• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tylko jak tam dojść...

K.K.
31 marca 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Budowa podnoszonej przeźroczystej kładki dla pieszych łączącej ulicę Grodzką z Ołowianką była tematem wczorajszego spotkania w Gdańskim Centrum Muzyczno-Kongresowym na Ołowiance.

Usprawniłaby ona komunikację nie tylko ludziom zmierzającym na koncerty i spotkania. Przejście od Dworca Głównego trwałoby około 15 minut. Posiadacze samochodów, po zaparkowaniu w okolicy Długiego Pobrzeża, również korzystaliby z kładki. Nie mówiąc o mieszkańcach wyspy, którzy nocą odcięci są od centrum.
Decyzja budować, czy nie budować jeszcze nie zapadła.

W XIV i XV wieku w tym miejscu, po lustrze wody biegła kładka łącząca wyspę z położonym na przeciwległym brzegu zamkiem krzyżackim. Po wojnie kursował tędy prom, który uległ zatopieniu wraz z ludźmi w 1966 roku. Autor koncepcji kładki, główny projektant centrum, arch. Marcin Kozikowski, wzorował się na podobnych rozwiązaniach w Amsterdamie i w Londynie. Przewidywany koszt budowy urządzenia wyniesie około 3 - do 6 milionów złotych. Dla prównania kilometr autostrady kosztuje 30 mln euro. Pieniądze pochodzić powinny z kasy miejskiej, od firm sponsorskich i z funduszów Unii Europejskiej.

Grzegorz Sulikowski kierownik Zespołu Ochrony Dziedzictwa Kulturowego i Rewitalizacji w Biurze Rozwoju Gdańska stwierdził, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzenego dopuszcza budowę takich urządzeń. Z kolei inspektor do spraw zabytków nieruchomych pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Grzegorz Tusk użył sformułowania, że jest to problem bardzo drażliwy. Skłaniał się raczej do uruchomienia na tej trasie promu. Nie rozwiązałoby to jednak problemu, ponieważ zimą kanał Motławy zamarza. Całoroczne przeprawy drogą wodną były możliwe, gdy funkcjonująca elektrociepłownia wylewała do nurtu ciepłą wodę. Mieszkańcy okolicznych domów są wielkimi zwolennikami budowy kładki.

- Apeluję do mieszkańców, w tym melomanów, aby wyrażali opinie na temat projektowanej inwestycji - powiedział Roman Perucki, dyrektor Naczelny Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina. - Zakończenie budowy naszej siedziby powinno się zbiec ze skomunikowaniem wyspy. Chcielibyśmy wszystkie prace zrealizować do przyszłego roku. Wszystko zależy od środków pozyskiwanych z Unii Europejskiej.

Opinie na temat "Budować, czy nie budować kładkę?" można też wyrazić przez ankietę na stronach www.filharmonia.gda.pl

Symulacje kładki (klijnij aby powiekszyć)
Głos WybrzeżaK.K.

Miejsca

Opinie (83)

  • Mama

    A ja myślę sobie że to będzie kładka wirtualna, ponadczasowa, ponadpartyjna, ponad podziałami....

    • 0 0

  • Idea dobra, tylko trzeba sie najpierw zastanowic, aby nie wyszedl z tego jakis dziwolag ktory bedzie straszyl przez nastepne lata. Pozdr............

    • 0 0

  • Konserwator zabytków hahahaha

    Jak domy stoja w ruinie to nikomu nie przeszkadza konserwator chyba wieczorami rozpala tam ognisko i robi sobie grila (patrz spichlerze itp) a teraz jak po wielu latach ktos ma dobry pomysl to wszyscy sie zastanawiaja co powie guru (zarządca rozsypujacego i gnijacego miasta)
    Szkoda gadac wyburzyc cala Olowianke i postawic na nowo

    • 0 0

  • inspektor do spraw zabytków nieruchomych ??

    co za specjalizacja i jaka fachowość (problem bardzo drażliwy). pozwalniać tych leszczy - miasto bedzie tańsze i wygodniejsze

    • 0 0

  • jestem ZA!

    mam juz dosyc skansenu Gdansk..ten konserwator jest beznadziejny...ludzie zbudujcie ta kladke, chocby i drewnianą..bede mial do dworca 10 min..a i okolice
    angielskiej grobli troche sie odchamia..
    (chyba ze bandyckie grupy okolic Ołowianki sa dla pana konserwatora
    czescia XIII wiecznego folkloru ktory trzeba za wszelka cene zachowac)

    • 0 0

  • "Po wojnie kursował tędy prom, który uległ zatopieniu wraz z ludźmi w 1966 roku."
    pamietam
    chyba 28 osób zgineło z powodu ludzkiej głupoty
    prom był ciągniety liną przymocowaną na drugim brzegu
    na te line najechał stateczek żeglugi przybrzeżnej powodując obrócenie promu do góry dnem
    brezentowe "pałatki" rozpiete na relingach uniemożliwiły uwięzionym ludziom ratunek
    w gdańsku jak katastrofa to na sporą skale
    prom, "konopnicka", gazowy budynek, autobus do kartuz, hala stoczni itd......

    • 0 0

  • mamo, przezroczysty, aby poczuc troszke adrenalinki... mysle, ze by Ci sie spodobal ;)

    • 0 0

  • och błagam..

    prosze .chocby i małpi mostek..taki na linach..
    cokolwiek...panie konserwatorze niech no pan pojezdzi troche po swiecie co?

    • 0 0

  • do gejuksa

    pisze sie Gdańska nie gdańska ty sledziu z sopotu!!!!

    • 0 0

  • kladka

    zeby sie nie zakonczylo tylko na gadaniu tak jak o dokonczeniu estakady kwiatkowskiego tam tez ponoc konserwator tym razem przyrody zalozyl veto. Popieram incjatywe budowy kladki olowianka-pobrzeze Pozdrawiam gdanszczan

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane