnogi trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca kolejowego we WrzeszczuMapka. Urzędnicy chcą w ten sposób odciążyć pętle tramwajowe na Dolnym Tarasie w związku z realizacją trasy Nowej Politechnicznej. Inwestycja będzie priorytetem w działaniach miasta w najbliższych latach.



Dokąd powinny dojeżdżać tramwaje z Południa przez Nową Politechniczną?

Pomysł budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową pojawia się w koncepcjach rozwojowych miasta od kilku lat. Docelowo tramwaje w ten sposób mają docierać pod dworzec we Wrzeszczu, a później nowym wiaduktem nad torami do al. LegionówMapka, skąd możliwe będzie ich skierowanie m.in. na Zaspę i Przymorze.

Zgodnie z najnowszą propozycją zawartą w Strategii Gdańsk 2030 Plus trasa ta miałaby być przedłużona nawet do Letnicy i ul. Marynarki PolskiejMapka.

Zanim jednak dojdzie do realizacji tak ambitnych planów, priorytetem stała się budowa pierwszego ok. 300-metrowego odcinka - od al. Grunwaldzkiej do dworca Gdańsk Wrzeszcz wraz z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje przy przystanku PKM Gdańsk BrętowoMapka).

Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, przyspieszenie działań miasta ma związek z projektowaną już trasą Nową Politechniczną (GP-W). Nowe linie tramwajowe zjeżdżające z Górnego Tarasu w wysoką częstotliwością potrzebują bowiem miejsca do zakończenia biegu i powrotu na Południe.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Przebieg trasy Nowej Politechnicznej (Gdańsk Południe-Wrzeszcz).
  • Planowany układ transportowy Gdańska zgodnie ze Strategią 2030 Plus.

Istniejące pętle tramwajowe zbyt daleko od centrum Wrzeszcza



Najbliższa pętla tramwajowa po włączeniu w al. Grunwaldzką - Strzyża PKMMapka oznacza wydłużenie trasy z Wrzeszcza o kilka kilometrów, a ponadto komplikuje organizację ruchu w obrębie przyległej zajezdni - pętla jest wykorzystywana także do przejazdów technicznych celem przestawienia pojazdów na zajezdni.

Kolejne pętle, czyli OliwaMapkaJelitkowoMapka jeszcze bardziej wydłużają trasy tramwajów z Południa, a tym samym generują dodatkowe koszty funkcjonowania komunikacji na odcinkach, gdzie nie ma zapotrzebowania na tak znaczne zwiększenie liczby kursów.

- Z eksploatacyjnego punktu widzenia [krańcówka] Klonowa powinna być gotowa nie później niż otwarcie linii GP-W. Funkcjonowanie linii GP-W bez trasy w ul. Klonowej będzie generowało problemy eksploatacyjne na sieci tramwajowej w północnej części miasta poprzez brak możliwości technicznych kończenia dwóch nowych linii na istniejących pętlach - tłumaczy w "Wyborczej" Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
  • Pętla autobusowa przed dworcem, która zostanie całkowicie przebudowana. Obowiązujący plan zagospodarowania dopuszcza w tym miejscu realizację wieżowca i przeniesienie pętli np. pod ziemię.
  • Ulica Klonowa to obecnie przede wszystkim parking.
  • W I etapie przewiduje się budowę tylko krótkiego odcinka od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu. Docelowo tramwaj dojeżdżałby nawet do Letnicy.

Realizacja ze środków unijnych lub wyłącznie z budżetu miasta



Utworzenie torów odstawczych przy wrzeszczańskim dworcu będzie wpisane w kolejny, piąty etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej z realizacją na lata 2022-2029, zaś przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i budowlanej może zostać rozpisany jeszcze przed końcem bieżącego roku.

Gdańsk zamierza ubiegać się o środki unijne na realizację nowego odcinka torowiska wraz z przebudową całej przestrzeni przed dworcem kolejowym (w tym pętli autobusowej). Jak wynika z nieoficjalnych informacji "Wyborczej", nawet bez wsparcia z UE inwestycja dojdzie do skutku ze względu na ogromne znaczenie dla całego układu transportowego.

Czytaj też:

Wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa


[Artykuł z 2011 r.] Plan zagospodarowania dla rejonu dworca we Wrzeszczu

Opinie (213) 2 zablokowane

  • "jak Bog chce kogos ukarac (2)

    To mu rozum odbiera"

    Pol biedy gdy skutki dotykaja jedynie delikwenta. W przypadku urzednikow miejskich i samo(sie)rzadowcow skutki ich nieodpowiedzialnosci zasr...waja nam rzeczywistosc na dlugie lata...

    • 16 2

    • Nie na "długie lata"... (1)

      ... Tylko na zawsze.

      • 5 0

      • trochę

        optymizmu...
        ;)

        • 3 1

  • Nie chodzi o tramwaj, mieszkańców czy 269m - tylko o deweloperkę

    Na tych obrazkach wszystko wokół dworca jest zabetonowane na kilka pięter. tam jest kasa i ciśnienie a nie w 269m dla mieszkańców. Nawrotkę (bo nie pętlę) można zrobić wszędzie. A tak przy okazji to we Wrzeszczu była zajezdnia (i nawrotka) tylko miasto ją sprzedało pod wieżowce.

    • 13 0

  • jaja se robicie?

    na morenie i we wrzeszczu jest wszystko w każdą stroną a całe poudnie stoi, nic nie jest budowane, nawet drogi nie są remontowane - NIC. i niech nikt nawet nie otwiera pyska że można było sobie kupić mieszkanie w centrum. Nie. Ludzie kupili tam, płacą podatki, a w normalnych miastach/krajach najpierw buduje się linie drogowe a potem osiedla. a u nas patodeweloperka z pozwoleniem swojego zdechłego guru pawełka nawaliła bloków, nie budując absolutnie żadnych dróg i jest kongo.... a pajace pakują kase w kolejne linie na morenie czy we wrzeszczu. po prostu kpina...

    • 12 3

  • Czyj to pomysl? Mieszkancow czy Fragu? (4)

    • 9 1

    • dewelopera, który ma tam posiada część terenu (3)

      i forsuje "partnerstwo prywatno-publiczne"...
      Oczywiście na zasadzie "kapitalizacja zysków, socjalizacja kosztów".

      Wieżowiec będzie stał nad publiczną infrastrukturą, która pójdzie pod ziemię...
      Na dodatek, tam są budynki, którymi na pewno interesuje się konserwator...

      • 3 0

      • A FRAG (2)

        to nie deweloper? FRAG chcial zabudowac polnocna czesc Podwala Przedmiejskiego.

        • 2 3

        • No i chyba dobrze? (1)

          To jest środek miasta, a dziś tam masz wygony pustej, chaotycznej przestrzeni

          • 3 3

          • nie, to nie jest dobrze...

            Bo aby coś dobrze zrobić, to trzeba myśleć a nie wymuszać...

            • 2 0

  • O co chodzi? O to co mówi podpis pod jednym ze zdjęć (4)

    Wieżowiec ma placu przed dworcem. Vivat developerzy! Vivat Ola!

    • 25 0

    • Chłopie, to jest środek miasta (1)

      Pojedź, nie wiem? Do Berlina, Barcelony, Amsterdamu i zobacz jak wyglądają centra miast

      • 3 4

      • łąk nad Szprewą w samym centrum miasta to Berlinowi zazdroszczę

        Choć bardzo wielu berlińczyków się tam wyleguje, to jednak dają radę.

        • 4 0

    • wiesz, jezeli jest coś czego nie lubię w gdańsku bardziej niż jego władz (1)

      to wszechobecny bajzel rodem z 3 świata, który obrońcy "zieleni" osłaniają własną piersią bo "betonujom".

      Z tą nawalanką oszołomów z obu stron tu się nigdy nic nie zmieni.

      • 6 4

      • Prawda

        Gdańsk to chaotyczna federacja niepowiązanych ze sobą wiosek, a nie wielkie miasto. Nie lubię układu przestrzennego Gdańska.

        • 9 1

  • Hucisko (2)

    A kiedy pomyśli ktoś żeby odciążyć pętlę Hucisko i "jak kiedyś" puścić część tramwajów przez 3 Maja ?
    Mogłaby tam jechać 12 tka na Siedlce i któryś z numerów na Stogi czy na Chełm.

    • 19 2

    • (1)

      nie da się bo mimo iż zlikwidowano węzeł przesiadkowy przy Dworcu to nadal pchają tam niemal wszystkie tramwaje. Podejrzewam że chcą przez to udowodnić niewydolność Huciska no i robić kolejną przebudowę. Polityka miasta odnośnie tramwajów jest zadziwiająca - likwidacja trasy na Łąkowej i dodatkowo zajezdni, wyremontowanie pętli na Klinicznej obecnie nie używanej no i pętli na Przeróbce która okazała się za mała. Takich kwiatków można wiele znaleźć.

      • 7 2

      • Bo Adamowicz i Dulkiewicz zawsze mieli transport publiczny gdzieś

        Jedyne co ich zawsze interesowało, to upamiętnienie swoich kumpli od solidarności

        • 6 1

  • (3)

    Bardzo dobry pomysł , oby więcej zieleni bo to bardzo betonowe miasto, ale lubię Wrzeszcz, za duzo już galerii , powinna zostać Baltycka , fajne przejście na druga stronę dworca, ale stamtąd dostać się gdziekolwiek to tylko na piechotę, masakra, żadnych ławek po drodze żeby odpocząć

    • 54 67

    • Sam jesteś betonowy (1)

      • 9 14

      • Jak większość tych krzykaczy, co krzyczą, że "betonujo miasto"

        • 3 2

    • jak ci wybudują tory to akurat nie będzie miejsca na drzewa

      • 16 2

  • prosto do mojej sypialini... (1)

    moja wizualizacja..

    • 5 0

    • Marzy ci się długi, czerwony tramwaj?

      • 1 0

  • (1)

    Taaa tramwaj a kierowcy autobusow we Wrzeszczu od miesiecy nie maja nawet toalety

    • 14 0

    • Bo to wszystko dla Gdańska... Nawet brak miejsca na dwójkę :)

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    problemem komunikacji w naszym mieście to jest kolizyjność

    znacie jakieś miejsce gdzie coś przebudowano by można było bezkolizyjnie przejechać komunikacją? Bo samochodem to można w 3 miejscach. Przy Okopowej na podwale Przedmiejskie i przy Klinicznej do N. Portu. Jeszcze coś na Armii Krajowej. Ale to wszystko chyba jeszcze komuna wymyślała.

    • 20 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane