• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar dla Trójmiasta za 133 mln zł

Michał Sielski
7 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Zobacz jak będzie działał Tristar w Trójmieście.



Firma Qumak-Sekom wykona zintegrowany system zarządzania ruchem Tristar - zdecydowała komisja przetargowa. Jeśli nie będzie odwołań od wyników przetargu, prace ruszą na początku przyszłego roku. Za usprawnienie ruchu na ulicach Trójmiasta firma zainkasuje nieco ponad 133 mln zł.



Dużo czasu tracisz codziennie w korkach?

Pozostali oferenci mają 10 dni na złożenie odwołań i niewykluczone, że z tej opcji skorzystają. Potencjalni wykonawcy złożyli bowiem ponad 500 szczegółowych zapytań, a rozbieżność cen sięgnęła ponad 100 mln zł!

- Uczestnicy przetargu w ciągu 10 dni mogą złożyć odwołania. Jeśli tego nie zrobią, w najbliższych tygodniach podpiszemy umowę z wykonawcą - mówi Małgorzata Rzeniewicz z wydziału inwestycji gdyńskiego magistratu.

Prace zaczną się więc w 2012 roku, a zakończą dwa lata później. Będą realizowane etapami, co już w przyszłym roku może wpłynąć na przepustowość głównych arterii Trójmiasta.

- System działa na podstawie danych z sensorów, czujników i pętli indukcyjnych. Te dane niejako wymogą na kierowcach jazdę z prędkością 50-60 km/h. Nie oznacza to jednak, że będzie tzw. zielona fala. Światła będą zmieniały się w zależności od natężenia ruchu w odniesieniu do całego systemu dróg - mówi Jacek Oskarbski, współtwórca systemu, który powstał w pracowniach Politechniki Gdańskiej.

Zielona fala jednak będzie, ale dla tramwajów i autobusów. W centrum zarządzania będzie też można ustawić zieloną falę np. dla jadącej do wypadku karetki.

Z punktu widzenia kierowców, którzy lubią szybką jazdę, Tristar będzie też jednak miał wady. W jego ramach stanie m.in. 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 24 rejestratory przekroczenia prędkości. Więcej będzie jednak plusów. Według wstępnych założeń, po wdrożeniu systemu korki mają zmniejszyć się o ok. 20-30 proc.

W pierwszej fazie systemem objęta zostanie trasa średnicowa Trójmiasta i najważniejsze skrzyżowania na drodze przelotowej, czyli od Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią zobacz na mapie Gdyni. Potem przyjdzie czas na główne ulice dojazdowe do trasy średnicowej, a na koniec obwodnicę. W ramach systemu pojawią się też znaki zmiennej treści, które będą informowały kierowców np. o wypadkach, robotach drogowych i objazdach.

Opinie (250) 7 zablokowanych

  • Lepiej było za te pieniadze przebudowac Okopowa, bo sie nie da po niej jeżdzic. A tak kolejna maszynka do nabijania kasy, bo zaden system nie mniejszy korków, jezeli nie bedzie odpiedniej ilości dróg.

    • 4 0

  • System działa na podstawie danych z sensorów, czujników i pętli indukcyjnych.

    Sensor = czujnik, a pętla indukcyjna, to rodzaj czujnika. Brawo Panie Jacku z Politechniki...

    • 5 2

  • jak to włączał to będzie b....... jakiego swiat nie widział !

    • 2 0

  • Powinni to zrobić żeby było na EURO 2012 gotowe (1)

    A nie jak zawsze po herbacie. ehhh

    • 3 2

    • glupie kopanie pilki nie jest istotne dla narodu

      Rabniete z tym ze jakies mecze kolesi po zawodowkach biegajacych za pilka maja determinowac jakosc zycia innych, normalnych, wyksztalconych, ktorzy cos realnego przynosza spoleczenstwu.

      • 3 0

  • "system zarządzania ruchem Trista" (2)

    To ma służyć jako system monitoringu i szpiegowania. Kto gdzie i kiedy był! Jak ceny paliwa podskoczą do 8-9zł za litr to władzy taki system bardzo się przyda! W końcu będą musieli jakoś zadbać o bezpieczeństwo - swoje!
    Jest jedno wyjście - trzeba będzie jeździć przepisowo. Wówczas system będzie przynosił straty (wpływy z mandatów będą mniejsze od kosztów utrzymania) i 133mln pójdą w błoto ;)

    • 8 3

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Tyle że jak zaczniemy jeździć przepisowo, to może się okazać, że korki są o wiele większe. I wyjdzie na zero jak nie gorzej. Właśnie chętnie bym sprawdził (jakaś akcja jeżdżenia przepisowo) jak to jest. Gdyby po kilku dniach takiej jazdy okazało się, że korki są mniejsze to słowo daję, zacznę jeździć przepisowo. Ale jakoś nie wydaje mi się (była taka akcja kiedyś we włoskim mieście i władze zmieniły ograniczenie prędkości w górę, hehehe).
      A to z innego forum:
      "Tristar - system fotoradarów, który ma mierzyć czasu przejazdu, a przy okazji, powtarzam przy okazji, wlepiać mandat za mandatem."

      • 0 0

  • beznadziejna ankieta

    jeżdżę samochodem i nie tracę czasu w korkach

    • 1 0

  • Od obwodnicy sie odwalic (15)

    Jezdzilem tam przez 4 lata na uczelnie czasem 230 km/h (jak nie bylo samochodow wiele) i bylo bezpiecznie. Teraz jak moski ustala 120 km/h to bedzie DNO DNA!

    • 2 6

    • Nie poprostu zwrócisz nam koszty Tristaru :) (5)

      Dzięki Bogu, że są tacy ludzie. Dobrze, że ktoś te mandaty chce dostać :).

      • 4 1

      • Najgorsze za zakaly jadace lewym pasem 90 czy 110 km/h (4)

        Takich bym spychaczem do rowu pchal ;)

        • 1 5

        • Ja spychaczem bym spychał takich jak ty co się nie stosują do przepisów (1)

          Droga nie jest tylko dla ciebie na niej jeździ każdy

          • 3 2

          • muly wyjezdzajace na lewy pas bez patrzenia w lusterko

            powinne byc zatrzymywane, rozstrzeliwywane na miejscu, a zwloki na przyczepe i na szadulki.

            • 1 1

        • to jedz na tor poznan, baranie

          • 3 2

        • wiesz...

          czasem jadący 90 czy 110 km/h chce też wyprzedzić jadącego 60-70 km/h, więc się nie gorączkuj.

          Ile twoje auto przyspiesza do ponad 110 km/h? ... 1/2h ? Czasem trzeba niestety zwolnić.

          • 3 0

    • moj rekord 260 km/h na wysokosci Geanta Osowa, w kierunku Gdynia (8)

      tam sie szybko jedzie

      • 1 1

      • (7)

        szkoda, ze nie było tam plamy oleju.

        • 2 1

        • Zyczysz mi smierci? (6)

          Sam zginiesz za to co napisales. Karma do ciebie wroci, zbirze.

          • 0 1

          • (5)

            chyba trzeba wysłać wiadomość do kogoś odpowiedzialnego za selekcje naturalną bo zapomniał o tobie. zbirem możesz nazwać siebie bo ja w przeciwieństwie do ciebie nie narażam nikogo na śmierć.

            • 3 1

            • ja tez nie narazam baranie jadac sam (4)

              po pustej obwodnicy. lecz sie

              • 0 2

              • Dodam, w Niemczech mozna jechac i 300 (3)

                droga ta sama. Gadki o narazaniu to brednie. Wczoraj jechalem tam 480 km/h

                • 0 1

              • (2)

                Hmm... W Niemczech powoli odchodzą od braku ograniczeń prędkości co widać po wielu odcinkach szczególnie w pobliżu aglomeracji miejskich. Dlaczego ubezpieczyciele kategorycznie odmawiają wypłat ubezpieczenia kierowcą jadącym 200km/h i więcej? Fakt, nie zabija prędkość, ale jej szybkie wytracenie już tak.

                Odcinki na którym można jechać 130km/h i więcej mają trzy pasy plus pas awaryjny, są oświetlone wzorowo a ich nawierzchnia jest bardzo dobra.

                Na obwodnicy jest ograniczenie do 120km/h dwa pasy a ponadto jest dość blisko miasta więc zdarzą się i ludzie idący na skróty.

                Na drodze nigdy nie masz pewności, że jesteś sam. Przy takiej prędkości nawet auto jadące z przeciwka oddzielone barierką i pasem zieleni może być zagrożone, baranie.

                • 3 0

              • ajejej (1)

                niecnie potrolowac juz nie mozna?:) Toz miales 480 km/h napisane.Tyle sie napisales, a tu takie oszustwo:)

                • 1 0

              • Kolejne okienko na uczelni więc dłuższy tekst można napisać :-) To była kontynuacja "rozmowy" z osobą od 260km/h widać nieświadomego zagrożeń. Cóż. Dodam, że życzę mu gumowych drzew.

                • 1 0

  • jeżeli to coś da

    ale nie za TAKĄ KASĘ!!! No chyba, że zadziała to jak "zwiększenie przeustowości" na dwóch pasach na Długich Ogrodach po wprowadzeniu buspasa

    • 0 1

  • jak spalać 50-70% mniej paliwa? (1)

    wsiądź na rower!

    byle do wiosny i na rower! A tristar w d... razem z tymi cenami paliw.

    Za drogi rowerowe budyniowe DZIĘ-KU-JE-MY!!!

    • 8 4

    • wydawaloby sie, ze jak sie przesiadziesz z auta na rower to zaoszczedzisz

      100% paliwa...

      • 2 0

  • DO CIEMNEJ BAKTERII (5)

    Nie potrzebujemy żadnego Tristara! To nie usprawni w żaden sposób ruchu, to ma tylko wyciągnąć pieniądze z naszych kieszeni.

    • 3 3

    • (4)

      jezdzij przepisowo to nie wyciagna od Ciebie nawet zlotowki

      • 3 1

      • Pokaż mi kierowcę, który jeździ przepisowo (3)

        Przepisy są w Polsce idiotyczne i NIKT się nie stosuje np. do 50 km/h na Grunwaldzkiej. Nikt oprócz rowerzystów i traktorów, którym tam akurat jeździć nie wolno.

        • 1 4

        • (1)

          Powiem jak wygląda to na moim przykładzie.

          Jeżdżę w taki sposób, żeby nie blokować przesadnie ruchu to znaczy 15-20 km/h więcej niż ustawa przewiduje. Robię to wbrew woli, a dlaczego? Bo wiem, że gdy zwolnię, będę wyprzedzany wiele razy i stwarzać będę "bezpieczną prędkością" niebezpieczeństwo dla siebie i innych.

          • 2 1

          • A chętnie pojadę przepisowo te parę km/h mniej.

            • 1 0

        • dlatego warto na Grunwaldzkiej wprowadzić ograniczenie do 30 km/h

          i to juz niedługo - bez ironii.
          To zwiększa przepustowość zatłoczonej drogi (mniejsze odstępy, mniej stłuczek) i redukuje halas w nocy. W dzień i tak się nie da jechać szybciej z powodu korków.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane