• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar dla Trójmiasta za 133 mln zł

Michał Sielski
7 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Zobacz jak będzie działał Tristar w Trójmieście.



Firma Qumak-Sekom wykona zintegrowany system zarządzania ruchem Tristar - zdecydowała komisja przetargowa. Jeśli nie będzie odwołań od wyników przetargu, prace ruszą na początku przyszłego roku. Za usprawnienie ruchu na ulicach Trójmiasta firma zainkasuje nieco ponad 133 mln zł.



Dużo czasu tracisz codziennie w korkach?

Pozostali oferenci mają 10 dni na złożenie odwołań i niewykluczone, że z tej opcji skorzystają. Potencjalni wykonawcy złożyli bowiem ponad 500 szczegółowych zapytań, a rozbieżność cen sięgnęła ponad 100 mln zł!

- Uczestnicy przetargu w ciągu 10 dni mogą złożyć odwołania. Jeśli tego nie zrobią, w najbliższych tygodniach podpiszemy umowę z wykonawcą - mówi Małgorzata Rzeniewicz z wydziału inwestycji gdyńskiego magistratu.

Prace zaczną się więc w 2012 roku, a zakończą dwa lata później. Będą realizowane etapami, co już w przyszłym roku może wpłynąć na przepustowość głównych arterii Trójmiasta.

- System działa na podstawie danych z sensorów, czujników i pętli indukcyjnych. Te dane niejako wymogą na kierowcach jazdę z prędkością 50-60 km/h. Nie oznacza to jednak, że będzie tzw. zielona fala. Światła będą zmieniały się w zależności od natężenia ruchu w odniesieniu do całego systemu dróg - mówi Jacek Oskarbski, współtwórca systemu, który powstał w pracowniach Politechniki Gdańskiej.

Zielona fala jednak będzie, ale dla tramwajów i autobusów. W centrum zarządzania będzie też można ustawić zieloną falę np. dla jadącej do wypadku karetki.

Z punktu widzenia kierowców, którzy lubią szybką jazdę, Tristar będzie też jednak miał wady. W jego ramach stanie m.in. 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 24 rejestratory przekroczenia prędkości. Więcej będzie jednak plusów. Według wstępnych założeń, po wdrożeniu systemu korki mają zmniejszyć się o ok. 20-30 proc.

W pierwszej fazie systemem objęta zostanie trasa średnicowa Trójmiasta i najważniejsze skrzyżowania na drodze przelotowej, czyli od Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią zobacz na mapie Gdyni. Potem przyjdzie czas na główne ulice dojazdowe do trasy średnicowej, a na koniec obwodnicę. W ramach systemu pojawią się też znaki zmiennej treści, które będą informowały kierowców np. o wypadkach, robotach drogowych i objazdach.

Opinie (250) 7 zablokowanych

  • ludzie szkoda mi czasu na czytanie waszych komentarzy! zupełnie nie macie pojęcia o czym mówicie , może najpierw zagłębicie się w literaturę systemów sterowania ruchem... Nic na ten temat nie wiecie a już wszystko krytykujecie!!

    • 0 0

  • bez komentarza...

    Film pokazujący zupełnie nic :) i jak czytam coś o specach z PG to mnie krew zalewa... wprowadzą system i zakorkują wszystko totalnie :) zielona fala dla karetki ha ha ha ha one i tak jeżdżą jako uprzywilejowane, nawet jak jest czerwone...

    • 0 0

  • za 133 mln

    to by kawałek autostrady wybudowali pomiędzy Gdańskiem a Gdynią. Efekt pewniejszy byłby.

    • 0 0

  • Powiem Wam jak będzie działał Tristar. Ruch zamiast stać się płynny będzie szarpany.

    Co chwilę but na hamulec bo muły będą zwalniać do 30 Km/h przed fotoradarem i przed każdym skrzyżowaniem - hamulec - bo może zrobi ci czerwone.

    • 0 0

  • Dobre by było wyświetlanie w sekundach za ile czasu będzie świecić zielone

    - ludzie by zapinali wcześniej 1 bieg. Więcej aut by przejechało przez krzyżówki.

    • 1 0

  • A ja mam gdzieś Sristara. Jeżdżę na automacie i mogę stać w korku. Nie muszę

    przynajmniej wachlować 1, 2 .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane