• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzywagonowy tramwaj wraca na tory

Krzysztof Koprowski
22 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Skład został utworzony z wagonów 1349, 1350, 1346, z czego tylko pierwszy posiada kabinę motorniczego.


Po kilku latach przerwy na gdańskie torowiska ponownie wyjedzie trzywagonowy skład tramwajowy. Dzięki temu w tramwajach linii 8 w godzinach szczytu będzie panował nieco mniejszy ścisk. Jednocześnie skład będzie atrakcją dla miłośników komunikacji miejskiej przed całkowitym wycofaniem z ruchu "stopiątek".



Czy w Gdańsku powinny być dłuższe tramwaje?

Jeszcze niedawno tzw. trójskłady były codziennym widokiem na gdańskich torach. Trzy wagony Konstal 105Na łączono na potrzeby obsługi linii m.in. 2, 6, 8, 10, 12, a po 2010 r. już tylko okazjonalnie do obsługi tzw. linii cmentarnych.

"Stopiątki", choć są przestarzałymi konstrukcjami, pozbawionymi niskiej podłogi i klimatyzacji, należą do najbardziej pojemnych tramwajów. Trzywagonowy skład jest w stanie pomieścić ok. 363 pasażerów. Dla porównania, Pesa Swing przewiezie jednorazowo nie więcej niż ok. 245 osób, Pesa Jazz Duo - 207 osób, a tramwaj typu N8C - 213 osób.

I to właśnie zapotrzebowanie na tabor o dużej zdolności przewozowej - szczególnie w sezonie letnim - jest jedną z przyczyn sformowania jednego trzywagonowego tramwaju do obsługi linii 8, kursującej na trasie Jelitkowo zobacz na mapie Gdańska - Stogi Pasanil zobacz na mapie Gdańska (Plaża zobacz na mapie Gdańska) przez Przymorze - Zaspę.

Tramwaj będzie skierowany do obsługi linii 8. Tramwaj będzie skierowany do obsługi linii 8.
- Po różnych zdarzeniach drogowych, w których uszkodzeniu uległy pierwsze wagony w składach podwójnych "stopiątek", pozostały nieużytkowane drugie wagony, pozbawione kabin motorniczego. Stąd pomysł, aby wykorzystać je do obsługi pasażerskiej w dłuższych, ok. 42-metrowych składach. Niestety niewielka liczba "wolnych" wagonów [Gdańsk w ostatnich latach sukcesywnie kasuje wysłużone tramwaje - dop. red.] nie pozwala na utworzenie więcej niż jednego "potrójniaka" - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
W ubiegłym tygodniu dokonano przejazdu technicznego nowym - starym tramwajem. Zgodnie z przypuszczeniami największym problemem okazała się obsługa niedawno zmodernizowanych przystanków, które postanowiono skrócić podczas przebudowy - m.in. Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska oraz Kliniczna Szpital zobacz na mapie Gdańska.

- Ponieważ część przystanków jest za krótka, z przyczyn bezpieczeństwa czwarte drzwi w ostatnim wagonie będą zablokowane na stałe i nie będzie można z nich korzystać. Na drzwiach tych zostanie umieszczona stosowna informacja - informuje Zomkowski.
Ze względu na skrócenie przystanków podczas ich modernizacji, ostatnie drzwi w tramwaju będą zablokowane. Na drzwiach pojawi się stosowna informacja dla pasażerów. Ze względu na skrócenie przystanków podczas ich modernizacji, ostatnie drzwi w tramwaju będą zablokowane. Na drzwiach pojawi się stosowna informacja dla pasażerów.
"Potrójniak" będzie kursował od najbliższej środy (24 maja) do czasu rozpoczęcia remontu torów na Stogach, co jest planowane pod koniec tego roku. Będzie to przypuszczalnie ostatnia okazja, by sfotografować taki skład przed całkowitym wycofaniem "stopiątek" z ruchu liniowego w najbliższych latach - po zakupie i wprowadzeniu do ruchu 15-30 całkowicie nowych tramwajów.

Wstępnie planowane godziny odjazdu trójskładu 105Na z pętli Jelitkowo: 04:56, 07:11, 09:36, 12:07, 14:41, 17:01, z pętli Stogi Plaża: 08:21, 10:49, 18:05, z pętli Stogi Pasanil: 06:03, 13:26, 15:51. Tramwaj będzie kursował tylko w dni powszednie od poniedziałku do piątku.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Transport na złom wysłużonych tramwajów 105Na.

Trzywagonowe tramwaje już na torach (21 opinii)

fot. Michał Brancewicz / facebook.pl/Trójmiejska Komunikacja Miejska i inne ciekawostki

W Gdańsku pojawiły się pierwsze potrójne składy Konstal 105Na, które jednorazowo mogą przewieźć nawet 363 pasażerów. Ostatnie drzwi w ostatnim składzie są zablokowane, bo niektóre z przystanków na których się zatrzymuje tramwaj są zbyt krótkie.
fot. Michał Brancewicz / facebook.pl/Trójmiejska Komunikacja Miejska i inne ciekawostki

W Gdańsku pojawiły się pierwsze potrójne składy Konstal 105Na, które jednorazowo mogą przewieźć nawet 363 pasażerów. Ostatnie drzwi w ostatnim składzie są zablokowane, bo niektóre z przystanków na których się zatrzymuje tramwaj są zbyt krótkie.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (234) 4 zablokowane

  • Niech wali w drugiego (2)

    Ciekawe czy też będą się chwalić pomysłem

    • 2 3

    • Lepiej pierdnąć (1)

      raz trzy wagonowym a porządnie zgniatając nowy tramwaj z przodu, niż pierdzieć po kawałku

      • 3 0

      • Ale by byla beka jak by duo

        Zgniotlo w harmonijke ztm wsadził by go miedzy dwie 105 i wmawiał by ze to przegubowy

        • 3 1

  • Przez ten dodatkowy wagon..

    .. od lipca podwyżki cen biletów.

    • 5 5

  • pamiętam jak wiele lat temu (1)

    Jeszcze przed remontem torów na Jana z Kolna jak jechało się 8 to tam jak się rozpędziła to huk był taki jak by miała zaraz przekroczyć barierę dźwięku a do tego podskakiwała (zwłaszcza ostatni wagon) tak że człowiek podskakiwał jak gumiś.
    Piękne uczucie

    • 36 0

    • Teraz szyber dachem wypadniesz

      Haha

      • 5 0

  • Teraz z tą masą jak trafi (4)

    W tira to przetnie na pół hehe a z osobowki zrobi wykałaczkę dajcie go na stałe pani L z nowego portu

    • 15 1

    • On walnie w drugi (1)

      drugi tramwaj, a nie Tira, 105ki potrafią naprawić, a tych nowych nie gdyż zapomnieli kupić sprzętu z niemiec do ich naprawy i cały sprzęt trafił na złom i już nie ma możliwości kupienia

      • 5 0

      • My wiemy ze zaplecze nie umie

        Naprawić teraz skupiamy się na umiejętnościach motorniczych klasy pani.L

        • 3 1

    • (1)

      ale urwaaaaaał! I dobrze, niech się nauczą nie zatrzymywać na torowisku!

      • 6 0

      • Pani L

        Jest taka zdolna że nawet z przystanku.ludka ściąganie hehe do mielenia

        • 2 1

  • szrot

    szkoda ze takie szroty puszczą na trasach obleganych latem ,8 na stogi a 5 do Brzeźna .Brak klimy spocone stare dziadki i odór piwa ,jednym słowem luksus

    • 6 12

  • No i gitara (2)

    B)

    • 41 5

    • no i kur... (1)

      bardzo dobrze.
      a może da się połączyć dwie pesy co ?

      • 7 0

      • Aha

        Jeszcze niech zrobią bezpośredni tramwaj z Jelitkowo do nowego portu i zlikwidują ten bilet godzinny

        • 2 3

  • Jak się zepsuje przed nim

    nimN8C to będzie przy spychaniu miał 100m długości

    • 10 0

  • Idioci skrocili przystanki i sie nie bedzie tramwaj miescil. To tylko urzednicy potrafia tak dzialac

    • 24 3

  • Wypuszczą dodatkowe wagony na wakacje....stare rzęchy bez klimatyzacji.... (1)

    Nie lepiej puścić częściej te nowsze??

    • 6 14

    • Nowe są na pokaz, a nie na krzywe tory

      • 6 0

  • Zamiast

    Zamiast kupić nowe, to wolą puszczać uszkodzone bez hamulców, aż się wszystkie rozbiją i jeszcze się chwalą, że pozostały im tylko drugie wagony, bo pierwsze rozbite

    • 15 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane