• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar dla Trójmiasta za 133 mln zł

Michał Sielski
7 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Zobacz jak będzie działał Tristar w Trójmieście.



Firma Qumak-Sekom wykona zintegrowany system zarządzania ruchem Tristar - zdecydowała komisja przetargowa. Jeśli nie będzie odwołań od wyników przetargu, prace ruszą na początku przyszłego roku. Za usprawnienie ruchu na ulicach Trójmiasta firma zainkasuje nieco ponad 133 mln zł.



Dużo czasu tracisz codziennie w korkach?

Pozostali oferenci mają 10 dni na złożenie odwołań i niewykluczone, że z tej opcji skorzystają. Potencjalni wykonawcy złożyli bowiem ponad 500 szczegółowych zapytań, a rozbieżność cen sięgnęła ponad 100 mln zł!

- Uczestnicy przetargu w ciągu 10 dni mogą złożyć odwołania. Jeśli tego nie zrobią, w najbliższych tygodniach podpiszemy umowę z wykonawcą - mówi Małgorzata Rzeniewicz z wydziału inwestycji gdyńskiego magistratu.

Prace zaczną się więc w 2012 roku, a zakończą dwa lata później. Będą realizowane etapami, co już w przyszłym roku może wpłynąć na przepustowość głównych arterii Trójmiasta.

- System działa na podstawie danych z sensorów, czujników i pętli indukcyjnych. Te dane niejako wymogą na kierowcach jazdę z prędkością 50-60 km/h. Nie oznacza to jednak, że będzie tzw. zielona fala. Światła będą zmieniały się w zależności od natężenia ruchu w odniesieniu do całego systemu dróg - mówi Jacek Oskarbski, współtwórca systemu, który powstał w pracowniach Politechniki Gdańskiej.

Zielona fala jednak będzie, ale dla tramwajów i autobusów. W centrum zarządzania będzie też można ustawić zieloną falę np. dla jadącej do wypadku karetki.

Z punktu widzenia kierowców, którzy lubią szybką jazdę, Tristar będzie też jednak miał wady. W jego ramach stanie m.in. 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 24 rejestratory przekroczenia prędkości. Więcej będzie jednak plusów. Według wstępnych założeń, po wdrożeniu systemu korki mają zmniejszyć się o ok. 20-30 proc.

W pierwszej fazie systemem objęta zostanie trasa średnicowa Trójmiasta i najważniejsze skrzyżowania na drodze przelotowej, czyli od Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią zobacz na mapie Gdyni. Potem przyjdzie czas na główne ulice dojazdowe do trasy średnicowej, a na koniec obwodnicę. W ramach systemu pojawią się też znaki zmiennej treści, które będą informowały kierowców np. o wypadkach, robotach drogowych i objazdach.

Opinie (250) 7 zablokowanych

  • 133 miliony i moge sie zaloozyc o te 133 mil. ze to nie bedzie dzialalo :))))))) (1)

    niech sopot zrobi wkocnu przedluzenie rozwej drogi bo gdansk jak i gdynia maja alternatywe a sopot to hamulcowy 3m.

    • 11 4

    • Oj będzie działało i to dobrze

      Miasta odzyskają szybciej niż myślisz tą kasę co włożą. Oczywiście za sponsorują im to kierowcy rajdowcy, którzy będą musieli od nowa uczyć się jeździć. System taki doskonale sprawdza się w Stanach. Kierowcy nagle potrafią być mili i jadą zgodnie tak jak znaki pokazują. Oczywiście nikt nie mówi, że korki znikną bo to nie możliwe. Ale za to zmniejszą się te nie przewidziane korki. Taki system pozwala przewidywać co się będzie działo na każdym kolejnym skrzyżowaniu i pozwala na reakcję w celu zmniejszenia efektów niechcianych dla miasta. Czyli np kończy się mecz piłki, koszykówki, siatkówki i trzeba jakoś rozładować korek z parkingu. Światła przełącza się tak aby zmniejszyć korek pod obiektem i przemieścić go na inne skrzyżowania tak aby go rozproszyć. Oczywiście pierwsze efekty samego sterowania Grunwaldzką będą początkowo mało widoczne, ale gdy zakończy się cały system na pewno będzie to odczuwalne. A przynajmniej dla kieszeni tych co nie potrafią dostosować prędkości do drogi.

      • 3 4

  • po kiego ........ (1)

    Założe się że jak nie daj Boże to uruchomią to wszyscy będziemy stać w jednym korku z centrum aż do oliwy ! Zobaczycie że tak będzie.

    • 7 1

    • już tak jest po 14godz.

      • 3 0

  • "Po wdrożeniu systemu korki mają zmniejszyć się o ok. 20-30 proc."

    Ci sami "eksperci" twierdzili, że rondo turbinowe na Budowlanych w zupełności wystarczy i żadnych korków tam nie będzie.

    • 18 2

  • Sprint na pewno się odwoła

    Zdziwko niezłe musiało ich wziąć jak minęli się z priorytetowym projektem. Tak czy owak to Sprint ma doświadczenie (np. z Wawy), a nie QS, więc lepiej byłoby aby to Sprint wygrał. Inżynierowie są tam zdolni, tylke że "łopaty" i podwykonawcy to dziady, co nie dziwi, jeśli pochodzą z łapanki za grosze. Prezes MK to dżentelmen, więc błazna by z siebie nie zrobił przed wspołmieszkańcami swojego miasta i dokręciłby śrubę tak, by projekt wypalił. Przynajmniej tak zakładam... Powodzenia dla byłych Kolegów.

    • 4 1

  • Na części ulicy Morskiej tristar działa już od kilku lat (2)

    i się sprawdził. Niestety w godzinach popołudniowego szczytu i on na nic się zdaje. Dużym plusem takiej inwestycji jest wymuszenie nowych rozwiązań drogowych wokół skrzyżowań (lewo i prawo skręty), które obejmie nowy system sterowania ruchem. Czy jest rozwiązaniem na wszystkie problemy drogowe? Napewno nie, bo nowe drogi lub generalne remony trzeba robić. Ciekawe kiedy Sopot się zdecyduje którędy ma przebiegać główne połączenie Gdyni (Droga Różowa) z Gdańskiem (Droga Zielona)? Co z tego, że Gdynia i Gdańsk chcą się połączyć dobrą drogą gdy Sopot idzie w zaparte, że tylko tunel pod miastem na "świętego nigdy".

    • 4 1

    • a jak oceniasz czerwoną falę na drogach rowerowych samochodowy cwaniaczku i te fiśnięte guziczki które trzeba wciskać kiedy obok śmigają auta na zielonym na równoległej drodze wspaniały tristar to tylko interes kierowców natomiast kompletnie olewa się interes pieszych i rowerzystów.W godzinach nocnych światła powinny być wyłączane z resztą nawet w dzień kiedy na jakimś skrzyżowaniu super mądre światła robią sobie przerwę to ruch jest płynny wszyscy jadą przepisowo i co ciekawe nawet się wypuszczają z podporządkowanych dróg.Po co wywalać miliony na coś co na zachodzie jest już przeżytkiem?

      • 1 1

    • Działa od kilku lat??

      Pokaż mi, gdzie konkretnie ten Tristar działa od kilku lat. Owszem, ale tylko w propagandzie.

      • 0 0

  • Ludzie ! (1)

    Powiedzmy sobie jasno - to nie będzie wcale dla usprawnienia ruchu, ale po to aby nabijać kasę tymi radarami. Ilu wytrzyma taki kawał jechać grzecznie 70ką. Ja na pewno będe dostawał skurczu mięśni łydkowych.

    • 5 3

    • JAKA 70?

      50 MAX 60 ;P to szybciej ja juz chodze ;)

      • 0 1

  • (12)

    dlaczego w innych większych i starszych miastach europy tak nie jest,a do tego nie trzeba tam mieć włączonych świateł mijania? np.Anglia kraj pochmurny i nie ma tam obowiązku świateł w dzień-wie jakiś zwolennik?

    • 3 6

    • naprawde tak ci to przeszkadza? (5)

      u mnie w 3 letnim aucie wlaczaja sie automatycznie a w poprzednim wlaczalem nawet jak nie trzeba bylo, mi bardziej przeszkadza ze w miescie jest 50 a nie np 70

      • 1 3

      • (4)

        przeszkadza jak w piękny słoneczny dzień muszę włączać

        • 4 2

        • Właśnie w piękny słoneczny dzień część samochodów staje się mniej widoczna (3)

          A tak dzięki światłom dostrzegasz je odpowiednio wcześniej.

          • 3 4

          • (2)

            a czy kiedy stoją w korku na Morskiej są niewidoczne?Wiesz ile ton CO2 i innego syfu nas dzięki temu zatruwa chodzi tylko o KASĘ kasę dla koncernów paliwowych kasę dla producentów żarówek i budżetu państwa który obławia się na akcyzie vacie opłacie paliwowej itd itd opowiadasz para naukowe bajeczki dla debili którzy chłoną wszystkie bzdury jak gąbka.W Niemczech nie jeździ się na światłach mają autostrady gdzie w wielu miejscach się śmiga po 250 km/h jak ktoś ma dobre auto a ofiar jakby mniej w przeliczeniu na 82 mln naród do 37 mln Polski

            • 5 5

            • Wyjedziesz z korka i włączysz światła? Napewno będziesz pamietał. (1)

              Najgorszy to jest sznur samochodów z włączonymi światłami i w środku jeden bez. Mózg ci podświadomie sugeruje że nie ma tam samochodu. I śmiało przecinasz jego pas skręcając w lewo. Giniesz na miejscu ale na szczęście CO2 uratowane.

              • 1 0

              • ale to ja odpowiadam za siebie i za auto więc ja będę pamiętał jakoś do 2007 roku nie stanowiło to problemu dla nikogo tym CO2 baranku tlenkami azotu i innym świństwem siarkowodorami np oddychamy codziennie i nie są to małe ilości.Morską przejeżdża dziennie ok 30-40 tysięcy aut każde dzięki światłom mijania zużywa ok 1-2% więcej paliwa.W skali roku i ilości samochodów to są gigantyczne ilości konkretnie 300 tysięcy ton gazów trujących więcej.Taki przypadek to idiota nie kierowca równie dobrze możesz zabić w ten sposób pieszego lub rowerzystę który nie musi być w dzień oświetlony sam się zapętliłeś w ślepą uliczke i pokazałeś że nie umiesz jeździć.Światła mijania nie służą do jazdy w dzień.Od tego są ewentualnie światła dzienne.Po co palić w dzień wskaźniki na desce czy rejestrację z tyłu po co palą się tylne światła pozycyjne.To są ogromne ilości niepotrzebnej energii niepotrzebnych żarówek nikt o tym nie mówi bo idzie za tym ogromna kasa rzędu miliardów zł rocznie

                • 1 1

    • (1)

      nie wiem - to też jest dla mnie nie pojęte. To jakiś syndrom że trzeba być lepszym od innych nawet jeżeli się wyskakuje z największą głupotą. Kolejny przykład to ilosć sćieżek rowerowych - wszędzie, nawet jeżeli są w danym miejscu nie potrzebne czy się nie mieszczą zabierając większosć chodnika. Ktoś gdzieś siedzi i wymyśla te głupoty.

      • 3 2

      • takie ścieżki to niedźwiedzia przysługa dla rowerzystów profesjonalistów.Łuki podjazdy krawężniki słupy drzewa w skrajni idiotycznie ustawiona sygnalizacja samochody gwałtownie wyjeżdżające z boku nie sposób się na takim g... rozpędzić bo strach że można zginąć

        • 2 1

    • Taki system w stanach występuje prawie w każdym mieście (2)

      W Wielkiej Brytanii i Francji także, tyle, że tam to normalka i wprowadzony był już dawno więc tym się tak nie chwalą.

      • 2 1

      • (1)

        Nie prawda że w WB w każdym mieście - tak naprawde to mało gdzie mają. Co innego na autostradach.

        • 0 0

        • Powiem tak..

          Smigam codziennie autostrada M-25 na obrzezach Londynu ....i system ten jest w wiekszosci wylaczony...teoretycznie mozesz smigac tam do 70 mil na godz....w praktyce fotoradar robi ci zdjecie dopiero jak przekroczysz okolo 100 mil na godzine,...jakies 160 km /h .Czasami system nawet zmniejsza dopuszczalna predkosc np z powodu prac remontowych na drodze..i za chwile korek murowany...Nie mniej takiego karania mandatami jak w polskim panstwie mandatami na kazdym kroku ..tu nie ma.Co innego jak staniesz na skrzyzowaniu na zoltej kratce...a(ale to tez nie w kazdym miejscu).no i fotoradary na autostradach nie maja koloru szarego zlewajacego sie z jezdnia.Moim zdaniem ten system wiele w Trojmiescie nie usprawni ale na pewno wyciagnie z portfeli wiele gotowki...nie mowiac o przegrzaniu silnika i czestych wizytach w warsztacie waszego auta.

          • 3 1

    • Po wprowadzeniu obowiązu przez cały rok ilość wypadków wzrosła ale z pomysłu nikt nie chce się wycofać.

      • 2 0

  • Tristar

    "Z punktu widzenia kierowców, którzy lubią szybką jazdę, Tristar będzie też jednak miał wady. W jego ramach stanie m.in. 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 24 rejestratory przekroczenia prędkości. Więcej będzie jednak plusów. Według wstępnych założeń, po wdrożeniu systemu korki mają zmniejszyć się o ok. 20-30 proc." Dlatego, że ?- "Nie oznacza to jednak, że będzie tzw. zielona fala. Światła będą zmieniały się w zależności od natężenia ruchu w odniesieniu do całego systemu dróg - mówi Jacek Oskarbski, współtwórca systemu, który powstał w pracowniach Politechniki Gdańskiej." Czyli jak będzie korek na Trakcie św. Wojciecha to ruch będzie miał "czkawkę" na Słowackiego ? Do tego żeby założyć Tristar znowu będą utrudnienia w ruchu w całym Trójmieście ? Etapami oczywiście. Czy ktoś sprawdził tę firmę pod kątem efektywności i niezawodności wykonania zleconej pracy ? Uprzedzając - pewnie, że się czepiam ale przy takiej kasie ...w końcu płacimy za to żeby było nam gorzej ?

    • 3 2

  • bezzsens (4)

    Gdy nateżenie ruchu jest średnie to i może ten system podziałać ale przy godz szczytu nic się nie zmieni i nie ma czas chyba ze poprawimy nasze drogi tak jak naprawili nowolipie. korki w starym wrzeszczy tak czy siak będą. Zastanówcie się czy warto!

    • 3 1

    • Właśnie taki system dobrze działa w korkach (3)

      Powiedzmy system dostrzega, że korek robi się na jednej jezdni to wydłuża zielone światło dla niej, aby ją odróżnić. Oczywiście przeniesie to korek gdzie indziej, ale po to inwestuje się w takie systemy aby przenosiły korki odpowiednio dalej, a nie tylko działały jednostajnie tak samo. Korek jest zmienny i należy reagować w danym momencie. Po drugie ma to na celu łapanie kierowców nie stosujących się do przepisów.

      • 2 0

      • (2)

        to czysty bezsens z tym przenoszeniem korków.Korek przy Galerii Rumia zatyka Gdynię Cisową i co na to poradzi ten zakichany sristar guzik co da wydłużanie zielonego światła jak nie ma gdzie zjechać przy Estakadzie Kwiatkowskiego brakuje lewoskrętów prawoskrętów przystanek tarasuje pas do skrętu w prawo żaden system nie zmieni fizycznej pojemności drogi

        • 1 3

        • jeden system by zmienił. (1)

          Wielkie banery przed skrzyżowaniami z napisem. "Czekałeś w korku za jakimś idiotą? stoisz pierwszy na światłach. Nie ruszaj jak idiota"

          • 0 0

          • Podsłuchane

            -Będę dzisiaj później w domu bo stoję w korku.
            -Długi ten korek?
            -Nie wiem bo mój samochód jest pierwszy.

            • 0 0

  • Gdynia jak zwykle górą (2)

    U nas ten system działa i nie trzeba być z góry sceptykiem i malkontentem. Każda inwestycja jest dobra by udrożnić drogi. Ta inwestycja obejmuje także przebudowy skrzyżowań.

    • 2 5

    • niby jakich skrzyzowan?

      • 1 1

    • tak jak przy Kauflandzie gdzie jest non stop korek?Wiesz że kierowcy autobusów i trajtków w gdyni będą musieli jeździć w pampersach niedługo bo w godzinach szczytu mają 30 minutowe obsuwy i zero czasu postoju na pętlach?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane