• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar dla Trójmiasta za 133 mln zł

Michał Sielski
7 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Zobacz jak będzie działał Tristar w Trójmieście.



Firma Qumak-Sekom wykona zintegrowany system zarządzania ruchem Tristar - zdecydowała komisja przetargowa. Jeśli nie będzie odwołań od wyników przetargu, prace ruszą na początku przyszłego roku. Za usprawnienie ruchu na ulicach Trójmiasta firma zainkasuje nieco ponad 133 mln zł.



Dużo czasu tracisz codziennie w korkach?

Pozostali oferenci mają 10 dni na złożenie odwołań i niewykluczone, że z tej opcji skorzystają. Potencjalni wykonawcy złożyli bowiem ponad 500 szczegółowych zapytań, a rozbieżność cen sięgnęła ponad 100 mln zł!

- Uczestnicy przetargu w ciągu 10 dni mogą złożyć odwołania. Jeśli tego nie zrobią, w najbliższych tygodniach podpiszemy umowę z wykonawcą - mówi Małgorzata Rzeniewicz z wydziału inwestycji gdyńskiego magistratu.

Prace zaczną się więc w 2012 roku, a zakończą dwa lata później. Będą realizowane etapami, co już w przyszłym roku może wpłynąć na przepustowość głównych arterii Trójmiasta.

- System działa na podstawie danych z sensorów, czujników i pętli indukcyjnych. Te dane niejako wymogą na kierowcach jazdę z prędkością 50-60 km/h. Nie oznacza to jednak, że będzie tzw. zielona fala. Światła będą zmieniały się w zależności od natężenia ruchu w odniesieniu do całego systemu dróg - mówi Jacek Oskarbski, współtwórca systemu, który powstał w pracowniach Politechniki Gdańskiej.

Zielona fala jednak będzie, ale dla tramwajów i autobusów. W centrum zarządzania będzie też można ustawić zieloną falę np. dla jadącej do wypadku karetki.

Z punktu widzenia kierowców, którzy lubią szybką jazdę, Tristar będzie też jednak miał wady. W jego ramach stanie m.in. 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 24 rejestratory przekroczenia prędkości. Więcej będzie jednak plusów. Według wstępnych założeń, po wdrożeniu systemu korki mają zmniejszyć się o ok. 20-30 proc.

W pierwszej fazie systemem objęta zostanie trasa średnicowa Trójmiasta i najważniejsze skrzyżowania na drodze przelotowej, czyli od Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią zobacz na mapie Gdyni. Potem przyjdzie czas na główne ulice dojazdowe do trasy średnicowej, a na koniec obwodnicę. W ramach systemu pojawią się też znaki zmiennej treści, które będą informowały kierowców np. o wypadkach, robotach drogowych i objazdach.

Opinie (250) 7 zablokowanych

  • Z tego filmiku odniosłem jedynie wrażenie, że: (2)

    1. Projekt Tristar zostanie po latach rozwoju (i po ogłoszonym przez gdyński UM przetargu) odebrany Gdyni i zarządzany będzie z Gdańska.
    2. Jego realizacja dotyczy wyłącznie Gdańska, a Sopot, Gdynia i inne przysiółki to pomysł na bliżej nieokreśloną przyszłość.

    Można za to przeczytać, że przetarg zorganizowała jakaś enigmatyczna komisja przetargowa i że cały projekt wymyślono i zaprojektowano w PG.

    No ale tak to jest, gdy gdańskocentryzm jest głównym składnikiem (dez)informacji.

    • 1 5

    • przecież w Gdyni nie ma korków... (1)

      wg niektórych są tylko w Gdańsku. Jak śledzie zjadą do pracy... To i tristar jest w Gdańsku. Wreszcie ta Gdynia się na coś przydała

      • 1 1

      • Do Gdyni przyjeżdża do robity z grubsza tyle osób spoza miasta, ile ich

        wyjeżdża do roboty z Gdyni, więc ruch jest w obu kierunkach (choć niekoniecznie równo rozłożony na każdej z dojazdówek).
        Dodatkowo w Gdyni nie ma buspasów, podczas gdy w Gdańsku są "trampasy" (torowisko tramwajowe). Gdyby nie to, że już w jakimś stopniu system ruchu jest doregulowany (w jednych miejscach lepiej, innych gorzej) mielibyśmy w Gdyni korki, których Gdańsk nigdy na oczy nie widział (Gdynia zorganizowana jest jeszcze bardziej na zasadzie kręgosłup + żebra do obwodnicy niż Gdańsk, który ma w śródmieściu bardziej skomplikowaną/sieciową strukturę).

        Ale Tristar reklamowany jest jako system trójmiejski, więc wciąż nie rozumiem skąd ta reklama wyłącznie gdańskiego "kawałka".

        • 0 0

  • Dwie sprawy

    " ........ 24 rejestratory przekroczenia prędkości ........ " - jazda zgonie z ograniczeniami nie koniecznie sprzyja rozładowaniom korków ale w sumie chciałbym to zobaczyć jak te wszystkie wypasione fury jadą przepisowo 50 km/h " ......... a na koniec obwodnicę ......... " - to jest najciekawsze bo na obwodnicy nie ma sygnalizacji no chyba że na jej gdyńskim początku/końcu.

    • 1 2

  • Już widzę te wypadki (3)

    każdy kierowca będzie hamował już na żółtym by nie dostać mandatu. Będzie dużo więcej wypadków. Dlaczego nie korzystamy z doświadczenia innych państw w tej kwestii które nie montują takich rzeczy?

    • 2 7

    • bo nikogo nie obchodzi doświadczenie tylko szmal za projekt i realizację

      ci ci wezmą tą kasę będą jeździć taksówkami albo z kierowcą

      • 1 1

    • boże co za kretyn! właśnie na żółtym ma hamować!!

      chamie za kierownicą, wreszcie takich jak ty wyłapią i skasują

      • 1 0

    • Jeżeli świeci się już długo zielone to jest pewne, że zaraz się zółte zapali

      Noga z gazu, a nie dajemy ile fabryka dała, a nóż się zmieścimy.

      • 1 0

  • nie tędy droga (5)

    a wystarczyłoby zmienić taryfikator na wzór krajów skandynawskich czy Szwajcarii... Jakby jeden z drugim miszcze kierownicy zabulili po 10.000 mandatu za swoje "kozactwo" to fotorejestratory byłyby w tym kraju zbędne. Inaczej nic nie powstrzyma słynnych już w całej Europie POLSKICH DEBILI za kierownicą.

    • 7 2

    • Podpisuję się pod tym rękoma i nogami! Tam już zauważyli, że najcenniejsze jest ludzkie życie.

      • 0 0

    • daj spokój

      U nas debilami i "miszczami" jest także policja. Zamiast czynnie wyłapywać ewidentne przypadki piractwa i wystawiać za nie te wielkie mandaty, to polowaliby w jakimś bezpiecznym miejscu na tych, którzy zamiast 80 pojechali 110 o 7. rano w niedzielę.

      • 0 1

    • (2)

      a kiedy będą takie zarobki jak tam?Ja nie mogę z tą modą żeby wszystkie koszty kary mandaty podatki dopasowywać do tamtych a kiedy zarobki się wyrównają?

      • 0 1

      • wtedy, gdy jarek z jackiem (1)

        przestaną blokować wejście Polski do Euro

        • 0 1

        • euro upada po co się pchać do czegoś co zdycha?

          • 2 0

  • Tristar

    Co prawda nie jestem specjalista w dziedzinie regulacji ruchu, ale uwazam ze pieniazki podatnika powinny byc bardziej szanoewane! Oczywiscie Big Brother chce czuwac, ale czy cena za ta watpliwa i niepotrzebna inwestycje nie jest zbyt wysoka? Przeciez dzis juz nie ma problemu z zainstalowaniem czujnikow na kazdym skrzyzowaniu aby ruch sam sie regulowal na miare potrzeb. To naprawde proste rozwiazania techniczne. Jesli chodzi o zarzadzanie - mam powazne zastrzezenia czy i jak dlugo to bedzie dzialac.

    • 1 1

  • Lubię zasuwać. Gdzie będę jeździł ? Do niemczech na autobany?

    • 4 4

  • Specjaliści od komentarzy (3)

    Na stronie UM Gdynia w zamówieniach publicznych wisi jeszcze ogłoszenie o przetargu. Jest tam pełen projekt (12GB), PFU i pare innych dokumentów. Po co pisać tak tępe komentarze jak można sobie popatrzeć ile będzie kamer i innych rejestratorów, gdzie dokładnie co do metra będą stały i co będa mierzyć i przede wszystkim jakie sa założenia systemu. Są też przedmiary, które pokazują że nie da sie tego zrobić "3 studentami", sa też wskaźniki według których oceniany będzie wykonawca. A inteligentniejsi doczytają o przygotowaniu systemu do pomiaru średniej prędkości i rozpoznawania tablic przy których proste fotoradary to pikuś.

    • 2 0

    • totalna inwigilacja nadchodzi

      • 0 1

    • a jest coś zapisane dlaczego piesi mają czekać na poprzecznych drogach kiedy główny kierunek leci na zielonym?Ilekroć widzę takie sytuacje albo kiedy spieszę się na jadący w moją stronę autobus zastanawiam się dlaczego on jedzie a ja mam stać chociaż idziemy w tę samą stronę równolegle do siebie jakim bezmózgiem jest ktoś kto tworzy taką sygnalizację.W starych systemach była zieleń automatyczna powiązana z główną drogą.Jedzie Morska więc piesi na wszystkich przejściach równoległych też mają wolną drogę.

      • 2 0

    • inteligentni będą maskować tablice i olewać ten sristar debil szczurek psychol zafajdany sobie niech mierzy średnią prędkość jak chodzi sobie po swoim gabinecie i ile czasu marnuje na puste slogany i obietnice bez pokrycia moje auto moja własność i żadni psychole nie będą na mnie urządzać polowań ja na tych p******ców nie głosowałem więc nie życzę sobie usczęśliwiania na siłę

      • 1 2

  • 20 - 30 %!!!!!!!!!!!!! (1)

    czy umow obejmuje testy jezeli system za 133 mln nie dziala ta sa to pieniadze źle wydane takie rzeczy sie sprawdza bo jak 20 % to nie 30 %. no chyba ze fotoradary z firmy zurad maja gonic kase to sie oplaca nawet bardziej niz redukcja jakis korow spowodowanych inwestycjami. jako podatnik wolalbym sie wstrzymac do momentu zakonczenia inwestycji drogowych

    • 0 1

    • naprawdę myslisz, że inwestycje drogowe się kiedyś skończą?

      to przecież worek bez dna

      • 0 0

  • D>>>OKRCJA (1)

    zrównać inteligenta z robotnikiem, robotnika z chłopem a chłopa z ziemią. Dla państwa wszyscy są równi, guaniani niewolnicy do płacenia mandatów i podatków za nic. Na świecie coś drgnęło , u nas coraz gorzej . Ktoś mówi w tym kraju o "Ocuppy Wall Strret " albo o 99% ??? Robaki bezmózgie płaćcie do rychłej śmierci w nędzy godząc się na wszystko - tristary, radary, elektrownie atomowe i , gaz i benzynę za gruby szmal . W zamian macie taniec z p... i podatki.

    • 3 1

    • nie to są szaraczki którym się montuje system śledzenia ich każdego kroku a oni brawo biją i na takiego czuba jak szczurek stępa i reszta tych powaleńców idą podatki

      • 0 1

  • Qmak ( pisany przez "ku" ), to taki gatunek żabek...

    Ciekawe, czy to budowa tego systemu będzie prowadzona - jak napisano - skokami ( etapami ), czy raczej, a może żabiej, to ruch takimi skokami będzie się odbywał?? Osobiście stawiam na to drugie :DD Jakoś mało we mnie wiary w powodzenie tgo przedsięwzięcia. Ale niech mu ziemia lekką, a właściwie miękką będzie. Pożyjemy - zobaczymy.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane