• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar zgodnie z planem, ale nie wszystko zadziała od razu

Patryk Szczerba
4 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
To już ostatnie tygodnie przed pełnym uruchomieniem systemu Tristar w Trójmieście. To już ostatnie tygodnie przed pełnym uruchomieniem systemu Tristar w Trójmieście.

Czy Tristar zostanie uruchomiony za kilka tygodni? Coraz więcej wątpliwości mają w tym zakresie gdyńscy kierowcy obserwujący prace przy sygnalizatorach. Swoje uwagi zgłasza też gdyński ZKM. Urzędnicy przekonują, że system do końca roku zostanie skalibrowany i ma działać w pełni w pierwszych miesiącach 2015 roku.



Kto najbardziej skorzysta na wprowadzeniu Tristara?

Start systemu Tristar, którego całkowity koszt wynosi ok. 160 mln zł (z czego Unia Europejska daje 136 mln zł, zaś pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni) był już przesuwany kilkukrotnie. Władze Trójmiasta zapowiadały od kilku miesięcy, że końcówka bieżącego roku to już w pełni realna data, kiedy wszystkie procedury, w tym także odbiorowe, powinny zostać zakończone. Pojawiły się jednak wątpliwości, czy Tristar ma szansę stać się prezentem gwiazdkowym dla kierowców.

- Na pewno do końca roku zostanie wykonana kalibracja systemu. Później potrzebne są procedury odbiorowe, które mogą potrwać nawet pół roku. Wcześniej odbędą się też niezależne badania pomiaru efektu komunikacyjnego i wtedy będzie można zapłacić wykonawcy ostatnią ratę. Nieoficjalne testy w tym względzie wypadły bardzo pomyślnie - wyjaśnia Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Oprócz testów trwają także ostatnie prace drogowe. Najwięcej dzieje się w Gdyni. Wciąż trwają bowiem roboty w ramach umów uzupełniających możliwych dzięki dodatkowym środkom finansowym, które pozostały po rozstrzygnięciu pierwszego przetargu. W efekcie zakres działania systemu mógł być rozszerzony.

- Udało się dołożyć skrzyżowania na ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni, dwie krzyżówki na Witominie w okolicach Centrum Witawa zobacz na mapie Gdyni oraz przejazd przy ul. Wiśniewskiego, Polskiej i al. Solidarności zobacz na mapie Gdyni. Są one realizowane w ramach tzw. umów uzupełniających, jednak ich odbiory pozostaną bez wpływu na rozpoczęcie działań systemu - tłumaczy Jacek Oskarbski, z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

W Gdańsku natomiast w ramach uzupełnienia Tristar pomoże sygnalizatorom na skrzyżowaniu Marynarki Polskiej - Śnieżna zobacz na mapie Gdańska oraz przejściu dla pieszych na ul. Hallera pomiędzy Reja i Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska. Ponadto zostaną zamontowane, przede wszystkim w tramwajach, kolejne urządzenia dających możliwość efektywnego przejazdu komunikacji miejskiej. Pojawią się także w nowych pojazdach gdyńskiego ZKM.

Ich montaż zaplanowany jest na 2015 rok.

- Pozostanie to bez wpływu dla kierowców, ani na działanie innych elementów takich jak tablice o zmiennej treści, czy urządzenia planujące podróż komunikacją miejską. Część z nich będzie po prostu montowana w autobusach, które dopiero zostaną zakupione. Liczymy, że pomogą w zorganizowaniu dobrej komunikacji miejskiej - dodaje Oskarbski.

Oczekiwań względem Tristara nie ukrywają przedstawiciele gdyńskiego ZKM. Choć do końca z testów systemu zadowoleni nie są, zapewniają, że wszystkie problemy są na bieżąco rozwiązywane.

- Centrala ruchu z dyspozytorem odbyła niedawno przeprowadzkę z pl. Konstytucji na ul. 10 Lutego. Dzięki niej mamy podgląd na kamery i dużo lepsze warunki do pracy. W ponad 300 pojazdach są już urządzenia pozwalające na określenie położenia danego autobusu. Nie było natomiast testów elementu, który ma dawać priorytet pojazdom komunikacji miejskiej, więc tutaj można mówić o wątpliwościach - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM.

Te dotyczą także mandatów wydawanych na podstawie danych z zamontowanych na skrzyżowaniach kamer. Miało być ich około 60, a ich zadaniem miała być m.in. kontrola przejazdu na czerwonym świetle. Generalny Inspektor Transportu Drogowego wydał Gdyni takie zezwolenie jedynie dla kamer na dwóch skrzyżowaniach.

Niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kamery od grudnia będą pomalowane na żółto i specjalnie oznakowane. Reszta poczeka na akceptację Generalnego Inspektora Transportu Drogowego.

- Wszystko zależy od statystyki. Jeśli liczba wypadków w danym miejscu znacząco wzrośnie, to GITD z pewnością przychyli się do naszych próśb i obraz z kamer będzie mógł służyć jako dowód do wystawienia mandatu. Zakładam, że w tej kwestii sytuacja będzie dynamiczna - wyjaśnia Łutowicz.

Miejsca

Opinie (257) 6 zablokowanych

  • 160 mln zł ?

    Przecież za to mogli by wyremontować drogi! Ale oni przecież to zainwestowali po ty by zarabiać, w rok zwróci się to z mandatów. Ciekawe czy kierowcy autobusów ZTM'u też będą dostawać za przejeżdzanie na czerwonym świetle, bo robią to nagminnie.

    • 22 7

  • Długi i niegospodarnosc ot i caly Gdansk

    Ciagle buduja nowe drogi podczas gdy ktore juz mamy popadaja w ruine. Wiekszosc starych drog to dziura na dziurze a za 10 lat dołączą do nich nowo wybudowane. To jest chore. Turysci nadziwic się nie mogą, budujemy muzea a nie mamy po czym jezdzic.

    • 9 2

  • A w Gdyni... (1)

    TRISTAR działa lepiej niż w Gdańsku

    • 6 4

    • yhm...
      patrząc na stan ulic Hutniczej i Morskiej to myślę że potrzeba nam w gdyni9 gospodarza a nie tri-starów czy lotnisk...

      • 6 0

  • W Gdyni trolejbusy i autobusy kursują niepunktualnie z powodu złych rozkładów jadzy (2)

    Nawet Tristar nie pomoże.

    • 12 2

    • Na Morskiej autobusy są przepełnione (1)

      • 2 0

      • Na Witominie to samo

        W jaki sposób wpłynie Tristar na polepszenie komfortu podróżowania autobusem?

        • 5 0

  • Dlaczego w ramach Tristara nie pomyślano o automatach biletowych (2)

    W Gdyni brakuje automatów biletowych. Gdańsk sobie jakoś poradził, a Gdynia?

    • 7 2

    • (1)

      nasza Gdynia jest z morza i marzeń (głównie z marzeń) i wystarczy że ma małe futrzaki po cóż by tam jacyś mieszkańcy mieli mieć biletomaty, parkingi czy równe drogi...

      • 2 0

      • najwazniejsze, ze zarcie dla kota jest w sklepach...

        • 2 0

  • czy do odpowiedzialności zostaną pociągnięci autorzy tego systemu już dziś ,czy dopiero za rok - kiedy okaże się już (2)

    potrzebne to było jak umarłemu kadzidło !? , 120 mln. to suma za którą można by zmodernizować niejedno skrzyżowanie , zrobić niejedno podziemne przejście { co b. upłynnia i przyspiesza ruch ! } za tą sume można by wyszkolić całą rzesze Policjantów do kierowania ruchem na b. newralgicznych skrzyżowaniach i węzłach komunikacyjnych ! 9 tak jest i na to kładzie się duży nacisk w UK !}. No tak !- ale po co o tym wszystkim pisać skoro system ten to jeden wielki kant ! początkowo mówiło się ,że ma on uporządkować upłynnić i przyspieszyć ruch w trójmiejskiej aglomeracji - dziś już oficjalnie mówi się ,że ma to być dodatkowy {bicz!} aparat "ucisku" ,represji w rękach nieudolnej władzy przysparzający dodatkowej kasy do miejskich budżetów ! ,Przy rozszabrowanej gospodarce , szczególnie tu na naszym terenie brak dochodu i dopływu kasy z przedsiębiorstw typu stocznie ,portu firmy armatorskie itd. to Tristar w założeniu przewidziany jest jako dobrze prosperujące przedsiębiorstwo państwowe przysparzające lokalny władzom wcale niemałe dochody !...

    • 19 6

    • Nigdy nie zostana pociagnieci do odpowiedzialnosci - Tristar to gigantyczny skok na budzetowe pienaidze plynace do prywatnych kieszeni. Cala wierchuszka Trojmiasta jest umoczona.

      • 12 2

    • podziemne przejscia to sobie na swojej wiosce buduj

      to jest miasto dla ludzi nie dla maszyn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 3 4

  • (1)

    skoro kamery nie są regularnie przeglądane i nie można ich wykorzystać jako dowodów w postępowaniach mandatowych to po co one są?
    po to by ktoś zarobił na nich?
    widać że w ogóle nie chodzi tu o bezpieczeństwo...

    • 12 2

    • bo zaprzyjaźniona firma je montowała

      • 7 1

  • a Cebulaki już od 2 misięcy blokują lewy pas pod górę na lesnym odcinku Słowackiego jadąc 70km/h (3)

    Sołtysie jak nie wyprzedzasz to wypad na prawy pas !!!!!

    • 19 20

    • (2)

      wypad na tor wyscigowy, skoro nie umiesz sie zachowac normalnie

      • 16 15

      • potem jadą cebulaki i dostają mandaty za granicą za blokowanie lewego pasa bo "myślą", że to normalne

        wypad na pole sołtysie jak nie znasz przepisów !
        lewy pas służy tylko do wyprzedzania analfabeto drogowy

        • 12 9

      • nie myl wsioku normalnej miejskiej jazdy z wyczynami a la frogu

        • 0 0

  • chciałbym kiedyś przeczytać informację, jak TRISTAR wpływa na czas oczekiwania pieszych

    na zmianę świateł. Taki czas nie powinien być dłuższy niż 40 sekund

    • 11 2

  • Nieoficjalnie

    Tristar jest porazka, oficjalnie bedzie wielkim sukcesem przed wyborami, a banda u wladzy bedzie z zadeciem przecinac wstegi.

    • 20 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane