• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto szykuje się do walki o środki UE na transport publiczny

Maciej Naskręt, Patryk Szczerba
28 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Inwestycje z sektora transportu miejskiego mogą liczyć na 1,5 mld zł wsparcia ze środków unijnych. Inwestycje z sektora transportu miejskiego mogą liczyć na 1,5 mld zł wsparcia ze środków unijnych.

Jak zapewniają ministerialni urzędnicy, podczas kolejnej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej - na lata 2014-2020 - ma nie zabraknąć pieniędzy na przedsięwzięcia związane z inwestycjami w transporcie publicznym. Sprawdzamy na co chcą je przeznaczyć władze Gdańska i Gdyni.



Podział środków UE na lata 2014-2020 według gałęzi transportu. Podział środków UE na lata 2014-2020 według gałęzi transportu.
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej ma do rozdania 17,5 mld zł na projekty drogowe, kolejowe, a także miejskie w ramach dofinansowania z Unii Europejskiej. Zdaniem ministerialnych urzędników szczególnie będą premiowane projekty, które uwzględniają wykorzystanie tzw. czystego transportu miejskiego, czyli tramwajów, ekologicznych autobusów lub metra. Jest to sektor, dla którego pieniędzy powinno być pod dostatkiem.

W sumie do pozyskania z UE na inwestycje miejskie na wstępie jest ponad 8,5 proc. wspomnianej kwoty, czyli ok. 1,5 mld zł. Jednak, tak jak w dotychczasowej perspektywie budżetowej UE, ministerialni urzędnicy będą mieli możliwość przesuwania środków między sektorami, gdyby okazało się, że są one wykorzystywane nieefektywnie.

Dlatego też postanowiliśmy sprawdzić, o dofinansowanie i realizację których projektów z sektora transportu publicznego będzie starać się Gdynia i Gdańsk w nowej perspektywie budżetowej UE. Zacznijmy od planowanych inwestycji w Gdańsku.

Czytaj też: Ruszył podział funduszy unijnych na drogi ekspresowe do Trójmiasta.

Planowany przebieg linii tramwajowej w ciągu ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej. Planowany przebieg linii tramwajowej w ciągu ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej.
Tramwajowy pierścień na południu Gdańska

Władze Gdańska w kolejnym budżecie finansowym UE na lata 2014-2020 chcą kontynuować rozbudowę linii tramwajowych w oparciu o Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej, już nie III, a IV, który dopiero wyłania się z urzędniczych planów.

- Obejmować on będzie rozbudowę linii, ale także ich modernizację. Ponadto we współpracy z Zakładem Komunikacji Miejskiej zakładamy zakup nowego taboru tramwajowego. Oprócz tego w programie będą ujęte budowy węzłów przesiadkowych - mówi Trojmiasto.pl Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim.

- Na pewno będziemy chcieli zrealizować linię tramwajową w ciągu ul. Nowej Bulońskiej, która jest właśnie projektowana z obecnych środków unijnych. Powstanie ona z bardzo ważnym dla nas węzłem przesiadkowym, Warszawska/Jabłoniowa zobacz na mapie Gdańska wyposażonym w parkingi dla rowerów i samochodów. Będziemy chcieli także połączyć wspomniany węzeł linią tramwajową w wzdłuż planowanej ul. Nowej Warszawskiej do al. Havla zobacz na mapie Gdańska - podkreśla dyrektor.

Urzędnicy z gdańskiego magistratu analizują teraz, czy połączenie tramwajowe przecinające Ujeścisko powinno powstać wraz z układem drogowym, czy też wyłącznie jako torowisko.

Wybudowanie linii tramwajowej w ciągu ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej sprawi, że wraz z liniami na Morenie (jej budowa rozpocznie się niebawem), Chełmie i Siedlcach powstanie pierścień tramwajowy w Gdańsku. Tramwajem będzie można pojechać choćby z istniejącej pętli przez Jasień do planowanego węzła przesiadkowego przy stacji PKM Brętowo. Nie będzie trzeba korzystać na tej trasie z połączeń autobusowych ani podróżować przez centrum, jak dotychczas.

Koncepcja węzła przesiadkowego Warszawska/Jabłoniowa. Koncepcja węzła przesiadkowego Warszawska/Jabłoniowa.
Potrzeba lepszej integracji transportu miejskiego z koleją w Gdańsku

Nie chodzi tu jednak o ujednolicenie systemu biletowego, a o umożliwienie sprawnych przesiadek między poszczególnymi środkami transportu. Oprócz wspomnianego wcześniej węzła przesiadkowego Warszawska/Jabłoniowa na południu Gdańska, miasto przewiduje kolejne prace nad podobną infrastrukturą.

W przyszłym roku ma ruszyć budowa węzłów przesiadkowych przy linii PKM na Jasieniu, Kiełpinku, a także Matarni. Urzędnicy podkreślają, że jest to tzw. plan minimum w związku z otwarciem linii kolejowej w 2015 r., który dofinansowany ma być jeszcze z budżetu UE na lata 2007-2013.

W kolejnej perspektywie węzły przesiadkowe mają być rozbudowywane tak, by poprawić integrację między komunikacją miejską a kolejową. Chodzi tu przede wszystkim o budowę węzła przesiadkowego przy stacji PKP Gdańsk Osowa - czyli rozbudowę m.in. pętli autobusowej, wytyczenie parkingów dla rowerów czy parkingów dla aut.

Miasto Gdańsk koncentrować się będzie także na przebudowie Węzła Unii Europejskiej. - Mimo że powstaje w jego pobliżu prywatna inwestycja - Forum Radunia, potrzebna będzie tam także modernizacja miejskiej infrastruktury. Na ten cel również będziemy chcieli pozyskać środki unijne - mówi Dawidowski.

Jak zapewniają nas urzędnicy, w planach jest także rozwijanie węzłów przesiadkowych przy linii kolejowej, po której porusza się Szybka Kolej Miejska. Oprócz tego, z uwagi na rozbudowę w najbliższych latach Portu Północnego, miasto chciałoby sfinansować budowę węzła przesiadkowego pn. Węzeł Dzielnicowy, który miałby się pojawić przy skrzyżowaniu Trasy Sucharskiego z ul. Wosia Budzysza. zobacz na mapie Gdańska

Podział realizacji dróg rowerowych na etapy, które określają priorytet ich realizacji. Liczba obok trasy nie oznacza priorytetu, jest liczbą porządkową w dokumencie. Podział realizacji dróg rowerowych na etapy, które określają priorytet ich realizacji. Liczba obok trasy nie oznacza priorytetu, jest liczbą porządkową w dokumencie.
Gdańsk zainwestuje w infrastrukturę rowerową

Gdańsk chce również zainwestować w projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR), który nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "Strategii realizacji STeR", która wskaże optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu wcześniej ustalonego. Sprawę poruszaliśmy kilka dni temu w osobnym artykule.

- Trzeba pamiętać, że trasy rowerowe mają nie tylko charakter turystyczny, ale służą też w codziennych dojazdach. W tym zakresie jest więc do rozpatrzenia jeszcze współpraca całej metropolii gdańskiej - mówi Dawidowski.

O co chodzi? Urzędnicy chcą sprawić, by planowane trasy rowerowe prowadziły do miasta, jak i do regionu, a nie kończyły się wyłącznie na rogatkach aglomeracji. Przykładem dobrej współpracy Gdyni, Sopotu i Gdańska jest m.in. droga dla rowerów w pasie nadmorskim, która umożliwia podróż rowerem przez całe Trójmiasto.

Gdynia będzie rozwijać komunikację trolejbusową

W Gdyni unijne pieniądze w sektorze transportu miejskiego, tak jak w ostatnich latach, urzędnicy będą chcieli przeznaczyć przede wszystkim
Najbliżej realizacji jest doprowadzenie linii trolejbusowej do Ergo Areny. Rozmowy w tej sprawie są mocno zaawansowane. Najbliżej realizacji jest doprowadzenie linii trolejbusowej do Ergo Areny. Rozmowy w tej sprawie są mocno zaawansowane.
na rozwój komunikacji trolejbusowej. W poprzednim rozdaniu miasto otrzymało 55 mln zł na poprawę infrastruktury. Dzięki tym środkom udało się w części zmodernizować sieć, kupić kilkanaście nowych pojazdów, uruchomić cztery nowe zespoły podtrakcyjne i otworzyć linię do pętli w Sopocie. W latach 2014-2020 tempo rozwoju ma zostać utrzymane.

Miasto na pewno będzie aplikowało o środki na uruchomienie kolejnych linii, które zostaną poprowadzone z węzła Franciszki Cegielskiej zobacz na mapie Gdyni do Witomina zobacz na mapie Gdyni, a także do Wielkiego Kacka (na osiedle Fikakowo) zobacz na mapie Gdyni. By było to możliwe, potrzebne są jednak kolejne pojazdy.

- I planujemy takie zakupy w ramach środków unijnych, jednak skłaniamy się ku trolejbusom, które będą mogły przejechać część trasy bez prądu. Chodzi o to, żeby rozszerzyć zasięg sieci, nie budując trakcji w miejscu, w którym po jakimś czasie okaże się, że nie ma nią zainteresowania - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Linia trolejbusowa do Rumi może odciążyć w części SKM dla pasażerów poruszających się na trasie Gdynia-Rumia. Linia trolejbusowa do Rumi może odciążyć w części SKM dla pasażerów poruszających się na trasie Gdynia-Rumia.
Zamierzenia w tym względzie dotyczą nie tylko uruchomienia połączenia trolejbusowego z Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska, które w związku z zainteresowaniem Sopotu staje się coraz bardziej realne. Krystalizują się plany dotyczące przedłużenia trasy trolejbusów do dworca PKP w Rumi. W zamierzeniu obsługa tych linii miałaby się odbywać przez pojazdy korzystające na pewnych odcinkach z baterii. Wśród planów jest także aplikowanie o pieniądze na modernizację istniejącej sieci trakcyjnej na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni.

Dzięki funduszom unijnym w mieście ma także rozpocząć działanie system informacji pasażerskiej razem z automatami. Zacznie też jeździć więcej autobusów napędzanych gazem. Miasto chce starać się o środki na budowę lokalnej stacji do produkcji biogazu, uzyskiwanego z odpadów.

- Obserwujemy doświadczenia chociażby ze Szwecji czy Niemiec. Dzięki takiej inwestycji bylibyśmy w stanie uniezależnić się od cen gazu jamalskiego. Nie jest bowiem pewne, że za kilka lat ceny tak nie podskoczą, że różnica w cenie paliwa dla silników gazowych i dieslowych będzie znikoma - dodaje Stępa.

Czy Gdynia i Gdańsk zdołają uzyskać dofinansowanie dla wspomnianych inwestycji?

Gdynia chce budować przystanki PKM i SKM

W ramach nowego budżetu UE miasto będzie chciało uzyskać środki na budowę przystanku SKM Śródmieście oraz budowę w ramach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kolejnych przystanków: w dzielnicach Pogórze zobacz na mapie Gdyni, Obłuże zobacz na mapie Gdyni, a także przy terminalu lotniska w Gdyni-Kosakowie zobacz na mapie Gdyni. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, jednak urzędnicy wierzą, że będzie to możliwe.

- Są grunty, na których można bez przeszkód inwestować, a nawet pozostałości torowisk. Problem może się pojawić jedynie przy terminalu portu lotniczego, gdzie trzeba byłoby doprowadzić od początku infrastrukturę. To jednak kilkaset metrów - opowiada Stępa.

Gdynia nie zapomina też o transporcie rowerowym

W planach jest rozwijanie sieci dróg rowerowych, które mają przede wszystkim spełniać rolę komunikacyjną. Niewykluczone, że Gdynia będzie aplikowała o środki na uruchomienie kilkunastu stacji rowerowych, gdzie, oprócz wypożyczenia miejskiego jednośladu, można zostawić swój, przy okazji dokonując drobnych napraw.

- Przyglądamy się rozwiązaniom w innych krajach. Wydaje się bowiem, że samo wypożyczanie roweru nie wystarcza. Na pewno w kwestii rozwiązań, które wprowadził Sopot, potrzebne jest porozumienie całej metropolii - podkreśla Stępa.

Opinie (263)

  • zaiwestujmy w hulajnogi grupowe

    to dopiero będzie integracja ludności

    • 2 1

  • teleportacja (3)

    powinno się inwestować w teleporty

    • 77 5

    • Wg MZKMZGMPKGZM i jego rozkładu na telefon to możliwe

      Wystarczy wybrać trasę zaczynającą się gdzieś w Gdyni a kończącą w Gdańsku i natrafić na przystanki o tej samej nazwie w obu miastach.

      • 1 1

    • już są ! (1)

      Gdańsk Zaspa al. Rzeczpospolitej,
      są przy każdym przejściu podziemnym, pięknie oznaczone miejsca teleportacji,
      obsługują wszystkich

      • 7 2

      • Rowerzystów nie obsługują. Sprawdziłem.

        • 3 0

  • to zaraz zaczną rozwiazaywac nieistniejące problemy (1)

    w stylu autobus przez Długą.

    • 80 9

    • Głupszym pomysłem jest stacja śródmieście w Gdyni

      Kolej to nie tramwaj, ani autobus!!

      • 3 3

  • tyle linii a autobusu z Cisowy przez Chylonie, dalej przez warszawską i na Witomino dalej niema, trzeba albo do 141 podjechać albo W przez Gdynię centrum

    • 1 0

  • gdyby.... (1)

    Tyle samo przeznaczali na oświatę w Polsce co na transport to byśmy nauczyli tych wszystkich młodych ludzi co mają zrobić abyśmy nie żyli w takim syfie w jakim żyjemy teraz

    • 0 3

    • Transport jest tak dofinansowywany,

      aby młodzi, inteligentni, kreatywni,..... mogli z tego kraju wyjeżdżać. Natomiast tu pozostaną zdewociali starzy katole

      • 1 2

  • (11)

    Gdyni nie dawac, oni juz przepuscili miliony na nikomu nie potrzebne lotnisko.niech lataja....

    • 76 43

    • ciekaw jestem ile twój szef "płaci" za samolot i lotnisko w Gdańsku

      a czasami ląduje tu i startuje po dwa razy w tygodniu.

      Może ktoś mi skalkuluje czy to więcej czy mniej kosztuje niż modernizacja lotniska w Gdyni??????????

      • 0 1

    • Gdynia (8)

      już przed II w.ś. miała swoje lotnisko...(a wystarczy zajrzeć do Wiki)

      • 9 1

      • Gdańszczanin ze wschodu (3)

        nie wiedział że Gdynia istnieje, a że przed wojną miała lotnisko w Rumi i drugie planowane w Babich Dołach-Kosakowie, to dla nich ważniejsze było to na Wołyniu w Lidzie:))

        • 2 7

        • a trzecie gdzie? (2)

          od kiedy Rumia jest Gdynią? coś chyba przeoczyłem...

          • 10 2

          • (1)

            Od kiedy gdynia jest wioska.

            Trojmiasto to gdansk, sopot, wejherowo!

            • 3 5

            • sopot do miasta ma tyle co latawiec do samolotu

              • 3 2

      • No i? (2)

        Gdańsk miał np. lochy i katownie w średniowieczu, to znaczy, że też mają wznowić tradycyjną działalność?

        • 16 1

        • (1)

          Popieram, pierwszym klientem Budyń

          • 10 2

          • No dobra, zły przykład

            ;)

            • 5 1

      • nie Gdynia, tylko Rumia - to przecież inne miasto

        a w Gdańsku lotnisko na Zaspie to co? Pasażerskie już w czasach WMG

        • 3 3

    • swoje

      zgadza się tylko z jednym wyjątkiem póki co wydawali swoje nie unijne

      • 13 5

  • Gdynia, Gdynia i d..a (3)

    pomysł na nowe inwestycje tragiczny, na pewno unia dofinansuje kolej do kosakowa, prędzej zamkną to lotnisko nim się otworzy - zmieńmy tych wszystkich buraków za rok wybory w końcu !!!

    • 77 21

    • oby tylko na ciekawe muzeum emigracji starczylo, reszta nie wazna

      .

      • 4 0

    • słaba ta twoja propaganda

      typowy objaw chęci dobrania się do dobrze płatnego koryta z twojej strony.

      • 3 3

    • Buraka można zmienić

      Ale urzędnicy w 90% będą ci sami, ta sama mentalność i układy.

      • 13 1

  • język polski (1)

    "nie ma zabraknąć pieniędzy"...Po jakiemu to jest?

    • 2 1

    • Milicyjnu

      • 1 0

  • A może tramwaj na Osowę? (3)

    Gdy stoję w korku na Osowej w kierunku ul. Spacerowej przyglądam się bilbordowi z wizerunkiem tramwaju, zachęcającemu do korzystania z takowego transportu :)
    Autobus stoi w tym samym korku za mną...

    Ktoś miał dobry humor i nadmiar kasy że zapłacił za powieszenie takiego bilbordu, w dzielnicy nieposiadającej połączenia tramwajowego :)

    • 2 6

    • (1)

      No przecież budują właśnie PKM.

      • 3 1

      • ale oni chcą tramwaj!!!!

        a może i jedni i drugie??

        • 1 0

    • na Osowe?? ale przeciez tam kazdy chce tramwaj tylko byle daleko od mojego domu

      tam to nawet kładki nad obwodnica nie chca...macie kosciół, biedronke i castorame...wystarczy tych atrakcji jak na taką wieś

      • 5 1

  • Moja propozycja... (2)

    Dłuższe autobusy,jeżdżące częściej, a nie jak np. autobus 143, który jeździ raz na godzinę...
    jeden bilet na całe trójmiasto, autobus z Gdańska do Gdyni

    To by rozwiązało wszelkie problemy z komunikacją w trójmieście...

    • 4 2

    • rozwiązę twoj problem z kilka sekund...masz linie 171

      • 2 0

    • Tak, zwłaszcza autobus z Gdańska do Gdyni rozwiązałby wszelkie problemy komunikacyjne, co za idiotyczny pomysł.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane