• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tysiące klientów Energi z wysokimi rachunkami za prąd

Maciej Naskręt
17 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wysoki rachunek za prąd w okresie od 1 lipca 2015 r. do 15 lutego 2016 r. Wysoki rachunek za prąd w okresie od 1 lipca 2015 r. do 15 lutego 2016 r.

Energa rozpoczęła wysyłanie zaległych faktur za energię elektryczną. Nie zrobiła tego wcześniej, bo wdrażała nowy system obsługi klienta. Teraz ponad 100 tys. klientów w całej Polsce musi zapłacić wielokrotnie większy rachunek, niż zazwyczaj. Dostawca energii przeprasza za zwłokę i zapewnia, że zaległość można zapłacić w ciągu pół roku. Firma nie będzie też odłączać prądu klientom i naliczać odsetek za zwłokę.



Jak rozliczasz się z Energą za zużytą energię?

Od kilku dni trwa wysyłanie przez spółkę Energa zaległych faktur. Na niektórych widnieje rozliczenie za aż dziewięć miesięcy. W efekcie klienci otrzymują wysokie rachunki, których często nie są w stanie opłacić jednorazowo.

- Na początku marca otrzymałam fakturę za prąd na ponad 1,1 tys zł z kilkunastodniowym terminem płatności. Rachunek przyszedł za działkę, gdzie mam prąd budowlany - jest on droższy od podstawowego przyłącza. Nie twierdzę, że rachunek został źle naliczony, ale w tej chwili trudno mi tak skumulowaną kwotę zapłacić od ręki. Moją czujność uśpił fakt, że rachunki za zużytą energię w mieszkaniu i garażu otrzymywałam regularnie. Co mam w tej sytuacji zrobić i jak się zabezpieczyć na przyszłość? - zastanawia się nasza czytelniczka, pani Anna.
Jak udało się nam ustalić, problem dotyczy ponad 100 tys. klientów, czyli ok. 4 proc. spośród wszystkich klientów Energa Operator. Klienci odczuwali skutki prowadzonych prac w określonych okresach czasu w zależności od regionu zamieszkania. Wszystko zaczęło się w czerwcu 2015 roku.

Spółka Grupa Energa jest największym dostawcą prądu na Pomorzu. Spółka Grupa Energa jest największym dostawcą prądu na Pomorzu.
Energa przeprasza i proponuje płatność w ratach

- Przede wszystkim pragniemy przeprosić tych klientów, którzy na faktury oczekują dłużej niż zwykle. Zdajemy sobie sprawę, że dla wielu osób zapłata wyższej niż zazwyczaj faktury, zawierającej skumulowaną opłatę za kilka cykli rozliczeniowych, może stanowić duże obciążenie, stąd też przedłużamy termin na spłatę skumulowanej faktury aż do 180 dni od daty jej wystawienia - informuje Beata Ostrowska, rzecznik prasowy Grupy Energa.
Klienci sami podejmą decyzję, na jakie części rozłożyć płatność i jak często dokonywać wpłat. Skumulowaną fakturę będą mogli opłacić jednorazowo lub wpłacać dowolne kwoty nieregularnie - istotne jest, aby cała należność została uregulowana w terminie 180 dni od momentu wystawienia faktury. Wydłużenie terminu płatności nie wymaga żadnego kontaktu z firmą - proces zostanie uruchomiony automatycznie.

Wraz ze skumulowaną fakturą, każdy klient otrzyma szczegółowe informacje o sposobie jej zapłaty, a także dane niezbędne do realizacji wpłaty: nowy numer konta i nowy numer klienta, wprowadzone wraz z nowym systemem.

Czytaj też: Energa z niższym zyskiem za 2015 rok

Spółka Grupa Energa obsługuje ok. 2,8 mln odbiorców. Spółka Grupa Energa obsługuje ok. 2,8 mln odbiorców.
Nie będzie opłat dodatkowych

Jednocześnie Energa zapewnia, że przez pół roku od wystawienia skumulowanej faktury nie będzie naliczać od niej żadnych odsetek, ani wszczynać procesu windykacyjnego. W przypadku faktur wystawionych już wcześniej, gdzie sporadycznie firma mogła naliczyć odsetki, będą one anulowane i wystawiona zostanie korekta faktury. Klienci powinni jednak pamiętać, że kolejne bieżące faktury wystawiane przez firmę trzeba będzie opłacać zgodnie ze standardowymi terminami płatności.

Klienci nie poniosą żadnych dodatkowych konsekwencji wdrożenia nowego systemu obsługi klienta, w tym nie zostaną obciążeni opłatami wynikającymi z opóźnień, jakie pojawiły się po stronie spółki.

Czytaj też: Energa zaangażuje 600 mln zł w ratowanie górnictwa

Energa ma 17-procentowy udział w rynku obrotu energii elektrycznej. Energa ma 17-procentowy udział w rynku obrotu energii elektrycznej.
Problem wywołał nowy system

Brak rozliczenia klientów Energa spowodowany jest wdrażaniem nowego systemu obsługi klienta oraz koniecznością tzw. zamrożenia i przeniesienia danych klientów. Dane są wprowadzane do nowego, jednolitego dla całej firmy systemu obsługi klienta, ale wywodzą się z różnych systemów, które rozwijane były równolegle w Enerdze. Ma to związek z historią spółki, która powstała z kilku mniejszych, regionalnych podmiotów.

To też sprawiało, że do tej pory klienci nie zawsze zadowoleni byli na przykład z szybkości realizacji niektórych spraw. Praca z takimi danymi wymagała więcej wysiłku, używania różnych aplikacji. Ujednolicenie wszystkich danych w nowoczesnym systemie znacząco poprawi jakość obsługi, skróci czas realizacji spraw i umożliwi załatwianie większej liczby spraw online.

Problem z fakturami nie będzie się powtarzał

Władze Energi zapewniły nas, że nie przewidują podobnych sytuacji w przyszłości. Klientów, którzy chcą mieć lepszą kontrolę nad ponoszonymi wydatkami na energię elektryczną jak zawsze zachęcamy do korzystania z tzw. rozliczenia rzeczywistego. Wówczas klient sam, nie rzadziej niż raz w miesiącu, podaje stan licznika i od razu otrzymuje fakturę za zużytą ilość energii.

Stan licznika można podawać przez internet lub w jednym z wielu punktów VIA Moje Rachunki (sklepy spożywcze, stacje benzynowe itp.).

Miejsca

  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472

Zobacz także

Opinie (562) 5 zablokowanych

  • A co za darmo byście chcieli?

    Jak faktury nie przychodziły to ludzie byli zadowoleni...teraz zaskoczenie że trzeba zapłacić za to co się wykorzystało? Myśleliście że te miesiące pójdą w zapomnienie?
    Kpina. Korzystacie z prądu to wiadomo że trzeba za to zapłacić, nawet jeśli dostawca zwleka z przesyłaniem rachunków.
    Wiadomo kto ile prądu zużywał na podstawie starych faktur. Wystarczyło sobie odkładać te pieniądze a nie wydawać i biadolić że złodziejstwo.

    • 18 16

  • Nie rozumiem całego oburzenia. (1)

    Przecież ludzie przez ten czas z prądu korzystali. I tak musieliby te rachunki zapłacić - tylko że w normalnym toku spraw zrobiliby to wcześniej. Nie rozumiem dramatu - ludzie nagle uwierzyli że ktoś im w prezencie pół roku prądu dał czy jak?

    • 17 16

    • problemem nie jest brak faktury ale nie zgodne tutaj z prawda stwiertdzenie o braku odsetek karnych. Bo odsteki są.

      Fakt faktem miałem w swoim przypadku monit na mail o nowym systemie e-bok ale nie ma nigdzie stwierdzenia ,że stary jest nieczynny. Z przyzwyczajenia sprawdzając stary e-bok nie miałem tam nowych faktur. Monita o wystawieniu nowej faktury równiez nie otrzymałem. Mozliwe, bo nie wiem ,że logując się na nowy system miałbym fakturę więc teoretycznie nia ma podstawy do biadolenia. Ale czytając nawet tutaj komentarze można przypuszczać ,że system i tak naliczył karne odsetki tym co bardziej przykladnym klientom. Dlaczego jak zwykle płacimy za czyjes błędy, restrukturyzacje i systemy. Dlaczego to my jako klienci mamy się odwoływać. Po prostu nie powinno być kar. Przytoczona w artykule pani faktycznie wydaje się wyjęta ze scenariusza serialu klan:)

      • 2 1

  • Wam zabrać ten prond (3)

    to przestaniecia miazgolić, a roboty to nie ma komu ciongnąć!

    • 6 8

    • (1)

      Ilość błędów w tej wypowiedzi poraża gorzej niż prąd ;)

      • 2 3

      • Tylko wyć potafi polak

        • 1 1

    • Masz rację. Nie rozumiesz, ale tłumaczenie osłu niuansów mija się z celem.

      Nie wiem jakim kretynem albo pracownikiem Energi trzeba być aby wypisywać bzdury, że problemem jest tutaj kwestia zapłaty rachunku za zuzytą energię. Nie to jest tutaj problemem ;-/

      • 4 0

  • Tennowy system to defraudacja kasy. Zamiana dobrego na tragiczny. (1)

    Tym kontraktem na odchodne po z firmy powinna zająć się natychmiast cba.

    • 18 2

    • zdecydowanie POpieram

      .

      • 4 1

  • kupujta prond u Mnie

    Janusz Energy Systems, ja Wam dam duże rabaty!

    • 5 2

  • a potem doliczyli mi odsetki po zapłacie (2)

    mimo że f-ra nie przyszła na mail i sms

    • 8 1

    • (1)

      Od kiedy faktury przychodzą SMSem?

      • 1 0

      • SMSem przychodzi informacja o wystawieniu faktury, od kiedy sobie tego zażyczysz w eBOKu.
        Do mnie przyszła, ale na eBOKu nie było faktury. To trochę dziwne było więc nie płaciłem. A teraz bam.i

        • 0 0

  • A mnie Energa bezczelnie

    naliczyła jeszcze odsetki za nieterminową wpłatę (co prawda tylko ok.1 zł) no i otrzymałem jak zwykle tylko 2 tyg. termin wpłaty. Fakturę otrzymałem ok. 20 lutego br.

    • 11 1

  • MAMY PRAWO DO ZMIANY DOSTAWCY ENERGII (7)

    Stronka jak to zrobić uwaga na ukryte opłaty , ale się opłaca.Na tej stronie porównywarka cen. .http://www.maszwybor.ure.gov.pl

    • 5 4

    • Porównywarka URE jest akurat nic niewarta - źle liczy (6)

      Co oczywiście nie zmienia faktu, że są tańsi dostawcy niż Energa.

      • 3 0

      • OCZYWIŚCIE (1)

        Ona jest tyle warta ile i co podają jej sprzedawcy energii.Najważniejsza jest końcowa umowa

        • 3 0

        • Z tego co się orientuję,

          to np. jak dostawca ma "promocję" w stylu: pierwsze pół roku 50% ceny, właśnie tą kwotę bierze pod uwagę.

          • 1 0

      • Tańsi niż Energa w dystrybucji, a za prąd z Energi zapłacisz więcej, bo nie korzystasz z dystrybucji Energi tylko konkurencji ;- (2)

        Nie dawajcie się nabierać na te zmiany operatorów, bo złodzieje mają to wszystko skalkulowane żebyści na plus nie wyszli.

        • 2 1

        • Weź kalkulator i sobie obliczyć (1)

          Bez problemu znajdziesz dostawcę u którego całościowo prąd wyjdzie ci taniej. Sęk w tym, że będą to oszczędności rzędu 20-50zł rocznie. I oczywiste, że będzie korzystał z dystrybucji Energi.

          • 1 0

          • bo Energa ma MONOPOL na dystrybucje

            A to jest najwieksza skladowa ceny "prad + dostawa"

            • 2 1

      • Jak zmienisz sprzedawcę prądu to i tak za dostarczenie tego pradu do twojej chałupy skosi cie Energa bo sa jedynym dystrybutorem w naszym rejonie

        • 1 1

  • Nie płaczcie za takie duże rachunki (3)

    Sami je nabiliście. Trzeba było na ni bieżąco sobie odkładać trochę kaski na zaległy rachunek, bo wiadomo było, że jak już przyjdzie za taki okres czasu to zwali z nóg :) Ale każdy był szczęśliwy, że w portfelu co miesiąc zostało więcej, a potem dramat. Nic nie planujecie do przodu...

    • 17 7

    • (2)

      Co za ludzie prąd chcą ale zapłacić za niego to już ciężko co bardzo dobrze

      • 2 4

      • Janusz Roku napisał ;-D Sam chyba kradnie prąd i chleb mu na myśli.

        • 4 0

      • ej wy od "gupich ludzi"

        To jasne, ze piszecie ze stanowisk marketingu Energi ...

        • 1 0

  • nie dziwie sie, bo Energa informatykom placi jakies smieszne pieniadze (1)

    • 14 5

    • A co obchodzi to klientów Energi?

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane