• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • pojeździjcie se tak teraz z wózkioem bliźniaczym (1)

    Super już wcześniej nie mogłam jeździć wszystkimi autobusami, bo wózek bliźniaczy nie mieścił mi się w żadne drzwi niektórych starszych autobusów. A teraz jak po parę razy będę musiała się przesiadać to, kto mi zagwarantuje, że na którejś przesiadce nie zmieszczę wózka. Tak w ogóle czy to nie podpada pod jakiś paragraf płacę bilet miesięczny i nie mogę się sprawnie poruszać po mieście, bo jeżdżą po nim jeszcze jakieś stare trupy, które mają poręcz tak usytuowaną, że ni jak z wózkiem nie wejdę.

    • 0 0

    • może rzecznik praw człowieka by sie zajął?

      • 0 0

  • Korki tworzą prywatne samochody, a nie miejskie autobusy

    Likwidacja części taboru nic nie zmieni. Tylko pogorszy i tak kiepską komunikację. Rada Miasta Gdańska obiecała m.in. bilety elektroniczne na tydzień, 10 dni itd. I co? Obiecanki-cacanki? Skoro nie można załatwić tak prostej sprawy, to o czym w ogóle dyskutować. Lepiej pójść na spacer i dotlenić mózg.

    • 0 0

  • Po pierwsze jakość i wygoda!

    Taki system ma sens o ile transport jest zintegrowany i nie trzeba później czekać na autobus albo przechodzić na drugą stronę jezdni. Poza tym obecna jakość usług ZKM nie zachęca do korzystania ani z autobusów ani z tramwajów, więc przede wszystkim należałoby zacząć od tych podstawowych rzeczy.
    Zapraszam do lektury tekstu o komunikacji, który napisałam kilka miesięcy temu.
    http://www.pomaska.pl/blog/po-pierwsze-transport-publiczny.html

    • 0 0

  • paranoja

    niewiem czy jest tak fajnie marznac na przystankach,przesiadac sie sto razy aby po 8godzinach pracy znalesc sie w koncu w domu

    • 0 0

  • To Tramwaje chodzą teraz do Górek?

    że się "dublują" z liniami autobusowymi? CYba raczej należało napisać, że teraz autobus nie może jechać koło tramwaju. Bowiem w myśl utworzonej zasady, należy zamknąć wszystkie linie autobusowe jeżdzące do dworca w Wrzeszczu. A ja poszedłbym dalej. Zliwidować zdublowane linie tramwajowe. Np. po co 6 i 12 koło Akademii. Po co 8 i 13? A niech się pięć razy przesiądą jadąc z Brzeźna do Gdańska. Na szczęście władze miasta nie korzystają ze środków komunikacji.

    • 0 0

  • jakies dziwne myslenie

    przeciez im wiecej autobusow tym lepiej, moze wiecej kierowców przez to przesiadzie sie na autobusy, jak beda czesto jezdzily. Z tego co mi wiadomo to zarówno tramwaje jak i autobusy zmniejszaja ruch na drodze. Przeciez autobusy nie wyklucza tramwajów i odwrotnie. Im wiecej mozliwosc tym lepiej. Pozdro!

    • 0 0

  • a ja tesknie za tym dworcem i za moim najukochanszym miastem w ktorym nie mieszkam juz 2 lata:(

    • 0 0

  • jak widze ten dworzec to mnie na wymoty zbiera (1)

    • 2 0

    • mi brak tego dworca

      juz 2 lata mieszkam poza polska poza gdanskiem i .......strasznie tesknie za moim ukochanym najpiekniejszym na swiecie miastem

      • 1 0

  • "Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży" - a przejście na inny przystanek i odczekanie na tramwaj będzie się odbywało w ułamku sekundy, prawda?

    • 0 0

  • kolejne propozycje

    Na przykładzie ulicy Słowackiego proponuję:
    1. od dworca Wrzeszcz PKP pod Niedźwiednik jedzie jeden autobus S

    2. linia C kończy swój kurs przy Galerii Bałtyckiej, później przesiadka na autobus S

    3. z Niedźwiednika odjeżdżają autobusy:
    a) N na szczyt Niedźwiednika
    b) PM na Siedlce przez Piecki-Migowo
    c) ZK na Złotą Karczmę

    3b. autobus PM kończy swój bieg na pętli tramwajowej na Siedlcach, podobnie jak autobus K zjeżdżający z Kiełpina - dla jadących do Gdańska głównego przesiadka na tramwaj GG - dla jadących na Chełm i dalej w górę przesiadka na autobus Ł jadący pod cmentrarz Łostowice, dalej przesiadki na kolejne kierunki

    3c. na Złotej Karczmie przesiadka na autobus LWA jadący na Lech Walesa Airport, K jadący na Kokoszki i B do Bysewa

    4. linii tramwajowych też mamy za dużo, po Grunwaldzkiej jeździ ich ze cztery - pytam, po co one sie dublują na tym odcinku? Czy nie lepiej dorzucić do jednego składu tak z osiem wagoników i niech biegnie tylko jedna linia? Po co dwie linie na Stogi? Po co ze trzy do Jelitkowa? No i na cholerę tyle "mondryh głuf" w Ratuszu?...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane