• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Pachołkiem nie ma poparcia komisji Rady Miasta

Krzysztof Koprowski
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.

- Koszt budowy jest zbyt wysoki, a skutki mogą niekorzystnie wpłynąć na rozwój miasta - tak gdańscy radni z komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta ocenili budowę tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej. Jednogłośnie negatywnie zaopiniowali oni wydanie pół miliona złotych na przygotowanie kolejnych dokumentów dla tej inwestycji.



Kto najbardziej skorzystałby na tej inwestycji?

Rzadko zdarza się, by radni potrafili wznieść się ponad polityczne podziały i razem sprzeciwiać się pomysłom forsowanym przez władze miasta.

Tym razem jednak gdańscy radni z Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości z Komisji Zrównoważonego Rozwoju jednogłośnie negatywnie ocenili projekt uchwały o wydaniu pół miliona złotych na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania na środowisko dla wartej prawie 2 mld zł budowy tunelu i Drogi Zielonej.

Kilka tygodni temu 500 tys. zł na ten sam cel przekazał już Sopot, ale nie jest to jedyny wydatek poniesiony przez samorządy na tę inwestycję. Już wcześniej oba miasta po równo złożyły się na warte 500 tys. zł Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ).

Głosowanie radnych z pięcioosobowej Komisji Zrównoważonego Rozwoju (podczas głosowania obecnych było czworo radnych) nie przesądza o wynikach głosowaniu całej Rady Miasta. To odbędzie się w najbliższy czwartek, podczas sesji.

Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji. Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji.
- Czy w projekt nie będą zaangażowane inne gminy niż Gdańsk i Sopot? Gmina Żukowo w ostatnich dwóch dekadach prawie podwoiła liczbę mieszkańców. Czy realizując tę inwestycję nie doprowadzimy do rozwoju przedmieść i tego, że część mieszkańców wyprowadzi się z Gdańska, ale nadal będzie chciała korzystać z miejskiej infrastruktury, choć podatki będzie odprowadzała już poza granicami miasta? - pytał Adam Nieroda (z PO), przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju.
W imieniu miasta odpowiedzi udzielał dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych, Marcin Dawidowski. Wielokrotnie podkreślał, że decyzja o budowie jeszcze nie zapadła, a obecnie trwa dyskusja jedynie nad dokumentem, który pozwoli zbliżyć się do pozyskania dofinansowania unijnego.

- Nowa Kielnieńska [przedłużenie ul. Spacerowej na zachód zobacz na mapie Gdańska - przyp. red.] "dotyka" Gdyni i z tego powodu prezydenci Gdańska i Sopotu zapytali prezydenta Gdyni, czy byłby gotów partycypować w kosztach budowy tego fragmentu - wyjaśnia Dawidowski - Kolejne dokumenty wskażą wizję interesariuszy przedsięwzięcia, ale na tym etapie najważniejsze jest, by podjąć decyzję o kontynuacji całego procesu programowania inwestycji.
Czytaj też: Artykuł z grudnia 2014 r.: Ważny dokument dla Obwodnicy Metropolitalnej. Budowa od 2018 r.

Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną. Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną.
- Kwota 1,98 mld zł (w tym ok. 900 mln zł na sam tunel pod Pachołkiem) odnosi się do całego zakresu wraz z Nową Kielnieńską. Mówimy więc o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku oraz możliwej budowie tramwaju na odcinku al. Hallera - ul. Obrońców Wybrzeża-Chłopska - zwraca uwagę Marcin Dawidowski.
Opór mieszkańców Zaspy i Przymorza budzi to, że szeroka Droga Zielona odetnie te osiedla od pasa nadmorskiego i rekultywowanego od wielu lat Parku Reagana.

Dawidowski apeluje jednak, by nie utożsamiać wyglądu projektowanego odcinka Drogi Zielonej z gotowym fragmentem przy Ergo Arenie, gdzie wykonano ją w wykopie, a w obrębie parkingu przy samej hali widowiskowo-sportowej postawiono kładkę nad rezerwą drogi.

Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II. Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II.
Konkretne rozwiązania mają bowiem być wskazane dopiero w dokumentacji projektowej, a więc w kolejnych etapach prac przygotowawczych - w momencie, gdy zapadnie decyzja o budowie trasy oraz formie jej przekroju.

- Pragnę zwrócić uwagę, że mimo etapowania kosztownej budowy Trasy Słowackiego i Sucharskiego, to największy postęp udało się nam osiągnąć dopiero przy wsparciu ze środków unijnych. I podobnie jest z tą inwestycją - jeżeli nie będziemy się teraz starali o środki unijne, to potem będzie niezwykle trudno ją wykonać - tłumaczył dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
To jednak nie przekonało radnych. W ich ocenie inwestycja jest przeskalowana i nie rozwiąże problemów komunikacyjnych miasta, a wręcz je pogłębi - m.in. stworzy barierę wzdłuż pasa nadmorskiego oraz wtłoczy na dolny taras kolejne auta, choć już obecny układ komunikacyjny i parkingowy nie jest w stanie obsłużyć bieżącego ruchu.

- Należy raczej szukać rozwiązania korków na ul. Spacerowej poprzez węzły typu park&ride i zachęcenie do przesiadki na komunikację miejską. Ta droga [Droga Zielona - dop. red.], przecinająca pas nadmorski stanowi zagrożenie dla tej przestrzeni miasta - argumentuje Łukasz Hamadyk z PiS.
We wtorek, 25 sierpnia, tematem inwestycji zajmie się także Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. Początek posiedzenia o godz. 16 w sali nr 208 gmachu Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej tego samego dnia, o godz. 15, sprawa zostanie poruszona na Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej (s. 003 Nowego Ratusza).

Opinie (527) 3 zablokowane

  • Budujmy ale z mozgiem (5)

    Ten projekt - nwestycja jest niewypalem zarowno finansowym jak i komunikacyjnym...

    Ale jest okazja na kase, to wladze forsuja...?

    • 16 9

    • (2)

      Znasz jakieś realne (podkreślam realne) rozwianie połączenia Osowy z Gdańskiem?

      • 1 5

      • PKM - rusza za kilka dni (1)

        • 4 0

        • a jak ciężarówką, to obwodnicą południową ;-)

          • 2 0

    • Żeby budować z mózgiem trzeba go mieć

      • 1 1

    • władze ustawodawcze mogą być przeciw

      władze wykonawcze twierdzą, że biorą pod uwagę różne scenariusze...

      • 0 0

  • Ale do Pachołka to daleko! (2)

    Planowany tunel od Pachołka oddalony będzie około 1.25 km w najbliższym punkcie, więc uporczywe nazywanie tego tunelem pod Pachołkiem jest bez sensu. Równie dobrze można nazwać to tunelem pod ZOO, bo będzie bliżej niż Pachołek. Ludzie potem myślą, że to pod wieżą widokową ma iść...

    • 25 2

    • No właśnie

      To jest tyle samo ile wynosi odległość między stacją Gd Oliwa a Gd Żabianka. Może się komuś kiedyś pomyliło ale raczej tylko po paru głębszych.

      • 2 0

    • Może dokładniej by było "Tunel w Świemirowie", ale obawiam się że już tak zostanie.

      • 3 0

  • Skrzyżowanie JPII/ Czarny Dwór (9)

    Tak piękne zdjęcie tego skrzyżowani Autor zamieścił, ale liczę, iż zrobi takie zdjęcie jeszcze dwa razy w przyszłym roku - gdzieś na przełomie lipiec / sierpień i tak w październiku.

    Tunel pod Wisła będzie oddany i ciekawe jak wtedy będzie wyglądał korek samochodów na tym skrzyżowaniu i okolicznych ulicach.

    Budowa tunelu pod Wisłą, bez dokończenia Drogi Zielonej to po pierwsze zmarnowane środki na tunel, a po drugie radykalnie zwiększony ruch an Czarnym Dworze / JPII/ Dąbrowszczaków/ Ob. Wybrzeża i Kołobrzeskiej.
    Czy przeciwnicy budowy DZ o tym nie wiedzą, czy celowo pragną zatkania się Zaspy i Przymorza?
    .

    • 28 6

    • Jak się powiedziało źle A to trzeba powiedzieć żle B (4)

      Ostatecznie nie mogą z tunelu wyjechać i Słowackiego wyjechać na obwodnice ?
      Takie były plany. Droga zielona miała być niespełnionym snem chorych urbanistów z lat 70 którzy wszędzie by wylali beton. Mamy XXI wiek. Proponuje wycieczkę do zach metropolii jakie mają problemy i jak wyciszają ruch.

      • 2 2

      • Już teraz Słowackiego jest zakorkowane. Jak będzie tunel gotowy to szykuje się nie korek a mega paraliż

        • 1 1

      • (2)

        Jak mają z tunelu dojechać na Słowackiego?
        Przez Kościuszki?
        A może jednak Czerwonego Dworu/JPII - przecież po to zrobiono prowizorkę na Czerwonym Dworze - lewoskręt w JPII.
        Wiec tranzyt pójdzie koło szpitala.

        Pomijając już "genialne" skrzyżowanie z Rzeczypospolitej....

        A kierunek Sopot/Gdynia czy bardziej lokalnie Żabianka/Przymorze/Oliwa/Osowa to niby ma trafiać wg Ciebie na Słowackiego?

        Gwoli wyjaśnienia Słowackiego to też pomysł z lat 70, zmodyfikowany ze względu na porzucenie (miejmy nadzieję chwilowo) koncepcji Nowej Abrahama.

        • 0 3

        • (1)

          Droga tak ale jako miejska ulica z tramwajem chodnikem i ścieżką rowerową a nie jako dwupasmowa autostrada

          • 4 3

          • Aby to wszystko opisać potrzebne jest SW a także ROnŚ czyli te dokumenty, których Radni nie chcą.

            • 0 1

    • Niech dokończą to co zaczęli ... (2)

      Proponuję połączyć tunel ze Słowackiego obok ETC jak planowano początkowo. Drogę Zieloną niech wyremontują ale w miejscu obecnej z porządnym chodnikiem i ścieżką rowerową oraz ewentualnie tramwajem. I tyle!!!

      • 5 1

      • Nowa Kościuszki ? Gdzie??

        Jak na razie koncepcja Nowej Kościuszki całkowicie udechła Dlaczego??.Chyba brak wyobrażni. Po JPII ( na krótkim odcinku ok 2 km ) jest juz 6 świateł ( a gdy wybuduja 2 bloki za kościołem ,na pewno dojdzie kolejne) zasuwaja tiry żeby dostać się na SŁowackiego ! Wybudowane wysokościowce przy JPII(sztuk 10} sa jeszcze w częsci bez lokatorów a więc ruch niedługo też się nasili.

        • 2 0

      • dokonczenie Slowackiego tj odcinek Nowej Kosciuszki

        Jest konieczne i niech tamtedy dozwolony bedzie przejazd TIR-ow.
        Na pozostale ulice osiedli NIE WPUSZCZAC ciezarowych samochodow.
        Powinni wydac ta kase na projekt ORGANIZACJI RUCHU ciezkiego transportu (i materialow niebezpiecznych) w miescie.
        Takie opracowania to na studiach w Politechnice Warszawskiej sie robilo juz w latach 90-tych.
        Czy w Gdansku Budyn w ogole cos takiego posiada?

        • 0 1

    • i myślisz, że wpuszczenie kolejnych samochodów te drogi odetka?

      jesteś ślepy czy głupi?

      • 0 0

  • Jak się powiedziało źle A to trzeba powiedzieć żle B? (4)

    Czy nie można wyjechać z tunelu i ostatecznie przez Słowackiego wyjechać na obwodnice ? (takie były założenia przy budowie tunelu)
    Po co rozwalać całe miasto? Droga zielona miała zostać niespełnionym chorym snem urbanistów z lat 70, którzy najlepiej by zabetonowali całe miasto (Karnowski w tym czasie studiował budownictwo i chore wizje mu zostały do dzisiaj)
    Proponuje wycieczkę do zach. metropolii z jakimi się borykają problemami i jak uspokajają ruch z w centrach miast.

    PS
    Władza te wszystkie stare teorie chce nam wcisną za jedyna 2 mld, żeby nasze dzieci to jeszcze spłacały.

    • 10 5

    • (1)

      Od kiedy Zaspa czy Przymorze to jakieś centrum miasta?

      Uspokojenie ruchu w Centrum Gdańska wymaga budowy dróg wokół tego Centrum, to jest proste i logiczne, choc dla wielu i tak niezrozumiałe.

      • 2 6

      • to Centrum Trojmiasta!

        Nie tylko miasta.
        Wbrew pozorom ...;)

        • 0 0

    • ruch uspokajają nie tylko zachodnie metropolie (1)

      Uspokojenie ruchu podejmowane jest w Katowicach, wielu ulicach Warszawy i Łodzi.
      Gdańsk pod tym względem był pionierem, ale jest mało konsekwentny i nie wykorzystuje dość swoich osiągnięć nie promując ich dostatecznie.

      • 3 1

      • wlasnie

        W ogole sie nie chwalimy, chociaz mielismy "tempo 30" wczesniej niz inne miasta.
        Ostatnio w telewizji piali z zachwytu jak to Katowice spowalniaja w centrum ruch, jakie sa nowoczesne...
        Phi, my juz mamy calkiem pokazne te strefy- aby tylko do nich kierowcy sie stosowali - tu jest wiekszy problem, chociaz... widac poprawe

        • 1 0

  • Nieroda? To ten ci po studiach został doradcs

    • 3 2

  • To niedługo Spacerowa stanie i wtedy dopiero zacznie sie kopanie studni kiedy już sie pali . Pozdrowienia

    • 23 3

  • (4)

    Nie dla kolejnej autostrady w mieście zwłaszcza przy morzu. Dwupasmowe drogi dzielą miasto. Ekrany przy nich montowane szpecą a tunele są obszcz*ne i są miejscem spotkań żuli. Jedyna korzyść z tej drogi to alternatywna do nadmorskiej ścieżka rowerowa która przeniosła by tranzyt z trasy nadmorskiej ale ją można wykonać na istniejącym układzie dróg. Dobrym pomysłem jest też przymorski tramwaj który by woził turystów i mieszkańców pomiędzy Nowym Portem Brzeźnem i Jelitkowem czyli pomiędzy plażami

    • 13 24

    • Czyli znasz już projekt (którego nie ma) i wiesz jak będzie wyglądała droga, której jeszcze nie zaprojektowano?

      • 1 7

    • co ty bredzisz ? (2)

      za rok będziesz miał tam nie tramwaj a prawdziwy desant tysięcy aut ze Stolycy :)

      • 2 4

      • a po co w tym desancie tunel

        rozumem że z DK7 ludzie zjadą do tunelu żeby potem przez miasto i Spacerową wyjechać na obwodnicę zamiast jechać od razu POG i wjechać na obwodnice w kierunku Helu?

        • 3 1

      • ze Stolycy do GD

        To sie teraz mknie A2 i A1 a nie 7-mka ;)
        Tak wiec jednak dojazd z zachodu, z kierunku obwodnicy

        • 0 0

  • Najpóźniej na przyszłe wakacje wszyscy zobaczą na własne oczy co się stanie po włączeniu tunelu pod Wisłą do sieci drogowej (4)

    Jak ktoś sobie z tego sprawy nie zdaje niech spokojnie poogląda mapy które mają już tunel narysowany.
    Do tej pory Gdańsk był zakorkowany przez pojazdy z A7, teraz czeka to zapewne Zaspę i Przymorze + na deser Sopot :)

    • 27 4

    • co za brednie wypisujesz (2)

      z DK7 ludzie zjadą do tunelu żeby potem przez miasto i Spacerową wyjechać na obwodnicę zamiast jechać od razu POG i wjechać na obwodnice w kierunku Helu?

      poza tym większość nawet z Warszawy jedzie A1

      • 3 5

      • tak zrobia (1)

        Bo jest znaczaco KROCEJ

        • 0 0

        • szczegolnie jesli bylby tunel pod Pacholkiem

          • 0 0

    • Jesli sprawnego dojazdu do obwodnicy i tunelu pod Pachołkiem nie będzie to potok samochodów z tunelu pod Wisłą kompletnie

      zablokuje zaspę i Przymorze

      • 0 0

  • NIE dla budowy autostrady !!!!! (3)

    https://www.facebook.com/events/1478344229155516/?ref_dashboard_filter=upcoming&action_history=null

    • 10 23

    • Nie dla FRAG (1)

      Protestujemy przeciw protestom samozwańców z FRAGu,
      Ich protesty to nasze stanie w korkach...

      • 6 11

      • tabletki odstawione czy próba ironii?

        • 3 3

    • Byłem na tej waszej stronce

      Napisaliście m.in.:
      "Może też sprawić, że zachęceni nowym dojazdem do miasta gdańszczanie wyprowadzą się do ościennych gmin i przestaną płacić podatki w mieście."
      A tak Gdańszczanie przeprowadzą się do Gdyni (która lepiej sie rozwija), i... przestaną płacić podatki w mieście.
      Jesteście debile

      • 1 5

  • Projekt do kosza!

    Tym razem brawo radni - czekamy na kolejne komisje i decyzję całej rady. Projekt chętnie widziałbym na Szadółkach bez możliwości recyklingu.

    • 11 21

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane