• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: wpłynęło odwołanie od wyników przetargu

Maciej Naskręt
15 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tunel pod Martwą Wisła ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM). Tunel pod Martwą Wisła ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM).

Fatalna wiadomość dla gdańskich kierowców. Hiszpańsko-austriackie konsorcjum odwołało się od wyników przetargu na tunel pod Martwą Wisłą. Jeśli to ono wygra przetarg, koszt budowy wzrośnie o prawie 300 mln zł. Decyzja w rękach Krajowej Izby Odwoławczej.



Przebieg Drogi Zielonej tuz obok stadionu w Letnicy. Przebieg Drogi Zielonej tuz obok stadionu w Letnicy.
Przebieg Tunelu pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi. Przebieg Tunelu pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi.
Klops w przetargu na wydrążenie maszyną-kretem tunelu pod Martwą Wisłą, będącego jednym z elementów Trasy Słowackiego. Do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie, złożone przez konsorcjum firm FCC Construction, Alpine Bau GmbH i Alpine BeMo Tunnelling GmbH. Chciały one wybudować tunel za 1,180 mld zł.

Tymczasem miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne jako zwycięzcę przetargu wskazała konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A. i Aprivia S.A.. Złożyło ono najkorzystniejszą ofertę, w której budowę tunelu wyceniono na 885,6 mln zł.

Czego dokładnie dotyczy odwołanie? - Odwołujący się uznał, że zwycięskie konsorcjum zaproponowało cenę rażąco niską. Jesteśmy jednak przekonani, że Krajowa Izba Odwoławcza oddali wniosek hiszpańsko-austriackiego konsorcjum - przekonuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki.

Rozprawa w KIO odbędzie się w ciągu dwóch tygodni. Jeśli Izba odrzuci odwołanie to, zgodnie z procedurą, dokumentacja przetargowa zostanie wysłana do kontroli przez Urząd Zamówień Publicznych. W przeciwnym wypadku procedurę określi KIO.

Co gdy Izba podzieli argumenty konsorcjum hiszpańsko-austriackiego i wykluczy ofertę Hydrobudowy, PBG i Aprivii z przetargu? By sprostać oczekiwaniom cenowym tego konsorcjum Gdańsk musiał dokonać znaczących cięć w swoich inwestycjach. Praktycznie niemożliwe jest, by miasto znalazło dodatkowe 300 mln zł, gdyby za wydrążenie tunelu trzeba było zapłacić prawie 1,2 mld zł.

Natomiast konsorcja i firmy biorące udział w przetargu na budowę Drogi Zielonej, która powstanie pomiędzy ul. Marynarki Polskiej, a al. Hallera, nie złożyły odwołań do jego wyników. Droga Zielona to również jest jeden z elementów Trasy Słowackiego.

Dokumentacja przetargowa inwestycji, która będzie prowadzona przy stadionie w Letnicy trafiła do kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli ten nie będzie miał zastrzeżeń to GIK na przełomie lipca i sierpnia będzie mógł podpisać umowę z wykonawcą - firmą Budimex. Zobowiązała się ona wykonać inwestycję w cenie ok. 135 mln zł i w czasie 16 miesięcy.

Prezentujemy przyszły przebieg Trasy Słowackiego od lotniska w Rębiechowie do gdańskiego portu.

Opinie (147) 6 zablokowanych

  • Nie bedzie Niemiec plul nam w twarz! (23)

    Co jak co, ale juz wole zeby ta kasa zostala w kraju, a nie wyplynela do niemieckich bankow. Poza tym 300 baniek robi roznice.

    • 162 29

    • i Hiszpan, też nie będzie pluł! (2)

      • 32 1

      • Tak nam dopomóż Bóg! (1)

        • 16 2

        • tak nam dopomóż latajacy potworze spaghetti!

          • 6 2

    • kondominium niemieckie? (1)

      • 8 5

      • nie

        kondom irlandzki

        • 13 2

    • (6)

      Co jak co ale bardziej wierzę że Austriacy razem z Hiszpanami wybudują to solidniej niż Polacy. Niestety w Polsce nie mamy firm które dysponują osobiście kretami a jak im za wynajem policzą to koszty wzrosną do 2mld, poza tym jaką drogę polacy wybudowali za państwowe pieniądze i ta droga nie była remontowana w rok-2 lata po skończeniu budowy. Z pomorskich dobrych firm to chyba już tylko skanska została

      • 16 26

      • Znawco. (5)

        Taki kret jest budowany pod konkretną inwestycje.Jeden kret drąży tunel w jednym miejscu.

        • 25 0

        • (3)

          Po pierwsze pod konkretną inwestycje, czyli określoną specyfikację techniczną,
          a ta jest różna dla każdej inwestycji.
          Po drugie budowa odbywa się w Holandii, gdzie znajduje się firma jest wykonująca.
          Co do odwołania, ciekawe, że konsorcjum Alpine Bau odwołuje się dopiero teraz.., czyżby chcieli odrobić finansową porażkę na narodowym..
          A sam tunel, bardzo ważny, i to bardziej ze względów na inwestycje logistyczne, niż w ramach Euro.

          • 19 0

          • a kiedy mieli się odwołać ?

            zwycięzcę przetargu z 27.04 ogłoszono dopiero 30.06 - od tego dnia było 10 dni na protest i FCC & Alpine skorzystali z tej możliwości..
            że podstawa protestu to bezsens to już inna sprawa- jak można mówić o rażąco niskiej cenie jak Kosztorys Inwestora (czyli miasta Gdańsk) wynosił 510mln??
            a wybrano ofertę na 865mln ;-]
            hiszpańskie podskoki bez ładu i składu..

            • 13 2

          • a nie lepiej most zamiast tunelu? (1)

            • 1 13

            • mógłby być most, gdyby nie jedno "ale" = "zamykasz" biznes, a przynajmniej
              bardzo utrudniasz Stoczni Remontowej, która, jak wiadmo podjęła się
              w niedalekiej przeszłości remontu filarów wieży wiertniczej(chyab nrorweskiej), a skoro tak, jak przy wybudownaym moście widzisz
              w przyszłości możliwość doholowania wież do stoczniowych doków.. :)
              Trochę trudno.

              • 11 0

        • U mnie na działce są takie krety że w jedną noc wydrążą

          • 17 2

    • teraz jest im cieżko z tymi 300mln a co dopiero z 600mln, niech inne drogi się zawalą np.Okopowa,a traa s będzie

      i ta za sprawą viatoll tiry nie wjeżdżają na obwodnice i autostrady

      • 2 4

    • (6)

      Jest rok 2008 ....

      Mostostal wybuduje most za 576 mln Pozwolenie na budowę pierwszego odcinka AOW, składającego się z mostu przez Odrę i estakad dojazdowych ...Projekt obejmuje budowę obiektu o łącznej długości 1,7 km, który składa się z trzech konstrukcyjnie zróżnicowanych części:

      * estakada lewobrzeżna nad Ślęzą oraz terenami zalewowymi Ślęzy i Odry, składająca się z 11 przęseł o łącznej długości 611 m,
      * most główny, podwieszony na stalowych linach do pylonu o wysokości 122 m, nad Odrą, Wyspą Rędzińską oraz śluzami stopnia wodnego Rędzin, składający się z 4 przęseł, w tym dwóch podwieszanych, o łącznej długości 612 m,

      ....był rok 2008 A firma która wygrała przetarg na budowę najdłuższego mostu w rejonie Wrocławia złożyła ofertę na kwotę 576 mln złotych.... nasz tunelik będzie krótszy....

      a teraz niedawna wypowiedź prezesa budimexu z 2011 roku
      http://wyborcza.biz/biznes/1,100969,9501110,Portfel_Budimeksu_wynosi_7_1_mld_zl__wzrosnie_o_1_3.html
      ...można zaobserwować mniej ogłaszanych przetargów, np. w segmencie drogowym, co przełoży się na kontraktowanie. „To się musi odbić – wcześniej czy później- na portfelach zamówień firm i w późniejszym terminie na sprzedaży w tym segmencie" – powiedział. W związku z tym należy się spodziewać mniejszej sprzedaży w latach 2012-2013.

      Ja mam pytanie do rzecznika Urzędu Miasta Gdańska i chciałbym aby sie wypowiedział na tym portalu... ,kto wpadł na pomysł budowy tunelu zamiast mostu wantowego.... (gdzie jak widać w przetargu wystartowały tylko dwie firmy z uwagi na pomysłowość naszych urzędników ...budowa tunelu zamiast mostu co powoduje że mamy mniejsza liczbę oferentów - ograniczony dostęp do technologii)

      i jeszcze jedno....

      Jakie są różnice :

      tunel ... bez chodników, bez dróg rowerowych tylko dla samochodów (taki został zaprojektowany)

      most ... z chodnikami, z drogami rowerowymi....

      Kto wpadł na budowę tunelu droższego od budowy mostu.... gdzie dla pieszych nie ma miejsca....

      Jakie jest uzasadnienie ekonomiczne budowy tunelu zamiast mostu .... ceny takich mostów są już znane....(nawet uwzględniając inflację i wzrost ceny materiałów budowlanych)

      Mam wrażenie, że użytkownicy portalu dali się kupić .... bo będziemy mieli tuneli wydrążony przez maszynę TBM....

      • 4 28

      • Zapewne dlatego, że most wantowy ograniczałby możliwości stoczni , którym zdarza się remontować wysokie konstrukcje jak platformy wiertnicze, a więc ten mostek musiałby być dość ogromny i cena jego budowy również.

        • 23 0

      • musi być tunel (3)

        Most by nie zdał egzaminu,jedynym rozsądnym wyjściem jest tunel,latem tam jest ruch jak na autostradzie wysokie statki ,jachty ,itp.i coraz częściej platformy do remontówki.Tylko o tym tunelu już czytałem jakieś 10 lat temu w gazetach straciłem nadzieje że powstanie.

        • 20 1

        • Wysoki most stały (nie zwodzony) (2)

          Tunel ma być 60 m pod lustrem wody. Wysokość tunelu (grubość rury) co najmniej 10 m. Droga na powierzchni biegnie 5 m ponad poziomem wody. Więc ok. 70 m droga musi zjechać pod wodą. Równie dobrze można zbudować most 70 m nad wodą - zachowując spadki jak w tunelu. Dla statków to wystarczy. Nie byłoby taniej?

          • 2 10

          • (1)

            nie 60 a 600 m pod lustrem wody!

            • 1 1

            • a może 6 km pod lustrem wody?

              • 1 0

      • w grę nie wchodzi np. budowa znacznie tańszego mostu. Niska konstrukcja zamknęłaby drogę do gdańskich stoczni, nie tylko remontowanym w nich platformom wydobywczym, ale także statkom. Wyższa konstrukcja wymagałaby ogromnych nasypów, nawet tak wielkich, jak hałda fosfogipsów w Wiślince. Decyzja o budowie mostu wymagałaby przeprojektowania całego odcinka Trasy Słowackiego, uzyskania nowej decyzji środowiskowej i nowego pozwolenia na budowę. Poskutkowałoby to nie tylko odłożeniem budowy w czasie o kilka lat, ale i koniecznością znalezienia nowego finansowania. Niemal na 100 proc. ten odcinek straciłby dofinansowanie Unii Europejskiej, która - przypomnijmy - refinansuje 40 proc. wydatków na budowę Trasy Słowackiego.

        • 2 0

    • tunel jest zbędny (1)

      Po co ten tunel, żeby szpanować że mamy ? O wiele taniej można wybudować most zwodzony. Tam nie ma aż takiego ruchu. Decydenci odrzucają pomysł mostu ze względu na holowanie wież wiertniczych ale pytam się ile tych wież na rok tam przepływa. W Holandii widziałem mosty zwodzone nawet na autostradzie i jakoś to wystarczało. Nie bądźmy naraz tacy rozrzutni. Za te pieniądze to by można kilka poważnych skrzyżowań w mieście rozwiązać jak należy.

      • 4 8

      • "Tam nie ma aż takiego ruchu" a po czym ten ruch ma się tam teraz odbywać?

        Obecnie trzeba jechać przez centrum i korkować tamtejsze skrzyżowania albo płynąć malutkim i zbyt rzadko kursującym promem.

        Most w tym miejscu się nie sprawdzi, żeby było "jak należy" trzeba niestety wybudować tunel.

        • 7 1

    • POPIERAM OPINIĘ! ! ! ! ! ! ! !

      • 0 0

  • trudno :-/

    miejmy nadzieję, że Krajowa Izba Odwoławcza odrzuci protest;
    miasto na pewno nie znajdzie dodatkowych 294mln na ofertę FCC...

    • 77 8

  • spokojnie - ten protest to kpina (5)

    nie było jeszcze przypadku aby KIO uznała protest którego jedynym kryterium jest rażąco niska cena zwycięzcy przetargu.;.
    Hiszpanie z FCC wracać do domu ! - my nie powiemy nikomu :D

    • 99 6

    • Hiszpanie !!

      Polacy was kochają i sznuja ale zbierajcie sami swoje owoce u siebie , my damy sobie radę , wasi przyjaciele !!!

      • 11 0

    • (3)

      A zastanawiałeś się na czym zaoszczędzono te 300 mln? Co to za bzdura, aby przetargi rozstrzygać na podstawie najniższych kosztów. Jak będziesz zlecał zrobienie instalacji elektrycznej w domu, to zlecisz to elektrykowi czy mi jak będę gotów zrobić to za połowę ceny?

      • 6 6

      • zabezpieczę się umową (1)

        postawię wymagania, i jak się nie wywiążesz,to kto inny zrobi to na Twój koszt.

        • 8 2

        • o tak, na pewno kretyn kupujący za pół ceny martwi się o gwarancję

          i już widzę jak ją dostajesz od Mietka czy Ziutka.

          • 1 7

      • Kolego zlece tobie, a jak nie bedzie dzialac to bedziesz placil kary umowne.

        • 7 1

  • Czyli tunelu nie będzie. (2)

    Eh urzędasy, co wy dobrego nawyprawialiście? Zamiast pić kawkę trzeba było dobrze inwestycje zaplanować.

    • 20 78

    • doinformowany?

      Czy ty wiesz o co tu w ogóle chodzi? Chyba nie.

      • 5 0

    • Tajemniczy Don Pedro z Krainy Deszczowców?

      Za dużo bajek - odradzam.

      • 1 0

  • 3:36 - w tym miejscu widać, że zostanie zburzona zabytkowa parowozownia! (7)

    • 40 18

    • Po (3)

      co parowozownia , jak nie ma już parowozów , a jaki to zabytek ???

      • 11 22

      • (2)

        można odrestaurować zabytek i zrobić tam np. super pijalnię piwa dla kibiców

        • 24 10

        • z akcentami kolejowymi ,świetny pomysł ! i na górze wieży ciśnien galerie makiet czy coś w tym stylu .

          • 16 6

        • spalarnię dla kibiców

          dobry pomysł

          • 6 2

    • Żadna tam ona zabytkowa. Przebudowana chyba ze 100 razy dawno już straciła jakąkolwiek wartość zabytkową.

      • 5 2

    • Parowozownia już faktycznie nie istnieje (1)

      Ale wieża ciśnień wygląda jeszcze przyzwoicie, nie da się jej uratować?

      • 3 2

      • Wieża Ciśnień ma zostać, tak było w projekcie sprzed ~2 lat. Mam nadzieje, że się to nie zmieniło :)

        • 4 1

  • haha i tak od tego co podali w przetargu do rzeczywistego kosztu będize dużo większa różnica niż 300 mln

    jak państwo płaci to się kradnie i pieniadze się marnuja... niestety

    • 21 20

  • Można sie było tego spodziewać. Zawsze jakieś przekręty, matactwa - nasza codzienność... (1)

    • 16 32

    • To

      jest właśnie bardzo przykre i bardzo nagminne , to nasza codzienność .

      • 3 6

  • ustawka

    zeby gdańsk miałk więcej czasu na znalezienia kasy :)

    • 8 21

  • Szkoda że w czasie to się przeciąga :( (1)

    • 27 0

    • To jest właśnie specjalność Alpine Bau

      Te badziewiaki z Alpine Bau specjalizują się w celowym przeciąganiu inwestycji, a swoją drogą, dlaczego dopuszczono ich do tego przetargu? Na A-1 Świerklany-Gorzyczki wylecieli "dyscyplinarnie" z roboty, a żeby ciekawiej, podstwili spółeczkę-córeczkę i wygrali ponowiony przetarg. Efekt - sprawa w Sądzie o niesłuszne ich zdaniem zerwanie umowy z GDDKiA oraz zadyma z rzekomo wadliwym projektem mostu autostradowego koło Mszany.
      U nas też by się kłócili, a to że tunel za płytko, albo za głęboko, albo woda za mokra, itd itd. A potem by zamknęłi dzioby, jakby wyrwali parę milionów ekstra.
      A swoją drogą ciekawe, że ucichła nagle sprawa Bilfingera na POG, ktrłóry chciał ekstra kasę za dotrzymanie terminu, bo ktoś im źle zrobił kosztorys i okazało się, że nie zdążą z estakadą.

      • 1 0

  • Chińczycy też mówili, że A2 wybudują za połowe ceny HE! HE! (12)

    POlak mądry ale nawet nie po szkodzie;-p

    • 42 38

    • tylko ze to polska firma a nie chinska cwoku (2)

      jeden

      • 9 6

      • ale mechanizm ten sam (liczy się tylko cena) ignorancie (1)

        jeden

        • 10 9

        • Zeby sie Polak od Chinczyka nie nauczyl ....

          tego sie boje

          • 3 2

    • g...o wiecie na temat chińczyków (3)

      media wam wciskają te głupoty że chinole nie chcieli budować, pokrótce tu chodziło o to aby nie wpuścić azjaty na europejski rynek komunistyczno-mafijnych związków zawodowych, aby można było dalej windować ceny za budowy, które w rzeczywistości są warte połowę tego. Niech się wypowiadają ludzie którzy byli w chinach i widzieli jakie drogi, mosty, koleje i porty buduje się tam i wciągu jakiego czasu? Ale łatwo jest manipulować opinią publiczną he, he..

      • 14 8

      • za to Ty pro-chionol wiesz coś o chińczykach.... (2)

        sam nie rozumiesz dlaczego tak jest??? A może oni to robią dlatego, że tam mieszka mnóstwo ludzi, którzy dostają 15 dolarów na miesiąc i muszą za to żyć. Może dlatego że zawalili swoimi szmelcami cały rynek światowy i tylko wyciągaja z tego kokosy. Może dlatego, że tam człowiek to ścierwo i nic nie znaczy jego życie?? Poczytaj to się dowiesz. Wzrost chińskiego PKB nie istnieje, to jakaś farsa. Jakby zabroniono na taki wyzysk w Chinach i wstrzymano import na rynku europejskim ich wyrobów to by guzik mieli, a nie boom inwestycyjno-budowlany. Myślisz, że oni są lepszymi budowlańcami od Polaków??? Nie są tańsi. Tani nie na wyrób ale na zapłatę. Dowiedz się a dopiero wypisuj taki dyrdymały!!

        • 1 3

        • tak się składa że od czasu do czasu mieszkam w Chinach

          15 dol to ty chyba w Wyborczej wyczytałeś, pracownik pracujący w prowincji koło Szanghaju dostaje ok 1400 Yuan na miesiąc (ok 200dol) za które to pieniądze może utrzymać swoją 12 osobową rodzinę i to jeszcze z nawiązką, szmelce wychodzą przez to że Europa to trup produkcyjny a Ameryka idzie w ślady Europy. Co to znaczy "wyzysk", tym ludziom bardzo dobrze się żyje, a spróbuj wprowadzić du*okrację w ponad miliardowym państwie to zobaczysz co się stanie. Chiny to z praktyki kraj kapitalistyczny, pojedź tam i zobacz jak żyją ludzie a później pogadamy

          • 1 1

        • Anty-Chinolu ,żeby nie oni to chodziłbyś jak gołodupiec

          Pojedź sobie do Pekinu , sprawdź jak oni żyją zgodnie , to prawda że muszą ale nie ma bandytów ,pedofilów,łobuzów i opierdalaczy jak TY !!! Tam komunistyczna ale harmonia ,poszanowanie i obawa przed łamaniem istniejącego prawa . Pracujesz to żyjesz i stać cie utrzymać rodzinę inna mentalność myślenie i tok postępowania . Jak nigdy nie byłeś pojedź zobacz ,sprawdź i dotknij bo my za 20 lat nie będziemy tak zorganizowani a to że produkują już wszystko i exportują na cały świat to samo świadczy o ich technologii i poczuciu obowiązku,poszanowaniu do pracy . To na tyle sprawdź w czym chodzisz i dzięki czemu możesz kupować tak tanio , nie chcesz nie kupuj będziesz dalej gołodupcem

          • 2 2

    • Jakie "połowe ceny"? (3)

      Ignorant. Znasz chociaż wyniki przetargu? Cena Hydrobudowy też przekracza kosztorys GIK, tylko o mniejsza kwotę. Stukasz w tą klawiaturę, zamiast myśleć...

      • 8 1

      • ale z ciebie mądrala telewizyjny (2)

        a czy wiesz że tłuczeń drogowy można kupić normalnie za 60PLN/tonę, a w kosztorysach przetargowych widnieje cena powyżej 100PLN/tonę. Co powiesz na to panie "myślący". Tak jest ze wszystkim, łącznie z wypożyczeniem "łopaty". Przestań mi tu gadać o myśleniu, a lepiej poczytaj coś na papierze zamiast chłonąć wszystko co ci zapodadzą w tv kropka

        • 4 6

        • (1)

          a wiesz co to są koszty posrednie i w co w nie się wlicza? wiesz ze kazdy wykonawca narzuca swoj zysk?

          coś kiedyś gdzies zaświtało w bani i już się rwie do opiniowania, zamiast do rzeczonej łopaty

          • 3 2

          • a wiesz z czego się biorą te twoje koszty pośrednie?

            a tak przy okazji to do łopaty to ty lepiej wróć bo ja jestem na stanowisku kierowniczym i co bądź zajmuję się co nieco tego typu inwestycjami. Największym problemem jest to że do przetargu dopuszczane są firmy, które nazywane są generalnymi wykonawcami, a taki gen wykonawca zajmuje się przede wszystkim zatrudnianiem podwykonawców a ci pod-podwykonawców, masz swój ZYSK WYKONAWCY. Do przetargów powinny być dopuszczane firmy które choć w 50% mogą cokolwiek wykonać samodzielnie. Szkoda gadać i tak się nie przekona niektórych i wcale mi na tym nie zależy.

            • 3 2

    • Instny Kaszub , sam nie weźmie i drugiemu nie da !!

      Teraz wiem dlaczego kaszubi maja czarne podniebienie !;-)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane