• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wrócą na Stogi i Przeróbkę przed Bożym Narodzeniem

Maciej Naskręt
20 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kończy się modernizacja torowiska między śródmieściem a Przeróbką. Kierowcy drogami wzdłuż linii pojadą tam jednak później - na przełomie marca i kwietnia 2015 r. Kończy się modernizacja torowiska między śródmieściem a Przeróbką. Kierowcy drogami wzdłuż linii pojadą tam jednak później - na przełomie marca i kwietnia 2015 r.

Tramwaje z centrum Gdańska na Przeróbkę i Stogi pojadą tuż przed świętami Bożego Narodzenia, ale pod warunkiem, że zmodernizowany odcinek przejdzie pomyślnie testy - przejazd tramwajem w najbliższy poniedziałek. Oby się udało.



Zobacz prace przy modernizacja linii na Przeróbkę i Stogi. Film z listopada tego roku.

Plac przebudowy linii tramwajowej na Przeróbkę miesiąc po rozpoczęciu prac - w lipcu 2014 r.

Ulice objęte remontem torowiska ze śródmieścia miasta na Przeróbkę i Stogi. Ulice objęte remontem torowiska ze śródmieścia miasta na Przeróbkę i Stogi.
Inwestor - miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a także wykonawca - firma Budimex - mogą sprawić mieszkańcom Przeróbki i Stogów miły przedświąteczny prezent. Prawdopodobnie jeszcze przed Bożym Narodzeniem uruchomiony zostanie tramwaj od ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska, ulicami: Siennicką zobacz na mapie Gdańska i Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska do... pętli Stogi.

- Wykonawca, który pod koniec czerwca rozpoczął remont torowiska zakończył już prace przy pierwszym odcinku - od ul. Długie Ogrody do ul. Lenartowicza i zgodnie z planami chce zastąpić komunikację zastępczą, za którą zresztą płaci, wznowionym ruchem tramwajowym - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Zanim jednak pojadą pierwsze tramwaje z pasażerami, zmodernizowane torowisko musi przejść próbę, którą zaplanowano na najbliższy poniedziałek - 22 grudnia. o godzinie 10 odbędzie się próbny przejazd tramwaju od przystanku Brama Żuławska do Pętli Stogi.

- Jeśli test przebiegnie pomyślnie to 24 grudnia o godzinie 4:30 przywrócony zostanie ruch tramwajów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Docelowo oprócz wspomnianego już odcinka gotowe są dwa perony tramwajowe przy ul. Głębokiej zobacz na mapie Gdańska i Bramie Żuławskiej. Natomiast trzeci z nich, który planowany jest jako tzw. przystanek wiedeński, u zbiegu ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza jest na razie wykonany jako tymczasowy, gdyż docelowo ma być on wyniesiony z poziomu jezdni do poziomu chodnika.

Do 16 stycznia gotowa będzie też część sieci trakcyjnej na pętli Przeróbka i do tego czasu wszystkie tramwaje kursować będą do dalej położonej pętli Stogi.

Prace drogowe są już zakończone do wysokości ul. Angielska Grobla. Natomiast dalej prace wciąż trwają i będą toczyć się w zależności od pogody, która na razie sprzyja drogowcom. Niemniej przejazd przez Most Siennicki samochodem będzie możliwy za kilka miesięcy.

- Mamy nadzieję, że będzie to na przełomie marca i kwietnia. W tej chwili wzmocniona została jego lewa strona - patrząc od Centrum w stronę Przeróbki. Niebawem w związku z wykonywaniem prawej strony - zostanie przełożony na drugą stronę ruch pieszy, który odbywa się mostem - mówi rzecznik prasowy.

Który środek komunikacji miejskiej jest najbardziej niezawodny?

Drogowcom na wiosnę pozostaną także prace na odcinku torowiska od pętli Przeróbka zobacz na mapie Gdańska do ul. Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska i wtedy do pętli Stogi ruch tramwajowy zostanie ponownie zamieniony na komunikację zastępczą. Niewykluczone także, że na wiosnę w związku z koniecznością uzupełnienia kostki brukowej w torowisku przebudowywana linia na kilkanaście dni może być zamknięta, ale drogowcy rozpatrują także wariant prac nocą i - o ile uda się go zastosować - to takie zamknięcie nie będzie konieczne.

Plany budowy

W sumie modernizowana jest 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn na łukach.

Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskują nawierzchnię z gumowych płyt typu strail. Można je napotkać chociażby już przy Bramie Żuławskiej.

Na remontowanym odcinku projektanci zaplanowali zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich jest jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku przystanków autobusowo-tramwajowych, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie poszerzony.

Kolejnym nowym rozwiązaniem jest tzw. przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku.

Na wspomnianych ulicach zostaną wprowadzone elementy spowalniające ruch i poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Ma to zniechęcić szczególnie do jazdy samochodem przez Przeróbkę.

Most Siennicki i tunel przy stadionie w liftingu

Podczas robót torowych na Moście Siennickim wykonawca ingeruje wyłącznie w nawierzchnię, nie wzmacnia konstrukcji przeprawy. Most przechodzi wyłącznie lifting, nowy wygląd zyskają mury oporowe na dojazdach do niego, zmodernizowane zostanie także oświetlenie i sieć trakcyjna.

W ramach tej inwestycji wykonawca oczyści i zaizoluje przed wigocią także tunel dla pieszych przy Bramie Żuławskiej.

Miejsca

Opinie (116) 4 zablokowane

  • Do redakcji

    Nie trakcja, a sieć trakcyjna!
    Trakcja może być elektryczna, ale też spalinowa, parowa czy konna.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.

    • 8 1

  • I po co....

    I po co teraz, wszystko robić na wariata oby szybko... Deszcz leje i się spieszyć, a potem znowu do remontu... To chyba lepiej zrobić to porządnie...

    • 3 8

  • (7)

    Z zaawansowania prac na Przeróbce wnioskowałem,że tramwaje ruszą jeszcze wcześniej. Są już tablice na tymczasowych przystankach, nowa sygnalizacja na skrzyżowaniu Siennickiej i Lenartowicza, automatyczna zwrotnica, oczyszczone torowisko w stronę Stogów. Dobra, poczekamy do Wigilii:). Teraz już się zimy nie boimy. Gdyby była druga nitka ulicy Budzysza w stron Stogów, niewielu chciałoby jeździć przez Przeróbkę i potem Sienną. Znacznie szybciej przez most wantowy. Ale zjazd z mostu wantowego w stronę Stogów zniechęca, za dużo kręcenia. Natomiast sądzę,że wielu jadących w stronę centrum będzie jeździć tak jak teraz , nowym mostem. Spowalniacze, sygnalizacja ich zniechęcą. Ruch TIR-ów też pewnie zostanie ograniczony, bo nowa Siennicka jest zwężona na długim odcinku.

    • 8 3

    • (1)

      No no za dużo kręcenia hahaha .Ludzie wszystko wam nie pasuje.Nawet kierownica sie wam nie chce kręcić.Co sie dzieje z tym narodem??

      • 8 2

      • Czy ty w ogóle wiesz o czym piszesz? Byłeś tam kiedyś? Brakujący pas ulicy Budzysza wzdłuż torów w kierunku Stogów, gotowy do budowy drogi, jest już skomunikowany ze zjazdem z mostu. Tyle, że nagle kończy się w krzakach. Wcześniej czy później jeżdżenie ulicą Sienną się skończy. A dotychczasowe połączenie to prowizorka.

        • 3 2

    • (4)

      TIRy mają zakaz więc i tak nie mogą wjeżdżać na Przeróbkę.

      • 5 1

      • (3)

        Niesamowite, juz nie tluka sie Przetoczna? Od kiedy?

        • 1 1

        • Jeżdżą Przetoczną, ale od strony Ku Ujściu i Sucharskiego.

          • 2 2

        • (1)

          Od dobrego roku mają zakaz wjazdu w Przetoczną od strony Siennickiej.
          Zresztą Przetoczną trudno nazwać ulicą bo nadaje się tylko pod czołgi.

          • 9 1

          • Ja juz od dwoch lat tam nie mieszkam,umknela mi wiec ta sensacyjna wiesc.

            • 0 1

  • Cały ten remont to niezła komedia. Setki firm i podwykonawców. Jedna ekipa robi podbudowę pod drogę, kruszywo, walce itp, a drugiego dnia rano inna firma wpada z koparka bo jeszcze kabla nie przeciągnęli.

    • 9 5

  • daliby nocna linie tramwajów na stogi ..

    • 7 10

  • ma to szczególnie zniechęcić mieszkańców Stogów do jazdy przez Przerobkę (1)

    to jeden z większych plusów tej inwestycji. Mieszkańcy Stogów czytajcie to i nie jeździjcie po Przeróbce. Miasto was do tego zniechęca. Jeździjcie sobie przez most wantowy albo przez tunel, który wkrótce będzie gotowy

    • 4 5

    • I ładujemy się na elblaska, gdzie stoimy w korku. Co szkodzi przejechać przez przerobke ?

      • 1 0

  • Szkoda

    Koniec z miejscami siedzącymi, mogło tak zostać na stałe. ;)

    • 3 3

  • Wrzeszcz - Stogi (4)

    Czy doczekamy się wreszcie bezpośredniego tramwaju z Wrzeszcza na Stogi?

    • 14 9

    • Nie

      • 9 2

    • taaaa (1)

      A co z bezpośrednim tramwajem z Sopotu do Redy?

      • 10 3

      • nie bedzie bo szyny sa zle.

        • 0 1

    • zaraz po tym, jak stracicie 3 do Brzeźna

      Ta poleci z Moreny. Wy dostaniecie na pocieszenie wydłużoną 9.

      • 0 1

  • Brak kasy czy bezmyślność

    Zastanawiam się dlaczego modernizując torowisko od ul. Reduta Żbik w stronę Przeróbki, nie zaczęto remontu już od mostu Starej Motławy przy ul.Chmielnej, przecież tam również torowisko jest nieźle powykrecane!

    • 4 7

  • Mogą nie wracać

    I tak jeżdżę autobusem 111.

    • 6 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane