• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • morena

    A gdzie jest linia tramwajowa na morenę obiecana lata temu. Na pewno wielu zamiast jechać swoim samochodem skorzystałoby z tego środka komunikacji. Bo jak na razie to gdy mam stać w korku w śmierdzącym autobusie to wolę stać w korku ale w swoim aucie

    • 0 0

  • lekarstwo na korki

    lekarstwem na korki i skróceniem czasu podróży w większości "normalnych" wielkich miastach świecie jest....METRO...ciekawie kiedy o tym pomyślą urzędasy, kasa pewnie jest na to ale...ale pod warunkiem, że przestaną ją kraść :) hehehe

    • 0 1

  • A dlaczego??????????????

    Jeszcze nie powróciła na swoja trasę 14??????????

    • 0 0

  • Niektórzy tu piszą

    Jakby byli z kosmosu. Jak np. mieszkając na Zakoniczynie można jechac do Gdńska, skoro Zakoniczyn to dzielnica (maleńka) Gdańska. Po drugie jest to wyjście tzn. przesiadki ta tyle dobre na ile nas na to stać Po pierwsze o ile nie bedzie probl.emu z wydłużeniem czasu przejazdu (idiotyczne zasady AZKM) Natomiast taki problem np. w Wiedniu roizwi ązano inaczej i madrzej a mozna to było zrobić w Gdańsku sukcesywnie remontujac linie tramwajowe, mianowicie nie budowac nasypów jak na kolei i tory zabudowywać łagodnymi płytami po których na przemian moga jeździć autobusy i trawaje. Ale trzeba pomysleć. Może jak powstanie trzecia firma po ZKM i ZTM ktoś ruszy głową

    • 0 1

  • Chcę kandydować na dyrektora ZTM-u (1)

    Nie mam szkoły, nic nie potrafię i nic mi się nie chce. Potrafię przehulać każde pieniądze, bez względu na wysokość kwoty, a ponadto potrafię się opind**** ile tylko wlezie robiąc dobrą minę do złej gry. Chyba jestem najlepszym kandydatem na to stanowisko, prawda?

    • 2 0

    • masz moje poparcie

      Masz moje poparcie myślę ze i tak będziesz lepszym dyrektorem jak obecny. Mam wrażenie że ten człowiek nigdy nie jeździł czy to tramwajem czy autobusem. Już teraz są przepełnione i nie raz mi się zdarzyło spóźnić na uczelnie bo nie udało mi się wsiąść najpierw w autobus, który przyjechał i tak z wielkim opóźnieniem, a później w tramwaj. Jeśli zabiorą autobusy to już w ogóle mogę zrezygnować z korzystania z komunikacji miejskiej bo zanim przyjedzie jakiś autobus w który da się wsiąść czy to w tramwaj to będę szybciej pieszo!!!

      • 1 0

  • Korki

    Tłumaczenie Pana Dyrektora to jedna bzdura! To nie autobusy i nie inne pojazdy powodują utrudnienia w ruchu drogowym na Podwalu Przedmiejskim lecz złe rozwiązania układu drogowego. W chwili obecnej potrzebna jest dodatkowa estakada prowadząca od Podwala Przedmiejskiego w kierunku Armii Krajowej. System drogowy jest przestarzały i zatyka się.Wszystkie rozwiązania komunikacyjne jakie są dokonywane powinny być wykonane w latach 1960 do 1970roku.Przy tej okazji zapytam co z układem komunikacyjnym ul.Armii Krajowej z dojazdem do Kartuskiej, ul.Podmiejskiej, ul.Łódzkiej,ul.Kartuskiej,ul.Słowackiego itp.
    Będzie jeszcze gorzej, gdyż przybywa pojazdów.
    Reasumując, wprowadzanie zmian dojazdu autobusów nie przyniesie pozytywnego efektu.

    • 0 0

  • (1)

    Taa super, to niech radni samo dojeżdżąją z przesiadkami. Jak korki mają się zmniejszyć poprzez zmniejszenie ruchu io kilka autobusów na godzinę? Kolejny durny pomysł!!!

    • 0 0

    • Ale tu nie chodzi o zmniejszenie korków, tylko o zrobienie pasażerom dobrze (nie dając im możliwości wyboru)

      Oczywiście wcale nie chodzi o żadne oszczędności, bo jak wiadomo autobus poruszający się w korku wcale nie spala paliwa, nie zużywa mechanizmów silnika, a i jego kierowca nie bierze grosza za pracę.
      Nie chodzi też o dodatkowe wpływy z biletów, bo przesiadka zajmuje 2 sekundy, a podróż autobusem zajmuje dokładnie tyle samo czasu, ile wypisano na rozkładzie.
      Tak więc - pan racjonalizator z ZKM miał na myśli wyłącznie dobro pasażerów :)

      Jednak na wszelki wypadek, gdyby jakiemuś bezrozumnemu pasażerowi się to nie podobało - wprowadził swój pomysł po cichu i nie dając żadnego wyboru.

      • 0 0

  • dlaczego na pasażerach!!!

    Dlaczego ma się to odbijać na pasażerach??? Dojeżdżam tylko do Centrum gdańska i co na dwa czy 3 idiotyczne przystanki mam przesiadać się w tramwaj???? MOŻE WARTO POMYŚLEĆ O ZAKAZIE JAZDY W GODZINACH SZCZYTU DLA TIRÓW KTÓRE SĄ PLAGĄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I TO ONE TTWORZĄ KORKI

    • 1 0

  • W Monachium ;-)

    • 0 0

  • W Monahium autobus jest rownie szybki jak tramwaj

    bo autobus jedzie po torach twamwajowych, i zatrzymuje sie na przystankach tramwajowych, poniewaz tory tramwajowe sa wpuszczone w asfalt/beton i autobus moze zjechac z siasiedniej jezdni i sobie jechac za tramwajem, a nastepnie skrecic w ulice i jechac normalna jezdnia, prawda ze proste ? Podczas remontu torow tramwajowych wystarczylo by wykonac tam jezdnie dla autobusow.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane