• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wodne na baterie

Marzena Klimowicz
8 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tesla-21. Łódź solarna z trójmiejskiej stoczni
Być może już za rok regularne kursy z Gdańska rozpoczną kilkukrotnie większe tramwaje wodne. Być może już za rok regularne kursy z Gdańska rozpoczną kilkukrotnie większe tramwaje wodne.

Pierwszy w Polsce komercyjny tramwaj wodny z napędem solarnym może już za rok przewieźć pierwszych pasażerów z Gdańska na Wyspę Sobieszewską lub na Westerplatte. Za dwa lata podobny, ale z napędem hybrydowym, ma pływać z Gdyni na Zatokę Gdańską.



Tramwaj wodny zasilany baterią słoneczną....

Choć projekt nie jest jeszcze ukończony, plany są wielkie, i co najważniejsze - realne. - Złożyliśmy do Urzędu Miejskiego w Gdańsku projekt, który zakłada budowę pasażerskiej łodzi solarnej. Mieściłaby ona od 30 do 40 osób i rozwijała prędkość 10 km/h - mówi dr Wojciech Litwin, pracownik Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, na którym powstał projekt. - Chcemy aby turyści mogli zwiedzać Gdańsk z perspektywy wody ekologiczną, ekonomiczną i zarazem cichą łodzią - dodaje.

Największym problemem naukowców i studentów jest masa jednostki. Całość ma być zbudowana z lekkiego aluminium, jednak ciężar tramwaju wodnego i tak osiągnie kilka ton. - Trzeba pamiętać, że baterie słoneczne to ograniczone źródło energii. Naszym celem jest, by łódź mogła być eksploatowana przez 12 godzin bez względu na pogodę. Oczywiście na pokładzie znajdzie się agregat prądotwórczy, który w razie awarii czy rozładowania baterii pozwoli na dopłynięcie do celu - mówi Wojciech Litwin.

W dzień łódź zasilana będzie przez energię słoneczną, zaś w nocy będzie podłączana do... gniazdka elektrycznego. - To bardzo ekonomiczne rozwiązanie. W Europie są tylko trzy firmy, które zajmują się budowaniem takich łodzi. W Polsce będzie to pierwsza łódź solarowa, która od początku jest zaprojektowana z myślą o wykorzystaniu jej w celach komercyjnych - mówi naukowiec.

Wojciech Litwin wraz z ekipą koła naukowego Korab mają już na swoim koncie pierwsze dokonania w budowie łodzi na baterie słoneczne. Swoją prototypową łodzią o nazwie Solar przepłynęli w trójkę Kanał Elbląski. - Pokonaliśmy 170 km w 20 godzin całkowicie za darmo, nie generując przy tym żadnych spalin. To fantastyczne - wspomina Wojciech Litwin.- Te technologie są coraz tańsze i coraz popularniejsze - dodaje.

Wciąż jednak koszt jednej pasażerskiej łodzi to kwota ponad 1 mln zł. Gdyńska łódź będzie już dwa razy droższa. Cena znacznie przekracza kwotę, za którą można kupić nowoczesny autobus. - Ze względu na specyfikę terenu m.in. zatoki w rejonie Gdyni i falowania, konieczne jest tu zastosowanie napędu hybrydowego, a więc baterii słonecznych i silnika spalinowego - mówi Wojciech Litwin.

W sfinansowaniu gdańskiego tramwaju ma pomóc Urząd Miasta, w Gdyni na razie nie wiadomo, gdyż projekt nie trafił jeszcze do magistratu. - Na koszt produkcji wpływają przede wszystkim drogie ogniwa fotowoltaiczne i akumulatory - mówi Maciej Lorek, dyrektor Wydziału Środowiska Urzędu Miasta w Gdańsku. - Chcielibyśmy żeby w przyszłym roku wyruszyła pierwsza taka jednostka. Sprawę komplikują jednak procedury związane ze zdobyciem certyfikatów na przewóz pasażerów i kwestia kto miałby być operatorem łodzi - ZTM, MOSiR czy jeszcze inny podmiot -dodaje.

Pozytywnie do inwestycji nastawiony jest też Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. - Jesteśmy gotowi wyłożyć na ten projekt 340 tys. zł. Uważam, że warto promować nowe technologie, zwłaszcza, że na świecie takie łodzie to wciąż nowość. Inwestowanie w tak dużą jednostkę jest oczywiście ryzykowne, ale z racji tego, że prototyp Solar jest i bardzo dobrze się sprawuje, to ryzyko jest mniejsze - mówi Danuta Grodzicka - Kozak , prezes funduszu.

Za projekt budowy pasażerskiej łodzi solarnej Solar, Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa otrzymał 23 czerwca wyróżnienie w konkursie Ekolaury 2009.

Opinie (70) 5 zablokowanych

  • na Olimpiedę w Londynie mają pływać podobne - DUŻE - i SZYBKIE jednostki

    może sprawdzić, jaki patent na to mają Anglicy?

    • 0 0

  • (2)

    co to za pierdziel na fotce?

    • 0 0

    • to ja
      sekretarz KSTO KORAB
      skiper łodzi solarnej ENERGAsolar 2

      • 0 0

    • to ochraniacz z ZOO W Oliwie

      • 0 0

  • Czym się różni napęd solarny od słonecznego?

    Może tramwaje solarne mają manualny hamulec i po przedziurawieniu idą na dno wertykalnie?

    • 0 0

  • paskuda

    inżynierowie może niech się skupią nad napędem, ale proszę niech nie projektują wyglądu tego urządzenia, bo żałość bierze jak się na to patrzy..trochę designu by się przydało..ale inżyniery się znają lepiej..

    • 1 0

  • jak można czytac takie bzdety????? (1)

    Jak można jechać z Gdańska na Weterplatte lub do Sobieszewa??????? Przecież to wszystko jest Gdańsk a dokładnie jego dzielnice. Czy nie warto wreszcie pisać logicznie o trasach z Głównego Miasta albo od Zielonej Bramy????? A tak odwiedzający nas goście głupieją czy już są w Gdańsku czy jeszcze nie

    • 1 1

    • "..aby turyści mogli zwiedzać Gdańsk z perspektywy wody.."

      • 0 0

  • Solarny napęd sporo kosztuje - mam lepszy pomysł

    Taki tramwaj powinien mieć napęd wiosłowy . Wtedy do wszystkich sponsorów 'ekologów' dołączyłby PEFRON ! A i ZUS powinien

    • 0 0

  • chociaż 1 na 100 doktorów PG nie jest oderwany od rzeczywistości

    Respect, doktorze, musisz mieć zaaaaaaajebiście ciężko wśród tego tłumu miernot, co została na doktoratach za mieszkanie vis-a-vis wp.pl i cmokanie kierownika katedry w kakaowe oczko, bo nie mogła znależć innej roboty za godne wynagrodzenie.

    Pozdrawiam naukowców z powołania.

    • 1 0

  • a dziś?

    A dziś Solar stoi sobie nieużywany w marinie:) Szkoda...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane