• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umiarkowane zainteresowanie parkingami Park&Ride

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu. Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu.

Zaledwie kilkudziesięciu kierowców w ciągu każdego weekendu korzysta z darmowych parkingów Park & Ride przy Amber Expo i dojeżdża do centrum podstawionymi autobusami. - Zdawaliśmy sobie sprawę, że proces przyzwyczajania właścicieli aut do tego typu rozwiązań jest długi i musi potrwać, dlatego nie zrażamy się niską frekwencją. Ten model sprawdzi się już niebawem, gdy nastąpi otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą - przekonuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.



Czy korzystałeś kiedykolwiek z parkingu Park & Ride?

Parkingi Park & Ride przy Amber Expo władze Gdańska uruchomiły przed Jarmarkiem św. Dominika. Idea pozostawienia auta z dala od zakorkowanego i zastawionego samochodami centrum Gdańska miała być wygodną, szybką i opłacalną metodą na sprawne dotarcie w rejon Głównego Miasta. Okazuje się jednak, że na takie rozwiązanie decyduje się garstka kierowców.

Przywiązani do samochodów

- W ciągu każdego weekendu w czasie trwania Jarmarku z parkingu i darmowego dojazdu do centrum korzysta kilkudziesięciu kierowców - mówi Piotr Grzelak. - Osób, które decydują się na takie rozwiązanie mogłoby być więcej, ale od samego początku zdawaliśmy sobie sprawę, że przekonanie kierowców do pozostawienia auta z dala od centrum musi potrwać. Docelowo ten model chcemy wdrożyć po otwarciu tuneli pod Martwą Wisłą, ale już teraz warto edukować kierowców i zmieniać ich przyzwyczajenia.
Pilotażowe wdrożenie parkingów P&R kosztuje kilkanaście tysięcy złotych. Władze miasta nie zrażają się jednak słabą frekwencją, której nie poprawiło nawet ostatnie powiększenie strefy płatnego parkowania w centrum Gdańska. Przyczyna - zdaniem miejskich urzędników - nie leży też w niewystarczającym rozpropagowaniu pomysłu.

- Nie sądzę, by powodem była słaba promocja. Informacja o proponowanym przez nas rozwiązaniu znajduje się na stronie miasta, a także organizatora Jarmarku, czyli Międzynarodowych Targów Gdańskich, portalach społecznościowych i wśród wystawców. Moim zdaniem to po prostu czynnik psychologiczny, a zmiana przyzwyczajeń trwa zawsze najdłużej. Jestem pewien, że kierowcy z czasem się do tego przekonają.
Parking za daleko?

W komentarzach pod pierwszym artykułem o otwarciu parkingów P&R przy Amber Expo część kierowców przyznawała, że pomysł ma potencjał, ale jest mało atrakcyjny, ze względu na lokalizację parkingu oddalonego od centrum o 5 km.

Dla wielu kierowców - szczególnie spoza Trójmiasta - szkoda czasu i paliwa, by tracić kilkanaście minut na przejazd przez zakorkowane centrum (zwłaszcza po zamknięciu Huciska), a następnie wracać do Śródmieścia darmowym autobusem.

- Nie chcieliśmy organizować tego parkingu bliżej południa Gdańska i wjazdu od strony krajowej "7" czy autostrady A1 z co najmniej dwóch powodów: chcemy korzystać z już dostępnej infrastruktury parkingowej, a po drugie - musimy myśleć długofalowo i promować rozwiązania, które mają nam przynieść korzyści w przyszłości. Niegospodarnie byłoby otwierać parking bliżej Południowej Obwodnicy Gdańska czy ul. Elbląskiej np. na prywatnej posesji, podczas gdy mamy do dyspozycji nowoczesne parkingi w Letnicy - tłumaczy Piotr Grzelak.
Będą nowe trasy

Na wniosek osób, które już korzystały z parkingów, ale w rozmowie z ankieterami przyznały, że miały problem ze zlokalizowaniem autobusów, miejsca postojowe i przystanki zostały dodatkowo oznakowane.

Niewykluczone, że od nowego sezonu linia zostanie rozszerzona i autobusy poza dowiezieniem kierowców do centrum, pojadą też w innych kierunkach, np. na plaże w Brzeźnie i Jelitkowie. Część z nich może być też linią typowo turystyczną, której przystankami będą atrakcje Gdańska położone poza centrum, np. latarnia morska w Nowym Porcie. Warunkiem podstawowym wciąż jest jednak otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą, które znów przesuwa się w czasie.

Wydarzenia

Jarmark św. Dominika (3 opinie)

(3 opinie)
jarmark

Miejsca

Opinie (249)

  • przenieśmy centrum na peryferia (1)

    jak byłem w Wiedniu to tam taki parking PR był usytuowany na ostatniej najbardizej oddalonej od centrum stacji metra. A w gdańsku mamy parking PR w centrum miasta. Pewnie włodarze Gdańska czerpali natchnienie zpewnej komedii polskiej Filip z Konopii gdzie architekt proponował krajom afrykanskim przeniesienie centrum na peryferia

    • 17 0

    • mysle ze planowali to zanim okazalo sie ze tunel zostanie otwarty w blizej nieokreslonej przyszlosci. gdyby dalo sie tam dojechac z obwodnicy poludniowej to idea jest sluszna...

      • 1 0

  • Nie wiem po co te marudzenia

    Jak w centrum mozna spokojnie zaparkowac w miejscach do tego wyznaczonych.
    Dla tych co musza blisko jest dostepny parking video studio vis a vis Hiltona za 7 zl/h.

    W d*pie mam dyganie z letniewa po to aby 2 godziny lazic po jarmarku.

    • 8 1

  • moze wystarczy rozdac pare ulotek tam gdzie brakuje miejsc parkingowych. moze ktos kto jezdzil godzine zeby gdzies zaparkowac na drugi dzien skorzysta z mozliwosci. Ja pierwszy raz o tym slysze wiec nawet jakbym mial potrzebe dostac sie do centrum to bym nie wpadl na to zeby parkowac pod stadionem....

    • 5 1

  • PrzywrócićParking na Targu Węglowym !

    Przecież nawet variat by tego nie wymyślił w swoich snach!

    • 12 1

  • Grzelak - jego wypowiedź swiadczy, ze powinien się leczyć (2)

    szkoda, że nie mają jakiegoś parkingu gdzieś przy DTC, uzasadnienie byłoby identyczne
    -
    alternatywnie proponuje ERGO Arenę
    -
    facet nie rozumie co to jest P&R jakie spełnia funkcje i jakie ma zadania - a to wszystko wiąże się z tym, ze coś takiego nie powstaje w CENTRUM miasta, ale na jego obrzeżach - choćby na wspomnianym południu
    -
    ile ten idiota bierze miesięcznej pensji z naszych pieniędzy?

    • 23 1

    • (1)

      Za dużo, stanowczo za dużo. Ten pomysł z parkingiem to jest PR ale w znaczeniu pijaru PO. Zbudowali mało potrzebną, kosztowną w utrzymaniu, w głupiej lokalizacji inwestycję a teraz dopłacają jeszcze żeby udowodnić, że jest przydatna. .

      • 8 0

      • raczej niczego nie budowali, bo parking istnieje, tylko ida na łatwiznę, jak ze wszystkim

        PKM przykładem tej beznadziejnej organizacji (chodzi głównie o niezaplanowanie w czasie remontu toru i budowy przystanków w Gdyni, tak by M w PKM faktycznie znaczyło metropolitarna)

        • 0 0

  • A ten parking nie jest przypadkiem platny?

    Moze cos sie zmienilo, ale jak ostatnio bylismy pod PGE, to parking byl platny. Jest tam szlaban i trzeba pobrac bilecik. Jak mam placic i tam i w centrum, a dodatkowo tracic czas na dojazd autobusem, to jasne jest, ze pojade prosto do centrum.

    • 8 0

  • czy pan Grzelak słyszał kiedyś pojęcie "geografia" ? Bo w odniesieniu do gospodarności

    i w kontekście środków transportu ma ono kluczowe znaczenie.
    Nawet jeśli macie parkingi a są w zupełnie bezsensownej części miasta to i tak będą stały puste, o czym prawi powyższy artykuł.

    Ja mam działkę w centrum Płocka, chyba otworzę tam pole namiotowe i smażalnię ryb specjalnie dla turystów przebywających nad morzem.

    • 21 1

  • W Warszawie też początkowo nie było zainteresowania ,dopóki ludzie nie doszli do wniosku,że ZKM szybciej można dojechać niż autem.

    • 3 2

  • Jestem z Gdańska (4)

    Ale bałbym się wsiąść do autobusu z napisem "Mleczarnia".

    • 9 2

    • dlaczego? (2)

      • 0 0

      • (1)

        Bo Cię tam wydoją!

        • 1 0

        • Jak to do mnie to to był żart wiesz mleczarnia wydojić.

          • 0 0

    • dziwne rozumowanie kierując sie Twoim tokiem myślenia i stereotypami panującymi powszechnie w Gdańsk ja bałbym sie wsiaść do autobusu z napisem Orunia czy tramwaju z napisem Nowy Port lub Stogi. Na szczescie mieszkam od urodzenia w Gdańsku i to ładnych parę lat i znam prawdę oraz realia tych dzielnic.

      • 0 0

  • Otwarcie tunelu niebawem...

    urzędnicy mają nas za debili!

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane