• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umiarkowane zainteresowanie parkingami Park&Ride

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu. Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu.

Zaledwie kilkudziesięciu kierowców w ciągu każdego weekendu korzysta z darmowych parkingów Park & Ride przy Amber Expo i dojeżdża do centrum podstawionymi autobusami. - Zdawaliśmy sobie sprawę, że proces przyzwyczajania właścicieli aut do tego typu rozwiązań jest długi i musi potrwać, dlatego nie zrażamy się niską frekwencją. Ten model sprawdzi się już niebawem, gdy nastąpi otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą - przekonuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.



Czy korzystałeś kiedykolwiek z parkingu Park & Ride?

Parkingi Park & Ride przy Amber Expo władze Gdańska uruchomiły przed Jarmarkiem św. Dominika. Idea pozostawienia auta z dala od zakorkowanego i zastawionego samochodami centrum Gdańska miała być wygodną, szybką i opłacalną metodą na sprawne dotarcie w rejon Głównego Miasta. Okazuje się jednak, że na takie rozwiązanie decyduje się garstka kierowców.

Przywiązani do samochodów

- W ciągu każdego weekendu w czasie trwania Jarmarku z parkingu i darmowego dojazdu do centrum korzysta kilkudziesięciu kierowców - mówi Piotr Grzelak. - Osób, które decydują się na takie rozwiązanie mogłoby być więcej, ale od samego początku zdawaliśmy sobie sprawę, że przekonanie kierowców do pozostawienia auta z dala od centrum musi potrwać. Docelowo ten model chcemy wdrożyć po otwarciu tuneli pod Martwą Wisłą, ale już teraz warto edukować kierowców i zmieniać ich przyzwyczajenia.
Pilotażowe wdrożenie parkingów P&R kosztuje kilkanaście tysięcy złotych. Władze miasta nie zrażają się jednak słabą frekwencją, której nie poprawiło nawet ostatnie powiększenie strefy płatnego parkowania w centrum Gdańska. Przyczyna - zdaniem miejskich urzędników - nie leży też w niewystarczającym rozpropagowaniu pomysłu.

- Nie sądzę, by powodem była słaba promocja. Informacja o proponowanym przez nas rozwiązaniu znajduje się na stronie miasta, a także organizatora Jarmarku, czyli Międzynarodowych Targów Gdańskich, portalach społecznościowych i wśród wystawców. Moim zdaniem to po prostu czynnik psychologiczny, a zmiana przyzwyczajeń trwa zawsze najdłużej. Jestem pewien, że kierowcy z czasem się do tego przekonają.
Parking za daleko?

W komentarzach pod pierwszym artykułem o otwarciu parkingów P&R przy Amber Expo część kierowców przyznawała, że pomysł ma potencjał, ale jest mało atrakcyjny, ze względu na lokalizację parkingu oddalonego od centrum o 5 km.

Dla wielu kierowców - szczególnie spoza Trójmiasta - szkoda czasu i paliwa, by tracić kilkanaście minut na przejazd przez zakorkowane centrum (zwłaszcza po zamknięciu Huciska), a następnie wracać do Śródmieścia darmowym autobusem.

- Nie chcieliśmy organizować tego parkingu bliżej południa Gdańska i wjazdu od strony krajowej "7" czy autostrady A1 z co najmniej dwóch powodów: chcemy korzystać z już dostępnej infrastruktury parkingowej, a po drugie - musimy myśleć długofalowo i promować rozwiązania, które mają nam przynieść korzyści w przyszłości. Niegospodarnie byłoby otwierać parking bliżej Południowej Obwodnicy Gdańska czy ul. Elbląskiej np. na prywatnej posesji, podczas gdy mamy do dyspozycji nowoczesne parkingi w Letnicy - tłumaczy Piotr Grzelak.
Będą nowe trasy

Na wniosek osób, które już korzystały z parkingów, ale w rozmowie z ankieterami przyznały, że miały problem ze zlokalizowaniem autobusów, miejsca postojowe i przystanki zostały dodatkowo oznakowane.

Niewykluczone, że od nowego sezonu linia zostanie rozszerzona i autobusy poza dowiezieniem kierowców do centrum, pojadą też w innych kierunkach, np. na plaże w Brzeźnie i Jelitkowie. Część z nich może być też linią typowo turystyczną, której przystankami będą atrakcje Gdańska położone poza centrum, np. latarnia morska w Nowym Porcie. Warunkiem podstawowym wciąż jest jednak otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą, które znów przesuwa się w czasie.

Wydarzenia

Jarmark św. Dominika (3 opinie)

(3 opinie)
jarmark

Miejsca

Opinie (249)

  • Nie po to ktoś z warszafffki przyjeżdża nad morze, żeby go ktoś zobaczył jak wysiada z autobusu. Wszyscy muszą widzieć jak krąży godzinę po mieście, a potem parkuje na trawniku.

    • 20 2

  • mam to tam

    Na starych mapach widać sporo wolnej przestrzeni w sąsiedztwie Domu Technika

    • 2 0

  • po co

    po co wogole jechać na ten jarmark... Nic tam niema z roku na rok coraz gorzej

    • 20 1

  • P&R robienie na sile Europy w Polsce (2)

    u nas po prostu nie jest to popularne i nigdy nie bedzie
    ale tego do wiadomosci zarzady niechca przyjac
    wola uszczesliwiac na sile mieszkanca.

    • 7 10

    • uszczesliwianie na soleJest charakterystyczne dla socjalistow

      • 1 3

    • sprzątanie po psach też nie było popularne.

      • 5 2

  • komunikacja powinna byc za darmo po prostu (2)

    wtedy kazdy by sobie przeliczyl, ze zamiast spalac litry w korkach moze dalej jechac za free

    • 4 9

    • (1)

      ten autobus jest za darmo.

      • 7 0

      • nie ma darmowych obiadow

        W artykule jest napisane, ze kosztowala ta gupota kilkanascie tys

        • 3 1

  • (4)

    Urzędniku zadaj sobie pytanie, czy jak pojedziesz do innego miasta z rodziną i może z małym dzieckiem, to zostawisz auto z bagażami 5km od centrum że by się pchać z rodziną w autobusie? I jak pogoda się nagle zmieni z gorąca na chłodno lub deszcz (typowe na gdańsk) to będziesz w siadał do autobusu żeby rodzinie ubrania przywieść.
    Pewnie już to widzę że urzędnikowi ruszyć się chce.

    • 27 4

    • Jacy ludzie dziś się wygodni zrobili... (1)

      U mnie w rodzinie nigdy nie było auta i jakoś dało się podróżować, nie mówiąc o dojazdach do szkoły, robieniu zakupów i innych rzeczy.

      • 1 3

      • Ja to napisałem i też niemam auta, poruszam się komunikacją rowerem lub pieszo i uważam że to bezsensu jechać tak daleko jak są miejsca w centrum i wydzie miastu na pewno taniej niż kursujące autobusy.

        Też byłem z autem Wenecji i parkowałem pod samą starówką tam jest kilku piętrowy parking.

        • 1 0

    • Dokładnie! W Wenecji parkowałem na samym San Marco i mogłem się wrócić po wodę, a nie kabzę nabijać!

      Najfajniejszy parking miałem w podcieniach Sukiennic w Krakowie. Czad, mój B5 się nie zagrzał nic a nic!

      • 0 0

    • Pewnie na Jarmark zawsze chodzisz z pełnymi walizami ciuchów, butów i innych rzeczy tak by byc przygotowanym na deszcz słońce gradobicie czy trąbe powietrzną. Gratuluj mi by sie nie chciało dzwigać takich tobołów by spokojnie pochodzic po Jarmarku i ewentualnie nie bac sie paru kropli deszczu

      • 0 2

  • Jeśli ktoś w UM pomyslałby to ...

    lokalizowałby podobne parkingi wyłącznie w bezpośrednim sąsiedztwie transportu szynowego, z wydzielonym torowiskiem. Tylko wtedy ma to sens, jeżeli transport publiczny jedzie a samochody stoją w korku. Wszystkie takie parkingi w Warszawie trzymają się tej zasady. Jest ich już bardzo wiele i są zapełnione. Zlokalizowane sa zwykle na rogatkach miasta, lub w okolicy stacji początkowych. Parkujesz, hop do tramwaju, metra lub pociągu i jedziesz dalej.
    W tym przypadku władze uroiły sobie, że pojedziesz na odludzie, aby naczekac się na autobus, w którym będziesz się wlec w korkach, a ciemny lud tego nie chce kupić. Czekajcie jeszcze 100 lat. a tunel tez wam nie pomoże.

    • 31 1

  • Te autobusy jeżdżą chyba co 40 minut. Spóźnię się dwie minuty na autobus,

    bo np. jakiś kretyn spowodował wypadek, przez co był korek i mam ponad pół godziny w upale czekać na następny?

    • 20 0

  • Brak klimy w tramwaju (zablokowane okna)

    w tramwaju nr 1041 (linia2) i nr 1013 (linia 6) nie działa nawiew a OKNA SĄ ZABLOKOWANE. "gratulacje" dla ZTM.

    • 14 0

  • Bareja żyje!!!

    - Nie chcieliśmy organizować tego parkingu bliżej południa Gdańska i wjazdu od strony krajowej "7" czy autostrady A1 z co najmniej dwóch powodów: chcemy korzystać z już dostępnej infrastruktury parkingowej, a po drugie - musimy myśleć długofalowo i promować rozwiązania, które mają nam przynieść korzyści w przyszłości. Niegospodarnie byłoby otwierać parking bliżej Południowej Obwodnicy Gdańska czy ul. Elbląskiej np. na prywatnej posesji, podczas gdy mamy do dyspozycji nowoczesne parkingi w Letnicy - tłumaczy Piotr Grzelak.
    Równie dobrze możnaby zorganizować plażę koło parkingu bo niegospodarnie byłoby budowac parkng koło plaży. TRZEBA MYSLEĆ DŁUGOFALOWO :)

    • 27 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane