- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (153 opinie)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (720 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (248 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (102 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (61 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (142 opinie)
Umiarkowane zainteresowanie parkingami Park&Ride
Zaledwie kilkudziesięciu kierowców w ciągu każdego weekendu korzysta z darmowych parkingów Park & Ride przy Amber Expo i dojeżdża do centrum podstawionymi autobusami. - Zdawaliśmy sobie sprawę, że proces przyzwyczajania właścicieli aut do tego typu rozwiązań jest długi i musi potrwać, dlatego nie zrażamy się niską frekwencją. Ten model sprawdzi się już niebawem, gdy nastąpi otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą - przekonuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Przywiązani do samochodów
- W ciągu każdego weekendu w czasie trwania Jarmarku z parkingu i darmowego dojazdu do centrum korzysta kilkudziesięciu kierowców - mówi Piotr Grzelak. - Osób, które decydują się na takie rozwiązanie mogłoby być więcej, ale od samego początku zdawaliśmy sobie sprawę, że przekonanie kierowców do pozostawienia auta z dala od centrum musi potrwać. Docelowo ten model chcemy wdrożyć po otwarciu tuneli pod Martwą Wisłą, ale już teraz warto edukować kierowców i zmieniać ich przyzwyczajenia.
Pilotażowe wdrożenie parkingów P&R kosztuje kilkanaście tysięcy złotych. Władze miasta nie zrażają się jednak słabą frekwencją, której nie poprawiło nawet ostatnie powiększenie strefy płatnego parkowania w centrum Gdańska. Przyczyna - zdaniem miejskich urzędników - nie leży też w niewystarczającym rozpropagowaniu pomysłu.
- Nie sądzę, by powodem była słaba promocja. Informacja o proponowanym przez nas rozwiązaniu znajduje się na stronie miasta, a także organizatora Jarmarku, czyli Międzynarodowych Targów Gdańskich, portalach społecznościowych i wśród wystawców. Moim zdaniem to po prostu czynnik psychologiczny, a zmiana przyzwyczajeń trwa zawsze najdłużej. Jestem pewien, że kierowcy z czasem się do tego przekonają.
Parking za daleko?
W komentarzach pod pierwszym artykułem o otwarciu parkingów P&R przy Amber Expo część kierowców przyznawała, że pomysł ma potencjał, ale jest mało atrakcyjny, ze względu na lokalizację parkingu oddalonego od centrum o 5 km.
Dla wielu kierowców - szczególnie spoza Trójmiasta - szkoda czasu i paliwa, by tracić kilkanaście minut na przejazd przez zakorkowane centrum (zwłaszcza po zamknięciu Huciska), a następnie wracać do Śródmieścia darmowym autobusem.
- Nie chcieliśmy organizować tego parkingu bliżej południa Gdańska i wjazdu od strony krajowej "7" czy autostrady A1 z co najmniej dwóch powodów: chcemy korzystać z już dostępnej infrastruktury parkingowej, a po drugie - musimy myśleć długofalowo i promować rozwiązania, które mają nam przynieść korzyści w przyszłości. Niegospodarnie byłoby otwierać parking bliżej Południowej Obwodnicy Gdańska czy ul. Elbląskiej np. na prywatnej posesji, podczas gdy mamy do dyspozycji nowoczesne parkingi w Letnicy - tłumaczy Piotr Grzelak.
Będą nowe trasy
Na wniosek osób, które już korzystały z parkingów, ale w rozmowie z ankieterami przyznały, że miały problem ze zlokalizowaniem autobusów, miejsca postojowe i przystanki zostały dodatkowo oznakowane.
Niewykluczone, że od nowego sezonu linia zostanie rozszerzona i autobusy poza dowiezieniem kierowców do centrum, pojadą też w innych kierunkach, np. na plaże w Brzeźnie i Jelitkowie. Część z nich może być też linią typowo turystyczną, której przystankami będą atrakcje Gdańska położone poza centrum, np. latarnia morska w Nowym Porcie. Warunkiem podstawowym wciąż jest jednak otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą, które znów przesuwa się w czasie.
Wydarzenia
Miejsca
Opinie (249)
-
2015-08-11 09:10
przenieśmy centrum na peryferia (1)
jak byłem w Wiedniu to tam taki parking PR był usytuowany na ostatniej najbardizej oddalonej od centrum stacji metra. A w gdańsku mamy parking PR w centrum miasta. Pewnie włodarze Gdańska czerpali natchnienie zpewnej komedii polskiej Filip z Konopii gdzie architekt proponował krajom afrykanskim przeniesienie centrum na peryferia
- 17 0
-
2015-08-11 09:15
mysle ze planowali to zanim okazalo sie ze tunel zostanie otwarty w blizej nieokreslonej przyszlosci. gdyby dalo sie tam dojechac z obwodnicy poludniowej to idea jest sluszna...
- 1 0
-
2015-08-11 09:11
Nie wiem po co te marudzenia
Jak w centrum mozna spokojnie zaparkowac w miejscach do tego wyznaczonych.
Dla tych co musza blisko jest dostepny parking video studio vis a vis Hiltona za 7 zl/h.
W d*pie mam dyganie z letniewa po to aby 2 godziny lazic po jarmarku.- 8 1
-
2015-08-11 09:12
moze wystarczy rozdac pare ulotek tam gdzie brakuje miejsc parkingowych. moze ktos kto jezdzil godzine zeby gdzies zaparkowac na drugi dzien skorzysta z mozliwosci. Ja pierwszy raz o tym slysze wiec nawet jakbym mial potrzebe dostac sie do centrum to bym nie wpadl na to zeby parkowac pod stadionem....
- 5 1
-
2015-08-11 09:17
PrzywrócićParking na Targu Węglowym !
Przecież nawet variat by tego nie wymyślił w swoich snach!
- 12 1
-
2015-08-11 09:25
Grzelak - jego wypowiedź swiadczy, ze powinien się leczyć (2)
szkoda, że nie mają jakiegoś parkingu gdzieś przy DTC, uzasadnienie byłoby identyczne
-
alternatywnie proponuje ERGO Arenę
-
facet nie rozumie co to jest P&R jakie spełnia funkcje i jakie ma zadania - a to wszystko wiąże się z tym, ze coś takiego nie powstaje w CENTRUM miasta, ale na jego obrzeżach - choćby na wspomnianym południu
-
ile ten idiota bierze miesięcznej pensji z naszych pieniędzy?- 23 1
-
2015-08-11 10:08
(1)
Za dużo, stanowczo za dużo. Ten pomysł z parkingiem to jest PR ale w znaczeniu pijaru PO. Zbudowali mało potrzebną, kosztowną w utrzymaniu, w głupiej lokalizacji inwestycję a teraz dopłacają jeszcze żeby udowodnić, że jest przydatna. .
- 8 0
-
2015-08-11 12:54
raczej niczego nie budowali, bo parking istnieje, tylko ida na łatwiznę, jak ze wszystkim
PKM przykładem tej beznadziejnej organizacji (chodzi głównie o niezaplanowanie w czasie remontu toru i budowy przystanków w Gdyni, tak by M w PKM faktycznie znaczyło metropolitarna)- 0 0
-
2015-08-11 09:33
A ten parking nie jest przypadkiem platny?
Moze cos sie zmienilo, ale jak ostatnio bylismy pod PGE, to parking byl platny. Jest tam szlaban i trzeba pobrac bilecik. Jak mam placic i tam i w centrum, a dodatkowo tracic czas na dojazd autobusem, to jasne jest, ze pojade prosto do centrum.
- 8 0
-
2015-08-11 09:38
czy pan Grzelak słyszał kiedyś pojęcie "geografia" ? Bo w odniesieniu do gospodarności
i w kontekście środków transportu ma ono kluczowe znaczenie.
Nawet jeśli macie parkingi a są w zupełnie bezsensownej części miasta to i tak będą stały puste, o czym prawi powyższy artykuł.
Ja mam działkę w centrum Płocka, chyba otworzę tam pole namiotowe i smażalnię ryb specjalnie dla turystów przebywających nad morzem.- 21 1
-
2015-08-11 09:44
W Warszawie też początkowo nie było zainteresowania ,dopóki ludzie nie doszli do wniosku,że ZKM szybciej można dojechać niż autem.
- 3 2
-
2015-08-11 09:53
Jestem z Gdańska (4)
Ale bałbym się wsiąść do autobusu z napisem "Mleczarnia".
- 9 2
-
2015-08-11 11:57
dlaczego? (2)
- 0 0
-
2015-08-11 16:16
(1)
Bo Cię tam wydoją!
- 1 0
-
2015-08-11 20:34
Jak to do mnie to to był żart wiesz mleczarnia wydojić.
- 0 0
-
2015-08-11 17:51
dziwne rozumowanie kierując sie Twoim tokiem myślenia i stereotypami panującymi powszechnie w Gdańsk ja bałbym sie wsiaść do autobusu z napisem Orunia czy tramwaju z napisem Nowy Port lub Stogi. Na szczescie mieszkam od urodzenia w Gdańsku i to ładnych parę lat i znam prawdę oraz realia tych dzielnic.
- 0 0
-
2015-08-11 09:57
Otwarcie tunelu niebawem...
urzędnicy mają nas za debili!
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.