• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską

Krzysztof Koprowski
30 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Planowany przebieg ul. Nowej Świętokrzyskiej wraz z powiązaniem do ul. Guderskiego. Planowany przebieg ul. Nowej Świętokrzyskiej wraz z powiązaniem do ul. Guderskiego.

Buspasy zamiast tramwajów oraz kolejna arteria mimo planów budowy miejskiej alei - tak może wyglądać ul. Nowa Świętokrzyska na Południu. Jej realizacja będzie możliwa tylko w przypadku pojawienia się oszczędności w środkach unijnych przy innych projektach.



Czy na ul. Nowej Świętokrzyskiej powinna powstać trasa tramwajowa?

Brak tramwaju na ul. Nowej Świętokrzyskiej to kolejne cięcia w programie transportowym Południa. Wcześniej z komunikacji szynowej zrezygnowano w ramach ul. Nowej Jabłoniowej oraz - na poziomie studium - na ulicach Nowej Małomiejskiej - Podmiejskiej.

Podobnie jak na ul. Nowej Jabłoniowej, także na ul. Nowej Świętokrzyskiej pojawią się buspasy, które zajmą po jednym z dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków. Pozostawiona zostanie rezerwa pod torowisko tramwajowe, ale jego realizacji nie przewiduje się w najbliższym czasie.

Inwestycja może jednak w ogóle nie dojść do skutku w ciągu kilku najbliższych lat, ponieważ znalazła się na liście projektów rezerwowych do wsparcia środkami unijnymi.

- Na podstawie Strategicznego Programu Transportowego dzielnicy Południe budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej uzyskała niższy priorytet niż inne inwestycje na Południu: Nowa Bulońska Północna oraz Nowa Warszawska - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Z uwagi na ograniczone środki finansowe, w ramach których Gmina Miasta Gdańska może się starać o pozyskanie dofinansowania ze środków UE, podjęto decyzję, że budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej zostanie wpisana na listę rezerwową mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 [Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska zostały wpisane w tym programie na listę podstawową - dop. red.].
Bez zmian pozostaje przebieg ulic, który został wyznaczony już wiele lat temu w dokumentach planistycznych. Zakłada ona połączenie rejonu pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska z ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami zobacz na mapie Gdańska.

Droga ominie sporym łukiem zabudowę tzw. starych Łostowic i wszystko wskazuje na to, że podobnie jak al. Havla zobacz na mapie Gdańska podzieli Południe na dwie części.

Mapa umieszczona w dokumentacji do wydania tzw. decyzji środowiskowej. Mapa umieszczona w dokumentacji do wydania tzw. decyzji środowiskowej.
Zgodnie z dokumentacją złożoną do uzyskania tzw. decyzji środowiskowej, na całym przebiegu ul. Nowej Świętokrzyskiej przewidziano zaledwie sześć skrzyżowań: z ul. Świętokrzyską przy granicy z Kowalami, niedaleko ul. Kureckiej zobacz na mapie Gdańska (obecnie w tym miejscu nie ma żadnej drogi), ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdańska, planowaną ul. Nową Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, ul. Kampinoską zobacz na mapie Gdańska oraz jeszcze bardziej rozbudowanym skrzyżowaniem z al. Havla zobacz na mapie Gdańska.

Zakłada się również wykonanie krótkiego fragmentu z wykorzystaniem korytarza ul. Nowej Bulońskiej Południowej zobacz na mapie Gdańska i powiązanie z ul. Guderskiego, tworząc przy okazji dodatkowe tzw. drogi serwisowe.

W projekcie złożonym do wydania decyzji środowiskowej większość skrzyżowań zaprojektowano w formie wysp centralnych. Pojawił się też pomysł budowy przejścia podziemnego na wysokości ul. Niepołomickiej zobacz na mapie Gdańska, która będzie dla ruchu samochodów "zaślepiona" od strony północnej, zaś od południowej zostanie włączona do ul. Srebrnej zobacz na mapie Gdańska.

Rezerwa pod torowisko tramwajowe nie została przewidziana w pasie rozdziału obu jezdni, lecz asymetrycznie względem układu drogowego. To oznacza, że bardzo szybko może zamienić się w szpetne parkingi - klepiska.

Proponowane rozwiązania drogowe przeczą zatem w dużej mierze postulatom Strategii 2030 Plus, założeniom do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (w nim ul. Nowa Świętokrzyska miała być "ulicą miejską") czy nawet roboczej wersji Standardu Ulicy Miejskiej, w której jako zły przykład rozwiązań przestrzenno-transportowych podaje się m.in. wspomnianą al. Havla.

- Planowana klasa drogi G [drogi głównej - dop. red.] oraz kategoria drogi wojewódzkiej wpływają na przyjęte do projektowania założenia, w tym m.in. minimalne odległości między skrzyżowaniami. Przyjęte rozwiązania uniemożliwiają jednak traktowanie tej inwestycji jako quasi-autostrady - przekonuje Michał Piotrowski. - Ulica będzie wyposażona w sygnalizację świetlną, chodniki, trasy rowerowe, zatoki autobusowe [mimo utworzenia buspasów - dop. red.] i przejścia dla pieszych na wszystkich relacjach na skrzyżowaniach, a te nie będą wielopoziomowymi konstrukcjami.
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że gotowa jest kolejna koncepcja, w której skrzyżowania w formie wysp centralnych zastąpiono "skrzyżowaniami zwykłymi o poszerzonych wlotach". Jedyne skrzyżowanie z wyspą centralną powstanie z al. Havla.

Obecnie dla całego przedsięwzięcia nie wydano jeszcze decyzji środowiskowej, która jest jednym z elementów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego, uzyskania pozwolenia na budowę i wreszcie rozpoczęcia prac w terenie - o ile miasto pozyska na to niezbędne środki finansowe.

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • Niestety trzeba poczekać... (1)

    aż Donald wróci i zrobi porządek z małym człowieczkiem. Wtedy znajdą się pieniążki na Gdańsk.

    • 4 9

    • chory jestes

      • 1 1

  • to już sam nie wiem

    Według planów ulica będzie przechodziła chyba pod ziemią bo póki co stawiają tam bloki

    • 3 1

  • co to za pomysl, rodem z centralnej Azji?

    moze najlepiej gdzies tramwaje za miastem puscic? Wtedy na pewno nie beda ograniczac plynnosci ruchu samochodow. Decydenci to niestety sierotki po PRL, dziadzie dla ktorych samochod jest wcia oznaka statusu, a nie czyms co nalezy ograniczac w miastach

    • 6 0

  • na początek to trzeba zwiększyć ilość tramwajów w centrum

    na początek to trzeba zwiększyć ilość tramwajów w centrum, bo jeżdżą załadowane tak, że nawet wsiąść się nie da (zwiększyła się tu ilość pasażerów - studenci nowo pobudowanych Wydziałów Biologii i Chemii oraz pracownicy nowych biurowców, a lada chwila oddadzą nowe do użytku, rozbudowuje się też Garnizon duże osiedle mieszkaniowo-biurowe)

    • 2 0

  • Zazdrościsz bo ludzie, zyją tam na lepszym stardardzie od Ciebie dolniaku-oruniaku. Ciasna obskurna zabudowa zawsze bedzie zazdroscic mlodym osiedlom z perspektywami. U Was nie trzeba mieszkać na wysypisku, żeby śmierdzialo zgnilymi jajami bo wystarczy, ze otworzysz drzwi na klatke. Biedny czlowiek

    • 0 8

  • Zemsta

    Brak środków na połowę kluczowych inwestycji to zemsta sami wiecie kogo za brak poparcia w wyborach. W końcu udało im się dostać do koryta więc teraz będzie dla Gdańska gorsza zmiana

    • 0 4

  • To bardzo źle...Nowa Świętokrzyska jest poprostu konieczna teraz a nie za ileś lat. W południowych dzielnicach ciagle budowane są nowe osiedla, ludzi i aut ciągle przybywa i naprawdę nie wierzę że wpisuję się tą drogę na listę dróg rezerwowych!!!! Skandal!!!

    • 9 0

  • Panu Adamowiczowi już dziękujemy!

    pół miliarda na muzeum jest? jest?

    znacznie mniej na drogę i szyny nie ma nie ma

    za wszystko inne zapłacili politycy platformy obywatelskiej publicznymi pieniędzmi odebranymi obywatelom.

    • 8 0

  • a stary Gdańsk?

    Ale słoiki głosują...

    • 0 3

  • Przedwyborcze obiecanki (1)

    Tak to już jest w tym kraju naobiecuja przed wyborami złote góry :( Muzea sie buduje a na drogi brakuje. Bedziemy sie teleportować do centrum wraz z turystami :) bo nie wszystkich stać na Hiltona

    • 0 0

    • Dokładnie. Wybory są od prawie dwudziestu lat, przes każdymi obiecują nowe drogi, a nigdy żadnej nie wybudowali.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane