• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto szykuje się do walki o środki UE na transport publiczny

Maciej Naskręt, Patryk Szczerba
28 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Inwestycje z sektora transportu miejskiego mogą liczyć na 1,5 mld zł wsparcia ze środków unijnych. Inwestycje z sektora transportu miejskiego mogą liczyć na 1,5 mld zł wsparcia ze środków unijnych.

Jak zapewniają ministerialni urzędnicy, podczas kolejnej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej - na lata 2014-2020 - ma nie zabraknąć pieniędzy na przedsięwzięcia związane z inwestycjami w transporcie publicznym. Sprawdzamy na co chcą je przeznaczyć władze Gdańska i Gdyni.



Podział środków UE na lata 2014-2020 według gałęzi transportu. Podział środków UE na lata 2014-2020 według gałęzi transportu.
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej ma do rozdania 17,5 mld zł na projekty drogowe, kolejowe, a także miejskie w ramach dofinansowania z Unii Europejskiej. Zdaniem ministerialnych urzędników szczególnie będą premiowane projekty, które uwzględniają wykorzystanie tzw. czystego transportu miejskiego, czyli tramwajów, ekologicznych autobusów lub metra. Jest to sektor, dla którego pieniędzy powinno być pod dostatkiem.

W sumie do pozyskania z UE na inwestycje miejskie na wstępie jest ponad 8,5 proc. wspomnianej kwoty, czyli ok. 1,5 mld zł. Jednak, tak jak w dotychczasowej perspektywie budżetowej UE, ministerialni urzędnicy będą mieli możliwość przesuwania środków między sektorami, gdyby okazało się, że są one wykorzystywane nieefektywnie.

Dlatego też postanowiliśmy sprawdzić, o dofinansowanie i realizację których projektów z sektora transportu publicznego będzie starać się Gdynia i Gdańsk w nowej perspektywie budżetowej UE. Zacznijmy od planowanych inwestycji w Gdańsku.

Czytaj też: Ruszył podział funduszy unijnych na drogi ekspresowe do Trójmiasta.

Planowany przebieg linii tramwajowej w ciągu ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej. Planowany przebieg linii tramwajowej w ciągu ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej.
Tramwajowy pierścień na południu Gdańska

Władze Gdańska w kolejnym budżecie finansowym UE na lata 2014-2020 chcą kontynuować rozbudowę linii tramwajowych w oparciu o Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej, już nie III, a IV, który dopiero wyłania się z urzędniczych planów.

- Obejmować on będzie rozbudowę linii, ale także ich modernizację. Ponadto we współpracy z Zakładem Komunikacji Miejskiej zakładamy zakup nowego taboru tramwajowego. Oprócz tego w programie będą ujęte budowy węzłów przesiadkowych - mówi Trojmiasto.pl Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim.

- Na pewno będziemy chcieli zrealizować linię tramwajową w ciągu ul. Nowej Bulońskiej, która jest właśnie projektowana z obecnych środków unijnych. Powstanie ona z bardzo ważnym dla nas węzłem przesiadkowym, Warszawska/Jabłoniowa zobacz na mapie Gdańska wyposażonym w parkingi dla rowerów i samochodów. Będziemy chcieli także połączyć wspomniany węzeł linią tramwajową w wzdłuż planowanej ul. Nowej Warszawskiej do al. Havla zobacz na mapie Gdańska - podkreśla dyrektor.

Urzędnicy z gdańskiego magistratu analizują teraz, czy połączenie tramwajowe przecinające Ujeścisko powinno powstać wraz z układem drogowym, czy też wyłącznie jako torowisko.

Wybudowanie linii tramwajowej w ciągu ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej sprawi, że wraz z liniami na Morenie (jej budowa rozpocznie się niebawem), Chełmie i Siedlcach powstanie pierścień tramwajowy w Gdańsku. Tramwajem będzie można pojechać choćby z istniejącej pętli przez Jasień do planowanego węzła przesiadkowego przy stacji PKM Brętowo. Nie będzie trzeba korzystać na tej trasie z połączeń autobusowych ani podróżować przez centrum, jak dotychczas.

Koncepcja węzła przesiadkowego Warszawska/Jabłoniowa. Koncepcja węzła przesiadkowego Warszawska/Jabłoniowa.
Potrzeba lepszej integracji transportu miejskiego z koleją w Gdańsku

Nie chodzi tu jednak o ujednolicenie systemu biletowego, a o umożliwienie sprawnych przesiadek między poszczególnymi środkami transportu. Oprócz wspomnianego wcześniej węzła przesiadkowego Warszawska/Jabłoniowa na południu Gdańska, miasto przewiduje kolejne prace nad podobną infrastrukturą.

W przyszłym roku ma ruszyć budowa węzłów przesiadkowych przy linii PKM na Jasieniu, Kiełpinku, a także Matarni. Urzędnicy podkreślają, że jest to tzw. plan minimum w związku z otwarciem linii kolejowej w 2015 r., który dofinansowany ma być jeszcze z budżetu UE na lata 2007-2013.

W kolejnej perspektywie węzły przesiadkowe mają być rozbudowywane tak, by poprawić integrację między komunikacją miejską a kolejową. Chodzi tu przede wszystkim o budowę węzła przesiadkowego przy stacji PKP Gdańsk Osowa - czyli rozbudowę m.in. pętli autobusowej, wytyczenie parkingów dla rowerów czy parkingów dla aut.

Miasto Gdańsk koncentrować się będzie także na przebudowie Węzła Unii Europejskiej. - Mimo że powstaje w jego pobliżu prywatna inwestycja - Forum Radunia, potrzebna będzie tam także modernizacja miejskiej infrastruktury. Na ten cel również będziemy chcieli pozyskać środki unijne - mówi Dawidowski.

Jak zapewniają nas urzędnicy, w planach jest także rozwijanie węzłów przesiadkowych przy linii kolejowej, po której porusza się Szybka Kolej Miejska. Oprócz tego, z uwagi na rozbudowę w najbliższych latach Portu Północnego, miasto chciałoby sfinansować budowę węzła przesiadkowego pn. Węzeł Dzielnicowy, który miałby się pojawić przy skrzyżowaniu Trasy Sucharskiego z ul. Wosia Budzysza. zobacz na mapie Gdańska

Podział realizacji dróg rowerowych na etapy, które określają priorytet ich realizacji. Liczba obok trasy nie oznacza priorytetu, jest liczbą porządkową w dokumencie. Podział realizacji dróg rowerowych na etapy, które określają priorytet ich realizacji. Liczba obok trasy nie oznacza priorytetu, jest liczbą porządkową w dokumencie.
Gdańsk zainwestuje w infrastrukturę rowerową

Gdańsk chce również zainwestować w projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR), który nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "Strategii realizacji STeR", która wskaże optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu wcześniej ustalonego. Sprawę poruszaliśmy kilka dni temu w osobnym artykule.

- Trzeba pamiętać, że trasy rowerowe mają nie tylko charakter turystyczny, ale służą też w codziennych dojazdach. W tym zakresie jest więc do rozpatrzenia jeszcze współpraca całej metropolii gdańskiej - mówi Dawidowski.

O co chodzi? Urzędnicy chcą sprawić, by planowane trasy rowerowe prowadziły do miasta, jak i do regionu, a nie kończyły się wyłącznie na rogatkach aglomeracji. Przykładem dobrej współpracy Gdyni, Sopotu i Gdańska jest m.in. droga dla rowerów w pasie nadmorskim, która umożliwia podróż rowerem przez całe Trójmiasto.

Gdynia będzie rozwijać komunikację trolejbusową

W Gdyni unijne pieniądze w sektorze transportu miejskiego, tak jak w ostatnich latach, urzędnicy będą chcieli przeznaczyć przede wszystkim
Najbliżej realizacji jest doprowadzenie linii trolejbusowej do Ergo Areny. Rozmowy w tej sprawie są mocno zaawansowane. Najbliżej realizacji jest doprowadzenie linii trolejbusowej do Ergo Areny. Rozmowy w tej sprawie są mocno zaawansowane.
na rozwój komunikacji trolejbusowej. W poprzednim rozdaniu miasto otrzymało 55 mln zł na poprawę infrastruktury. Dzięki tym środkom udało się w części zmodernizować sieć, kupić kilkanaście nowych pojazdów, uruchomić cztery nowe zespoły podtrakcyjne i otworzyć linię do pętli w Sopocie. W latach 2014-2020 tempo rozwoju ma zostać utrzymane.

Miasto na pewno będzie aplikowało o środki na uruchomienie kolejnych linii, które zostaną poprowadzone z węzła Franciszki Cegielskiej zobacz na mapie Gdyni do Witomina zobacz na mapie Gdyni, a także do Wielkiego Kacka (na osiedle Fikakowo) zobacz na mapie Gdyni. By było to możliwe, potrzebne są jednak kolejne pojazdy.

- I planujemy takie zakupy w ramach środków unijnych, jednak skłaniamy się ku trolejbusom, które będą mogły przejechać część trasy bez prądu. Chodzi o to, żeby rozszerzyć zasięg sieci, nie budując trakcji w miejscu, w którym po jakimś czasie okaże się, że nie ma nią zainteresowania - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Linia trolejbusowa do Rumi może odciążyć w części SKM dla pasażerów poruszających się na trasie Gdynia-Rumia. Linia trolejbusowa do Rumi może odciążyć w części SKM dla pasażerów poruszających się na trasie Gdynia-Rumia.
Zamierzenia w tym względzie dotyczą nie tylko uruchomienia połączenia trolejbusowego z Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska, które w związku z zainteresowaniem Sopotu staje się coraz bardziej realne. Krystalizują się plany dotyczące przedłużenia trasy trolejbusów do dworca PKP w Rumi. W zamierzeniu obsługa tych linii miałaby się odbywać przez pojazdy korzystające na pewnych odcinkach z baterii. Wśród planów jest także aplikowanie o pieniądze na modernizację istniejącej sieci trakcyjnej na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni.

Dzięki funduszom unijnym w mieście ma także rozpocząć działanie system informacji pasażerskiej razem z automatami. Zacznie też jeździć więcej autobusów napędzanych gazem. Miasto chce starać się o środki na budowę lokalnej stacji do produkcji biogazu, uzyskiwanego z odpadów.

- Obserwujemy doświadczenia chociażby ze Szwecji czy Niemiec. Dzięki takiej inwestycji bylibyśmy w stanie uniezależnić się od cen gazu jamalskiego. Nie jest bowiem pewne, że za kilka lat ceny tak nie podskoczą, że różnica w cenie paliwa dla silników gazowych i dieslowych będzie znikoma - dodaje Stępa.

Czy Gdynia i Gdańsk zdołają uzyskać dofinansowanie dla wspomnianych inwestycji?

Gdynia chce budować przystanki PKM i SKM

W ramach nowego budżetu UE miasto będzie chciało uzyskać środki na budowę przystanku SKM Śródmieście oraz budowę w ramach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kolejnych przystanków: w dzielnicach Pogórze zobacz na mapie Gdyni, Obłuże zobacz na mapie Gdyni, a także przy terminalu lotniska w Gdyni-Kosakowie zobacz na mapie Gdyni. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, jednak urzędnicy wierzą, że będzie to możliwe.

- Są grunty, na których można bez przeszkód inwestować, a nawet pozostałości torowisk. Problem może się pojawić jedynie przy terminalu portu lotniczego, gdzie trzeba byłoby doprowadzić od początku infrastrukturę. To jednak kilkaset metrów - opowiada Stępa.

Gdynia nie zapomina też o transporcie rowerowym

W planach jest rozwijanie sieci dróg rowerowych, które mają przede wszystkim spełniać rolę komunikacyjną. Niewykluczone, że Gdynia będzie aplikowała o środki na uruchomienie kilkunastu stacji rowerowych, gdzie, oprócz wypożyczenia miejskiego jednośladu, można zostawić swój, przy okazji dokonując drobnych napraw.

- Przyglądamy się rozwiązaniom w innych krajach. Wydaje się bowiem, że samo wypożyczanie roweru nie wystarcza. Na pewno w kwestii rozwiązań, które wprowadził Sopot, potrzebne jest porozumienie całej metropolii - podkreśla Stępa.

Opinie (263)

  • rozdać kierowcom za ciężką pracę

    • 0 0

  • A CO Z WIADUKTAMI W CIĄGU ARMII KRAJOWEJ NA WYSOKOŚCI ŁOSTOWICKIEJ????? (5)

    • 6 7

    • jak się rozsypią to naprawią (3)

      • 0 1

      • chodzi o to że ich niema, może jakiś urzędas wkońcu o tym pomyśli żeby może je wybudować i tym samym diametralnie usprawnić (2)

        • 1 3

        • Co usprawnić??? (1)

          Tylko tyle, że przeniesie i jeszcze bardziej zwiększy korek na AK. Jedynie można zrobić wiadukt w stronę obwodnicy.
          Zrobienie wiaduktu w stronę Centrum doprowadzi tylko do całkowitego paraliżu skrzyżowania z 3 Maja. Spowoduje tylko tyle, że korek zacznie się na 3 Maja, a kończyć się będzie na tym wiadukcie, kompletnie umożliwiając poruszanie w centrum. Nie licząc, że ponownie ściągnie ciężarówki na W-Z z obwodnicy południowej, bo zacznie się opłacać.

          • 2 1

          • weź pod uwagę tych kierowców wyjężdżających z Havla i okolc.

            • 0 0

    • A po co? Przecież na Łostowickiej jest wzmożony ruch przez 3 godziny dziennie.1,5 rano i 1,5 po południu.

      • 2 0

  • Tani wspolny bilet Ztm, Skm, Pkm. Tego oczekuja mieszkancy (14)

    przyklad Warszawy pokazal ze mozna.
    Dosc podwyzek z ktorych pieniadze gina w czelusciach urzedniczych gabinetow!

    • 329 7

    • Z Warszawą

      wygląda to troszkę inaczej. Nie ma 3 kacyków z których każdy chce być najważniejszy. Rządzi jedna osoba. Co prawda, bilet jest jeden na wszystko, ale firm przewozowych jest kilka. Widać że potrzebny jest konsensus między firmami. Jest to super rozwiązanie bo pasażer nie musi się martwić, wsiada i jedzie. Szefowie firm, powinni się dogadać. Globalnie jest to i tak dla nich na plus. Muszą i powinni to zrozumieć. Warszawska komunikacja, to naprawdę dobry patent. Wszędzie bus pasy. Tak właśnie powinno być. Jak ktoś wybiera samochód to jego problem. Autobus wiezie na raz tylu ludzi ile mieści ze 100 samochodów i powinien mieć wolną drogę. Tak dla przypomnienia, to nie referendum wymusiło taką sytuację, to jest już od dawna. Akurat tutaj, Trójmiasto powinno wziąć przykład. Ceny biletów długoterminowych też dość przystępne. 100 zł na 30 dni na wszystko to, uważam, całkiem przyzwoicie.

      • 2 1

    • jeżeli zakupią nowy tabor to wzrosną ceny biletów ze względu na amortyzację

      • 1 1

    • TAK

      Od Tatr do morza

      • 0 1

    • ślepy? (3)

      Jest bilet metropolitalny od 5-ciu lat!

      • 1 10

      • A on jest tani? (1)

        SKM+KM - 180zł - to drogo w porównaniu 88zł.
        Jest bilet metropolitalny jednorazowy? Coś jak za 3,6zł na ZTM?

        • 6 1

        • Dla porównania w Warszawie bilet bez ograniczeń liczby przejazdów na 30 dni w obrębie większym niż trójmiasto kosztuje 100 zł bez zniżki i obejmuje również kolej.

          • 8 1

      • bilet dla nikogo

        za drogi
        za trudny do zdobycia
        nie nadaje się do pojedynczych podróży
        tylko do regularnych dojazdów

        jak jesteś taki cwany, podaj ile sprzedano metrobiletów a ile biletów SKM, ZTM, ZKM

        • 11 1

    • juz każda większa aglomeracja w Polsce pokazala, że można!` (1)

      Tylko u nas jeszcze nie ma wspólnego biletu... Najpierw wprowadzono podwyżki pod pretekstem ujednolicenia taryf, potem wydano komunikat, że się nie da nic więcej zrobić. Czy ludzie wyciągnęli wnioski? Nie! Dalej głosują na Adamowicza, Szczurka, Karnowskiego... dalej dajemy im mandat na takie działania! A oni pięknie antagonizują tylko społeczeństwo odwracając uwage od realnych potrzeb. Dokladnie jak PiS i PO w rządzie centralnym...

      • 24 4

      • nie chcę być prorokirm złego...

        (...)Nie chodzi tu jednak o ujednolicenie systemu biletowego, a o umożliwienie sprawnych przesiadek między poszczególnymi środkami transportu.(...) Przytoczony cytat rozwiewa wszelkie wątpliwości związane ze wspólnym biletem... Nasuwa się jeszcze jeden wniosek- będzie drożej...?! W W-wie bilet jest wspólny (a jest tam więcej przewoźników), ceny obniżyli, zrezygnowali z zapowiadanych podwyżek biletów... bo komunikacja ma być konkurencyjna, ma być alternatywą dla samochodu- ale przy takim podejściu w Gdańsku marnie to widzę...?!

        • 6 2

    • Co robi szef, gdy wyniki nie są zadawalające? Przykręca pracownikom srubę! (3)

      Co należy zrobić Adamowiczowi by jego urzędnicy się sprężyli?

      PRZYKRĘCIĆ ŚRUBĘ!!!

      Warszawa pokazała, że jest to realne a strach przed utratą stołka spina rządzącego.

      Tematy do załatwienia:

      - zwrot nadpłaconych czynszów w lokalach komunalnych, ustalenie stawek czynszowych adekwatnie do rejonu zamieszkania, stanu budynku, mieszkania, jego wyposażenia /dostęp do sieci miejskiej - ogrzewanie i ciepła woda czy piec kaflowy, boiler/, ocieplenie budynków,sprawne i profesjonalne działanie BOM,

      - tani bilet komunikacji miejskiej, sprawna i punktualna sieć komunikacji miejskiej

      - uregulowanie stawek za wywóz odpadów

      - doprowadzenie do porządku stanu urządzeń w Szadółkach, usunięcie smrodu z naszego miasta

      - ukarania winnych zaniedbaniom w Szadółkach, Port Serwis i wywozu skażonej ziemi do Cedr,

      - ukarania winnych korupcji w urzędzie miasta a przede wszystkim w GZNK

      - rezygnacja z pomysłu budowy spalarni w Szadółkach

      - dotychczas widać że zapewnienia władz nijak mają się do rzeczywistości, grozi nam skażenie powietrza, smród, spalanie nielegalnych odpadów z innych państwa... a to widac po działaniach port serwis i przymykaniu oka urzędników owjewódzkich

      - budowa ostatniego odcinka Trasy Słowackiego

      - ustalenie ścieżki podejścia i startu samolotów nad trójmiastem,tak aby te jak najmniej hałasowały mieszkańcom

      - mniej betonu więcej zieleni

      - prawdziwe a nie fikcyjne konsultacje z mieszkańcami

      - a przede wszystkim ODPOWIADANIE prezydenta Adamowicza na pytania zadane przez mieszkańców na swoich spotkaniach w osiedlach, dotychczas unika odpowiedzi i jest strasznym gburem

      ...

      • 36 14

      • totalny priorytet dla komunikacji miejskiej, autobusy na bus pas, zielone swiatło dzieki tristar (2)

        to rozwiąże a wrecz nazwijmy to po imieniu wymusi zmiane mentalności w poruszaniu sie po miescie, auto okazjonalnie komunikacja codziennnie

        • 17 7

        • A co jak tramwaj jedzie Grunwaldzką,

          a autobus w poprzek? Oba zielone? Bum?
          Priorytet to może być jak KM pojawia się w miarę rzadko, a nie jak cały czas jest jakiś jej pojazd.

          • 2 11

        • Póki co autobusem najwolniej...

          Sam się przesiadaj,ja nie mam czasu na tracenie życia w zatłoczonych autobusach bez miejsc siedzących w których i tak większość pasażerów jedzie na mój koszt(nie jestem emerytem,studentem,dzieckiem,radnym etc.)

          • 10 12

    • W Sopocie niedługo nie będzie trzeba żadnych inwestycji ulice bedą zamknięte , szybkość max 30 i pełno policji z radarami .dziwie sie kto ciagle głosuje na karnowskiego?

      • 11 11

  • Na pierwszej mapce ewidentny babol. Od kiedy to tramwaj na Morenę jest zaznaczany jako "istniejąca trasa tramwajowa"?! Coś przespałem od wczoraj jak jechałem do Carrefoura z Siedlec autobusem nr 142?

    • 1 2

  • A na mapie błąd. "Nowo Bulońska"? A co to za twór? I zaznaczenie dopiero projektowanej linii na Morenę jako istniejącej? Aż się człowiek połapać nie może. gdybym ja takie buble sadziła w pracy, to by mnie zwolnili

    • 3 2

  • jejka :) (5)

    Do dzieła, nie przepuścić żadnej złotówki

    • 86 6

    • orgazm miałeś, bez walenia konia ?

      • 1 1

    • . (3)

      Lepiej zostawić te pieniądze podatnikom, to nie byłoby takiego bezrobocia.
      Ale socjaliści z PO i PiS wolą swoje urzędy...

      • 4 21

      • (2)

        tak. Podatnicy sami zbudują koleje, linie tramwajowe i system zarządzania ruchem. Pomoże Adam Słodowy (o nie ! to przecież komunista!!), Bir Gryls i lotna ekipa młodzierzufki Nowej Prawicy.

        • 16 8

        • ?

          Co ty? Z platformy jesteś, ze takie gimnazjalne agitki wypisujesz?

          • 2 3

        • .

          co to młodzierzufka?

          • 3 5

  • gdzie obiecane połączenie Kiełpina Gr. przez Kokoszki do Wrzeszcza? (1)

    • 2 2

    • nie będzie bo budyn się tam nie osadzi

      • 0 2

  • SKM Gdynia Śródmieście (3)

    Stacja SKM Gdynia Śródmieście planowana jest przynajmniej od 10 lat.
    Unijne środki w naszej aglomeracji są już podzielone. Nie będzie na to kasy.

    • 2 9

    • a gdzie to ma byc (2)

      • 0 2

      • Na wysokości Pogotowia Ratunkowego

        Pomysł ma już blisko 20 lat, jest jeszcze z czasów Franki Cegielskiej

        • 1 0

      • jak to gdzie

        w śródmieściu

        • 1 0

  • Co do Trojebusów (2)

    Do Rumi i na Witomino powinna być trakcja. Przedłużyć trakcję z Cisowy i z Węzła Franciszki Cegielskiej. Do Rumi mógłby być puszczony trolejbus przegubowy jadący np z Kaczych Buków - Wielkopolską - Morską - przez Cisowe - do Rumi. Dobra alternatywa dla eRki

    Na Fikakowo taniej puścić autobusy.
    Do Ergo Areny przedłużyć linie 181 i S(koniecznie puścić autobusy przegubowe)Jeżeli mają być trolejbusy to koniecznie z trakcją.

    • 7 2

    • teraz przydało by się

      zainwestować w firmy autobusowe w Gdyni PKT już swoje pieniądze dostało,a trakcja na Witomino i Fikakowo nietrafiona

      • 2 0

    • Dokładnie tak! Całkowicie się zgadzam!

      Zupełnie nie rozumiem pomysłu ze stałą linią, opierającą się na trajtkach zasilanych z baterii. I co? Jadąc z Rumi na Cisowej miałyby stać pół godziny, aż łaskawie kierowca podczepi je do trakcji? bezsens! Rozwiązanie na bardzo krótką metę. Dodatkowo trajtki na bateriach jadą wolniej...
      Pomijając powyższe, przyda się w końcu jakaś alternatywa dla 173, które kursuje co godzinę i jadąc z Kosakowa zawsze się spóźnia. :/

      • 2 0

  • na pewno się zwróci

    inwestycja w alkohol i zakąski

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane