• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar zgodnie z planem, ale nie wszystko zadziała od razu

Patryk Szczerba
4 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
To już ostatnie tygodnie przed pełnym uruchomieniem systemu Tristar w Trójmieście. To już ostatnie tygodnie przed pełnym uruchomieniem systemu Tristar w Trójmieście.

Czy Tristar zostanie uruchomiony za kilka tygodni? Coraz więcej wątpliwości mają w tym zakresie gdyńscy kierowcy obserwujący prace przy sygnalizatorach. Swoje uwagi zgłasza też gdyński ZKM. Urzędnicy przekonują, że system do końca roku zostanie skalibrowany i ma działać w pełni w pierwszych miesiącach 2015 roku.



Kto najbardziej skorzysta na wprowadzeniu Tristara?

Start systemu Tristar, którego całkowity koszt wynosi ok. 160 mln zł (z czego Unia Europejska daje 136 mln zł, zaś pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni) był już przesuwany kilkukrotnie. Władze Trójmiasta zapowiadały od kilku miesięcy, że końcówka bieżącego roku to już w pełni realna data, kiedy wszystkie procedury, w tym także odbiorowe, powinny zostać zakończone. Pojawiły się jednak wątpliwości, czy Tristar ma szansę stać się prezentem gwiazdkowym dla kierowców.

- Na pewno do końca roku zostanie wykonana kalibracja systemu. Później potrzebne są procedury odbiorowe, które mogą potrwać nawet pół roku. Wcześniej odbędą się też niezależne badania pomiaru efektu komunikacyjnego i wtedy będzie można zapłacić wykonawcy ostatnią ratę. Nieoficjalne testy w tym względzie wypadły bardzo pomyślnie - wyjaśnia Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Oprócz testów trwają także ostatnie prace drogowe. Najwięcej dzieje się w Gdyni. Wciąż trwają bowiem roboty w ramach umów uzupełniających możliwych dzięki dodatkowym środkom finansowym, które pozostały po rozstrzygnięciu pierwszego przetargu. W efekcie zakres działania systemu mógł być rozszerzony.

- Udało się dołożyć skrzyżowania na ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni, dwie krzyżówki na Witominie w okolicach Centrum Witawa zobacz na mapie Gdyni oraz przejazd przy ul. Wiśniewskiego, Polskiej i al. Solidarności zobacz na mapie Gdyni. Są one realizowane w ramach tzw. umów uzupełniających, jednak ich odbiory pozostaną bez wpływu na rozpoczęcie działań systemu - tłumaczy Jacek Oskarbski, z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

W Gdańsku natomiast w ramach uzupełnienia Tristar pomoże sygnalizatorom na skrzyżowaniu Marynarki Polskiej - Śnieżna zobacz na mapie Gdańska oraz przejściu dla pieszych na ul. Hallera pomiędzy Reja i Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska. Ponadto zostaną zamontowane, przede wszystkim w tramwajach, kolejne urządzenia dających możliwość efektywnego przejazdu komunikacji miejskiej. Pojawią się także w nowych pojazdach gdyńskiego ZKM.

Ich montaż zaplanowany jest na 2015 rok.

- Pozostanie to bez wpływu dla kierowców, ani na działanie innych elementów takich jak tablice o zmiennej treści, czy urządzenia planujące podróż komunikacją miejską. Część z nich będzie po prostu montowana w autobusach, które dopiero zostaną zakupione. Liczymy, że pomogą w zorganizowaniu dobrej komunikacji miejskiej - dodaje Oskarbski.

Oczekiwań względem Tristara nie ukrywają przedstawiciele gdyńskiego ZKM. Choć do końca z testów systemu zadowoleni nie są, zapewniają, że wszystkie problemy są na bieżąco rozwiązywane.

- Centrala ruchu z dyspozytorem odbyła niedawno przeprowadzkę z pl. Konstytucji na ul. 10 Lutego. Dzięki niej mamy podgląd na kamery i dużo lepsze warunki do pracy. W ponad 300 pojazdach są już urządzenia pozwalające na określenie położenia danego autobusu. Nie było natomiast testów elementu, który ma dawać priorytet pojazdom komunikacji miejskiej, więc tutaj można mówić o wątpliwościach - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM.

Te dotyczą także mandatów wydawanych na podstawie danych z zamontowanych na skrzyżowaniach kamer. Miało być ich około 60, a ich zadaniem miała być m.in. kontrola przejazdu na czerwonym świetle. Generalny Inspektor Transportu Drogowego wydał Gdyni takie zezwolenie jedynie dla kamer na dwóch skrzyżowaniach.

Niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kamery od grudnia będą pomalowane na żółto i specjalnie oznakowane. Reszta poczeka na akceptację Generalnego Inspektora Transportu Drogowego.

- Wszystko zależy od statystyki. Jeśli liczba wypadków w danym miejscu znacząco wzrośnie, to GITD z pewnością przychyli się do naszych próśb i obraz z kamer będzie mógł służyć jako dowód do wystawienia mandatu. Zakładam, że w tej kwestii sytuacja będzie dynamiczna - wyjaśnia Łutowicz.

Miejsca

Opinie (257) 6 zablokowanych

  • Niestey rowerzyści maja przepisy głeboko w dooopie i jeżdżą jak chcą. (2)

    A niedawno jakiś dureń jechał sopocką na rolkach. Ekologicznie.

    • 8 5

    • pieszy przechodził przez Grunwaldzką w Gdańsku i zginął, bo kierowczyni jechała za szybko

      bardzo tego żałowała, ale poniewczasie. Nie nazywaj durniami ludzi, którzy podejmują może i zbędne ryzyko, nie zagrażając innym. Takie czyny nie powinny być karane śmiercią ani wiecznym potępieniem.

      • 1 0

    • Przesiądź się na rower i przestań jęczeć

      • 1 0

  • powinniśmy twórcom tego systemu podziękować w najbliższych wyborach !!!

    • 8 2

  • ile miliardów złotych/ile lat wprowadzanych?? (1)

    w PRZELICZENIU na jeden kilometr? oby prawidłowo oznakowali " PUŁAPKI" na kierowców, pseudo usprawnienia.... więcej dróg...

    • 8 4

    • więcej dróg= więcej skłonności do korzystania z samochodu nawet na krótkie odległości

      korki od tego nie znikają, ale rosną. Spróbuj to zrozumieć, ale najpierw wyłącz silnik.

      • 0 1

  • Permanentna inwigilacja :)

    • 8 3

  • a jaka firma załapała sie na te 160 mili
    nów?

    • 7 0

  • Pociąg przyjechał zgodnie z planem ale ...

    Pociąg przyjechał zgodnie z planem ale 3 wagony dojadą później :)
    Dom zbudowano zgodnie z planem, ale do części mieszkań drzwi zostaną wstawione później
    Tristar zbudowano zgodnie z planem ale nie działa zgodnie z założeniami.
    Nie widziałem jeszcze inwestycji dotowanej prze unię aby działała poprawnie. Zawsze jest jakieś ale.

    • 8 3

  • Niezorientowani nagle chamują przed tymi kamerami, (2)

    a dokładniej przed linią pomalowaną na ulicy przed kamerami, tak jak by to miały być fotoradary czy odcinkowe pomiary, i przez to ten z tyłu musi uważać bo szybko można na takiego chamującego wpaść.

    • 3 4

    • nie potrzeba hamować: wystarczy cały czas jechać poniżej dopuszczalnej prędkości

      • 1 2

    • hamują

      • 1 0

  • A co z przejściem dla pieszych Grunwaldzka-Jesionowa.Dalej loteria?WIĘKSZOŚĆ

    kierowców (niezależnie którym pasem się poruszają)omija pojazdy zatrzymujące się przed przejściem gdy na przejściu są piesi.

    • 5 0

  • (1)

    Al. Zwycięstwa-czerwona fala, Havla-czerwona fala, Grunwaldzka-czerwona fala. I tak wszędzie. Super jest ten Tristar.

    • 6 2

    • jak będziesz jechał zgodnie z przepisami - bez przekraczania limitu prędkości

      trafisz na zieloną

      • 2 2

  • KARAĆ

    Kierowców zagrażających bezpieczeństwu innych .Czyli takich co łamią przepisy karać . A tym co narzekają że przez fotoradary są jest więcej wypadków zabierać uprawnienia .

    • 3 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane