• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel rozproszył korki. "Kierowcy będą wracać do centrum"

Maciej Korolczuk
19 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Urządzenie do pomiaru ruchu na Drodze Zielonej. Urządzenie do pomiaru ruchu na Drodze Zielonej.

Inżynierowie ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku oraz pracownicy Politechniki Gdańskiej przeprowadzili badania ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Według wstępnych wyników ruch w centrum Gdańska spadł o 15-18 proc. Drogowcy zastrzegają jednak, że wkrótce korki mogą wrócić.



Czy zamierzasz ponownie jeździć przez odkorkowane Śródmieście?

Badania trwały przez kilka dni i właśnie trwa analiza ich wyników. Zliczanie samochodów rozpoczęło się dopiero 2-3 tygodnie po otwarciu podwodnej przeprawy, bo trzeba było poczekać, aż minie "efekt nowości", który miał wpływ na wyższą frekwencję.

- Teraz ruch wokół tunelu i centrum już się ustabilizował i wyniki są bardziej miarodajne - tłumaczą drogowcy.
Jak wyglądało liczenie aut? Na wlocie i wylocie z tunelu oraz w kilku lokalizacjach w centrum Gdańska, m.in. na Armii Krajowej, Trakcie św. Wojciecha, Jana z Kolna, Podwalu Przedmiejskim i Podwalu Grodzkim, kierowcy mogli się natknąć w ostatnim czasie na gumowe węże poprowadzone w poprzek jezdni. Urządzenie zliczało przejeżdżające przez nie samochody na podstawie detekcji odstępów międzyosiowych danego auta.

Choć analiza wyników jeszcze trwa, są już wstępne wnioski badań. Według nich ruch w centrum Gdańska spadł o 15-18 proc. Czy to dużo?

- Wystarczająco, by stwierdzić, że korki na głównych ciągach komunikacyjnych w Śródmieściu zdecydowanie zmalały - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w ZDiZ. - 15-procentowa zmiana może wydawać się niewielką, ale to często dokładnie tyle aut, ile może zadecydować o powstaniu w danym miejscu korka. Bo korki rosną logarytmicznie po przekroczeniu określonej przepustowości drogi.
Błędnik i al. Zwycięstwa widziane z okien redakcji Trojmiasto.pl. Po lewej przed otwarciem tunelu, po prawej - po jego otwarciu. Błędnik i al. Zwycięstwa widziane z okien redakcji Trojmiasto.pl. Po lewej przed otwarciem tunelu, po prawej - po jego otwarciu.
Fakt, że korki w centrum Gdańska są od ostatniego miesiąca zdecydowanie mniej dokuczliwe, daje się odczuć i zauważyć gołym okiem (co widać na powyższych zdjęciach Błędnika przed i po otwarciu tunelu). Drogowcy zastrzegają jednak, że nie potrwa to wiecznie i część kierowców na pewno zdecyduje się znów jeździć przez centrum.

- Korki na pewno nie będą takie, jak przed otwarciem tunelu. Ruch się rozproszy i część kierowców będzie nadal jeździć nową trasą, ale część na pewno wróci, o ile już nie wróciło, na starą. Tym bardziej, że korki zmalały tam do minimum - dodaje Wawrzonek.


Do ponownej jazdy przez centrum może kierowców skłonić też pogarszająca się sytuacja na wylocie z tunelu w kierunku Zaspy i Przymorza. Od czterech tygodni daje się tam we znaki "wąskie gardło" na ul. Czarny Dwór. Jednopasmowa jezdnia od Obrońców Wybrzeża do skrzyżowania z Jana Pawła II oraz dwupasmowa droga od strony Drogi Zielonej korkuje się i rano, i po południu.

Drogowcy wprowadzą tam rozwiązanie, które wkrótce ma zredukować korki do minimum. Przygotowano bowiem trzy różne programy sygnalizacji świetlnej. Jeden z nich pracować będzie w trybie między szczytami komunikacyjnymi, drugi - w trakcie szczytu, a trzeci - po szczycie. Kluczowy ma być ten środkowy, dający najwięcej zielonego światła kierowcom jadącym do i z tunelu.

Opinie (193) 3 zablokowane

  • A jak zmierzymy te korki, panie majster?

    Wężykiem, Jasiu, wężykiem...

    • 4 0

  • DOKOŃCZYĆ TRASĘ SŁOWACKIEGO......... (1)

    ......... o brakujący odcinek między RONDEM Rzeczypospolitej (przy ETC)
    a rejonem "CZERWONEGO MOSTU" (przy stadionie). Wówczas niepotrzebne będą artykuły z zapytaniem - co zrobić z korkami na Przymorzu i Zaspie?
    Wszelkimi drogami i środkami należy w tej sprawie "atakować" władze miasta
    - nawet, jeśli dokończenie Trasy Słowackiego nastąpi za 2-3 lata.
    Będzie to sukces nas wszystkich, ku uciesze przymorzan i zaspian.

    • 9 0

    • i to jak najszybciej!

      • 1 0

  • dlaczego korki mają wrócić (3)

    Autor artykułu przyjmuje coś a priori. Po pierwsze remont Al. Jana Pawła Ii już trwa i potrwa do 30 czerwca . Potem będą znowu po dwa pasy . Nie wiem dlaczego nagle wszyscy miesiąc przed końcem robót mają się przenieść do centrum. Po drugie najlepszym rozwiązaniem aby korki się nie przenosiły jest zwężenie Podwala Przedmiejskiego. Po otwarciu tunelu obserwowałem węzeł Grodecka w dniach roboczych o godz. 16.00 oraz 17.30 na przestrzeni kilku dni. Tam obecnie nie ma ruchu. Z kierunku Chełma tylko samochody pod światłami , dalej mała kolejeczka do Podwala. Estakada przenosząca ruch na Elbląską świeci pustkami. Zatem jest ona niepotrzebna i można ją zburzyć, gdyż po pierwsze zajmuje dużo miejsca , po drugie jest węzłem typu autostradowego w środku miasta, po trzecie przenosi bezkolizyjnie jedynie ruch w jednym kierunku. Po rozbudowie węzła przesiadkowego wiadukt nad torami będzie miał po trzy pasy i zniknie wąskie gardło na tej trasie. Jak by nie kombinować Podwale Przedmiejskie przestało pełnić rolę trasy wylotowej na Warszawę dla całego Trójmiasta, zaś ruch wylotowy uległ rozproszeniu. Odnośnie Przymorza to na pewno powinno się zrobić po dwa pasy od Obrońców Wybrzeża do skrzyżowania Hallera .

    • 2 7

    • (1)

      Ciekawe opinie wygłaszasz. A pamiętasz może, że za chwilę powstanie tutaj wielkie centrum handlowe? Takie inwestycje generują dodatkowy ruch samochodowy. I proszę, nie opowiadaj bzdur, że należy się przesiąść na rower lub do tramwaju, aby pojechać do centrum. Jeśli urzędnicy Urzędu Miasta, Urzędu Wojewódzkiego, Urzędu Marszałkowskiego oraz pozostałych urzędów, które są w tym miejscu przestaną przyjeżdżać do pracy samochodami, to wtedy będzie można zastanowić się nad zmianami. Obecnie zwężanie Podwala Przedmiejskiego jest ogromnym błędem.

      • 5 0

      • Dokladnie, beda takie korki jak przy Galerii Baltyckiej....

        • 2 0

    • Lecz się na nogi

      • 1 1

  • Przedwczoraj na podwalu był korek do centrum zaczynający się od wiaduktu przy bramie Żuławskiej

    Wiec korki już wróciły. Potem jak zrobią tam skrzyżowania i sygnalizacje świetlną to się tylko spotęgują, a nikt normalny nie będzie jechał specjalnie tunelem żeby dotrzeć np do Wrzeszcza, skoro to jest droga naokoło i lepiej przez centrum się jedzie. Także przykro mi, ale korki będą tam jak były

    • 7 1

  • Fachowcy k... Jak wszyscy urzeday w tym miescie

    • 2 2

  • Na pewno śródmieście się odciążyło

    ale szaleństwo jest rano i po południu na Czarnym Dworze.I tu pytanie jak przebudowywano ul.Cz.Dwór przed Mistrzostwami Europy w piłce kopanej dlaczego nie wykonano drugiego pasa od ul.J.Pawła do ul.J.Hallera jest dość miejsca i można było za jednym razem to zrobić.

    • 4 1

  • Co za brednie ! Tunel przeniusł korki z Gdańska na Przymorze i Zaspę (1)

    Jaki blef. A gdzie zdjęcia z Przymorza i Zaspy z przed i po... Jeździłem do pracy z Oliwy na Marynarki Polskiej 15 minut, teraz jadę 30 minut.

    • 5 0

    • hehe

      Bo źle jedziesz. Ja jakoś z rana jadę po zmianie dalej 15 min. Polecam zamiast wbijać się w czarny dwór z dąbrowszczaków, obrońców lub kołobrzeskiej skorzystać z olsztyńskiej, a potem osiedlowej meissnera. Jedyne co jest na minus w tym tajnym skrócie to to, że teraz stoi się dłużej na skrzyżowaniu JP z czarnym dworem w kierunku tunelu.

      Z powrotem już trochę gorzej :) Najlepiej wyjść z roboty w godzinie niestandardowej, np. 1645 albo 1520 albo 1710, jeżeli jest taka możliwość. Jeżeli nie to loteria, ale z reguły skuteczna np. Kochanowskiego -> Kościuszki -> Legionów lub Hallera->Kościuszki->Legionów albo jak jest mega zatkane Hallera -> Chrobrego -> Ciołkowskiego przez osiedla i na legionów lub Meissnera. Takie tam przebitki i parę innych zawsze ułatwią codzienny dojazd.
      Teraz dawaj piwo za uchylenie rąbka wiedzy tajemnej :)

      • 0 2

  • Myśleć

    Fajnie jest wybudować tunel ale już nie pomyśleć, że ludzie będą z niego korzystać. Przymorze zakorkowane, a co będzie w sezonie, hura nad morze. A tak nie wiele trzeba było zrobić 500 - 700 m dwupasmowej drogi.

    • 3 2

  • '

    Moim zdaniem korki zmalały z uwagi na matury i sesje na uczelniach. Studenci nie jeżdżą ja zajęcia a uczą się, dodatkowo maturzyści rownież nie chodzą już do szkoły.tak ja to widzę.korki wrócą wraz z początkiem wakacji i napływem turystów :)

    • 3 0

  • Coś mi się zdaje, że będzie klęska jak z PKM-ką :-P

    Ot co.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane