• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja ul. Klonowej z tramwajem i potencjalną nową zabudową przy dworcu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu. Po prawej wjazd na wiadukt tramwajowy nad torami kolejowymi.
  • Wizualizacja przestrzeni w obrębie dworca we Wrzeszczu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu.

Wraca pomysł budowy odnogi trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca kolejowego we WrzeszczuMapka. Urzędnicy chcą w ten sposób odciążyć pętle tramwajowe na Dolnym Tarasie w związku z realizacją trasy Nowej Politechnicznej. Inwestycja będzie priorytetem w działaniach miasta w najbliższych latach.



Dokąd powinny dojeżdżać tramwaje z Południa przez Nową Politechniczną?

Pomysł budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową pojawia się w koncepcjach rozwojowych miasta od kilku lat. Docelowo tramwaje w ten sposób mają docierać pod dworzec we Wrzeszczu, a później nowym wiaduktem nad torami do al. LegionówMapka, skąd możliwe będzie ich skierowanie m.in. na Zaspę i Przymorze.

Zgodnie z najnowszą propozycją zawartą w Strategii Gdańsk 2030 Plus trasa ta miałaby być przedłużona nawet do Letnicy i ul. Marynarki PolskiejMapka.

Zanim jednak dojdzie do realizacji tak ambitnych planów, priorytetem stała się budowa pierwszego ok. 300-metrowego odcinka - od al. Grunwaldzkiej do dworca Gdańsk Wrzeszcz wraz z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje przy przystanku PKM Gdańsk BrętowoMapka).

Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, przyspieszenie działań miasta ma związek z projektowaną już trasą Nową Politechniczną (GP-W). Nowe linie tramwajowe zjeżdżające z Górnego Tarasu w wysoką częstotliwością potrzebują bowiem miejsca do zakończenia biegu i powrotu na Południe.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Przebieg trasy Nowej Politechnicznej (Gdańsk Południe-Wrzeszcz).
  • Planowany układ transportowy Gdańska zgodnie ze Strategią 2030 Plus.

Istniejące pętle tramwajowe zbyt daleko od centrum Wrzeszcza



Najbliższa pętla tramwajowa po włączeniu w al. Grunwaldzką - Strzyża PKMMapka oznacza wydłużenie trasy z Wrzeszcza o kilka kilometrów, a ponadto komplikuje organizację ruchu w obrębie przyległej zajezdni - pętla jest wykorzystywana także do przejazdów technicznych celem przestawienia pojazdów na zajezdni.

Kolejne pętle, czyli OliwaMapkaJelitkowoMapka jeszcze bardziej wydłużają trasy tramwajów z Południa, a tym samym generują dodatkowe koszty funkcjonowania komunikacji na odcinkach, gdzie nie ma zapotrzebowania na tak znaczne zwiększenie liczby kursów.

- Z eksploatacyjnego punktu widzenia [krańcówka] Klonowa powinna być gotowa nie później niż otwarcie linii GP-W. Funkcjonowanie linii GP-W bez trasy w ul. Klonowej będzie generowało problemy eksploatacyjne na sieci tramwajowej w północnej części miasta poprzez brak możliwości technicznych kończenia dwóch nowych linii na istniejących pętlach - tłumaczy w "Wyborczej" Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
  • Pętla autobusowa przed dworcem, która zostanie całkowicie przebudowana. Obowiązujący plan zagospodarowania dopuszcza w tym miejscu realizację wieżowca i przeniesienie pętli np. pod ziemię.
  • Ulica Klonowa to obecnie przede wszystkim parking.
  • W I etapie przewiduje się budowę tylko krótkiego odcinka od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu. Docelowo tramwaj dojeżdżałby nawet do Letnicy.

Realizacja ze środków unijnych lub wyłącznie z budżetu miasta



Utworzenie torów odstawczych przy wrzeszczańskim dworcu będzie wpisane w kolejny, piąty etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej z realizacją na lata 2022-2029, zaś przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i budowlanej może zostać rozpisany jeszcze przed końcem bieżącego roku.

Gdańsk zamierza ubiegać się o środki unijne na realizację nowego odcinka torowiska wraz z przebudową całej przestrzeni przed dworcem kolejowym (w tym pętli autobusowej). Jak wynika z nieoficjalnych informacji "Wyborczej", nawet bez wsparcia z UE inwestycja dojdzie do skutku ze względu na ogromne znaczenie dla całego układu transportowego.

Czytaj też:

Wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa


[Artykuł z 2011 r.] Plan zagospodarowania dla rejonu dworca we Wrzeszczu

Opinie (213) 2 zablokowane

  • Oby dojeżdżały (1)

    I oby w końcu zrobili dworzec autobusowy obecnie wysiadamy na środku wyfalowanego asfaltu robimy slalomy między innymi autobusami Niebezpieczne to jest bardzo

    • 12 2

    • wstyd

      drugie po dworcu PKS najbrzysze i najobskorniejsze miejce w gdansku chyba

      • 3 0

  • A może inaczej? (1)

    Dla mieszkańców Moreny dojeżdżających do Wrzeszcza lepiej by było gdyby przedłużyć tory tramwajowe od przystanku PKM Brętowo wzdłuż lub obok Słowackiego. Skoro z jednej strony tramwaj na Morenę wjechał to i spokojnie może zjechać. Taka linia okrężna z numerem "0" w obie strony. Tylko co na to PKM?

    • 11 1

    • PKM odetchnie

      Bo przestanie się tłumaczyć, dlaczego większość kursów omija Brętowo.

      • 3 0

  • gdzie się nie obrócisz w Gdańsku jest rozkopane, zdewastowane...że niby są w trakcie remontu

    w niektórych miejscach trwa to od roku..
    ale na tych remontach nie widać żywego ducha no może czasem 2-3 w kamizelkach sie kręci!

    ktoś wymyślił sobie tramwaje we Wrzeszczu....ciekawe ile kosztowała ta " wizualizacja"?
    przy działaniu obecnych władz to brzmi jak plany lotu na marsa w najbliższym czasie!

    • 9 0

  • ciekawe wyróżnianie

    opinii...
    tag #sponsor ?

    • 3 0

  • Brawo . Zero samochodów tylko tramwaje. (8)

    • 50 51

    • byłoby pięknie (3)

      zero smrodu, hałasu, wypadków, paraliżowania miasta, zniszczonych trawników i chodników... i ile kasy zaoszczedzone

      • 5 15

      • przy magistrali

        kolejowej?

        • 3 0

      • Zero hałasu. (1)

        To dobre.

        • 11 1

        • tych generowany przez samochody tak! a to 95% hałasu w mieście

          • 3 7

    • Tylko tranwaj

      i bilety po 15zł
      Przeciez to ecoprad z niemiec to musi kosztowac

      • 3 0

    • Szczególnie jak się któryś wykrzaczy, o co ostatnio bardzo łatwo.

      • 8 2

    • Tylko dorożki , tak jak było dawniej. (1)

      • 24 4

      • Sześć pasów w lewo

        i sześć pasów w prawo. A te kamienice damy tam.

        • 11 5

  • A gdzie opcja (2)

    Linia powinna iść przez ul. Do Studzienki i potem do zajezdni Zaspa?
    Przecież proponowany przebieg linii to jakaś abberacja i to na górnym i dolnym odcinku. Zamiast szybkiego połączenia tramwajem, będzie wycieczka krajoznawcza i brak alternatywy (czas przejazdu tylko to się liczy) dla samochodu. A rezerwy terenowe przewidziane pod tramwaj miasto po cichu sprzeda. W tym mieście już dawno nie ma żadnego planowania przestrzennego.

    • 16 2

    • Aberacja? Raczej precyzyjnie realizowany plan zniechęcania gdańszczan do transportu publicznego (1)

      • 4 3

      • tu sa bardziej konkretne cele

        w postaci terenu rezerw u góry.

        • 5 0

  • Tepota gdanskich urzednikow (2)

    Sens ma tylko linia od Bretowa stara Slowackiego Garnizon Wrzeszcz Zaspa al. JPII. Oczywiscie moze ona bocznikowac na dworzec we Wrzeszczu jak najbardziej. Tak poprowadzona odciazy zapchane PKM a politechniczna ruch jest mmiejszy. Dodatkowo obsluzylaby cmentarz i nowe osiedla a na Sobieskiego co mamy las, dzialki. Ktos tu powinien udac sie do.psychiatryka.

    • 18 3

    • Jak łatwo rysować palcem po mapie (1)

      • 0 7

      • to zadanie dla inżynierów

        wcale nie trudniejsze niż karkołomny tunel na zboczu błotnistej doliny Królewskiej znacznie bardziej sensowne. Chociażby w komunikacji kierunku OBC.
        Zostaw to fachowcom.

        • 6 0

  • Gdzie ta bieda Gdańska? (3)

    Dopiero co kilka miesięcy temu tak Gdańsk lamentował, że bieda, inflacja, zmiany w PIT że na nic nie będzie pieniędzy.
    A tutaj codziennie czytam o milionowych inwestycjach bez większego sensu, jak wycinka drzew w Nowym Porcie i wymiana piachu za 10 mln zł.

    • 43 13

    • partnerstwo publiczno-prywatne

      kapitalizacja zysku, socjalizacja kosztu.

      • 4 0

    • Spokojnie, akurat wizualizacje są dość tanie w realizacji :)

      • 4 1

    • To proste, kasa jest tam, gdzie akurat znajomy z firmą budowlaną ma wygrać przetarg. Mam nadzieję, że pomogłem.

      • 9 1

  • Jedno kłuje w oczy - ten koszmarny wysokościowiec.

    Demolowanie przestrzeni trwa w najlepsze. Najpierw zbudowali ten koszmar w miejscu domu towarowego, a teraz miałoby powstać to. Ta dzielnica nigdy nie wyglądała bardziej beznadziejnie niż dziś, a zapowiada się jeszcze gorzej. To nie jest postęp, rozwój, czy nowoczesność. To totalne niszczenie przyjaznej mieszkańcom przestrzeni. Ludzie odpowiedzialni za planowanie przestrzenne powinni się wstydzić. Nie są godni miana architektów, czy planistów. To partacze.

    • 16 3

  • W tytule brak znaku zapytania na końcu :) To jest tylko plan a nie postanowienie :) (1)

    • 6 0

    • znana metoda zaklinania rzeczywistości

      "fakty" medialne...

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane