• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wodne na baterie

Marzena Klimowicz
8 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tesla-21. Łódź solarna z trójmiejskiej stoczni
Być może już za rok regularne kursy z Gdańska rozpoczną kilkukrotnie większe tramwaje wodne. Być może już za rok regularne kursy z Gdańska rozpoczną kilkukrotnie większe tramwaje wodne.

Pierwszy w Polsce komercyjny tramwaj wodny z napędem solarnym może już za rok przewieźć pierwszych pasażerów z Gdańska na Wyspę Sobieszewską lub na Westerplatte. Za dwa lata podobny, ale z napędem hybrydowym, ma pływać z Gdyni na Zatokę Gdańską.



Tramwaj wodny zasilany baterią słoneczną....

Choć projekt nie jest jeszcze ukończony, plany są wielkie, i co najważniejsze - realne. - Złożyliśmy do Urzędu Miejskiego w Gdańsku projekt, który zakłada budowę pasażerskiej łodzi solarnej. Mieściłaby ona od 30 do 40 osób i rozwijała prędkość 10 km/h - mówi dr Wojciech Litwin, pracownik Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, na którym powstał projekt. - Chcemy aby turyści mogli zwiedzać Gdańsk z perspektywy wody ekologiczną, ekonomiczną i zarazem cichą łodzią - dodaje.

Największym problemem naukowców i studentów jest masa jednostki. Całość ma być zbudowana z lekkiego aluminium, jednak ciężar tramwaju wodnego i tak osiągnie kilka ton. - Trzeba pamiętać, że baterie słoneczne to ograniczone źródło energii. Naszym celem jest, by łódź mogła być eksploatowana przez 12 godzin bez względu na pogodę. Oczywiście na pokładzie znajdzie się agregat prądotwórczy, który w razie awarii czy rozładowania baterii pozwoli na dopłynięcie do celu - mówi Wojciech Litwin.

W dzień łódź zasilana będzie przez energię słoneczną, zaś w nocy będzie podłączana do... gniazdka elektrycznego. - To bardzo ekonomiczne rozwiązanie. W Europie są tylko trzy firmy, które zajmują się budowaniem takich łodzi. W Polsce będzie to pierwsza łódź solarowa, która od początku jest zaprojektowana z myślą o wykorzystaniu jej w celach komercyjnych - mówi naukowiec.

Wojciech Litwin wraz z ekipą koła naukowego Korab mają już na swoim koncie pierwsze dokonania w budowie łodzi na baterie słoneczne. Swoją prototypową łodzią o nazwie Solar przepłynęli w trójkę Kanał Elbląski. - Pokonaliśmy 170 km w 20 godzin całkowicie za darmo, nie generując przy tym żadnych spalin. To fantastyczne - wspomina Wojciech Litwin.- Te technologie są coraz tańsze i coraz popularniejsze - dodaje.

Wciąż jednak koszt jednej pasażerskiej łodzi to kwota ponad 1 mln zł. Gdyńska łódź będzie już dwa razy droższa. Cena znacznie przekracza kwotę, za którą można kupić nowoczesny autobus. - Ze względu na specyfikę terenu m.in. zatoki w rejonie Gdyni i falowania, konieczne jest tu zastosowanie napędu hybrydowego, a więc baterii słonecznych i silnika spalinowego - mówi Wojciech Litwin.

W sfinansowaniu gdańskiego tramwaju ma pomóc Urząd Miasta, w Gdyni na razie nie wiadomo, gdyż projekt nie trafił jeszcze do magistratu. - Na koszt produkcji wpływają przede wszystkim drogie ogniwa fotowoltaiczne i akumulatory - mówi Maciej Lorek, dyrektor Wydziału Środowiska Urzędu Miasta w Gdańsku. - Chcielibyśmy żeby w przyszłym roku wyruszyła pierwsza taka jednostka. Sprawę komplikują jednak procedury związane ze zdobyciem certyfikatów na przewóz pasażerów i kwestia kto miałby być operatorem łodzi - ZTM, MOSiR czy jeszcze inny podmiot -dodaje.

Pozytywnie do inwestycji nastawiony jest też Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. - Jesteśmy gotowi wyłożyć na ten projekt 340 tys. zł. Uważam, że warto promować nowe technologie, zwłaszcza, że na świecie takie łodzie to wciąż nowość. Inwestowanie w tak dużą jednostkę jest oczywiście ryzykowne, ale z racji tego, że prototyp Solar jest i bardzo dobrze się sprawuje, to ryzyko jest mniejsze - mówi Danuta Grodzicka - Kozak , prezes funduszu.

Za projekt budowy pasażerskiej łodzi solarnej Solar, Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa otrzymał 23 czerwca wyróżnienie w konkursie Ekolaury 2009.

Opinie (70) 5 zablokowanych

  • solarny naped w 3miescie mega bzdura (1)

    tu słońce świeci przez 3 tygodnie w roku

    • 3 2

    • nieprawda

      nasze słonce swieci bez przerwy juz 13 rok

      • 1 0

  • najlepszy - na korbkę lub pedały (2)

    pasażerowie - wsiadać i kręcić - inaczej nigdzie nie dopłyniecie!

    • 6 1

    • wirujące pedały - program dla kolarzy (1)

      • 0 0

      • pod warunkiem że nic się nie zdarzy

        • 0 0

  • tak tak...miała być już kolej metropolitalna, kolej gondolowa na forty w Gdańsku, piękna przebudowa placu wokół UM w Gdyni i nowy budynek itd itp.

    Tego typu projekty to nic innego jak legalne wysysanie publicznych pieniędzy.
    Zazwyczaj w ekipach projetowych zasiadają więksi lub mniejsi znajomkowie urzędasów. Często zaangażowani politycznie bo głównie o to chodzi.
    Od początku wiadomo, że z różnych powodów projekt nie ma żadnych szans na realizację...ale...kasa jest, ferment w mediach też...i o to chodzi.
    A za parę miesięcy już nikogo to nie będzie interesowało...
    Ciekawe jaki jest obecny los wielkiego projektu budowy nowego Urzędu Miasta w Gdyni, który parę miesięcy temu został z wielkim hukiem zaprezentowany na konferencji prasowej.
    Wygrała jakaś firma architektoniczna....otrzymała całkiem pokaźną sumę publicznych pieniędzy...i co?....cisza....

    • 5 1

  • hybryda (1)

    ...konieczne jest tu zastosowanie napędu hybrydowego, a więc baterii słonecznych i silnika spalinowego ...W dzień łódź zasilana będzie przez energię słoneczną, zaś w nocy będzie podłączana do... gniazdka elektrycznego.

    ja widze, ze lodz ta potrzebuje conajmniej 3 zrodel energii:
    - energii słonecznej
    - prądu z elektorwni
    - paliwa z rafineri

    • 1 0

    • zapomniales jeszcze o sile ludzkich miesni
      przeciez trzeba krecic kolem sterowym...

      damn..

      tylko energia solarna zasila silnik elektryczny a nie sloneczny gamoniu
      wiec wciaz mamy 2 zrodla
      pradzik i paliwko

      • 0 0

  • Do wioseł!

    Zbudujmy galery wycieczkowe a jeszcze lepiej tratwy, 340 tys z funduszu powinno styknąć no i fundusz aktywizacji bezrobotnych powinien coś dorzucić

    • 0 0

  • (1)

    tylko po co? Jak taka pogoda ma byc teraz i za rok itd to słonce bedzie swiecic raz an 2 tygodnie :)

    • 1 0

    • slonce schowane zima za chmura daje prad..
      nie wielki ale zawsze

      • 0 0

  • Nierealne (1)

    Te baterie słoneczne na łodzi to chyba będą robić za ozdobę bo do jej zasilanie to na pewno się nie nadają. ile można wyciągnąć z m^2 w idealnych warunkach 200-300 W? To po całkowitym pokryciu łodzi o wymiarach 6-16 m da nam moc silnika małego fiata i tym chcecie napędzać "tramwaj"? Postawcie lepiej na żagle ekologiczny sposób sprawdzony od wieków!

    "Pokonaliśmy 170 km w 20 godzin" czyli pd prąd Wisłą już tym się nie da nigdzie dopłynąć, już flisacy maja lepszy "napęd".

    • 1 0

    • a jednak sa filmy swiadczace o tym ze dali
      a metrow kw maja 12.. silnik maja modelarski z tego co widnieje na ich stronie
      o duzej mocy
      zreszta pamietaj ze oni nei wala direct ze slonca tylko sloncem doladowywuja juz wczesniej pelne akumulatory
      wiec pewnie zapas maja

      wejdz na ich storne i poczytaj
      http://www.solarboats.eu/solar/2008/

      • 0 0

  • (3)

    w Polsce jest niska wiedza o możliwościach solarów
    dwa ogniwa 3 m kw podgrzewają 300 L wody do temp 65 stopni w przeciągu 4 godzin
    więcej jest dni, w których solary pracują, gorzej jest w zimie, bo słońce jest za nisko, ale i tak wspomagają wtedy piec gazowy
    łódź, o której jest tu mowa, to prototyp
    a to wymaga badań, prób, modeli itd co zwiększa koszty
    to jest zbyt drogie i nie wytrzymałoby konkurencji tradycyjnych stateczków pasażerskich, które oferują wiekszy komfort

    • 1 4

    • tia i ci Ci z tej wody

      65 stopniowej na takiej łódce - nawet jak byś zbudował ta silnik parowy to Ci nie ruszy ;P ;]

      oczywiście pisze to jako żart - co innego wspomaganie ogrzewania w domach a co innego ogniwa słoneczne - zresztą to są inne technologie, ogniwa zamieniające energie słoneczną na elektryczną mają jeszcze mniejszą wydajność

      więc w Polsce opłaca się ich używać tylko w kalkulatorach ;P

      • 0 0

    • (1)

      grzanie wody i produkcja energii elektrycznej to dwie różne bajki;p

      • 0 0

      • ale obie potrzebują energii słonecznej

        napisałem, to po przeczytaniu, że w Polsce sie nie opłaci, bo słońce jest przez 14 dni

        • 0 1

  • wsiądą 3 otyłe morświny lub inne foczyska (1)

    i będzie po ptokach... ani w te ani w tamte

    te łódki tylko i WYŁĄCZNIE dla pięknych, lekkich jak piórko kobietek :)))

    • 4 1

    • Te chude nie mają kasy na bilety!

      I jesteśmy w kropce;)

      • 0 0

  • a ja konstruję ponton hybrydowy

    będzie się składał z 3 komór
    2 boczne zapewnią pływalność dla kilkudziesięciu pacjentów
    tylna - napompowana do granic wytrzymałości /600 atmosfer/ będzie stanowić napęd
    pasażerowie po zajęciu miejsc zmówią pacierze a najbardziej odważny wyciąga korek z tylnej komory,
    przy dobrym refleksie ma szansę pozostać w pontonie z całą ręką
    podróż ze Skweru na Hel potrwa 4,5 minuty!

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane