• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar zgodnie z planem, ale nie wszystko zadziała od razu

Patryk Szczerba
4 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
To już ostatnie tygodnie przed pełnym uruchomieniem systemu Tristar w Trójmieście. To już ostatnie tygodnie przed pełnym uruchomieniem systemu Tristar w Trójmieście.

Czy Tristar zostanie uruchomiony za kilka tygodni? Coraz więcej wątpliwości mają w tym zakresie gdyńscy kierowcy obserwujący prace przy sygnalizatorach. Swoje uwagi zgłasza też gdyński ZKM. Urzędnicy przekonują, że system do końca roku zostanie skalibrowany i ma działać w pełni w pierwszych miesiącach 2015 roku.



Kto najbardziej skorzysta na wprowadzeniu Tristara?

Start systemu Tristar, którego całkowity koszt wynosi ok. 160 mln zł (z czego Unia Europejska daje 136 mln zł, zaś pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni) był już przesuwany kilkukrotnie. Władze Trójmiasta zapowiadały od kilku miesięcy, że końcówka bieżącego roku to już w pełni realna data, kiedy wszystkie procedury, w tym także odbiorowe, powinny zostać zakończone. Pojawiły się jednak wątpliwości, czy Tristar ma szansę stać się prezentem gwiazdkowym dla kierowców.

- Na pewno do końca roku zostanie wykonana kalibracja systemu. Później potrzebne są procedury odbiorowe, które mogą potrwać nawet pół roku. Wcześniej odbędą się też niezależne badania pomiaru efektu komunikacyjnego i wtedy będzie można zapłacić wykonawcy ostatnią ratę. Nieoficjalne testy w tym względzie wypadły bardzo pomyślnie - wyjaśnia Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Oprócz testów trwają także ostatnie prace drogowe. Najwięcej dzieje się w Gdyni. Wciąż trwają bowiem roboty w ramach umów uzupełniających możliwych dzięki dodatkowym środkom finansowym, które pozostały po rozstrzygnięciu pierwszego przetargu. W efekcie zakres działania systemu mógł być rozszerzony.

- Udało się dołożyć skrzyżowania na ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni, dwie krzyżówki na Witominie w okolicach Centrum Witawa zobacz na mapie Gdyni oraz przejazd przy ul. Wiśniewskiego, Polskiej i al. Solidarności zobacz na mapie Gdyni. Są one realizowane w ramach tzw. umów uzupełniających, jednak ich odbiory pozostaną bez wpływu na rozpoczęcie działań systemu - tłumaczy Jacek Oskarbski, z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

W Gdańsku natomiast w ramach uzupełnienia Tristar pomoże sygnalizatorom na skrzyżowaniu Marynarki Polskiej - Śnieżna zobacz na mapie Gdańska oraz przejściu dla pieszych na ul. Hallera pomiędzy Reja i Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska. Ponadto zostaną zamontowane, przede wszystkim w tramwajach, kolejne urządzenia dających możliwość efektywnego przejazdu komunikacji miejskiej. Pojawią się także w nowych pojazdach gdyńskiego ZKM.

Ich montaż zaplanowany jest na 2015 rok.

- Pozostanie to bez wpływu dla kierowców, ani na działanie innych elementów takich jak tablice o zmiennej treści, czy urządzenia planujące podróż komunikacją miejską. Część z nich będzie po prostu montowana w autobusach, które dopiero zostaną zakupione. Liczymy, że pomogą w zorganizowaniu dobrej komunikacji miejskiej - dodaje Oskarbski.

Oczekiwań względem Tristara nie ukrywają przedstawiciele gdyńskiego ZKM. Choć do końca z testów systemu zadowoleni nie są, zapewniają, że wszystkie problemy są na bieżąco rozwiązywane.

- Centrala ruchu z dyspozytorem odbyła niedawno przeprowadzkę z pl. Konstytucji na ul. 10 Lutego. Dzięki niej mamy podgląd na kamery i dużo lepsze warunki do pracy. W ponad 300 pojazdach są już urządzenia pozwalające na określenie położenia danego autobusu. Nie było natomiast testów elementu, który ma dawać priorytet pojazdom komunikacji miejskiej, więc tutaj można mówić o wątpliwościach - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM.

Te dotyczą także mandatów wydawanych na podstawie danych z zamontowanych na skrzyżowaniach kamer. Miało być ich około 60, a ich zadaniem miała być m.in. kontrola przejazdu na czerwonym świetle. Generalny Inspektor Transportu Drogowego wydał Gdyni takie zezwolenie jedynie dla kamer na dwóch skrzyżowaniach.

Niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kamery od grudnia będą pomalowane na żółto i specjalnie oznakowane. Reszta poczeka na akceptację Generalnego Inspektora Transportu Drogowego.

- Wszystko zależy od statystyki. Jeśli liczba wypadków w danym miejscu znacząco wzrośnie, to GITD z pewnością przychyli się do naszych próśb i obraz z kamer będzie mógł służyć jako dowód do wystawienia mandatu. Zakładam, że w tej kwestii sytuacja będzie dynamiczna - wyjaśnia Łutowicz.

Miejsca

Opinie (257) 6 zablokowanych

  • Tristar serwisant

    Bardzo duży nakład finansowy efekt niewspółmierny,można było zainwestować w co innego. Najbardziej zadowolona z tri stara jest firma Qmak

    • 0 1

  • XC

    Lepiej kup kamerkę zanim komuś ciśnienie podniesiesz .
    Twoje 50 to praktycznie morze być 44km/h

    • 0 1

  • tyle baniek (13)

    I czy to bedzie dzialac?
    System ten powinien wspolgrac przede wszystkim z komunikacja miejska,tramwaje powinny miec priorytet.obecnie z petli lostowice do Lila tu tramwaj buja sie az 20 min!!! Tak drogie madre najmadrzejsze urzedasy i urzednicy 20 min.pewnie nie wiecie.
    Tristar zatem powinien skrocic ten czas,np do 10 min to juz bylaby bajka i wzrost konkurencyjnosci komunikacji miejskiej, a dalej mniej aut na ulicach i czystrze powietrze i mniej korkow....

    • 39 16

    • Do nauki!

      Naucz się ćwoku poprawnie wypowiadać po polsku.

      • 0 0

    • Komunikację sie olewa (7)

      Np. w Gdyni zbudowano "autostradę" w środku miasta (droga Różowa), żaden rower, autobus czy trolejbus nie ma prawa tam wjechać. Efekt jest taki ze osobówka jedzie gładko bez korków a komunikacja wlecze się w zatorach. Ja również jadę samochodem przez różową bo czemu miałbym nie korzystać z faworyzowania osobówek skoro komunikacja musi się wlec przez (równoległą do Różowej) wiecznie zakorkowaną Aleje Zwycięstwa ?
      Takich jak ja jest więcej, więc i aut na drodze przybywa przed durne "rozwiązania" komunikacyjne

      • 13 15

      • (3)

        Dlaczego autobus nie ma tam prawa wjechać? Kiedyś kursowała tamtędy darmowa kursująca do gdańskiej IKEI. Może powód dla, którego nie kursuje tam komunikacja miejska jest taki, że nie ma takiej potrzeby. Równolegle obsługiwana przez KM jest al.Zwycięstwa i ul. Łużycka.

        A rower? na al. Zwycięstwa masz drogę rowerową na całej długości, podobnie jak na Łużyckiej...

        Mam wrażenie, że chyba dawno nie byłeś w tamtych okolicach albo nie jesteś mieszkańcem Gdyni.

        Pozdrawiam

        • 9 4

        • Tak jak piszesz, tylko (2)

          Al. Zwycięstwa na tym odcinku ma kilka świateł których droga Różowa nie ma. Czyli wiele minut dodatkowo dla pasażera. Przykładowo linia 27 prawie okrąża Różową, plus węzeł itd co daje kilkanaście minut straty do osobówki która Różowa przejedzie w 3 minuty.
          Co do patologi ścieżek rowerowych w Gdyni to akurat jest tam kilka odcinków w żaden sposób nie połączonych lub urywających się. Do Łużyckiej nie dojedziesz z Orłowa, do AL.Zwycięstwa od Wielkopolskiej również nie. Łużycką połączyli z Rivierą i na tym koniec Eldorado

          • 4 1

          • (1)

            Nie ma drogi rowerowej to jedź chodnikiem/ulicą zgodnie z prawem i wszędzie da się dojechać... jeżdżę tamtędy 5 dni w tygodniu w dwie strony i jakoś sobie radzić muszę :) - nie mówię że jest Eldorado

            Różnica pomiędzy samochodem a komunikacją miejską jest chyba oczywista? Argument że osobówka przejedzie szybciej przez drogę Różową jest bez sensu...
            Założeniem drogi Różowej było właśnie wyprowadzenie ruchu samochodów z al.Zwycięstwa - chyba, że się mylę..

            • 3 2

            • Dokładnie tak - gdyby Różowej nie było, to wszyscy tłukliby si Aleją Zwycięstwa, a zatem

              pasażerowie jeszcze dłużej staliby w korkach w trajtkach i autobusach... Brak logiki... Gdynia takich expresówek ma zdecydowanie mniej niż Gdańsk, więc nie ma o czym mówić... - jedna jaskółka wiosny nie czyni...

              Słusznie ktoś tu w komentarzach zauważył, że brak jest liczników na światłach dla kierowców - ile czasu będzie jeszcze dane światło - czerwone lub zielone. Ludzie nie wiedzą jak długo będzie się palić zielone, więc przed krzyżówką przyspieszają by przejechać, a wtedy dostaną mandat za przekroczenie prędkości... Wiadomo dla kogo ten tristar...

              • 2 0

      • highway to hell (2)

        Taaaa, śmieszni są ludzie co drogi miejskie nazywają "autostradami", żeby chociaż 120 było dopuszczalną prędkością jak na S-kach

        • 3 3

        • wypowiedział się jeżdżacy w stylu: (1)

          wyprzedzę wszystkich co się rusza, by zdążyć zatrzymać się na czerwonym świetle. Ile razy trzeba pisać i tłumaczyć, że miasto jest a co najmniej powinno być dla ludzi, a nie dla osób chcących (szybko) jeździć samochodami.

          • 3 1

          • Najlepsze są zjazdy. Wyprzedzi taki, by potem paręset metrów w dół na wduszonym hamulcu jechać. Umiejętności niszczą sprowadzają się do cisnięcia gazu, a hamowanie silnikiem to już czarna magia jest.

            • 1 0

    • przecież torowisko na Kartuskiej jest wydzielone

      więc czas nie zależy od korków (dopiero końcówka, przy UM)

      • 1 1

    • Mozna na pewno skrócić czas oczekiwania trameaju na początku Havla, i na przystanku Płocka, gdzie traci się ze trzy minuty łącznie.

      • 4 0

    • TA PĘTLA NIE JEST NA ŁOSTOWICACH, wg mapy DZIELNICA ADMINISTRACYJNA CHEŁM, os. Orunia Górna, spółdzielnia mieszkaniowa Południe (1)

      • 1 7

      • petla

        A jak sie nazywa? Krym jest u ruskich czy na ukrainie

        • 3 1

  • "...czy Tristar ma szansę stać się prezentem gwiazdkowym dla kierowców..."

    Sadystyczny żart redakcji?

    • 1 1

  • Kolejna, zbędna w obecnej formie polityczna zabawka włodarzy za nasze podatki. (1)

    Siedzę w technice CCTV od kilkudziesięciu lat i znam zarówno parametry zawieszonych kamer, sposób ich mocowania, przesyłu danych czy rejestracji, etc. Jak dla mnie strzał kulą w stopę za ponad 160 mln pln., ot zabawka dla dużych chłopców i dziewczynek. Będzie jak w Szczecinie, tablice synoptyczne będą pokazywać kształt drogi na tzw. wciąż nie wspominając o tym, że ich usytuowanie w przypadku Gdańska jest zupełnie nietrafione i zbędne w obecnej formie. A co do kamer mających pokazywać przejechanie na czerwonym świetle to naprawdę dobry żart. Kamera CCTV z włączoną migawką, bo takowa jest potrzebna do wykonania w miarę ostrego zdjęcia, staje się nieczuła świetlnie, więc zdjęcia nocne pomimo oświetlaczy nie mają szans a właśnie wtedy w większości mają miejsce takie zdarzenia. Do tego dokłada się ilość klatek czyli 25 obrazów a 50 półobrazów, co dodatkowo stawia zrobienie dobrego zdjęcia jako czysty przypadek zwłaszcza przy większej prędkości pojazdu, no i konieczność zachowania dużej rozdzielczości kamer czyli dużego przesyłu danych, plus szybkie bujanie się kamer na wieszakach pod wpływem ruchu drogowego lub wiatru i mamy odpowiedź jaki to kolejny polityczny pomysł za nie swoje pieniądze zafundowali nam włodarze, narażając trójmiasto na zbędny w tej formie wydatek tak dużej kasy z naszych podatków. Byłem w UK i miałem możliwość poznania systemu obserwacyjnego w jednym z miast, nasz to dosłownie zabawka i do tego śmiesznej jakości za nieśmieszną kasę do spłacenia.

    • 3 1

    • Ale z nich nie da się nic rozpoznać

      więc czemu mają takie kamery służyć? Chyba tylko jako straszak. To już taniej zamontować atrapy.

      • 0 1

  • Obywatel (3)

    Korzyść tylko dla Policji, jeżdżę ponad 20 lat Morena granica Sopotu i bez większych przygód teraz drżę bo nie ma szansy na jazdę jak kolejka w Dubaju bez maszynisty, zawsze sytuacja inny użytkownik sprowokuje do jakiegoś mniej przepisowego manewru. Alternatywą jest jazda przez Zaspę, ale chyba nie o to chodzi. Uciekałem też na W. Stwosza która jest pusta, to zrobili tor przeszkód. Może czas zostać jedną z tych zawalidróg, tylko czy inni mnie nie rozjadą. Pędzę póki jeszcze Tristar w fazie testów. Szerokiej drogi.
    Ps. Od momentu wdrażania systemu, czas przejazdu się wydłużył.

    • 24 10

    • Biedactwo! Inni użytkownicy prowokują go do mniej przepisowych manewrów. I pewnie do jazdy 70-80 na ograniczeniu do 50 też? Cóż za perfidia urzędasów - od dziesięcioleci posyłają na drogi prowokatorów, a gdy już sprowokowali naszych rozważnych miszczów do mało przepisowej jazdy, budują Tristara i zgarną kokosy.

      • 0 1

    • (1)

      zupelnie niezrozumiala wypowiedz. Praktycznie brak interpunkcji i logicznych zdan.

      • 8 3

      • Dla głąba nawet komenda stop jest niezrozumiała.

        • 4 6

  • "Tristar zgodnie z planem, ale nie wszystko zadziała od razu"

    Czyli nie jest zgodnie z planem skoro jest jakieś ale.

    • 2 0

  • Czy jest choc jedno skrzyzowanie (2)

    Czy jest choc jedno skrzyzowanie w Trojmiescie, gdzie wyswietla sie czas do zmiany swiatel. To nie kosztuje miliony, a zwieksza przepustowosc dramatycznie.

    • 12 2

    • ? (1)

      A po co jest pomarańczowe? To trzeba jeszcze zegar żeby śpiące królewny wiedziały kiedy wrzucić bieg?

      • 1 2

      • Wiedza nie boli

        Jak nie masz pojecia o co chodzi, to nie zabieraj glosu. Wyjedz gdzies, zobacz jak to dziala.

        • 3 0

  • Optymista (1)

    Nie rozumię o co tyle szumu i goryczy,skoro to wszystko ma służyć dla naszego dobra
    Np. sa zimą duże opady śniegu, kamery wychwycą gdzie należy wysłać piaskarki, lub patrol policji w celu rozładowaniu "korka".Więcej optymizmu.

    • 2 10

    • ubawiłem się

      • 3 1

  • W końcu zacznie działać (1)

    Po to jest ograniczenie prędkości żeby nie "przelatywać" na czerwonym. Zacznijcie jeździć z przepisami to nie będziecie dostawać mandatów! A szczególnie robią to gdyńscy kierowcy, i obojętne jest im jakie to miasto w Polsce.

    • 3 13

    • kup se mózg

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane