• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać

Maciej Naskręt
27 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Trójmiejskie samorządy wydają pieniądze na funkcję systemu Tristar, z której nie będzie można skorzystać. Chodzi o fotorejestratory wykroczeń, które zawisły nad ulicami Trójmiasta. Sęk w tym, że nie spełniają one polskich norm, więc jeśli na ich podstawie wystawiony zostanie mandat, sądy zostaną zalane odmowami ich przyjęcia.



System inteligentnego sterowania ruchem drogowym Tristar powstaje od połowy 2013 r. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.

Problem w tym, że inwestor ma problem z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie urządzeń do tego celu. Takie zgody wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale w przypadku Tristara prawdopodobnie tego nie zrobi.

Dlaczego? Z trzech ważnych powodów.

Po pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość muszą mieć obudowy spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie "szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach". Chodzi tu konkretnie o żółte, odblaskowe obudowy. Kamery Tristara nie ich nie mają. Być może kiedyś zostaną w ten sposób obudowane, ale wtedy miasta musiałyby znaleźć na to dodatkowe pieniądze.

Po drugie zamontowane nad drogami urządzenia nie mają homologacji i atestów, by dokonywać precyzyjnych pomiarów w pełnym zakresie prędkości. Nie mają także niezbędnej legalizacji, której uzyskanie również kosztuje.

Po trzecie - kwestia najważniejsza - inwestorowi, a potem zarządcy Tristara, trudno będzie znaleźć operatora systemu fotoradarowego. Policja, której odebrano fotoradary trzy lata temu, raczej nie weźmie tego zadania na swoje barki. Inwestor systemu przekonuje, że nadzór nad pracą systemu obejmą inspektorzy drogowi, co również budzi wątpliwości. Dlaczego? GITD ma dość problemów z własnym systemem, a włączenie i integracja go z kolejnym Tristarem może okazać się karkołomnym przedsięwzięciem.

Czy obawiasz się fotoradarów w systemie Tristar?

Może system mogłaby monitorować straż miejska? Raczej nie: strażnicy w Trójmieście do tej pory nie prowadzili kontroli prędkości, do tego mają mnóstwo pracy w terenie.

Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernadowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Jak działa "TRISTAR"

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • Atesty

    Homologację i atesty odnośnie pomiaru prędkości może wykonać komendant straży miejskiej z Człuchowa, wpadnie prywatnym autem przejedzie się 140 i już załatwione.

    • 5 1

  • fajnie, że na zdjęciu są fotoradary, a nie czujniki ruchu ;) ktoś jest niezłym znawcą w temacie, uważając, że to białe na masztach, to fotoradar. Hłe hłe

    • 3 0

  • Zamiast wywalać 133mln na tristar trzeba było za te pieniądze przebudować skrzyżowania na ronda.

    Nie było by problemu wjeżdżania na czerwonym świetle, nie było by korków i sztucznego spowalniania ruchu przez światła.

    • 6 0

  • tristar to prawdziwe dno (1)

    i glupota! najgorzej wydane pieniadze przez nasze miasta. pieszy w tym systemie w ogole sie nie liczy,trzeba walczyc o zycie przechodzac przez jezdnie np. we wrzeszczu.

    • 18 3

    • :)

      ECS to bezkonkurencyjny numer jeden.

      • 2 0

  • Autor, autor!!

    No to mi mogą skoczyć! :-) Ciekawe tylko, ile ta funkcja dodatkowo kosztowała i kim jest ten mądrala, który forsował jej uwzględnienie w projekcie. Przyzna się?

    • 3 1

  • powinny jeszcze rejestrowac rowerzystów jezdzacych na czerwonym swietle (1)

    i po przejsciach dla pieszych

    • 10 4

    • popieram!

      • 3 2

  • kto wziął

    najwięcej ?

    • 3 1

  • pomiar predkosci jest (3)

    zbyteczny, przydalby sie za to monitring przejazdu na czerwonym swietle na kazdym skrzyzowaniu bo nagminnie jest to lamane przez kierowcow - codziennie widzez kilka osob ktore smigaja na czerwonym

    • 12 4

    • pomiarow predkosci jest kilkanascie a czerwonego swiatla kilkadziesiąt - masz w tabelce opisane (2)

      • 0 1

      • (1)

        naliczyłem 13 sztuk punktów w Gdańsku i 13 sztuk w Gdyni. Razem 26 sztuk w całym 3city rejestratorów czerwonego...

        • 0 0

        • Ja w Gdyni naliczylem 15

          • 0 0

  • I karać debili jak najdotkliwiej (2)

    Tristar do mierzenia prędkości to nie porozumienie on powinien robić zdjęcia tym co blokują skrzyżowania oraz tym co jeżdżą na czerwonym do tego nie potrzeba homologacji i oznaczeń .

    • 7 10

    • tak czytam (1)

      Twoj komentarz i... chyba jestem za aborcja - do 30roku zycia :P

      Kup kamere stan na skrzyzowaniu, filmuj wszystkich a nagrania wysylaj na policje...

      • 7 4

      • widzę ,że mózgu koledze zabrakło ale co tam może Johnnemu tak jak mi jakiś pier... debil zabije kogoś z rodziny bo lubi sobie jeździc na czerwonym świetle przez miasto gratuluję debilizmu idź we młotek i rąbnij się w łeb

        • 3 3

  • No i bardzo dobrze (6)

    mam nadzieję, że te fotoradary nie będą spełniać norm do końca swojego żywota. precz z państwem policyjnym i wyciąganiem pieniędzy z kieszeni podatników na każdym kroku

    • 40 12

    • spokojnie, prawo sie zmieni...

      • 1 0

    • Spadaj do Mogadiszu,piracie,jak ci Policja przeszkadza! (3)

      Precz z terrorem piratów na polskich drogach! Mamy prawo do bezpiecznej jazdy i dotarcia na miejsce bez narażania się na kolizje z kretynami drogowymi i chamami!

      • 7 21

      • ohoho, widzę, że ktoś tu lubi (2)

        gdy mu funkcjonariusz stoi z pałą nad głową.

        przejrzyj na oczy, człowieku. urzędasy coraz głębiej wchodzą w nasze życie, a Ty nie widzisz w tym nic złego... ten system fotoradarów nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem - chodzi jedynie o wyciąganie kasy z Twojego portfela. za przykład niech posłuży Słupsk: na drodze z ograniczeniem do 70 km/h stanął fotoradar, przed sygnalizacją. problem jest taki, że czas zmiany świateł był tak krótki, że kierowcy nie byli w stanie wyhamować i przejeżdżali na czerwonym świetle. a magistrat się cieszy, bo pieniądze płyną szerokim strumieniem...

        • 10 3

        • (1)

          Proszę panie Zdroworozsądkowy powiedzieć to rodzinom ok 4 tyś zabitych oraz ok 40 tyś rannym w wypadkach drogowych. Ciekawe czy się z panem zgodzą, że prewencja w postaci rejestratorów wykroczeń(m.in. wykroczenia które jest główną przyczyną wypadków na drogach) to wyciąganie z kieszeni kierowców pieniędzy. Przypomnę, że nikt panu nie każe łamać przepisów ruchu drogowego. Przekroczenie prędkości/wjazd na czerwonym świetle jest to pana osobista świadoma decyzja obarczona ryzykiem ukarania.

          • 5 10

          • No pewnie

            bo na Grunwaldzkiej ginie rocznie tyle osób, że prewencja jest potrzebna, yhym. Szkoda tylko, że np. na takiej Hallera nie potrafią zamontować sygnalizacji świetlnej, a tam RZECZYWIŚCIE należy takie rozwiązanie zastosować.

            Stachu, spójrz prawdzie w oczy i odpowiedz sobie na pytanie: czy aby na pewno jedyną motywacją dla władzuchny ustawiającej te sprzęty na Grunwaldzkiej jest Twoje bezpieczeństwo?

            • 5 3

    • Musze Cię zmartwić

      już spełniają. A Pan redaktor nie odrobił pracy domowej...

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane