- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (28 opinii)
- 2 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (165 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (238 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (149 opinii)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (42 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (54 opinie)
Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać
Trójmiejskie samorządy wydają pieniądze na funkcję systemu Tristar, z której nie będzie można skorzystać. Chodzi o fotorejestratory wykroczeń, które zawisły nad ulicami Trójmiasta. Sęk w tym, że nie spełniają one polskich norm, więc jeśli na ich podstawie wystawiony zostanie mandat, sądy zostaną zalane odmowami ich przyjęcia.
System inteligentnego sterowania ruchem drogowym Tristar powstaje od połowy 2013 r. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.
Problem w tym, że inwestor ma problem z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie urządzeń do tego celu. Takie zgody wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale w przypadku Tristara prawdopodobnie tego nie zrobi.
Dlaczego? Z trzech ważnych powodów.
Po pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość muszą mieć obudowy spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie "szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach". Chodzi tu konkretnie o żółte, odblaskowe obudowy. Kamery Tristara nie ich nie mają. Być może kiedyś zostaną w ten sposób obudowane, ale wtedy miasta musiałyby znaleźć na to dodatkowe pieniądze.
Po drugie zamontowane nad drogami urządzenia nie mają homologacji i atestów, by dokonywać precyzyjnych pomiarów w pełnym zakresie prędkości. Nie mają także niezbędnej legalizacji, której uzyskanie również kosztuje.
Po trzecie - kwestia najważniejsza - inwestorowi, a potem zarządcy Tristara, trudno będzie znaleźć operatora systemu fotoradarowego. Policja, której odebrano fotoradary trzy lata temu, raczej nie weźmie tego zadania na swoje barki. Inwestor systemu przekonuje, że nadzór nad pracą systemu obejmą inspektorzy drogowi, co również budzi wątpliwości. Dlaczego? GITD ma dość problemów z własnym systemem, a włączenie i integracja go z kolejnym Tristarem może okazać się karkołomnym przedsięwzięciem.
Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernadowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Jak działa "TRISTAR"
Opinie (309) ponad 10 zablokowanych
-
2014-06-27 15:09
Atesty
Homologację i atesty odnośnie pomiaru prędkości może wykonać komendant straży miejskiej z Człuchowa, wpadnie prywatnym autem przejedzie się 140 i już załatwione.
- 5 1
-
2014-06-27 15:08
fajnie, że na zdjęciu są fotoradary, a nie czujniki ruchu ;) ktoś jest niezłym znawcą w temacie, uważając, że to białe na masztach, to fotoradar. Hłe hłe
- 3 0
-
2014-06-27 14:44
Zamiast wywalać 133mln na tristar trzeba było za te pieniądze przebudować skrzyżowania na ronda.
Nie było by problemu wjeżdżania na czerwonym świetle, nie było by korków i sztucznego spowalniania ruchu przez światła.
- 6 0
-
2014-06-27 10:34
tristar to prawdziwe dno (1)
i glupota! najgorzej wydane pieniadze przez nasze miasta. pieszy w tym systemie w ogole sie nie liczy,trzeba walczyc o zycie przechodzac przez jezdnie np. we wrzeszczu.
- 18 3
-
2014-06-27 14:26
:)
ECS to bezkonkurencyjny numer jeden.
- 2 0
-
2014-06-27 14:11
Autor, autor!!
No to mi mogą skoczyć! :-) Ciekawe tylko, ile ta funkcja dodatkowo kosztowała i kim jest ten mądrala, który forsował jej uwzględnienie w projekcie. Przyzna się?
- 3 1
-
2014-06-27 14:04
powinny jeszcze rejestrowac rowerzystów jezdzacych na czerwonym swietle (1)
i po przejsciach dla pieszych
- 10 4
-
2014-06-27 14:10
popieram!
- 3 2
-
2014-06-27 14:04
kto wziął
najwięcej ?
- 3 1
-
2014-06-27 10:36
pomiar predkosci jest (3)
zbyteczny, przydalby sie za to monitring przejazdu na czerwonym swietle na kazdym skrzyzowaniu bo nagminnie jest to lamane przez kierowcow - codziennie widzez kilka osob ktore smigaja na czerwonym
- 12 4
-
2014-06-27 11:07
pomiarow predkosci jest kilkanascie a czerwonego swiatla kilkadziesiąt - masz w tabelce opisane (2)
- 0 1
-
2014-06-27 13:48
(1)
naliczyłem 13 sztuk punktów w Gdańsku i 13 sztuk w Gdyni. Razem 26 sztuk w całym 3city rejestratorów czerwonego...
- 0 0
-
2014-06-27 14:00
Ja w Gdyni naliczylem 15
- 0 0
-
2014-06-27 11:16
I karać debili jak najdotkliwiej (2)
Tristar do mierzenia prędkości to nie porozumienie on powinien robić zdjęcia tym co blokują skrzyżowania oraz tym co jeżdżą na czerwonym do tego nie potrzeba homologacji i oznaczeń .
- 7 10
-
2014-06-27 11:19
tak czytam (1)
Twoj komentarz i... chyba jestem za aborcja - do 30roku zycia :P
Kup kamere stan na skrzyzowaniu, filmuj wszystkich a nagrania wysylaj na policje...- 7 4
-
2014-06-27 13:43
widzę ,że mózgu koledze zabrakło ale co tam może Johnnemu tak jak mi jakiś pier... debil zabije kogoś z rodziny bo lubi sobie jeździc na czerwonym świetle przez miasto gratuluję debilizmu idź we młotek i rąbnij się w łeb
- 3 3
-
2014-06-27 10:06
No i bardzo dobrze (6)
mam nadzieję, że te fotoradary nie będą spełniać norm do końca swojego żywota. precz z państwem policyjnym i wyciąganiem pieniędzy z kieszeni podatników na każdym kroku
- 40 12
-
2014-06-27 13:37
spokojnie, prawo sie zmieni...
- 1 0
-
2014-06-27 10:27
Spadaj do Mogadiszu,piracie,jak ci Policja przeszkadza! (3)
Precz z terrorem piratów na polskich drogach! Mamy prawo do bezpiecznej jazdy i dotarcia na miejsce bez narażania się na kolizje z kretynami drogowymi i chamami!
- 7 21
-
2014-06-27 11:04
ohoho, widzę, że ktoś tu lubi (2)
gdy mu funkcjonariusz stoi z pałą nad głową.
przejrzyj na oczy, człowieku. urzędasy coraz głębiej wchodzą w nasze życie, a Ty nie widzisz w tym nic złego... ten system fotoradarów nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem - chodzi jedynie o wyciąganie kasy z Twojego portfela. za przykład niech posłuży Słupsk: na drodze z ograniczeniem do 70 km/h stanął fotoradar, przed sygnalizacją. problem jest taki, że czas zmiany świateł był tak krótki, że kierowcy nie byli w stanie wyhamować i przejeżdżali na czerwonym świetle. a magistrat się cieszy, bo pieniądze płyną szerokim strumieniem...- 10 3
-
2014-06-27 11:13
(1)
Proszę panie Zdroworozsądkowy powiedzieć to rodzinom ok 4 tyś zabitych oraz ok 40 tyś rannym w wypadkach drogowych. Ciekawe czy się z panem zgodzą, że prewencja w postaci rejestratorów wykroczeń(m.in. wykroczenia które jest główną przyczyną wypadków na drogach) to wyciąganie z kieszeni kierowców pieniędzy. Przypomnę, że nikt panu nie każe łamać przepisów ruchu drogowego. Przekroczenie prędkości/wjazd na czerwonym świetle jest to pana osobista świadoma decyzja obarczona ryzykiem ukarania.
- 5 10
-
2014-06-27 11:38
No pewnie
bo na Grunwaldzkiej ginie rocznie tyle osób, że prewencja jest potrzebna, yhym. Szkoda tylko, że np. na takiej Hallera nie potrafią zamontować sygnalizacji świetlnej, a tam RZECZYWIŚCIE należy takie rozwiązanie zastosować.
Stachu, spójrz prawdzie w oczy i odpowiedz sobie na pytanie: czy aby na pewno jedyną motywacją dla władzuchny ustawiającej te sprzęty na Grunwaldzkiej jest Twoje bezpieczeństwo?- 5 3
-
2014-06-27 11:04
Musze Cię zmartwić
już spełniają. A Pan redaktor nie odrobił pracy domowej...
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.