• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Pachołkiem nie ma poparcia komisji Rady Miasta

Krzysztof Koprowski
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.

- Koszt budowy jest zbyt wysoki, a skutki mogą niekorzystnie wpłynąć na rozwój miasta - tak gdańscy radni z komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta ocenili budowę tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej. Jednogłośnie negatywnie zaopiniowali oni wydanie pół miliona złotych na przygotowanie kolejnych dokumentów dla tej inwestycji.



Kto najbardziej skorzystałby na tej inwestycji?

Rzadko zdarza się, by radni potrafili wznieść się ponad polityczne podziały i razem sprzeciwiać się pomysłom forsowanym przez władze miasta.

Tym razem jednak gdańscy radni z Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości z Komisji Zrównoważonego Rozwoju jednogłośnie negatywnie ocenili projekt uchwały o wydaniu pół miliona złotych na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania na środowisko dla wartej prawie 2 mld zł budowy tunelu i Drogi Zielonej.

Kilka tygodni temu 500 tys. zł na ten sam cel przekazał już Sopot, ale nie jest to jedyny wydatek poniesiony przez samorządy na tę inwestycję. Już wcześniej oba miasta po równo złożyły się na warte 500 tys. zł Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ).

Głosowanie radnych z pięcioosobowej Komisji Zrównoważonego Rozwoju (podczas głosowania obecnych było czworo radnych) nie przesądza o wynikach głosowaniu całej Rady Miasta. To odbędzie się w najbliższy czwartek, podczas sesji.

Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji. Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji.
- Czy w projekt nie będą zaangażowane inne gminy niż Gdańsk i Sopot? Gmina Żukowo w ostatnich dwóch dekadach prawie podwoiła liczbę mieszkańców. Czy realizując tę inwestycję nie doprowadzimy do rozwoju przedmieść i tego, że część mieszkańców wyprowadzi się z Gdańska, ale nadal będzie chciała korzystać z miejskiej infrastruktury, choć podatki będzie odprowadzała już poza granicami miasta? - pytał Adam Nieroda (z PO), przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju.
W imieniu miasta odpowiedzi udzielał dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych, Marcin Dawidowski. Wielokrotnie podkreślał, że decyzja o budowie jeszcze nie zapadła, a obecnie trwa dyskusja jedynie nad dokumentem, który pozwoli zbliżyć się do pozyskania dofinansowania unijnego.

- Nowa Kielnieńska [przedłużenie ul. Spacerowej na zachód zobacz na mapie Gdańska - przyp. red.] "dotyka" Gdyni i z tego powodu prezydenci Gdańska i Sopotu zapytali prezydenta Gdyni, czy byłby gotów partycypować w kosztach budowy tego fragmentu - wyjaśnia Dawidowski - Kolejne dokumenty wskażą wizję interesariuszy przedsięwzięcia, ale na tym etapie najważniejsze jest, by podjąć decyzję o kontynuacji całego procesu programowania inwestycji.
Czytaj też: Artykuł z grudnia 2014 r.: Ważny dokument dla Obwodnicy Metropolitalnej. Budowa od 2018 r.

Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną. Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną.
- Kwota 1,98 mld zł (w tym ok. 900 mln zł na sam tunel pod Pachołkiem) odnosi się do całego zakresu wraz z Nową Kielnieńską. Mówimy więc o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku oraz możliwej budowie tramwaju na odcinku al. Hallera - ul. Obrońców Wybrzeża-Chłopska - zwraca uwagę Marcin Dawidowski.
Opór mieszkańców Zaspy i Przymorza budzi to, że szeroka Droga Zielona odetnie te osiedla od pasa nadmorskiego i rekultywowanego od wielu lat Parku Reagana.

Dawidowski apeluje jednak, by nie utożsamiać wyglądu projektowanego odcinka Drogi Zielonej z gotowym fragmentem przy Ergo Arenie, gdzie wykonano ją w wykopie, a w obrębie parkingu przy samej hali widowiskowo-sportowej postawiono kładkę nad rezerwą drogi.

Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II. Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II.
Konkretne rozwiązania mają bowiem być wskazane dopiero w dokumentacji projektowej, a więc w kolejnych etapach prac przygotowawczych - w momencie, gdy zapadnie decyzja o budowie trasy oraz formie jej przekroju.

- Pragnę zwrócić uwagę, że mimo etapowania kosztownej budowy Trasy Słowackiego i Sucharskiego, to największy postęp udało się nam osiągnąć dopiero przy wsparciu ze środków unijnych. I podobnie jest z tą inwestycją - jeżeli nie będziemy się teraz starali o środki unijne, to potem będzie niezwykle trudno ją wykonać - tłumaczył dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
To jednak nie przekonało radnych. W ich ocenie inwestycja jest przeskalowana i nie rozwiąże problemów komunikacyjnych miasta, a wręcz je pogłębi - m.in. stworzy barierę wzdłuż pasa nadmorskiego oraz wtłoczy na dolny taras kolejne auta, choć już obecny układ komunikacyjny i parkingowy nie jest w stanie obsłużyć bieżącego ruchu.

- Należy raczej szukać rozwiązania korków na ul. Spacerowej poprzez węzły typu park&ride i zachęcenie do przesiadki na komunikację miejską. Ta droga [Droga Zielona - dop. red.], przecinająca pas nadmorski stanowi zagrożenie dla tej przestrzeni miasta - argumentuje Łukasz Hamadyk z PiS.
We wtorek, 25 sierpnia, tematem inwestycji zajmie się także Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. Początek posiedzenia o godz. 16 w sali nr 208 gmachu Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej tego samego dnia, o godz. 15, sprawa zostanie poruszona na Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej (s. 003 Nowego Ratusza).

Opinie (527) 3 zablokowane

  • Obywatel (3)

    Czekam na bardzo potrzebny tunel, który usprawni ruch, a miasto zyska nowoczesne rozwiązanie, które na całym świecie jest stosowane, nawet w Pjongjang Korea Północna. Gdańsk przez dekady był zaściankiem polski jako miasto zbuntowane, to teraz dajmy się mu rozwijać, a nie biadolić. Tak na marginesie czy Ci radni jeżdżą Spacerową?

    • 28 15

    • Daj nam przykład jak budować tunele (1)

      :) koszt utrzymania. jedynie 1 mln / msc. Jak będziesz płacił za każdy wjazd 20pln to sobie budujcie.

      • 6 3

      • on ma problem żeby zapalcić 2 zł za godiznę parkowania

        • 5 1

    • trafne porównanie do Phenianiu,

      w taką stronę zmierza to miasto z projektami typu tunel za miliardy. A pieszych na nieprzyjaznych ulicach coraz mniej - jak w Korei Północnej.

      • 4 2

  • Tunel pod Sopotem - TAK. Z płatnym wjazdem, żeby nie przenieść ruchu z obwodnicy (2)

    Resztę ruchu w Sopocie można tak zorganizować, by miasto znowu stało się uzdrowiskiem. Lepszy dojazd do Sopotu (np. tunelem pod Pachołkiem) mija się z sensem: gdzie w Sopocie pomieścić kolejne tysiące samochodów??

    • 6 12

    • (1)

      znowu bedap arkowac po oplotkach Gdanska

      • 0 0

      • Od pięciu minut zastanawiałem się co mają kibole do dróg. Dopiero teraz skumałem. Chyba trzeba iść spać...

        • 0 0

  • Tunel realizowany przez gdańskich urzędasów!!!! (2)

    Żarty! Przecież te matoły nie potrafiły zaprojektować prawidłowo ścieżki rowerowej z Oliwy do Osowy - prowadzi donikąd - do Renuszewa - dalej radź sobie sam. Te matoły rozwalą wzgórze Pachołka, wieżę, a tunel, o ile skończą jego budowę w tym tysiącleciu będzie kosztował 4xwięcej niż głoszą. A jak było ze stadionem piłkarskim. Ludzie!!! Nie dajcie się nabrać!!!!!!!!!!

    • 7 19

    • (1)

      ale za to w Renuszewie jest tak łandnie, po co dalej jechać?

      • 2 0

      • Haha!!!! Dobre!!!

        • 1 0

  • nie każda dotacja z UE przynosi nam korzyść !! (1)

    Śmieszy mnie i przeraża zarazem ta argumentacja bodajże pana Dawidowskiego, którą w skrócie można opisać słowami "musimy się spieszyć bo jak nie to potencjalna dotacja z UE przepadnie".

    Kłania się tu podstawowy dogmat, który zagościł w głowach urzędników oraz chyba większości społeczeństwa, że każde pieniądze z Unii które wydamy są dla nas dobre. Nie ważne, że dany projekt ma poważne wady merytoryczne, nie ważne że czasem z jego realizacji wynika więcej szkody niż pożytku, nie ważne że na potrzeby jego realizacji potrzebny jest wkład własny, nie ważne że te pieniądze z dotacji można byłoby przeznaczyć na inny bardziej przemyślany projekt. Dla części urzędników liczy się tylko jeden cel: WYDALIŚMY PIENIĄDZE Z UNII. MAMY SUKCES. Być może dla nich to jest sukces, bo mają się czym zajmować. Przeprowadzenie każdej dużej inwestycji (szczególnie przy udziale dotacji z UE) to sporo pracy. Tylko potem niestety można usłyszeć i przeczytać opinie ekspertów, którzy nie zostawiają suchej nitki na niektórych projektach unijnych.

    Dla mnie ten projekt się nie broni. Ma poważne błędy merytoryczne, które zostały wyszczególnione w paru artykułach na tym portalu. A na dodatek jest niesłychanie drogi w porównaniu do owoców jakie mamy zbierać po jego zakończeniu.

    Być może należałoby wybudować "prawdziwy" tunel pod Pachołkiem tzn na odcinku od skrzyżowania Spacerowej z Karwieńską i dalej pod częścią dzisiejszej Opackiej z wylotem za cmentarzem. Byłby o wiele, wiele krótszy od proponowanego. Do tego poszerzenie Spacerowej ale dodatkowe pasy tylko z przeznaczeniem jako buspasy. Nie wiem, nie jestem fachowcem. Ale coś na pewno trzeba wymyślić bo szykuje nam się kolejny pomnik próżności prezydenta P. Adamowicza.

    Te pieniądze można lepiej wydać z pożytkiem dla Gdańszczan i rozwiązując gdańskie problemy, których istnienia nikt przecież nie neguje (dojazd z Osowej, "rozjeżadżanie" starej Oliwy przez auta).

    • 16 17

    • Nie wydasz bo ich nie ma na co byś chciał

      • 2 3

  • Ocalić starą oliwe, budowac!

    Nigdy nie bedzie juz pieniedzy na to. Jak nie z unii to nigdy! Radni fatalne decyzje!

    • 26 11

  • a no tak...

    zapomniałem, że przecież wybudowanie dodatkowych pasów z przeznaczeniem ich na buspasy to dla dla gdańskich decydentów herezja. Co? Mamy poszerzyć drogę i udostępnić ją tylko autobusom? Zgroza

    • 6 15

  • pamiętacie korki (7)

    na Słowackiego, Łostowickiej, Kartuskiej, Podwalu?
    Takie na których traciło się godzinę lub więcej i to niemal bez względu na porę dnia.?
    Tego teraz nie ma i proszę nie opowiadać, że budowa ulic jest niepotrzebna.
    Żałosne, że podejmuję dyskusję z ludźmi których wiedza opiera się na życzeniach i porównaniach do aglomeracji hen za morzami.
    Obecny argument by nie budować dla Osowian czy Kaszubów wpisuje się w trend modnej i atrakcyjnej głupoty dla mniej sprawnych intelektualnie.
    Każde miasto jest inne i innych potrzeba rozwiązań.
    Nie ogólnikowych a konkretnych.
    Miasta od zawsze to centra wymiany i wytwórczości.
    Do tego potrzebne są szlaki komunikacyjne.
    Nie ścieżki rowerowe czy ginekologiczne autobusy.
    Włodarze miasta w skuteczny sposób pozbywają się lokalnych zakładów.
    Dołóżcie do tego mniej sprawną komunikację a niebawem do pracy będzie dojeżdżać rowerami do Chwaszczyna.

    • 35 16

    • mniej sprawnym intelektualnie (2)

      trzeba być, żeby myśleć, że poszerzenie drogi uczyni ją bardziej drożną. K

      • 6 8

      • oczywiście, że nie (1)

        drożność poprawia ścieżka rowerowa w miejsce zamkniętej drogi

        • 4 3

        • ale tramwaj i droga rowerowa już tak

          poszerzenie nic nie daje. to po co wywalać kasę?

          • 2 3

    • (1)

      1 kłamstwo to Podwale, bo tu ruch przejęła S7 ale to zupełnie co innego i jest to łącznik DK nr 7 z Obwodnicą.
      2 kłamstwo, Kartuska jest pustawa bo ruch przejęła Armii krajowej a tam korki są codziennością, do tego czasem gigantyczne.
      3 kłamstwo, Łostowicka, to tylko łacznik i korek jest tam wprost uzależniony od Armii Krfajowej, jeśli u góry jest korek to i na Łostowickiej z automatu.
      4. kłamstwo czyli Słowackiego, korki jak były tak są. Rano, zwłaszcza w gornym odcinku jest tak, że oba pasy są zajęte od de La Salle do samej Matarni.
      Ulice poszerzono tam właśnie i skutkuje to jeszcze większym napływem pojazdó. Nawet jak zrobią trzeci czy czwarty pas, niewiele to zmieni, bo nasilenie się zwiększy ergo korki będą jeszcze bardziej gigantyczne.

      • 11 9

      • mam na drugie Kłamstwo

        s7 jest inna bo asfalt wylano do góry nogami?
        Niestety nie masz racji bo nie pamiętasz tego co było wcześniej.
        Korki tworzą się zwykle tam gdzie nie jest ukończona budowana trasa.
        By to zrozumieć należy uchylić nieco klapki z oczu.

        • 7 7

    • (1)

      Ulic tak ale nie miejskich autostrad. Gdyby nie było Armii Krajowej można by przejść pieszo z Chełmu na Siedlce czy Suchanino a tak ta bezsensowna autostrada sprawia że trzeba jechać tramwajem na około przez Centrum. Ja kolejnej takiej drogi która podzieli miasto i odetnie mieszkańców od plaży

      • 5 4

      • nie filozofuj

        bo nie wychodzi.
        Masz ochotę na spacerek? Śmigaj na kładkę

        • 1 4

  • Niebawem wszystko się zawali, czyli : Lepiej już było. (1)

    Nie tunelem, ale d... po nie heblowanej desce będziecie jeździć.
    Handel oddany, Naszej produkcji nie ma, długów pełno, nasze siły, energia, ludzie i nasze pieniądze budują obce kraje i koncerny, nie ma kto nami rządzić - normalny, Wystarczy?

    Szykujcie się.

    aha, a mieszkanie dzisiaj warte 300.000 zł za 3 lata nie znajdzie nabywcy za 100.000 zł.

    • 5 15

    • ale jesteś za, przeciw, czy się wstrzymujesz?

      • 3 2

  • w takim razie po co oddawano do użytku (2)

    istniejący fragment Drogi Zielonej między gdańskiem a sopotem?? Krociótki i kosztownhy fragment mega drogi i jak się okazuje będzie dla nikogo. Kto za to beknie?

    • 13 3

    • (1)

      Jacuś i Pawełek.

      • 7 1

      • Jacuś przed wyborami znowu złapie złodzieja zegarków i będzie bohaterem we własnym domu... tzn kurorcie

        • 0 0

  • (2)

    Wreszcie dobra decyzja Rady Miasta.
    Plany z lat 70-tych winny polec i trafić wreszcie na śmietnik.

    • 13 24

    • J=esteś beznadziejnie prymitywnym (1)

      BĘCWAŁEM.

      • 2 3

      • jak się nie ma argumentów to się stosuje inwektywy

        to się leczy

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane