• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Pachołkiem nie ma poparcia komisji Rady Miasta

Krzysztof Koprowski
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.

- Koszt budowy jest zbyt wysoki, a skutki mogą niekorzystnie wpłynąć na rozwój miasta - tak gdańscy radni z komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta ocenili budowę tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej. Jednogłośnie negatywnie zaopiniowali oni wydanie pół miliona złotych na przygotowanie kolejnych dokumentów dla tej inwestycji.



Kto najbardziej skorzystałby na tej inwestycji?

Rzadko zdarza się, by radni potrafili wznieść się ponad polityczne podziały i razem sprzeciwiać się pomysłom forsowanym przez władze miasta.

Tym razem jednak gdańscy radni z Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości z Komisji Zrównoważonego Rozwoju jednogłośnie negatywnie ocenili projekt uchwały o wydaniu pół miliona złotych na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania na środowisko dla wartej prawie 2 mld zł budowy tunelu i Drogi Zielonej.

Kilka tygodni temu 500 tys. zł na ten sam cel przekazał już Sopot, ale nie jest to jedyny wydatek poniesiony przez samorządy na tę inwestycję. Już wcześniej oba miasta po równo złożyły się na warte 500 tys. zł Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ).

Głosowanie radnych z pięcioosobowej Komisji Zrównoważonego Rozwoju (podczas głosowania obecnych było czworo radnych) nie przesądza o wynikach głosowaniu całej Rady Miasta. To odbędzie się w najbliższy czwartek, podczas sesji.

Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji. Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji.
- Czy w projekt nie będą zaangażowane inne gminy niż Gdańsk i Sopot? Gmina Żukowo w ostatnich dwóch dekadach prawie podwoiła liczbę mieszkańców. Czy realizując tę inwestycję nie doprowadzimy do rozwoju przedmieść i tego, że część mieszkańców wyprowadzi się z Gdańska, ale nadal będzie chciała korzystać z miejskiej infrastruktury, choć podatki będzie odprowadzała już poza granicami miasta? - pytał Adam Nieroda (z PO), przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju.
W imieniu miasta odpowiedzi udzielał dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych, Marcin Dawidowski. Wielokrotnie podkreślał, że decyzja o budowie jeszcze nie zapadła, a obecnie trwa dyskusja jedynie nad dokumentem, który pozwoli zbliżyć się do pozyskania dofinansowania unijnego.

- Nowa Kielnieńska [przedłużenie ul. Spacerowej na zachód zobacz na mapie Gdańska - przyp. red.] "dotyka" Gdyni i z tego powodu prezydenci Gdańska i Sopotu zapytali prezydenta Gdyni, czy byłby gotów partycypować w kosztach budowy tego fragmentu - wyjaśnia Dawidowski - Kolejne dokumenty wskażą wizję interesariuszy przedsięwzięcia, ale na tym etapie najważniejsze jest, by podjąć decyzję o kontynuacji całego procesu programowania inwestycji.
Czytaj też: Artykuł z grudnia 2014 r.: Ważny dokument dla Obwodnicy Metropolitalnej. Budowa od 2018 r.

Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną. Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną.
- Kwota 1,98 mld zł (w tym ok. 900 mln zł na sam tunel pod Pachołkiem) odnosi się do całego zakresu wraz z Nową Kielnieńską. Mówimy więc o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku oraz możliwej budowie tramwaju na odcinku al. Hallera - ul. Obrońców Wybrzeża-Chłopska - zwraca uwagę Marcin Dawidowski.
Opór mieszkańców Zaspy i Przymorza budzi to, że szeroka Droga Zielona odetnie te osiedla od pasa nadmorskiego i rekultywowanego od wielu lat Parku Reagana.

Dawidowski apeluje jednak, by nie utożsamiać wyglądu projektowanego odcinka Drogi Zielonej z gotowym fragmentem przy Ergo Arenie, gdzie wykonano ją w wykopie, a w obrębie parkingu przy samej hali widowiskowo-sportowej postawiono kładkę nad rezerwą drogi.

Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II. Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II.
Konkretne rozwiązania mają bowiem być wskazane dopiero w dokumentacji projektowej, a więc w kolejnych etapach prac przygotowawczych - w momencie, gdy zapadnie decyzja o budowie trasy oraz formie jej przekroju.

- Pragnę zwrócić uwagę, że mimo etapowania kosztownej budowy Trasy Słowackiego i Sucharskiego, to największy postęp udało się nam osiągnąć dopiero przy wsparciu ze środków unijnych. I podobnie jest z tą inwestycją - jeżeli nie będziemy się teraz starali o środki unijne, to potem będzie niezwykle trudno ją wykonać - tłumaczył dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
To jednak nie przekonało radnych. W ich ocenie inwestycja jest przeskalowana i nie rozwiąże problemów komunikacyjnych miasta, a wręcz je pogłębi - m.in. stworzy barierę wzdłuż pasa nadmorskiego oraz wtłoczy na dolny taras kolejne auta, choć już obecny układ komunikacyjny i parkingowy nie jest w stanie obsłużyć bieżącego ruchu.

- Należy raczej szukać rozwiązania korków na ul. Spacerowej poprzez węzły typu park&ride i zachęcenie do przesiadki na komunikację miejską. Ta droga [Droga Zielona - dop. red.], przecinająca pas nadmorski stanowi zagrożenie dla tej przestrzeni miasta - argumentuje Łukasz Hamadyk z PiS.
We wtorek, 25 sierpnia, tematem inwestycji zajmie się także Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. Początek posiedzenia o godz. 16 w sali nr 208 gmachu Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej tego samego dnia, o godz. 15, sprawa zostanie poruszona na Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej (s. 003 Nowego Ratusza).

Opinie (527) 3 zablokowane

  • Koprowski to manipulant który wypisuje brednie

    Mimo wszystko we wczorajszej sondzie 55% wypowiedziało się za budową tunelu.
    Dzisiaj radni zamietli problem pod dywan i umyli ręce od całej sprawy.

    • 34 11

  • Podłaczyć ul. Mikołaja REJA i sa dwa pasy !!!!! (2)

    Można to zrobić za ułamek tej kwoty po prostu ul.Spacerową w dół zrobić jednokierunkową - dwa pasy w dół a powrót to ulica Mikołaja REJA i tam dwa pasy do góry i po podłączeniu obu tych arterii na wysokości obecnego Auchan-u na Osowej będzie jak na Słowackiego... przecież nikt nie powiedział że dwie nitki musza iść obok siebie ...

    • 8 20

    • (1)

      Ale taniej jest, gdy idą.

      • 1 1

      • Tak ??? Taniej to te 2 miliardy... Od "ZOO" i tak nie da się tam wcisnąć 4 pasów więc to jak lejek który i tak będzie się zatykał. A ul.Reja już jest i nic nie szkodzi jej poszerzyć za kilkadziesiąt milionów połączyć z wiaduktem nad obwodnica i rozwiązać problem w ciągu kilku miesięcy a nie lat. No ale ktoś musi na tym zarobić tylko po co im tyle $$$ skoro i tak już nie mogą doliczyć się swoich mieszkań :-)

        • 1 0

  • Tylko Gdyni w ten wodotrysk nie mieszajcie (7)

    Wystarczy już że cały region zapłaci za tzw. Pomorską Kolej Metropolitalną, która tak na prawdę ma rozwiązać problemy komunikacyjne Gdańska

    • 8 10

    • Jak do tej pory to cały region płaci za SKM przez całą Gdynie aż do Wejherowa (6)

      W Gdańsku jest tylko do śródmieścia

      • 6 3

      • (4)

        Dokładnie. A biedaki z Gdyni dofinansowują SKM na poziomie Pruszcza. Gdańsk wydał kupę kasy na infrastrukturę przy przystankach PKM. Wy na nic nie macie kasy oprócz debilnych zawodów skakania na śmieciach do morza.

        • 7 3

        • Jaki Gdańsk ?! - płaci cały region. (3)

          A tak przy okazji,
          czy Gdańszczanin rodzi się już z tą nienawiścią względem Gdyni, Wejherowa itd. czy to przychodzi z wiekiem ?

          • 2 3

          • Nie prawda
            Wszystkie dojazdy do przystanków i całą infrastrukturę do około Gdańsk sfinansował sam. Pytanie brzmi co zrobiła Gdynia oprócz ciągłego opluwania PO, Gdańska, marszałka i wszystkich świętych?

            • 4 3

          • Poznaj i przeanalizuj sytuację obiektywnie. (1)

            Gdynia od X czasu zaczeła się stawiać, robić po swojemu, chciała górować nad Gdańskiem... Gdynia sądziła, że "nowoczesnością" zdominuje Gdańsk... Za wszelką cenę nie chciała być poniżej Gdańśka a wręcz wyżej. Do niczego ręki nie chciała przyłożyć, wszystko było dla niej źle. Myśleli, że będa spijać soki z regionu i z Gdańska a po cichu wzniosą się ponad Stolicę województwa... A my zapraszaliśmy, wyciszaliśmy itd. Ile się naprosiliśmy o różne rzeczy a to o bilet wspólny a to o wspólny region ale nie, Gdynia będzie budować swój region, będzie budować swoje lotnisko bo jak to? Gdańsk ma a my nie? A Gdańsk potrzebuje ludzi do latania bo padnie i padłyby może i dwa lotniska... itd itd.
            Gdynia chciała nas wyrąbać i popadłą w pychę... ale Tusk rządził i poustawiał sprawy na wszelki wypadek odpowiednio. Kasa poszła do Gdańska i pa pa...
            Szczurek kiedyś był na TOPie, werbowali go do PO i mu odbiło, chciał stać się wielki a miała mu to umożliwić niezalezność Gdyni... Sam usiadł na d... i Gdynię utopił. Przeliczył się. Tak to wygląda.
            No i zapłaciła Gdynia za to ogromną cenę.

            Trzeba znać swoje miejsce w szeregu. II miejsce nie pasowało? No to skolonizujemy :-)

            • 1 1

            • Gdańsk - "chłańsk"

              tak nazywano Gdańsk za czasów Prus Królewskich.
              Określenie pochodziło od gdańskiej zachłanności i kierowania się zawsze partykularnymi interesami w zależności od politycznej koniunktury. Wieki mijają a nic się nie zmienia."Stolica Kaszub", "Metropolia" itd. a jak jest na prawdę każdy ne tej prowincji widzi. Ciekawa jest też ta zaciekłość wszystkich tych napływowych "gdańszczan" bo przecież problem starych gdańszczan rozwiązano zaraz po wojnie.
              Przy okazji: proponuję nazwać tunel pod Pachołkiem Pomorskim Tunelem Metropolitalnym" i znów całe Pomorze za to zapłaci

              • 0 0

      • Proponuję policzyć przystanki - dużych różnic nie ma. A nawiasem mówiąc SKM rozwijała się całkiem logicznie dopóki nie przejęła je ekipa gdańska z panem G. na czele

        • 1 1

  • obwodnica (1)

    Kiedy trzeci pas!?!?!

    • 13 3

    • wy nauczcie się najpierw na dwóch jeżdzić a nie ciągle wypadki robicie

      • 5 4

  • Wczorajszy artykuł został starannie nafaszerowany kłamstwami i rozprowadzony tuż przed głosowaniem wśród radnych (1)

    A radni ochoczo wypieli 4 litery do całego problemu i wrzucili go do kosza. Po co się narażać na ewentualne protesty. Sprawa się rozwiązała sama, miasto się odkorkowało a problem znikł.
    Najlepiej zbudujmy teraz 1000 pomników dla swoich wyborców bo nikt nie będzie protestował

    • 33 11

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • A kto rozliczy Budynia (2)

    za wezel w Osowej?

    • 6 5

    • Zrob sobie węzeł na łbie (1)

      Co ma węzeł do budynia, gimnazjalisto? Jak już to pytaj się o Posadzkiego który był wtedy prezydentem

      • 5 2

      • I tu się mylisz, bo tak ci to pasuje, ale fakty są inne

        Paweł Adamowicz na łamach "Gazety" stwierdził, że....inwestycję miał zrealizować właściciel hipermarketu Géant w Osowej (obecnie Real). Zobowiązał się w 1998 r., że sfinansuje 650 m jezdni, biegnącej w lesie na gruncie leżącym w granicach administracyjnych Gdyni. W 2003 r. prezydent Adamowicz zwolnił inwestora z tego obowiązku w zamian za 400 tys. zł, które trafiły na konto gminy. Droga kosztowałaby kilka milionów. Gdańsk nie upomniał się o pełną rekompensatę twierdząc, że na przeszkodzie stanęły "przyczyny niezależne" od hipermarketu

        • 3 0

  • i co Panie Koprowski ? (10)

    Dumny jest Pan z siebie po wczorajszym tendencyjnym pseudo atykuliku. Co jeszcze udało się Panu zrobić? - dokładnie skłocić wszystkich którzy tu piszą. Może to pod wpływem Pańskich wypocin Rada tak zdecydowała. Byłby to pierwszy krok do skazania wszystkich do dalszego stania w korkach na Spacerowej lub podjęcia decyzji w sprawie tego kretyńskiego pomysłu budowy tzn. Nowej Opackiej czy Czyżewskiego co zabiłoby Oliwe - parku, katedralnych zabytków, Św Jakuba, szkoły 23ej.
    Czytam rózne komentarze i nie mogę uwierzyć że do ludzi nie dociera że 85% srodków na tunel ma pochodzić z Unii. Ludzie by chcieli (i słusznie) poprawe istniejących dróg, nowych linii tramwajowych, P+R, rozwiązania przejazdu na Orunii, mostu z prawdziwego zdarzenia w Sobieszewie, ale jeżeli dwie gminy - Gdańsk i Sopot ( ponieważ Unia popiera teraz wspólne przedsięwzięcia komunikacyjne) nie wystąpią o dotacje na budowe tego tunelu, tych pieniędzy i tak nie będzie na nic innego !!!!!! Po prostu nie dadzą a skorzysta Poznań, Katowice czy Szczecin.

    • 38 18

    • Nie będzie na tramwaj z Osowy do Oliwy i dalej do Sopotu? (4)

      Myślałem że UE popiera komunikacje zbiorową a nie indywidualną samochodową. Poproszę o dyrektywy, że popiera samochodową. Nie ma?

      • 8 4

      • którędy ma ta niby linia tramwajowa do Sopotu prowadzić? Tiry rozjeżdzające Oliwe też załadować na tramwaje. (3)

        Jak już coś piszesz do pisz z sensem

        • 4 3

        • Tiry mają po Gdańsku jeździć ? (2)

          Pisz z sensem. W Sopocie nie jeżdżą i w Biedronkach mają co sprzedawać. Z portu w Gdańsku mogą jechać prosto na obwodnice.
          Tramwaj do Sopotu na pętle autobusową pasem zieleni i zwężoną Niepodległości do 1 pasa. Chyba, że ktoś kurort wyobraża sobie jako arterie 4 pasów zastawionych blachosmrodami. Może prezydent Jacek ? (to po co ogromna inwestycja w dworzec kolejowy ?)

          • 3 4

          • Aaaa "blachosmrodami"

            Rowerzysta się odezwał - wszystko jasne

            • 7 4

          • A co ? Nie jeżdzą ? Nie można ograniczyć i wjazd do miasta trzymając je na obrzeżach? po to właśnie ten tunel.

            • 2 3

    • (1)

      to przejedź się do Katowic czy Poznania i zobacz jak tam wyglądają Śródmieścia miast a potem porównaj to do obskurnego Śródmieścia Gdańska. To tam są potrzebne te środki a nie dla ludzi którzy postanowili zamieszkać pod Gdańskiem na sielskiej wsi a teraz chcą dróg dojazdowych.

      • 7 5

      • Tych środków na to nie dadzą

        • 5 2

    • (2)

      Alu, widziałaś kiedyś pożar w tunelu?

      Spacerową można by wyposażyć w buspas, ale kierowcy by to zakrakali.
      Więc można by ją by-passować ulicą Reja i Kościerską, choćby najpierw dla komunikacji zbiorowej, choćby najpierw to miały być małe busy elektryczne. Przeszkody są tylko administracyjne, a nie techniczne. Tymczasem z tunelem i Spacerową przeszkody są wszelkie, administracyjne, techniczne, finansowe. I przede wszystkim taka, że to NIC NIE DA, nie może nic dać, tylko zatrzyma ruch na Spacerowej na kilka lat budowy, tak jak poprzednio.

      Jeśli celem jest nacięcie Unii na kasę, wystąp o wspieranie hodowli manioku i ryżu,
      oraz fabrykę ręczników dla ryb. A najlepiej o finansowanie karnej akcji prawnej za wspólnym biletem komunikacji publicznej.

      • 2 7

      • (1)

        Widziałam pożar - na własne oczy w Szwajcarii, ale to nie powód aby ich nie budować. Tak samo można powiedzieć nie lataj samolotami bo co któryś spada.

        Reja i Kościerska? Co by się tam nie puściło i tak będzie to ingerencja w środowisko. Nie dawno chcieli wyasfaltować i oświetlić Kościerską aż do Owczarni.
        Na szczęscie nic z tego nie wyszło - piękne tereny. Tunel ma to do siebie że idzie pod.

        Myślę że sama budowa tunelu w żaden sposób nie ingerowałaby w ruch obecnej Spacerowej aż do momentu podłączania

        Tunel nic nie da? Rozprowadzi ruch na końcu Czyżewskiego na wężle które ma być dwupoziomowe.

        • 7 6

        • na szczęście gó*no się leje z kolektora dalej

          wyasfaltowanie Kościerskiej to ukłon w stronę leśników i konieczność z punktu widzenia naprawy kanalizacji sanitarnej z Osowej. No ale... "asfalt, oświetlenie" - a tak naprawdę stukot kopyt o twardą nawierzchnię drażni.

          • 0 0

  • za późno (2)

    Teraz już nie można zatrzymać tej inwestycji. W przyszłym roku w końcu otworzą tunel pod martwą Wisłą i na Zaspie, Przymorzu i na granicy z Sopotem pojawią się tysiące dodatkowych samochodów, zwłaszcza w letnie weekendy. Jak rozprowadzić tą gigantyczna masę samochodów? Potężne zatory na Kołobrzeskiej, Piastowskie i Pomorskiej murowane, jednym słowem paraliż dzielnicy...

    • 29 11

    • i w tym cała nadzieja

      • 20 0

    • Masz rację, w okolice Zaspy i Przymorza wleje się potężny potok aut z Warszafki

      Do tej pory pojazdy te stały w mega korkach tuż przed centrum Gdańska, teraz problemem podzielą się pozostałe dzielnice. Już niedługo Koprowski będzie pisał gdzie jest k*wa ten tunel, kto jest za to odpowiedzialny :))))
      Zaspę i Przymorze czeka prawdziwy drogowy armageddon , korki na Słowackiego i Spacerowej zapewne wzrosną o połowę.

      • 19 6

  • I o to chodziło, by pasibrzuchy mogły skonsumować (1)

    następne 0,5 mln na przygotowanie kolejnych dokumentów dla poronionej inwestycji. Może dziennikarz dowiedziałby się kto miał tę dokumentację robić, a będziemy wiedzieć kto nas, mieszkańców Gdańska, chciał znów ordynarnie oskubać. Dziennikarzu!!! Szukasz prawdy? Idź za pieniądzem! No, chyba, że jej nie szukasz, tylko zarabiasz. To proponuję inny zawód, np. malarz, tynkarz - bardzo pożyteczne i nieźle płatne.

    • 13 12

    • Jak czytam ciebie bęcwale

      to mi się robi słabo. Ty substytucie myślacego człowieka, gamoniu - wszędzie widzisz tylko machloje i wyciaganie kasy. Jak byś był sam przy korycie, to byś żarł ,ąż do zaduszenia - jeśli masz taką opinię o wszystkich działaczach to chyba sam tak funkcjonujesz.

      • 5 3

  • wcześniej tyle mld zł przepieprzyli i teraz NIE MA

    oni chcieliby ten tunel :P

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane