• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: ten sam zwycięzca, spór może trwać dalej

ms
8 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Zobacz przyszły przebieg Trasy Słowackiego od lotniska w Rębiechowie do gdańskiego portu.



Konsorcjum Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowy Polska już po raz drugi zostało uznane za zwycięzcę przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Czy to koniec sporu o to, kto wykona tę jedną z najdroższych inwestycji w historii Gdańska?



Czytaj także: Kto wywierci nam tunel: Julek czy Wisława?

Przypomnijmy: pod koniec lipca Krajowa Izba Odwoławcza nakazała inwestorowi tunelu pod Martwą Wisłą, czyli miejskiej spółce GIK, jeszcze raz ocenić ofertę konsorcjum, które za wykonanie tego zadania zażądało najmniej pieniędzy, czyli 885 mln zł. KIO uczyniło tak po wniosku innego uczestnika przetargu, konsorcjum firm FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH, które zarzuciło konkurentowi złożenie oferty tak niskiej, że niemożliwej do zrealizowania. Samo chciało wydrążyć tunel za 1,16 mld zł.

Dlatego też w ostatni piątek konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowy Polska złożyło na ręce GIK wyjaśnienia dotyczące swojej oferty, przede wszystkim jej kosztorysu. GIK uznał te wyjaśnienia za satysfakcjonujące i ponownie wskazał na to polsko-hiszpańskie konsorcjum, jako na zwycięzcę przetargu.

Zgodnie z procedura od dziś pozostali oferenci mają 10 dni na odwołanie od tej edycji. Ponieważ kolejne odwołania mogą następować po sobie w nieskończoność, także dziś GIK zaskarżył wyrok Krajowej Izby Odwoławczej uwzględniający odwołanie konsorcjum FCC do Sądu Okręgowego w Gdańsku. Tylko unieważnienie tej decyzji może pozwolić na ostateczne rozstrzygnięcie sporu o to, kto wydrąży tunel w ramach Trasy Słowackiego.
ms

Miejsca

Opinie (70) 8 zablokowanych

  • Nie wierze że powstanie ten tunel przez najbliższe 10 lat

    • 3 5

  • Tunel (1)

    Będzie tak samo jak z najlepsza bo "najtańszą" ofertą na budowę A-2... A później trzeba będzie dopłacać grube miliony...a koniec końców pewnie tunel będzie tylko "przejezdny" za X lat tak jak ze wcześniej wspomnianą autostradą która na EURO nie powstanie...ale cóż to POlska właśnie

    • 6 8

    • Ale Hydrobudowa i jacyś Hiszpanie to chyba jednak bardziej rzetelny partner niż jacyś Chinole

      • 2 0

  • Po co nam tunel za tak duże pieniądze ,skoro jest wiele pilniejszych inwestycji np. przebudowa dworca we Wrzeszczu (2)

    tam na tym odludziu i tak mało kto będzie jechał tunelem

    • 4 22

    • (1)

      ...i tyle w tym temacie! Po Twoich wypocinach stwierdzam, że nie jesteś z Trójmiasta ponieważ nie masz fioletowego pojęcia na temat przyszłości i znaczenia tej inwestycji!!! Nie masz pojęcia to się nie wypowiadaj i dalej stój w korkach w centrum!

      • 7 2

      • Masz rację. Realizacja wszystkich planów inwestycji drogowych jakie planuje Gdańsk może o nawet połowę odciążyć ruch w centrum miasta.

        • 5 0

  • Kierowca

    Litości, po tym mieście nie da się jeździć, zacznijcie budowę!!!

    • 7 1

  • Śmierdząca sprawa.

    Ale CBA ich wyłapie w końcu - mam nadzieję.

    • 2 4

  • Widać nauczka z Chińczykami poszła na marne

    poczekamy, aż zacznie przeciekać lub będą inne problemy. Wtedy trzeba będzie znaleźć dodatkowe pieniądze na naprawy.

    • 5 5

  • Spokojnie wszystko pod kontrolą -jest dobrze, będzie lepiej

    • 1 0

  • Czy ktoś z wiedzą w temacie budowli typu tunel moża odpowiedzieć na pytanie... (5)

    Dlaczego firma budująca tunel w gdańsku w kosztorysie ujmuje zakup "kreta" do drążenia tunelu za ok . 500mln zł? Czy nie można wynająć takiego urządzenia, które drążyło tunele gdzieś na świecie? Proszę o rzetelną fachową odpowiedź?

    • 6 3

    • Nie można (3)

      Niestety nie można. Każdy ''kret'' jest indywidualnie projektowany do projektu budowanego tunelu. Każdy tunel to oddzielny projekt i każdy tunel jest inny: inne warunki geologiczne, inna długość i szerokośc tunelu. Jedna z firm uczestnicząca w przetargu miała zamiar wykorzystać używanego ''kreta'', ale jej oferta została odrzucona właśnie dlatego, że ''kret miał mniejszą tarczę wiercącą, a to było niezgodne z projektem.

      • 6 2

      • nikogo nie odrzucono

        na stronie GIK jest info że nikogo nie odrzucono, a najwyższa ofertę złożył Hochtief na 1.64mld. To prawie dwa razy więcej niż Hydrobudowa 0.88 mld. Jeśli ktoś myśli, że tunel byłby dwa lepszy to jest delikatnie mówiąc naiwny i niech lepiej pozostanie przy toto lotku

        • 3 0

      • To jest dżdżownica, panie ekspert.

        Nie jest potrzebny doktorat by zauważyć na jakiej istocie wzorował się wynalazca. Co wy z tym kretem?

        • 1 1

      • KRET x 2...

        ...ale były też przymiarki aby tego kreta można by było wykorzystać do drążenia tunelu Spacerowa - Czyżewskiego.

        • 0 1

    • KRET

      Taki kret jest bardzo indywidualny (choćby ze względu na średnicę tarczy i rodzaj materiału, w którym wierci). Oczywiście część elementów nadaje się do zbudowania kolejnego kreta i przeważnie producenci tych maszyn odkupują taką raz używaną maszynę za ok. 15 - 20% ceny wyjściowej. Na pewno obie firmy mają podobne klauzule w umowach. No i kret nie powinien kosztować więcej niż 20 mln. EUR. Jeśli wykonawcy chcą więcej to ich oferty są rażąco ZAWYŻONE ale za to nie ma żadnej sankcji - tylko przegrany przetarg :)krzykaczom, którym przeszkadza wybór najtańszej oferty i woleliby aby miasto wydało na tunel 1.1 mld zamiast 0.88 mld przypomnę, że obie firmy muszą zbudować za te pieniądze to samo z tych samych materiałów w takim samym czasie i zagwarantować taką samą jakość a ta wyższa cena to tylko większy zysk firmy budowlanej a nie gwarancja jakości.

      • 5 0

  • Propozycja (1)

    Wybudujcie tunel, a potem się możecie kłócić dalej.

    • 11 0

    • jestem za!!!

      • 5 0

  • BUDOWAĆ, BUDOWAĆ !!!

    Nie tracić czasu.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane