• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar zgodnie z planem, ale nie wszystko zadziała od razu

Patryk Szczerba
4 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
To już ostatnie tygodnie przed pełnym uruchomieniem systemu Tristar w Trójmieście. To już ostatnie tygodnie przed pełnym uruchomieniem systemu Tristar w Trójmieście.

Czy Tristar zostanie uruchomiony za kilka tygodni? Coraz więcej wątpliwości mają w tym zakresie gdyńscy kierowcy obserwujący prace przy sygnalizatorach. Swoje uwagi zgłasza też gdyński ZKM. Urzędnicy przekonują, że system do końca roku zostanie skalibrowany i ma działać w pełni w pierwszych miesiącach 2015 roku.



Kto najbardziej skorzysta na wprowadzeniu Tristara?

Start systemu Tristar, którego całkowity koszt wynosi ok. 160 mln zł (z czego Unia Europejska daje 136 mln zł, zaś pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni) był już przesuwany kilkukrotnie. Władze Trójmiasta zapowiadały od kilku miesięcy, że końcówka bieżącego roku to już w pełni realna data, kiedy wszystkie procedury, w tym także odbiorowe, powinny zostać zakończone. Pojawiły się jednak wątpliwości, czy Tristar ma szansę stać się prezentem gwiazdkowym dla kierowców.

- Na pewno do końca roku zostanie wykonana kalibracja systemu. Później potrzebne są procedury odbiorowe, które mogą potrwać nawet pół roku. Wcześniej odbędą się też niezależne badania pomiaru efektu komunikacyjnego i wtedy będzie można zapłacić wykonawcy ostatnią ratę. Nieoficjalne testy w tym względzie wypadły bardzo pomyślnie - wyjaśnia Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Oprócz testów trwają także ostatnie prace drogowe. Najwięcej dzieje się w Gdyni. Wciąż trwają bowiem roboty w ramach umów uzupełniających możliwych dzięki dodatkowym środkom finansowym, które pozostały po rozstrzygnięciu pierwszego przetargu. W efekcie zakres działania systemu mógł być rozszerzony.

- Udało się dołożyć skrzyżowania na ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni, dwie krzyżówki na Witominie w okolicach Centrum Witawa zobacz na mapie Gdyni oraz przejazd przy ul. Wiśniewskiego, Polskiej i al. Solidarności zobacz na mapie Gdyni. Są one realizowane w ramach tzw. umów uzupełniających, jednak ich odbiory pozostaną bez wpływu na rozpoczęcie działań systemu - tłumaczy Jacek Oskarbski, z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

W Gdańsku natomiast w ramach uzupełnienia Tristar pomoże sygnalizatorom na skrzyżowaniu Marynarki Polskiej - Śnieżna zobacz na mapie Gdańska oraz przejściu dla pieszych na ul. Hallera pomiędzy Reja i Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska. Ponadto zostaną zamontowane, przede wszystkim w tramwajach, kolejne urządzenia dających możliwość efektywnego przejazdu komunikacji miejskiej. Pojawią się także w nowych pojazdach gdyńskiego ZKM.

Ich montaż zaplanowany jest na 2015 rok.

- Pozostanie to bez wpływu dla kierowców, ani na działanie innych elementów takich jak tablice o zmiennej treści, czy urządzenia planujące podróż komunikacją miejską. Część z nich będzie po prostu montowana w autobusach, które dopiero zostaną zakupione. Liczymy, że pomogą w zorganizowaniu dobrej komunikacji miejskiej - dodaje Oskarbski.

Oczekiwań względem Tristara nie ukrywają przedstawiciele gdyńskiego ZKM. Choć do końca z testów systemu zadowoleni nie są, zapewniają, że wszystkie problemy są na bieżąco rozwiązywane.

- Centrala ruchu z dyspozytorem odbyła niedawno przeprowadzkę z pl. Konstytucji na ul. 10 Lutego. Dzięki niej mamy podgląd na kamery i dużo lepsze warunki do pracy. W ponad 300 pojazdach są już urządzenia pozwalające na określenie położenia danego autobusu. Nie było natomiast testów elementu, który ma dawać priorytet pojazdom komunikacji miejskiej, więc tutaj można mówić o wątpliwościach - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM.

Te dotyczą także mandatów wydawanych na podstawie danych z zamontowanych na skrzyżowaniach kamer. Miało być ich około 60, a ich zadaniem miała być m.in. kontrola przejazdu na czerwonym świetle. Generalny Inspektor Transportu Drogowego wydał Gdyni takie zezwolenie jedynie dla kamer na dwóch skrzyżowaniach.

Niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kamery od grudnia będą pomalowane na żółto i specjalnie oznakowane. Reszta poczeka na akceptację Generalnego Inspektora Transportu Drogowego.

- Wszystko zależy od statystyki. Jeśli liczba wypadków w danym miejscu znacząco wzrośnie, to GITD z pewnością przychyli się do naszych próśb i obraz z kamer będzie mógł służyć jako dowód do wystawienia mandatu. Zakładam, że w tej kwestii sytuacja będzie dynamiczna - wyjaśnia Łutowicz.

Miejsca

Opinie (257) 6 zablokowanych

  • NWO

    • 0 0

  • Precz z budyniem

    Trzeba zainstalować wskaźniki które bedą odliczały czas do zmiany świateł (Wrocław to ma), światła zmieniają się za szybko przez co trzeba hamować dość gwałtownie co jest dość niebezpieczne. Takie wskaźniki to prosta rzecz a jakże funkcjonalna i poprawiającą dynamikę i bezpieczeństwo ruchu. Nie kosztuje ponad 100 mln plnów i nie jest maszynką do wystawiania mandatów. Budyń to rak naszego miasta...

    • 5 0

  • Banda debili

    Cel Tristara? Dymanie kierowców na mandatach. A korki jak były, tak będą. No i 160mln przytulone przez ekipę i znajomków.

    • 6 1

  • permanentna inwigilacja (4)

    Do jakiego stopnia system będzie miał faktycznie usprawnić ruch w trójmieście a w jakim stopniu będzie dla psiarni "big brotherem"

    • 144 28

    • psiarnia (1)

      a co to psiarnia???to chyba miałeś na myśli "Ciapkowo" w Gdyni w kierunku Witomina???a co mają do tego psy siedzące w boksach do Tristara?chyba tyle samo co piernik do wiatraka???czyli po prostu nic.A jeśli myślisz o Policji, to widać, iż musiałeś nieźle narozrabiać i miałeś z tymi Panami niezły kontakt, który praktycznie kończył się mandatem. No cóż, piłeś nie jedź, nie piłeś wypij!!!A tak, prawdę mówiąc, gdybyś nie wchodził w konflikt z prawem, wszystko byłoby ok. Ja tej niebieskiej formacji też nie lubię,ale tak brzydko się wypowiadać, to nie przystoi tak prawemu obywatelowi. Zresztą wychodzę z założenia, iz jesli ktoś pyskuje policjantowi, to zawsze dostanie "kwita",a ja jest grzeczny to mu odpuszczą.Popatrz na kraje europejskie, inne niż Polska, np.nasi sąsiedzi_Niemcy,Czesi czy Słowacy.Tam nie ma dyskusji,mandat i koniec,a jak nie to areszt i dalsze sroższe konsekwencje,a tutaj w Polsce?policjanci są za łagodni,a prawo jest po stronie...nieprawych ludzi.

      • 3 3

      • masz rację

        faktycznie użyłem niewłaściwego określenia. ;)
        Natomiast na temat legalizmu, poziomu policji i mandatów nie będę dyskutował.
        P.S. raczej nie miałem problemów z organami ścigania. Wręcz przeciwnie.

        • 2 0

    • To się nazywa elektroniczne niewolnictwo (1)

      Zaczęło się od komórek tak chętnie kupowanych przez wszystkich. Niestety kij ma dwa końce. Postęp elektroniki ma swoje mroczne oblicza.
      Na domiar złego są tacy jak ja, co 50 na jednopasmowych lubią jeździć i jeszcze rowerzystów przepuszczać. A tego twoja współczesna, słabiutka psychika już pewnie nie wytrzyma

      • 39 2

      • dorzuć do tego

        ekshibicjonizm choć by na portalach społecznościowych i masz szambo. prosty mechanizm: Ty nie wrzucisz zdjęcia z imprezy na której byłeś. Ale wrzuci w sieć inna osoba. I już pozbawiony jesteś cząstki prywatności.

        • 19 4

  • Niedługo wybory

    Trzeba będzie podziękować za tego całego tristara.

    • 4 1

  • Jeżeli ktoś myśli że możliwe jest poszerzanie drug proporcjonalnie do przybywających użytkowników samochodów to pogratulować (1)

    Jedynym wyjściem jest skłonienie części prywatnych użytkowników pojazdów na korzystanie np. z komunikacji zbiorowej. Natomiast sposobem na osiągnięcie tego celu jest zmniejszenie przepustowości w centrum miast na korzyść drug szybkiego ruchu na obrzeżach np. obwodnica trójmiejska.

    Dlatego czytając komentarze zastanawiam się dlaczego część kierowców myśli że Tristar ma im usprawnić ruch w centrum ???

    • 4 6

    • Im mniej drug tym więcej roweżystów

      • 1 1

  • W terminie? Miał działać ponad rok temu! (1)

    Po co to udawanie? Kto bierze działkę za odpuszczenie kar? Wymyśla się dodatkowe drobne prace, ktore niby odpowiadają za półtora roku opoźnienia.

    • 5 2

    • opoznienie

      Urządzenia podstawowego kontraktu powinny działać od dawna. Dodatkowe prace nie powinny wpływać na przedłużanie czasu dla wykonawcy na prace ktore dawno powinien wykonac

      • 0 0

  • sygnalizator na srodku przejscia

    IDIOCI !!! postawili sygnalizator na srodku przejscia dla pieszych, mozna sobie glowe rozbic-Gdynia Wiadyslawa -Armi Krajowej

    • 4 1

  • UE daje ale

    z naszych składek tam wpłaconych a naiwne polactwo myśli że pozostali członkowie szczególnie ci widący pracują na polaków i sypią im kasą.

    • 4 3

  • Przy Witawie

    Ci "fachowcy" mają takie tempo, że czas dobiegniecia ze skrzyżowania do pobliskiego kebabu schodzi na oko ponizej 4 sekund. Częstotliwość uczeszczania na posilki tez godna podziwu (praktycznie non stop nam siedzą). Mistrzowie planowania, budują nowe sygnalizatory obok starych, które sa dość nowe. Te rury na pewno kosztuja swoje ale poco pomyslec o np. Przejazdach rowerowych? A no tak, bedzie nastepny przetarg, następna kasa do przytulenia....

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane