• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar pełen fotoradarów. Czy to ma sens?

Maciej Naskręt
23 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, które skrzyżowania w Gdańsku zostaną wpięte do systemu Tristar.



Możemy jeszcze pożałować wprowadzenia systemu Tristar. Powód? Liczba fotoradarów w Trójmieście będzie tak duża, że kierowcy poczują się jak bohater powieści "Rok 1984" George'a Orwella.



W samym tylko Gdańsku w pierwszym etapie planowane jest ustawienie ok. 14 fotoradarów. Po wybudowaniu Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego pojawią się kolejne. W samym tylko Gdańsku w pierwszym etapie planowane jest ustawienie ok. 14 fotoradarów. Po wybudowaniu Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego pojawią się kolejne.
System inteligentnego zarządzania ruchem Tristar ma odkorkować trójmiejskie drogi. Z założenia ma on tak pokierować ruchem, by kierowcy dojeżdżali do skrzyżowań na zielonych światłach, obciążone kierunki miały wydłużony czas przejazdu itp. Wszystko to dzięki czujnikom ruchu i sprzężeniu sygnalizacji na najważniejszych węzłach komunikacyjnych w Trójmieście.

Ale elementem systemu jest coś jeszcze. Konkretnie 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 24 rejestratory przekroczenia prędkości.

Dla porównania: dziś w Trójmieście stoi 10 fotoradarów. Część nowych urządzeń będzie dokonywać pomiaru prędkości na określonym odcinku drogi. Co to znaczy? Pierwszy fotoradar zmierzy nam prędkość na wjeździe, drugi na zjeździe z al. Zwycięstwa. Jeśli okaże się, że przejechaliśmy nią zbyt szybko, dostaniemy mandat.

Czemu wpleciono je w Tristara? - Mają one służyć przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa na naszych drogach, choćby zmniejszyć liczbę choćby potrąceń pieszych. Ponadto zmobilizują one kierowców do wolniejszej, przepisowej jazdy. Głównie chodzi o to, by kierowcy nie pędzili przekraczając dozwoloną prędkość do najbliższych świateł, gdzie zresztą zastanie ich czerwone światło - przekonuje Jacek Oskarbski, naczelnik Biura Inżynierii Transportu Urzędu Miasta Gdyni.

Czy w skład systemu Tristar powinny wchodzić fotoradary?

Z tym punktem widzenia nie zgadza się projektant systemów zarządzania ruchem w innym mieście. Prosi o niepodawanie jego nazwiska, ponieważ ma zamiar startować w organizowanych w Trójmieście przetargach.

- System zarządzania funkcjonuje w oparciu o sensory, czujniki, pętle indukcyjne. Sprzężona sygnalizacja stworzy na drodze sytuację, która zmusi kierowców do jazdy z prędkością 50-60 km/h. Prowadzenie pojazdu gwarantuje nam wtedy zielone światło na kolejnych skrzyżowaniach z sygnalizacją. To pozwoli na płynną jazdę - przekonuje.

Jego zdaniem kierowcy będą potrzebowali dwóch-trzech miesięcy, by przekonać się, że szybka jazda nie popłaca. Dodaje, że fotoradary nic tu nie pomogą. Ich wplecenie w system zarządzania ruchem to jedynie szukanie dodatkowego źródła pieniędzy w budżetach miast.

Coś w tym jest. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Prawa o Ruchu Drogowym, mandaty nałożone za naruszenia przepisów ujawnione przez urządzenia rejestrujące, wystawia co prawda Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale pieniądze trafiają do samorządów. Dochody z tego tytułu muszą być wydane na utrzymanie infrastruktury drogowej, w naszym przypadku także... Tristara.

Po znowelizowaniu przepisów, zarządcy dróg będą mogli ustawiać fotoradary nie tylko tam, gdzie dochodziło do wypadków (tak robiła dotąd policja), ale także w miejscach, w których nie było wielu zdarzeń.

Choć prace nad Tristarem są zaawansowane, jeszcze nie jest przesądzone, że wszystkie fotoradary znajdą się w tym systemie. Zgodę na ich rozmieszczenie wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego.

- Będziemy na pewno analizować dogłębnie każdy wniosek o ustawienie fotoradaru przy drodze. Ponieważ nie ma jeszcze przepisów wykonawczych, na razie nie wiadomo, co będziemy brać pod uwagę przy wydawaniu zgody - mówi Alvin Gajadhur, rzecznik prasowy GITD.

W Trójmieście trwa teraz kilka poważnych inwestycji infrastrukturalnych. W przypadku niemal każdej z nich, inwestor przeprowadza konsultacje z mieszkańcami. Z jakiegoś jednak powodu, przy budowie Tristara, który wpłynie na życie wszystkich kierowców, o konsultacjach ani widu, ani słychu.

Twórcy systemu Tristar - inżynierowie ruchu - chcą zoptymalizować podróże (skrócić czas przejazdu) w Trójmieście średnio o ok. 20 proc. Takiego wyniku nie udało się osiągnąć żadnemu miastu na świecie, w którym istnieje odpowiednik systemu Tristar. W Tuluzie, Toronto, czy Koloni zdołano ruch usprawnić o niecałe 10 proc.

Rekordzistami są tu Southampton i Los Angeles, gdzie podróże samochodem skrócone zostały o 18 proc. Trzeba jednak pamiętać, że wymienione miasta mają świetnie rozwiniętą infrastrukturę drogową, czego nie można powiedzieć o Trójmieście.

Opinie (213) 9 zablokowanych

  • ^^

    No to będziemy się bawić kto kogo oszuka :D trochę adrenalinki nikomu jeszcze nie zaszkodziło na szczęście mój teren pracy to Gdynia Wejherowo Lębork
    BTW: Już widzę te ofiary losu co przed każdym fotoradarem będą zwalniać do 30 bu haha

    • 1 1

  • A któłemu to płemiełowi czteły lata temu nie podabało się stawianie ładałów ?

    Teraz jego ekipa instaluje setki radarów i to mu nie przeszkadza.

    • 3 0

  • (1)

    Rzeczywiście bez sensu te fotoradary, nie będzie można się ścigać na grunwaldzkiej :(
    Niech każdemu wmontują nadajnik gps do samochodu i niech wysyłają raz w miesiącu mandaty, za przekroczenie prędkości. To właśnie jest wolnośc człowieka w XXI wieku.

    • 44 18

    • a ja bym wprowadził na terenie polski jedyny słuszny znak z liczbą

      ZERO i dopiskiem PCHAĆ. A co do tych 20% to ja wycisnąłbym 50% tylko potrzebowałbym gnata żeby każdemu z osobna wytłumaczyć jak się rusza spod świateł (niektórym trzeba mówić że w OGÓLE się rusza). Zapraszam na skręt w prawo na zjeździe z różowej w Redłowie. Codzienne tam ludzie ruszają jak pajace gapiąc się na dodatek na lewo - jakby duża zielona strzałka była małą na której i tak się nie zatrzymują. DO PRZODU TĘPA POLSKO.

      • 0 0

  • Co to za myślenie?! (5)

    Fotoradar może być co 50 m - jedziesz zgodnie z przepisami, to cię to nie obchodzi.

    Co to za ankieta?

    "to kolejny pretekst, by wyciągnąć od kierowców pieniądze"

    Co znaczy wyciągać pieniądze?! Czy karanie kierowców, którzy przekraczają prędkość łamiąc tym samo prawo to wyciąganie pieniędzy?

    Chore rozumowanie.

    • 14 11

    • Typowe myslenie kobiety, ktora na drodze walczy o przezycie

      Eh, nie lepiej by Ci bylo w domciu zupe ugotowac? A i pewnie niejedne drzwi w samochodzie pozostalyby nieobite.

      • 2 1

    • mozna jedzić i 40 po miescie

      Myslenie jest takie ze nie kazdy jest emerytem który postanowił w niedziele zrobić sobie wycieczke swoim tico do marketu. Jak ci ustawią fotoradar na przekroczenie na 51 a ty bedziesz jechać 52 to na takiej jednej przejazdzce z gda do gdy stracisz prawo jazdy. A wcle nie bedziesz piratem drogowym no i pare tys mandatu do zapłacenie. Wiec opcja jest taka ze wszyscy dla pewności bedą jeździć 40 czy to usprawni to się okaże.

      • 1 0

    • Kwestia jak ustawią fotoradar.

      • 0 0

    • "to kolejny pretekst, by wyciągnąć od kierowców pieniądze"

      Hehe, nie - to taki dobrowolny podatek od gapiostwa :D

      • 0 0

    • NN możesz sie zagapić

      • 1 1

  • Wole pierwsza polowe za... ile wlezie a drugo sie wlec lub prawie stac (1)

    Niz jechac 50 jak baran!

    • 4 2

    • No w sumie

      jo

      • 0 1

  • Tristar (6)

    nigdy nie zadziała

    przyjmuję zakłady

    • 63 8

    • Tak naprawdę to za kilka lat, jak już tristar zostanie wykonany, będzie on zupełnie niepotrzebny.

      Powstaje bowiem obecnie w Gdańsku kilka dróg, które znacznie odciążą główną arterię. I znowu okaże się, że wydano kilkaset milionów na zbędną inwestycję (jak w przypadku ECS), a wszyscy będą musieli jeździć przez miasto z oczami wbitymi w prędkościomierze, zamiast uważać na to co się dzieje na drodze.

      • 3 1

    • Zadziała

      Zadziała szybciej niz się wydaje Tu chodzi o kase z mandatów. czy usprawni ruch tu wątpię i zgodze się ze g.. da

      • 1 2

    • Gorzej jak zadziała i będzie miał awarię

      totalny paraliż miasta.

      • 2 0

    • przyjmuję zakład (1)

      się nie znasz to siedź cicho i czytaj sobie dalej internet.

      • 1 6

      • oskarbski się zna jak słucham tego kolesia to zastanawiam się jaka uczelnia dała takiemu dyplom

        • 2 3

    • będzie tak z wyświetlaczami na przystankach ZKM - nie będzie działało

      • 6 0

  • Każdego kontrolują, węszą, wysyłają pisma. To nie Orwell. to ZEITGEIST

    Poszukajcie filmu ZEITGEIST MOVING FORWARD

    I nie marudźcie że spiskowe teorie, bo to co się dzieje na świecie jest po porstu strzaszne.

    Przykładowo obejrzyjcie film jak berlusconii całuje po łapach kadafiego a dziś z usa wzywa do jego zniszczenia, cholerne złe nasienie

    • 4 0

  • Ten pomiar prędkości na danym odcinku można obejść...

    W stronę Krakowa, pod Warszawą zamontowali bramki liczące przejazd z punktu A do B.... Tak samo będzie tutaj, ale w Tristarze, można to spokojnie olać, wystarczy wjechać i wyjechać po środku (pomiędzy jednym a drugim pasem), a sama kamera nie uchwyci połowy rejestracji.

    Pozdrawiam;)

    • 6 2

  • Skarbiec dla naszego rządu

    System jest wporządku ale po co te fotoradary??

    • 3 0

  • Trochę śmieszne to wasze oburzenie :) (3)

    Można jechać 60 km/h i jedzie się przy zielonej fali. A kozaki którzy cisną aż do odcięcia startują znów spod świateł i w koło Macieju do następnego czerwonego. Nie wspomnę nawet o ekonomii takiej jazdy. Ale rozumiem, rozumie, fotoradary są złe, bo nie można leczyć zakompleksionego ego zapierniczając jak wariat na odcinku 300m między światłami. Bez przesady. Jak się trochę nosek utemperuje polakom, dobrze niektórym to zrobi.

    • 24 7

    • masz skode fabie albo renault thalie albo inne prospołeczne coś zwane autem (1)

      • 1 9

      • no i co z tego wynika? poczułeś się lepiej?
        od większego i szybszego samochodu większy nie będzie ;)

        • 3 3

    • Cenzura

      Napisałem P O L A C Z K O M i tak to miało zostać. Czemu cenzura zmienia to na polakom i to w dodatku z małej litery? TO nie wulgaryzm, ale celowe pejoratywne zabarwienie. Bo właśnie polaki zachowują się tak, jak opisałem.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane