• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel wykopie inne inwestycje? Skąd wziąć 375 mln zł?

Maciej Naskręt, Michał Stąporek
28 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Choć dopiero za dwa miesiące okaże się czy i kiedy wybudujemy tunel pod Martwą Wisłą, niemal na pewno na Trasie Słowackiego nie powstanie taki most, jak w ciągu Trasy Sucharskiego. Choć dopiero za dwa miesiące okaże się czy i kiedy wybudujemy tunel pod Martwą Wisłą, niemal na pewno na Trasie Słowackiego nie powstanie taki most, jak w ciągu Trasy Sucharskiego.
Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego. Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego.

Gdańsk ma twardy orzech do zgryzienia, bo w kasie miasta brakuje pieniędzy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą za ok. 885 mln zł. Wyjścia są dwa: unieważnienie przetargu i odłożenie budowy, albo wstrzymanie innych miejskich inwestycji. Decyzję poznamy za dwa miesiące.



W środę jako pierwsi poinformowaliśmy o wysokości ofert złożonych na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Powodów do radości nie było, bo inaczej niż w przypadku wielu innych przetargów, budowlańcy zażądali sporo więcej, niż spodziewali się miejscy urzędnicy. Najkorzystniejsza oferta przygotowana przez konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia opiewała na kwotę 885 mln zł. Choć to prawie dwa razy mniej, niż domagała się firma Hochtief (1,6 mld zł), to i tak o 375 mln zł więcej, niż zakładał miejski kosztorys.

Kosztorys, który wczoraj, w siedzibie miejskiej spółki GiK, krytykowali niemal wszyscy. - Za te 510 mln to można kupić maszynę TBM, która wydrąży tunel, ale na pewno nie starczy to na realizację tego zlecenia - mówili między sobą przedstawiciele poszczególnych konsorcjów.

I dlatego, gdy otwierano koperty z kolejnymi ofertami, zadowolony nie był nikt. Ani inwestor, ani firmy, które złożyły droższe oferty (od 1,18 mld do 1,6 mld zł), ani nawet... przedstawiciele konsorcjum, które zażądało za budowę tunelu najmniej. Dlaczego? - Mogliśmy przygotować ofertę droższą o prawie 300 mln, a i tak bylibyśmy najtańsi - tłumaczył.

To jednak wcale nie jest takie pewne, bo przygotowujący inwestycję urzędnicy i władze miasta nawet tej "niższej" kwoty nie mogą przełknąć.

Andrzej Bojanowski: - Potrzebujemy ok. 60 dni, by podjąć decyzję, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel. Andrzej Bojanowski: - Potrzebujemy ok. 60 dni, by podjąć decyzję, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel.
- W pierwszej kolejności zwrócimy się do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o zwiększenie dofinansowania budowy Trasy Słowackiego. Jeśli się nie uda, zmian wymaga plan inwestycji miasta. Aktualnie jest za wcześnie, by mówić o konkretnych przesunięciach. Aby myśleć o budowie odcinka tunelowego Trasy Słowackiego, musimy też zweryfikować możliwości kredytowe miasta- wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska odpowiedzialny za finanse miasta.

Wydawać by się mogło, że oszczędności, jakie przyniosło kilka ostatnich miejskich przetargów, pozwolą bez problemów sfinansować niedobór środków w tym przetargu. Problem w tym, że po pierwsze oszczędności nie są tak wielkie (patrz ramka pod tekstem), po drugie wszystkie miejskie inwestycje są na kredyt - ich mniejsze koszta oznaczają po prostu mniejsze niż planowano zadłużanie się miasta.

- Nie wyobrażam sobie Trasy Słowackiego bez jej najważniejszego elementu, czyli tunelu pod dnem Martwej Wisły - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK. - Mam nadzieję, że uda się pozyskać dodatkowe pieniądze na tę inwestycję - dodaje.

Kiedy dowiemy się czy, a jeśli tak, to które miejskie inwestycje zostaną odłożone, by znaleźć dodatkowe miliony na tunel?

Co powinno zrobić miasto?

- Potrzebujemy ok. 60 dni. W tym czasie zapadnie decyzja, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel - mówi Bojanowski.

Bo na pewno w grę nie wchodzi np. budowa znacznie tańszego mostu. Niska konstrukcja zamknęłaby drogę do gdańskich stoczni, nie tylko remontowanym w nich platformom wydobywczym, ale także statkom. Wyższa konstrukcja wymagałaby ogromnych nasypów, nawet tak wielkich, jak hałda fosfogipsów w Wiślince. Decyzja o budowie mostu wymagałaby przeprojektowania całego odcinka Trasy Słowackiego, uzyskania nowej decyzji środowiskowej i nowego pozwolenia na budowę. Poskutkowałoby to nie tylko odłożeniem budowy w czasie o kilka lat, ale i koniecznością znalezienia nowego finansowania. Niemal na 100 proc. ten odcinek straciłby dofinansowanie Unii Europejskiej, która - przypomnijmy - refinansuje 40 proc. wydatków na budowę Trasy Słowackiego.

Koszty Trasy Słowackiego

1. Odcinek lotniskowy: kosztorys - 77,9 mln, wybrana oferta - Wakoz 31 mln, oszczędność - 46 mln.
2. Odcinek miejski: kosztorys - 341 mln, wybrana oferta - Hydrobudowa 159 mln, oszczędność - 182 mln.
3. Odcinek tunelowy: kosztorys - 510 mln, najtańsza oferta - Hydrobudowa 885 mln, brakuje - 375 mln.
4. Odcinek Droga Zielona: kosztorys - ok. 70 mln, otwarcie kopert - 9 maja.

Po trzech przetargach: 147 mln zł ponad kosztorysy


Tunel tu i teraz

Pozostaje nam zbudować ten tunel, i to teraz, a nie po powtórzonej procedurze. Dlaczego? Umorzenie przetargu nie gwarantuje, że w kolejnej procedurze wykonawcy zaproponują niższe kwoty niż teraz. Biorąc pod uwagę to, co słyszałem podczas otwierania ofert, może być dokładnie odwrotnie. Do tego stracimy pół roku na nowy przetarg. Pamiętajmy też, że miasto nie może budować Trasy Słowackiego dłużej niż do grudnia 2014 r. Jeśli nie zdążymy - trzeba będzie zwrócić dofinansowanie Unii Europejskiej, a to byłoby gwoździem do trumny i tak już bardzo napiętego budżetu miasta.

Maciej Naskręt

Opinie (256) 10 zablokowanych

  • Prędzej ten tunel wykopią talibowie niż urzędasy podejmą właściwą decyzję!

    j.w

    • 7 2

  • tunel wykopie

    nie kto wykopie ale kto zostanie wykopany. nareszcie dobry tytuł

    • 8 1

  • dokladnie, wstrzymac budowe ECS i kaska sie znajdzie

    • 18 2

  • Urządzenia TBM (3)

    "Za te 510 mln to można kupić maszynę TBM, która wydrąży tunel, ale na pewno nie zrealizować to zlecenie... " Nie znam się bo może urządzenie TBM jest tylko do jednokrotnego wykorzystania ale z zasady jak się nie ma sprzętu to głupio startować w przetargu.

    • 11 4

    • nie znasz się (2)

      one są jednorazowe, pod konkretny projekt

      • 1 2

      • (1)

        Jednorazowa może być co najwyżej głowica drążąca. Różne projekty, to różne średnice, różne twardości gruntu itp. Stąd jej unikatowość dla każdego projektu. Jednak cała maszyna z pewnością nie jest jednorazowa. Silniki, przekazanie napędu, elektronika geolokalizująca i tysiące innych podzespołów nie wyrzuca się po skończonej inwestycji. Stąd dziwi mnie trochę fakt, że w przetargu nie wystartowały firmy azjatyckie, czy zachodnioeuropejskie posiadające takie maszyny.

        • 5 1

        • Widać Budyń którego 90% działań to "promocja" Gdańska

          już się wypromował... wolą omijać z daleka

          • 2 2

  • Sprzedać stadion i będzie kasa! ... na spłatę długów!

    • 5 6

  • zamiast zrobić zagłębienie w dnie i ułożyć w nim prefabrykowane sekcje tunelu jako kesony, połączyć i zasypać piaskiem (2)

    elegancki tunel gotowy, technologia zdecydowanie prostsza i w zasięgu umiejętności

    • 5 4

    • tylko to zamknie/utrudni żeglugę

      i z tego powodu wybtano TBM

      • 1 0

    • BARDZO DOBRZE MÓWISZ.Dokładnie tak powinna wyglądać budowa tego tunelu.Przyjęta koncepcja z maszyną drążącą jest dobra ,ale nie na tą skalę- tzn.1,5 kilometra !!!! W końcu nawet Amerykanie w NY budowali tunele metodą prefabrykacji,zatapiania i uszczelniania sekcji.Przyjęcie wersji drążenia jest niewątpliwie nieporozumieniem.Może zamierzonym??!!

      • 3 1

  • A może most...

    A most w tym miejscu nie może stanąć?

    • 3 7

  • 300 mln?

    Ponad 300 mln zł więcej od urzędniczej wyliczanki!!!. Chciałbym zobaczyć biznes plan i kto pod nim podpisał się. Jak mnie nie stać na merola, to go poprostu nie kupuję. Niestety budyniowa polityka opiera się na " jakoś to będzie " i tak zapłacą gdańscy podatnicy, a przy okazji kilku cwaniaczków zrobi na tym " karierę "

    • 6 3

  • 1. skasować ECS i już mamy brakującą kasę

    2. Nie rozdawać klerowi hektarów ziemi gminnej za darmo - i już dficyt mniejszy

    • 17 4

  • czy jak UNIEWAZNIA PRZETARG,to nie beda musieli zaplacic KARY???

    czyzby o to chodzilo? wiedzieli,ze nie bedzie na to kasy, ale ktos choc zarobil na tym przekrecie?

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane