• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy dzielnice Gdańska chcą płatnego parkowania

Maciej Korolczuk
1 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zanim nowe parkometry staną na ulicach Gdańska, trzeba je... najpierw kupić. GZDiZ analizuje obecnie, ile takich urządzeń potrzeba na terenie całego miasta. Zanim nowe parkometry staną na ulicach Gdańska, trzeba je... najpierw kupić. GZDiZ analizuje obecnie, ile takich urządzeń potrzeba na terenie całego miasta.

Trzy rady dzielnic w Gdańsku chcą uruchomienia lub rozszerzenia już obowiązujących stref płatnego parkowania. Stosowne uchwały w tej sprawie podjęli radni z Wrzeszcza Górnego (chcą rozszerzenia opłat za parkowanie o obszar ul. Słowackiego i os. Garnizon) i Dolnego oraz z Przymorza Małego. Z ustawieniem parkometrów w tych miejscach trzeba będzie jednak trochę poczekać, bo Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie dysponuje wolnymi urządzeniami.



Parkowanie na moim osiedlu jest:

Strefy płatnego parkowania znacząco zmieniły się w 2020 r. Przed wakacjami w centrum miasta uruchomiono Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania, a w pozostałych strefach podniesiono opłaty za postój. Na ulicach stanęło więcej parkometrów kupionych przez GZDiZ, a część dotychczasowych urządzeń zmodernizowano i wprowadzono m.in. możliwość płatności systemem BLIK.

Ze skuteczności stref zdają się zdawać sobie sprawę mieszkańcy kolejnych dzielnic. Z wnioskiem o rozszerzenie obowiązującej strefy zwrócili się do urzędników radni Wrzeszcza Górnego, którzy chcieliby zwiększyć rotację pojazdów na obszarze w okolicy os. Garnizon po tym, jak miasto przejmie od dewelopera w utrzymanie wewnętrzny układ drogowy.

Rada zawnioskowała o rozszerzenie obecnej strefy o obszar ograniczony:

  • od południa Trasą Słowackiego i Partyzantów,
  • od północy i zachodu - do granicy dzielnicy,
  • od wschodu - ul. Obywatelską (dotychczasowa granica SPP) oraz al. Grunwaldzką po stronie os. Garnizon z włączeniem do SPP obszaru osiedla.


  • Strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu Górnym wraz z obszarem, który miałby zostać włączony do poboru opłat.
  • Ustanowiona SPP we Wrzeszczu Dolnym.
  • SPP na Przymorzu Małym.

Parkometry miałyby też stanąć na ul. CzarnieckiegoMapka - na dojeździe do SP nr 17 od Miszewskiego z jednoczesnym zabezpieczeniem terenów zieleni przed parkowaniem oraz likwidacją znaku B-35 (zakaz postoju) z adnotacją "ponad 5 minut", który nie jest przestrzegany przez kierowców, a także na ul. Matki PolkiMapka na całej długości z wyznaczeniem miejsc wyłącznie na jezdni, a także na górnym odcinku ul. SmoluchowskiegoMapka (na dolnym - będącym częścią Aniołków - parkometry już funkcjonują).

Wnioski o SPP z trzech dzielnic, ale...



Jak mówi nam Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ, oprócz radnych Wrzeszcza Górnego z wnioskiem o utworzenie SPP zwrócili się też dzielnicowi radni Wrzeszcza Dolnego oraz Przymorza Małego.

- Obecnie potrzebę rozpoczęcia poboru opłat przez podjęcie stosownej uchwały podjęły dzielnice: Wrzeszcz Dolny, Wrzeszcz Górny oraz Przymorze Małe. Należy podkreślić, że z uwagi na koszty takiego zakupu inwestycyjnego nie przewiduje się wdrożenia poboru opłat we wszystkich wskazanych dzielnicach jednocześnie - zastrzega Kiljan.

...trzeba poczekać na parkometry



Powodem jest brak wolnych parkometrów oraz konieczność wcześniejszego wskazania obszaru SPP w uchwale rady miasta. Dopiero po tym radni dzielnicy mogą wnioskować o uruchomienie poboru opłat. Ustawienie parkometrów i uruchomienie opłat poprzedzić musi też sporządzenie projektu organizacji ruchu dla obszaru poboru opłat.

- Warunkiem wdrożenia poboru opłat jest przeprowadzenie analizy zapotrzebowania na parkometry i na tej podstawie oszacowanie kosztów zakupu tych urządzeń. Obecnie GZDiZ prowadzi taką analizę - dodaje Kiljan.
Na razie urzędnicy nie chcą deklarować, czy i kiedy rozpiszą przetarg na nowe urządzenia.

Opinie (777) ponad 20 zablokowanych

  • Nazwiska tych, kto tego chce! (1)

    • 60 5

    • i adresy ...a co

      • 1 0

  • Wypożyczalnia samochodów

    To będzie cios dla noworuskich biznesmenów którzy to ściągają pod kamienice po 10 aut- osobowe, busy i lawety trzymają je zajmując miejsce chociażby kartce która przyjeżdża na wezwanie. Pozostanie mieszkańcy muszą się zastanawiać gdzie zaparkować bo jaśnie pany nie wynaje sobie placu na samochody.

    • 19 3

  • To

    Słoiki przy AWF też parkują za darmochę.

    • 14 8

  • (3)

    Przymorze wielkie nie chce żadnych parkomertów.

    • 48 5

    • Przymorze Małe również (1)

      • 8 3

      • Przymorze średnie chce

        • 3 3

    • Przecież nie macie parkometrów, tylko karty do parkowania dla mieszkańców. Tyle to zmieniło, że jak nie było miejsc do parkowania w nocy, to dalej nie ma, bo w nocy parkują tam tylko mieszkańcy.

      • 1 0

  • A dlaczego rada dzielnicy wrzeszcz dolny sama o tym decyduje? Jakoś mieszkańcy dzielnicy nie widzieli żadnych informacji o takich planach. Poza tym przez takie rozwiązania, wszyscy będą próbowali parkować po podwórkach, gdzie niestety nie wszystkie są wykupione i oznakowane jako prywatne. To jest jakaś totalna głupota i ten dyktat antysamochodowców zaczyna ludzi wkurzać.

    • 70 8

  • Ciekawe gdzie pracownicy żłobka na Racławickiej będą parkować, jak im zamkniemy podwórko!!!!

    • 14 6

  • kasy brak i w kieszeni flak to wymyśla się jak szpak pp

    • 20 5

  • Gdyby chociaż komunikacja miejska była z prawdziwego zdarzenia...

    Dulczkiewicz, wstydź się.

    • 49 9

  • Zróbcie płatne parkowanie od Suwałk po Szczecin (7)

    I od Sanoka po Hel. Bo tu chodzi tylko o kasę. Postawcie jeszcze parkometry na każdym trawniku. A jak już wszędzie trzeba będzie płacic to problem powróci. Bo jak ktoś ma płacić na Oruni to pojedzie do centrum. Bo i tu płaci i tam płaci więc stanie tam gdzie bliżej. Tylko niech ci mieszkańcy się nie zdziwią jak całe Kaszuby będą objęte SPP. Chcesz wyskoczyć nad jezioro - płać!

    • 56 7

    • Twojej głupoty chyba nikt nie przebije niema dla ciebie juz ratunku :) (2)

      • 3 8

      • dobrze mowi.

        • 7 1

      • Jak widać kiedy kończą sie srgumenty zaczynają obelgi ;-)

        Charakterystyczna cecha większości buraków.

        • 2 0

    • dlaczego piszesz bzdury świadczące o braku wyobraźni? (2)

      jeśli parkowanie jest za darmo, kierowcy tracą czas i paliwo na szukanie darmowego miejsca do zaparkowania lub parkują nielegalnie na chodnikach lub trawnikach. Wielu kierowców uważa pomysł stref płatnego parkowania za bardzo dobry element polityki miasta. Po prostu wolą korzystać z życia niż krążyć w poszukiwaniu wolnego miejsca, tracąc czas i pieniądze. Twój wpis ma jedynie sens dla właścicieli koncernów paliwowych, ale podejrzewam, że piszesz bezrefleksyjne teksty za darmo.

      • 1 10

      • (1)

        Jeśli sądzisz że spp zmniejszy ilość aut to jesteś dzban. Tam gdzie są strefy dalej brakuje miejsc bo jedynie co się zmieni to to że ludzie będą mieli mniej w kieszeni i nic więcej

        • 6 0

        • Bingo, w samo sedno. Mieszkancy beda placic abonamenty a kto musi przyjechac i tak przyjedzie.

          • 3 0

    • mardego milo poczytac, wiadomo ze chodzi o wyciagniecie kasy a nie rozwiazanie problemu

      • 1 0

  • Rozumiem kogos kto mieszka.za.miastem (5)

    Kogos kto wozi ciężkie narzedzia do pracy ale ktoś kto w.mieście ma dobrą komunikację cisnie się wszędzie autem to i niech płaci za głupotę

    • 13 42

    • (4)

      to chyba nie w naszym mieście ta dobra komunikacja

      • 16 3

      • Dokładnie! Miasta pomyliłaś!

        • 10 2

      • zależy w jakich relacjach (2)

        Jak ktoś mieszka blisko stacji SKM w Trójmieście, to ma bardzo wygodny dojazd do wielu miejsc

        • 4 1

        • (1)

          no elegancko miasto idzie z postępem, okazuje się ze najlepszy środek komunikacji to coś co powstało w latach 60 i przez 50 lat ci specjaliści nie potrafili wybudować nić lepszego. I kto tu jest zacofany.?

          • 5 2

          • W latach 60

            Nawet 60 letnie kobiety nie mialy cellulitu bo duzo chodziły a dzisiaj 30 latki juz mają przez to wygodnictwo brrr

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane