• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar zgodnie z planem, ale nie wszystko zadziała od razu

Patryk Szczerba
4 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
To już ostatnie tygodnie przed pełnym uruchomieniem systemu Tristar w Trójmieście. To już ostatnie tygodnie przed pełnym uruchomieniem systemu Tristar w Trójmieście.

Czy Tristar zostanie uruchomiony za kilka tygodni? Coraz więcej wątpliwości mają w tym zakresie gdyńscy kierowcy obserwujący prace przy sygnalizatorach. Swoje uwagi zgłasza też gdyński ZKM. Urzędnicy przekonują, że system do końca roku zostanie skalibrowany i ma działać w pełni w pierwszych miesiącach 2015 roku.



Kto najbardziej skorzysta na wprowadzeniu Tristara?

Start systemu Tristar, którego całkowity koszt wynosi ok. 160 mln zł (z czego Unia Europejska daje 136 mln zł, zaś pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni) był już przesuwany kilkukrotnie. Władze Trójmiasta zapowiadały od kilku miesięcy, że końcówka bieżącego roku to już w pełni realna data, kiedy wszystkie procedury, w tym także odbiorowe, powinny zostać zakończone. Pojawiły się jednak wątpliwości, czy Tristar ma szansę stać się prezentem gwiazdkowym dla kierowców.

- Na pewno do końca roku zostanie wykonana kalibracja systemu. Później potrzebne są procedury odbiorowe, które mogą potrwać nawet pół roku. Wcześniej odbędą się też niezależne badania pomiaru efektu komunikacyjnego i wtedy będzie można zapłacić wykonawcy ostatnią ratę. Nieoficjalne testy w tym względzie wypadły bardzo pomyślnie - wyjaśnia Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Oprócz testów trwają także ostatnie prace drogowe. Najwięcej dzieje się w Gdyni. Wciąż trwają bowiem roboty w ramach umów uzupełniających możliwych dzięki dodatkowym środkom finansowym, które pozostały po rozstrzygnięciu pierwszego przetargu. W efekcie zakres działania systemu mógł być rozszerzony.

- Udało się dołożyć skrzyżowania na ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni, dwie krzyżówki na Witominie w okolicach Centrum Witawa zobacz na mapie Gdyni oraz przejazd przy ul. Wiśniewskiego, Polskiej i al. Solidarności zobacz na mapie Gdyni. Są one realizowane w ramach tzw. umów uzupełniających, jednak ich odbiory pozostaną bez wpływu na rozpoczęcie działań systemu - tłumaczy Jacek Oskarbski, z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

W Gdańsku natomiast w ramach uzupełnienia Tristar pomoże sygnalizatorom na skrzyżowaniu Marynarki Polskiej - Śnieżna zobacz na mapie Gdańska oraz przejściu dla pieszych na ul. Hallera pomiędzy Reja i Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska. Ponadto zostaną zamontowane, przede wszystkim w tramwajach, kolejne urządzenia dających możliwość efektywnego przejazdu komunikacji miejskiej. Pojawią się także w nowych pojazdach gdyńskiego ZKM.

Ich montaż zaplanowany jest na 2015 rok.

- Pozostanie to bez wpływu dla kierowców, ani na działanie innych elementów takich jak tablice o zmiennej treści, czy urządzenia planujące podróż komunikacją miejską. Część z nich będzie po prostu montowana w autobusach, które dopiero zostaną zakupione. Liczymy, że pomogą w zorganizowaniu dobrej komunikacji miejskiej - dodaje Oskarbski.

Oczekiwań względem Tristara nie ukrywają przedstawiciele gdyńskiego ZKM. Choć do końca z testów systemu zadowoleni nie są, zapewniają, że wszystkie problemy są na bieżąco rozwiązywane.

- Centrala ruchu z dyspozytorem odbyła niedawno przeprowadzkę z pl. Konstytucji na ul. 10 Lutego. Dzięki niej mamy podgląd na kamery i dużo lepsze warunki do pracy. W ponad 300 pojazdach są już urządzenia pozwalające na określenie położenia danego autobusu. Nie było natomiast testów elementu, który ma dawać priorytet pojazdom komunikacji miejskiej, więc tutaj można mówić o wątpliwościach - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM.

Te dotyczą także mandatów wydawanych na podstawie danych z zamontowanych na skrzyżowaniach kamer. Miało być ich około 60, a ich zadaniem miała być m.in. kontrola przejazdu na czerwonym świetle. Generalny Inspektor Transportu Drogowego wydał Gdyni takie zezwolenie jedynie dla kamer na dwóch skrzyżowaniach.

Niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kamery od grudnia będą pomalowane na żółto i specjalnie oznakowane. Reszta poczeka na akceptację Generalnego Inspektora Transportu Drogowego.

- Wszystko zależy od statystyki. Jeśli liczba wypadków w danym miejscu znacząco wzrośnie, to GITD z pewnością przychyli się do naszych próśb i obraz z kamer będzie mógł służyć jako dowód do wystawienia mandatu. Zakładam, że w tej kwestii sytuacja będzie dynamiczna - wyjaśnia Łutowicz.

Miejsca

Opinie (257) 6 zablokowanych

  • Jedziemy Kielecką w stronę centrum miasta, kierując się wpierw w prawo, by drogę pokonać via tunel:

    Najpierw czekamy 10 min. u dołu ul. Kieleckiej, później przejeżdżamy spokojnie do następnych świateł i czekamy kolejne 10 min. Chcąc skręcić w lewo, ku ul. Władysława IV, znów musimy zatrzymać się na światłach, po kilku metrach znowu, a na wysokości Al. Piłsudskiego zatrzymujemy się na dobre.

    Jeżeli tak to działa, to gratuluję i sugeruję, by w ramach kampanii przedwyborczej zainstalować przy światłach ekrany z 10 min. filmami ( mogą to być części godziwego serialu)

    • 21 2

  • tak jak ECS

    otwarty w terminie, z tym, że prace potrwają jeszcze rok. K*, że ci ludzie nie mają wstydu.

    • 14 2

  • Jak zacznie działać Tristar.. (3)

    To do Gdyni zacznę jeździć kolejką bo jazda 50 km/h to będzie dramat.Zrobili maszynkę do zarabiania pieniędzy i pewnie wiele osób prawko straci.

    • 25 8

    • (2)

      w terenie zabudowanym 50 powinno być maksymalnie dozwoloną prędkością
      nie licząc miejsc gdzie trzeb aby ją jeszcze bardziej obniżyć

      • 7 15

      • (1)

        a teraz palnij swoim pustym łbem w ścianę

        • 7 7

        • uważaj, byś sam nie palnął w rufę TIRa który probuje ruszyć po zmianie świateł

          • 0 0

  • haha (2)

    mięknie pała z 60 kamer tylko parę???
    tylko mandaty i zabieranie praw jazdy może sprawić, że kultura wróci na trójmiejskie drogi....

    • 9 8

    • (1)

      A pedalarzom zabierać rowery za nie przeprowadzanie roweru po przejściu dla pieszych.

      • 9 6

      • zieew, naprawdę nie czujesz, że jesteś nudny?

        jak rowerzysta przejeżdża przez przejście gdy ma zielone, szybciej znika z twojego celownika. Generalnie może cię mieć w duużym poważaniu jak stoisz w korku. Naprawdę ci nie życzę takich doświadczeń.

        • 0 0

  • czyli nasi wspaniali urzędnicy (1)

    wydali kase na kamery, na które nie dostali zgody :) czyli ktoś nie pomyślał i wydał bez sensu publiczne pieniądze. No chyba, że ja czegoś nie kumam. To tak jak zbudować droge i jej nie otworzyć, bo nie ma pozwolenia. A gadanie, ze będziemy czekać, aż statystyki na to pozwolą (czytaj będzie więcej wypadków) jest po prostu śmieszne i zakrawa o absurd, dlaczego media się tym nie zajmą. Ogłaszają przetarg, stawiają urządzenia, wydają mnóstwo pieniędzy i teraz nie będzie to działać, bo osoba za to odpowiedzialna, nie wie jakie są przepisy. Ciekawe kiedy też media zrobią coś z podwójnymi kamerami na Słowackiego i tym, że wydano na to dodatkowe pieniądze i to nie małe.

    • 12 2

    • zapraszam do urn

      dopóki bedzie przy wladzy mafia PO kto niby mialby to/ich rozliczyc

      • 4 1

  • mandaty? (1)

    a na jakiej podstawie mają być te mandaty?
    rejestrowany jest pojazd a nie prowadzący, więc SM będzie wysyłać qwizy typu ABCD , które w świetle 2 wyroków TK są nielegalne, a więc nie można na ich podstawie wystawić mandatu.

    • 8 5

    • eureka

      a kto d....ku powiedział, że SM będzie nakładać mandaty. Czytaj ze zrozumieniem

      • 4 0

  • Priorytety dla Tristara powinny byc nastepujace (7)

    1. Pojazdy uprzywilejowane
    2. Piesi i rowery
    3. Transport publiczny
    4. Samochody

    nalezy skonczyc z lobby samochodowym w miastach. Miasta dla ludzi. Inaczej gdansk sie wyludni na korzysc gmin sasiednich bo nie sposób bedzie tu zyc. Tristar powinien ułatwiac podrozowanie przede wszystkim mieszkancom gdanska bo to oni beda za niego płacić.

    • 13 28

    • proszę wówczas ściagnąc podatek z benzyny oraz obowiązkowe OC

      podatki przenieść na rowerzystów

      • 11 7

    • won z tymi terrorystami na rowerach!

      • 16 9

    • buhahaahahahahahahaaaah

      • 9 5

    • idzmy dalej (1)

      skro tkaie masz priorytety vto ja proponuje aby za drogi placili w tej samej kolejnosci

      1. POJAZDY UPRZYWILEJOWANE
      2. PIESI I ROWERY
      3. TRANSPORT PUBLICZNY
      4. SAMOCHODY

      czyli niech bedize tak wzywasz policje karetke straz palcisz 1000
      podatek drogowy od roweru 10000
      bilet autobusowy 150 zlotych jednorazowy 3000 miesieczny

      podatki w paliwach to obecnie okolo 25% budzetu Polski

      wydatki drogowe to okolo 15% budzetu
      w wydatkach drogowych tez sa wliczone sciezki rowerowe

      czyli kierowcy wiecej wkladaja do budzetu niz z niego dostaja

      wiec uwazaj na kogo psy wieszasz bo bez kierowcw ten kraj by padl jak stara k...a

      • 11 6

      • warto przypomnieć, że koszty budowy i utrzymania dróg i ulic w mieście

        znacznie przekraczają wpływy z podatków za zakup samochodów i ich paliwa.
        Do tego można doliczyć koszty opieki zdrowotnej wynikającej z siedzącego trybu życia za kierownicą i przed komputerem.
        Nie chodzi o wieszanie psów - tam ich nie było - tylko chłodną kalkulację ekonomiczną

        • 4 6

    • lobby to jest w trojmiescie, ale rowerowe

      Należy skończyć przede wszystkim z lobby rowerowym, od kilku lat obecnym na trojmiasto.pl. Pleciecie o tych rowerach 3 po 3. Samochody są potrzebne w mieście, dopóki nie powstanie dobra, alternatywna komunikacja. ZKM przemilczę, bo sprawdza się tylko w nielicznych przypadkach, najczęściej podróż trwa 4x dłużej niż samochodem i jest niewiele tańsza, mniej bezpieczna i skandalicznie nisko-komfortowa.

      • 1 0

    • kupisz w koncu samochod zaczniesz inaczej gadac ;)

      • 0 0

  • Będzie OK

    Trochę się podreguluje i do końca roku Tristar zadziała tak jak powinno być.
    Zobaczycie, będzie duuużo lepiej niż teraz.

    • 3 8

  • Kiedy zaczną wlepiać mandaty za blokowanie lewego pasa ?!

    przecież jest na to odpowiedni artykuł w kodeksie ruchu drogowego....

    • 10 3

  • tramwaje

    Do d..y z tym Tristarem, rozkladów nie zmieniono a łapie czerwone na wiekszości skrzyżowań ! Czekajcie na nas cierpliwie pasażerowie bo to nie nasza wina

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane