• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać

Maciej Naskręt
27 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Trójmiejskie samorządy wydają pieniądze na funkcję systemu Tristar, z której nie będzie można skorzystać. Chodzi o fotorejestratory wykroczeń, które zawisły nad ulicami Trójmiasta. Sęk w tym, że nie spełniają one polskich norm, więc jeśli na ich podstawie wystawiony zostanie mandat, sądy zostaną zalane odmowami ich przyjęcia.



System inteligentnego sterowania ruchem drogowym Tristar powstaje od połowy 2013 r. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.

Problem w tym, że inwestor ma problem z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie urządzeń do tego celu. Takie zgody wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale w przypadku Tristara prawdopodobnie tego nie zrobi.

Dlaczego? Z trzech ważnych powodów.

Po pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość muszą mieć obudowy spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie "szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach". Chodzi tu konkretnie o żółte, odblaskowe obudowy. Kamery Tristara nie ich nie mają. Być może kiedyś zostaną w ten sposób obudowane, ale wtedy miasta musiałyby znaleźć na to dodatkowe pieniądze.

Po drugie zamontowane nad drogami urządzenia nie mają homologacji i atestów, by dokonywać precyzyjnych pomiarów w pełnym zakresie prędkości. Nie mają także niezbędnej legalizacji, której uzyskanie również kosztuje.

Po trzecie - kwestia najważniejsza - inwestorowi, a potem zarządcy Tristara, trudno będzie znaleźć operatora systemu fotoradarowego. Policja, której odebrano fotoradary trzy lata temu, raczej nie weźmie tego zadania na swoje barki. Inwestor systemu przekonuje, że nadzór nad pracą systemu obejmą inspektorzy drogowi, co również budzi wątpliwości. Dlaczego? GITD ma dość problemów z własnym systemem, a włączenie i integracja go z kolejnym Tristarem może okazać się karkołomnym przedsięwzięciem.

Czy obawiasz się fotoradarów w systemie Tristar?

Może system mogłaby monitorować straż miejska? Raczej nie: strażnicy w Trójmieście do tej pory nie prowadzili kontroli prędkości, do tego mają mnóstwo pracy w terenie.

Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernadowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Jak działa "TRISTAR"

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • jak się pojawi pierwszy fotoradar na tristarze to piszę donos do KE

    o cofnięcie dofinansowania. Wszak nie na to "unia dała" by fotoradary montować tylko by ruch upłynnić

    • 10 1

  • niedawno czytałem że system ma skrócić przeciętny czas jazdy o 5-10%

    w tym tekście czytam, że ma skrócić go o 30%. Warto ustalić fakty. Poprawa warunków ruchu samochodów może skutkować zwiększeniem skłonności do korzystania z samochodów - cała korzyść z instalacji TRISTARA pójdzie w związku z tym w tzw. dym, chyba że się trochę poprawi przestrzeganie przepisów o ograniczeniach prędkości.

    • 7 1

  • sąd grodzki

    Sądy grodzkie przestały funkcjonować od 01 stycznia 2010r.Autor mogłby zaktualizować swoją wiedzę ;)

    • 3 0

  • BUEHEHEHEHE (2)

    Sam już też to wykombinowałem. W dodatku jeżeli kamery nie są tylko fotoradarami (a nie są) to SM nie ma prawa wystawić mandatu (nie może używać monitoringu do wystawiania mandatu).

    • 6 3

    • Nie, bo to urzadzenie ANPR - nie w tym kierunku kombinowales (1)

      • 0 0

      • czym by nie było - nie jest rejestratorem wykroczeń

        A SM może wystawiać mandaty z rejestratorów wykroczeń, nie ma prawa kasować jak coś na monitoringu zobaczy a jak próbuje to przegrywa w sądzie.

        • 4 0

  • już za rok już za chwilę

    będą sypać się mandaty.
    A więc co do homologacji to tylko pieczątka urzędowa z ministerstwa. (chwila moment i gotowe minister dla budżetu państwa zrobi wszystko)
    Firma królika zrobi skrzyneczki i w ciągu jednej nocy wszystko gotowe.
    Powstanie nowa miejska firma co zajmie się mandatami. (króliki muszą mieć pracę z podatków)
    Więc cieszcie się, bo jeszcze trochę i posypią się mandaty za przekroczenia +5 km/h
    Długi (miejskie,państwowe) trzeba spłacać a najlepiej robi obywatel

    • 3 1

  • Fotka na czerwonym

    A jak strzeli fotke na późnym pomarańczowym to tez można to obalic ze wzgledu na brak tych atestów

    • 6 1

  • :)

    dobrze wiedzieć :)

    • 2 1

  • hmm inny fakt o ktorym nie napisal redaktor:

    Projekt "Wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR w Gdańsku, Gdyni i Sopocie" jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko

    Działanie 8.3 Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych

    VIII Priorytet Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe

    Wartość Projektu: 184 263 558, 91 PLN
    Wartość dofinansowania z Unii Europejskiej: 156 191 405, 24 PLN

    Środki z budżetu Gminy Miasta Gdańska: 14 964 838, 04 PLN

    Środki z budżetu Gminy Miasta Gdyni: 10 843 924, 01 PLN

    Środki z budżetu Gminy Miasta Sopotu: 2 263 391, 62 PLN

    i wszystko jasne ;)

    • 1 2

  • To dobra wiadomość

    dla tych którym zdarzy incydentalna się wpadka.

    • 6 0

  • zdecydowanie szybciej (2)

    To jest bardzo dobre odkąd zainstalowano system na dole Słowackiego zniknęły korki w dół. Teraz do pracy nie stoję w korku po godzinie. Dzięki wielkie. Pozdrawiam

    • 2 16

    • Chyba jeździsz inną Słowackiego...

      • 7 1

    • musisz odstawic leki tzw. psychootropy

      one zaburzają Twój móżdżek

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane