- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (26 opinii)
- 2 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (121 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (79 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (338 opinii)
- 5 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (22 opinie)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (64 opinie)
Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe
Za dwa i pół roku ma być gotowy dokument, który wykaże, czy nowa trasa PKM biegnąca przez południe Gdańska i Kowale na Jasień oraz przez Kolbudy do Starej Piły jest możliwa do wykonania i ma uzasadnienie ekonomiczne.
Tam miałyby powstać dwa odbicia. Pierwsze w kierunku istniejącej linii kolejowej PKM (nr 248). Drugie do nieczynnej obecnie i wymagającej modernizacji linii Pruszcz Gdański - Stara Piła (nr 229).
Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musi Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. To dokument, który pokaże, którędy i w jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.
- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - tłumaczy Grzegorz Mocarski, prezes samorządowej spółki PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze.
Analizowane odcinki trasy kolejowej PKM Południe
- Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
- Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
- Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
- Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
- Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.
Umowa na prawie 4,5 mln zł
W piątek, 11 czerwca, podpisano umowę na dokumentację STEŚ dla nowej trasy kolejowej. Wykona ją firma TPF, która za swoją pracę otrzyma 4,45 mln zł.
Pieniądze na to pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, zarządzanego przez samorząd województwa pomorskiego.
- Od wielu lat staramy się rozwijać transport szynowy w całym naszym regionie - zaznaczył Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. - Mamy całkowicie nową linię kolejową o długości 20 km, która została wybudowana dzięki staraniu samorządu województwa przy znaczącym wsparciu Gdańska i Gdyni. Zdecydowaliśmy się też na to, żeby w regionalnym Programie Operacyjnym, w tej części kolejowej, inwestować w tabor, ale też w modernizację linii. Ta modernizacja zapewni transport do innych rozwiniętych ośrodków gospodarczych województwa pomorskiego w sposób szybszy i bardziej sprawny.
- Dziś ważny dzień dla Gdańska, dla obszaru metropolitalnego i dla województwa pomorskiego, ponieważ podpisując umowę na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, stawiamy kolejny krok w kierunku realizacji tej inwestycji [PKM Południe - dop. red], a kolej to przyszłość - powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Przysłuży się ona rozwojowi całego naszego obszaru.
Dodatkowe badania zwyczajów i preferencji transportowych mieszkańców Pomorza
Jednocześnie podpisano umowę pomiędzy Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego i sopocką Pracownią Badań Społecznych. PBS ma zbadać zachowania transportowe mieszkańców Pomorza oraz zmierzyć natężenia ruchu drogowego i potoków pasażerskich.
Analizy mają na celu określenie kierunków rozwoju systemu transportowego w skali makro - wybranego obszaru metropolitalnego - oraz w skali mikro - wybranych miast i gmin.
Opinie wybrane
-
2021-06-11 15:25
Świętokrzyska a właściwie jej brak sprawia że obecnie południe gdańska tonie w korkach (47)
Część osób tam mieszka, a druga część chce dostać się do obwodnicy, korek potrafi być nawet w sobotę o 19:00.
Zamiast spędzać czas z rodziną, stoimy w korkach. Władze miasta śmieją się mieszkańcom w twarz brakiem choćby planów nowej ulicy Śiętokrzyskiej.- 299 64
-
2021-06-16 00:01
Ludzie na poziomie mieszkaja w garnizonie albo kłatro tałers
- 0 1
-
2021-06-14 09:20
Czy to jest ta ulica której projektowanie trwa siedem lat?
- 0 0
-
2021-06-14 06:56
A wystarczyło lepiej zarabiać i kupić w lepszym miejscu
Ale oczywiście, to wina tych innych, że w wieku 40 lat zarabiasz 3_4tys zł, co?
- 0 0
-
2021-06-11 19:57
(3)
A ja kupiłem chate na Chełmie i mam korki w d.
- 4 2
-
2021-06-11 23:00
(2)
tym koło Lublina?
- 5 2
-
2021-06-12 10:20
Wtedy napisałby "w Chełmie".
Zapewne jesteś przyjezdny?
- 4 2
-
2021-06-12 03:21
Albo w Chełmie Śląskim
- 4 2
-
2021-06-11 18:38
A developer mówił że 4min do centrum haha
- 10 1
-
2021-06-11 17:31
W (4)
Władze Gdańska dorosły, by nie budować kolejnych dróg, bo to droga do nikąd. Są na to dowody naukowe i doświadczenia empiryczne z miast zachodnich. W miastach jeździ się komunikacja miejska, a samochód poza miasto.
- 16 19
-
2021-06-11 19:54
Doświadczenia empiryczne z miast zachodnich dowodzą, że jak ludziom metro, to sami się przesiądą, bez zwężania dróg (3)
ale Gdańsk zamiast ulepszać komunikację miejską woli utrudniać życie kierowcom. I tracą na tym wszyscy, również pasażerowie komunikacji miejskiej, bo jak ta nie ma konkurencji, to po co ma się starać i ulepszać?
- 19 6
-
2021-06-12 01:32
W (1)
Ale przecież główną teza to budowa lini kolejowej, a więc poprawa komunikacji miejskiej. W czym więc problem.
- 0 1
-
2021-06-12 03:20
Nie ma żadnego
Już jest przecież zarąbiście a będzie tylko lepiej. Zwłaszcza gdy się Olkę wymieni na lepszy model.
- 3 0
-
2021-06-11 22:53
Polać mu!
- 7 0
-
2021-06-11 16:22
(4)
To trzeba kupić więcej samochodów a n ajlepiej żeb y każda osoba dorosła w rodzinie jeżdziła swoim samochodem
- 20 9
-
2021-06-11 16:32
(3)
to trzeba było zrobić komunikację porządna to by samochodami nie jeździli
- 21 7
-
2021-06-11 20:53
(2)
Autobus jedzie co paręnaście minut, ale przecież passek sie nie może kurzyć...
- 5 8
-
2021-06-11 22:58
(1)
gdzie jedzie w tych korkach? Na początku mośku autobusy jeździły tam co 35 min i był ścisk to się dziwisz że ludzie sobie samochody kupili?
- 11 2
-
2021-06-12 10:19
Co było, a nie jest, nie pisze się w rejestr. Korki tworzą samochody, a nie autobusy. Jak mawiają w Ameryce: "stop hiting jurself"!
- 4 4
-
2021-06-11 16:18
(5)
To nie jedzcie samochodem jakie to proste?
- 8 18
-
2021-06-13 18:14
jak nie będziesz mógł z jakichś przyczyn jeżdzić rowerem to zmienisz zdanie
- 0 0
-
2021-06-11 18:37
(3)
No właśnie nie ma alternatywy...
- 7 4
-
2021-06-11 21:58
jest ich wiele, trzeba tylko otworzyć wyobraźnię (2)
- 1 12
-
2021-06-12 15:03
No to dawaj. Jakie masz pomysły?
- 3 0
-
2021-06-11 23:23
Tak. Np.paralotnia
- 9 1
-
2021-06-11 16:14
poproście Prezydent, to wam pasy domaluje
- 13 3
-
2021-06-11 16:03
Projekt Nowej Świętokrzyskiej jest gotowy od kilku lat, (3)
chyba nawet z pozwoleniem na budowę. No ale Paweł miał inne priorytety, Ola też ma inne priorytety, a temat tej budowy wraca tylko przed kolejnymi wyborami.
- 39 11
-
2021-06-12 18:16
To nie czasem mieszkańcy Zeusa zablokowali projekt?
- 2 0
-
2021-06-11 19:47
(1)
Paweł mówił że zacznie i planował zaraz po starcie Warszawskiej odpalić NŚ. Ale Olusia woli politykę.
- 20 4
-
2021-06-12 10:51
Tak, ten świetny Paweł. Tylko kaski nie miałby skąd wyciągnąć po przejedzeniu najlepszych lat unijnych dopłat.
- 5 7
-
2021-06-11 15:53
Ulica Nowa Świętkorzyska Cie nie zbawi choć jest potrzebna ale razem z szybka komunikacja miejską
Poza tym jaka władza? masz parodie prezydenta w Gdańsku
- 21 12
-
2021-06-11 15:47
(3)
Przed kupnem mieszkania analizowałem korki w okolicy. Na Przymorze Zaspę mnie nie stać ale chciałem coś wzdłuż osi SKM. I co, zamiast Zakoniczyna/Jabłoniowej wybrałem Orunię. Z Rubinowej Diamentowej mam 5min z buta na oruński przystanek. Do Oliwy 10-15 min koleją. Rewelacja. Piękny park obok, sklepy i wszystkie potrzebne usługi. Do Gdańska jadę 10Min rowerem wzdłuż kanału Raduni. Korki na Trakcie są ale ja go nie tworzę.
pozdro- 67 7
-
2021-06-11 17:10
A i napić się z kim jest, Gwidon i Romek stale urzędują w tym parku (jak ich nie ma to sprawdzić u Zbycha) (2)
- 20 17
-
2021-06-11 17:55
(1)
Nie segreguj ludzi. Ludzie z piwkiem są wszędzie i to w różnych statusach społecznych. W Gdańsku jest bezpiecznie w każdej dzielnicy. Urodziłem się w Gdańsku i mieszkałem w wielu miejscach tutaj. W porównaniu do miast zachodnich, zza granicy, w których tez mieszkałem, mam przekonanie ze tutaj mamy najbezpieczniej.
- 35 3
-
2021-06-14 09:21
100% prawda. Byłem. Widziałem. Na tzw. Zachodzie dramat.
- 1 0
-
2021-06-11 15:44
Gdańsk jest duży (1)
Nie trzeba kupować mieszkania akurat przy polnej drodze
- 25 28
-
2021-06-11 19:45
Można na Długiej
- 14 1
-
2021-06-11 15:28
(10)
Deweloper nie powiedział?;)
- 51 39
-
2021-06-12 10:49
A finalnie to i tak ty się dołożysz do tego, czego nie powiedział deweloper, a co miasto bardzo dobrze wiedziało.
- 3 0
-
2021-06-11 16:21
developer sprzedaje bloki kilka metrów od śladu nowej swiętokrzyskiej jako eko zacisze zakątek itp... (2)
a teraz im jeszcze kolej pod oknami dowalą - już to widzę... ta droga ma nigdy nie powstać...
- 43 0
-
2021-06-11 17:45
(1)
Havla tez miała nigdy nie powstac. I Adamowicza, a teraz tramwaj na Warszawskiej.
- 11 9
-
2021-06-11 21:40
deweloper na piedestale
Najpierw powstają bloki a potem dłuuuugo , dłuuuugo nic i może kiedyś droga gminna mająca zasilać drogi osiedlowe. Taką mamy wizje rozwoju miasta. Konglomerat deweloper-miasto. Potrzeby mieszkańców na szarym końcu. Podziękujcie tym ,których wybraliście.
- 17 3
-
2021-06-11 15:54
a co miał kupić w centrum miasta mieszkanie i tonąć w korkach np. na hucisku? (5)
deweloper nie powiedział, bo dogadał się z miastem. budujemy, a wy moze za X lat zbudujecie coś ciekawego
- 32 19
-
2021-06-14 10:01
Ja rozumiem, że nie każdy może mieszkać w centrum (bo jest tu określona liczba mieszkań i już)
Natomiast właśnie na tym polega przewaga życia w centrum, że nie trzeba tkwić w korku na Hucisku. Można sobie przejść się 10 minut spacerem do celu albo podjechać rowerem czy wziąć skutek na minuty.
W wielu dalszych podróżach skutecznie pomoże wiele autobusów, tramwajów czy SKM/PR.
Jeśli ktoś pierwsze o czym myśli to jakNatomiast właśnie na tym polega przewaga życia w centrum, że nie trzeba tkwić w korku na Hucisku. Można sobie przejść się 10 minut spacerem do celu albo podjechać rowerem czy wziąć skutek na minuty.
W wielu dalszych podróżach skutecznie pomoże wiele autobusów, tramwajów czy SKM/PR.
Jeśli ktoś pierwsze o czym myśli to jak by tu wsiąść do samochodu to zawsze będzie stał gdzieś w korkach.
Samochód to często wygodny środek lokomocji. W mieście jednak bardzo często to bardziej kara niż nagroda.
I bardzo dobrze, że najpierw planuje się budowę kolei, a potem dróg.- 0 2
-
2021-06-11 16:18
Pod huciskiem przejechać skm
- 11 3
-
2021-06-11 16:06
a tak tonie w korkach na peryferiach (2)
skąd ma wszędzie daleko.
- 29 14
-
2021-06-11 20:09
(1)
W samym mieście nie może budować bo zarzuca mu się betonowanie
- 8 8
-
2021-11-12 14:24
Powstały już dużo lepsze koncepcje przebiegu tej trasy
zakładające bardziej realne wytyczenie w terenie niwelowanym w okolicach wzgórz morenowych na południu
bit. ly/3wDCNsu (bez spacji po kropce)- 0 0
-
2021-06-11 15:59
to po co roblili tramwaj? (10)
zdublują a nawet potroją środki komunikacji miejskiej w jeden rejon - i kto za te misie zapłaci? Przedtem nic a teraz wszystko będzie jeździć na południe. Nie można było od razu kompleksowo tego przemyśleć. Przecież BRG musi coś zakładać i nie jest zaskoczone realizowanymi w tym rejonie inwestycjami. Niestety UMG robi swoje a Marszałek z PKM robi swoje
- 42 149
-
2021-06-12 18:49
bo nie sluchali mieszkancow i krytykow. Tramwaj jest bezuzytecznym bublem
- 2 6
-
2021-06-12 18:22
Nic nie dublują bo szybkość tramwaju sprawia że jazda dalej niż kilka przystanków to udręka i dojechanie nim do Oliwy czy Wrzeszcza do czysty masochizm. Na tak długiej trasie potrzebna jest kolej.
- 8 2
-
2021-06-11 16:08
No właśnie jeśli chcesz kompleksowego rozwiązania to tramwaj uzupełnia się z koleją. (3)
Po co tramwaj na Aleji Zwycięstwa skoro obok biegnie linia SKM. Tożto dublowanie ;) Zlikwidować albo tramwaj albo SKM? No na pewno jest to błędne rozumowanie. Tramwaj dojeżdża w te miejsca, które koleją nie dotrzesz.
- 40 0
-
2021-06-11 19:11
(2)
To ciekawe dlaczego nie zrobili tramwaju na Trakcie Św Wojciecha i ul Słowackiego?
- 9 7
-
2021-06-11 20:08
Juz byl do lat 70tych (1)
Ale SKM i kilka autobusów załatwiło sprawę. Dlaczego nie zapytasz o likwidację tramwaju na Długiej? Lub likwidację tramwaju konnego na kor,ysc elektrycznego? Technologia się rozwija, miasto tez. Chcesz mieć hyperloop z Gdańska do Tczewa? Poc,ekaj 300 lat
- 14 2
-
2021-06-13 08:35
Jakoś SKM nie spowodowało rozebranie torów na Zwycięstwa podobnie kilka autobusów nie spowodowało likwidacji tramwaju na Siedlce...
- 0 0
-
2021-06-11 16:03
tramwaj był nie przemyślany dobrze i nadaje sie max do dojazdu z pętli na Orunii G. do budynku LOT (3)
Bo jest bardzo wolny i jedzie dookoła.
- 30 5
-
2021-06-11 16:12
(2)
Skm jest zaś tak szybka że rozebrali tory do Nowego Portu bo lepszy jest tramwaj
- 15 18
-
2021-06-11 17:27
Robyg kazał rozebrać, to rozebrali. (1)
Szybkość transportu tu nie decydowała.
- 26 11
-
2021-06-11 22:39
SKM woziła tam powietrze 16 lat temu
Robyg wtedy jeszcze nie miał tu nic do gadania
- 14 5
-
2021-06-11 15:45
(11)
Za 2,5 roku to przybędzie kilkanaście tysięcy mieszkanców w tych okolicach, zanim wybudują kolej kolejne kilkanaście (jak nie więcej). Ta kolej powinna powstać kilka lat temu.
- 59 3
-
2021-06-11 19:09
Na terenie Gdańska wystarczy sam tramwaj a dalej odbudowa linii kolejowej Pruszcz Gd - Lębork
- 0 5
-
2021-06-11 16:03
Przecież oficjalnie liczba mieszkańców się nie zmienia od lat. (6)
Według oficjalnych danych w 1995roku w Gdańsku mieszkało 463 019 ludzi, a w poprzednim roku 470 805.
niecałe 8 tys więcej przez 24 lata.
No chyba te tłumy ludzi o których piszesz to ludzie tutaj nie zameldowani i niepłacący podatków...
Tylko dlaczego miasto ma takim ludziom coś budować, skoro oni nic temu miastu nie dają i oficjalnie nie zamieszkują Gdańska?- 6 5
-
2021-06-11 17:01
(5)
to zobacz co się dzieje na tych dzielnicach, 15 lat temu to było pole a teraz blok na bloku
- 8 2
-
2021-06-11 17:10
O to właśnie chodzi że tyle ludzi przyjechało (4)
a nikomu się nie chce płacić podatków, żeby miasto miało za co budować dla nich drogi.
Inna sprawa to jak uzasadnić potrzebę budowy, skoro w papierach liczba mieszkańców nie uległa znaczącej zmianie?- 6 6
-
2021-06-12 06:54
(1)
Nie jestem zameldowana w Gdańsku a płacę tu podatki odkąd tu mieszkam. Meldunek nie ma nic do rzeczy
- 4 0
-
2021-06-12 10:57
Ma, bo inaczej nie widniejesz jako mieszkaniec Gdańska
więc liczba mieszkańców nie ulega zmianie. Tak wygląda to w tym śmiesznym kraju zwanym Polska. Nieważne gdzie jesteś fizycznie, ważne gdzie jesteś zameldowana.
- 0 1
-
2021-06-11 20:07
(1)
Jak w papierach liczba mieszkańców nie uległa zmianie, to kto wydał pozwolenie na budowę?
- 4 2
-
2021-06-11 22:27
A co ma jedno wspólnego z drugim?
Skoro ktoś chce budować na prywatnym gruncie to dlaczego mu tego zabraniać?
- 1 0
-
2021-06-11 15:54
100% prawdy (2)
Ale mamy planistów jakich mamy, czyli planowanie miasta bez składu i ładu.
- 13 0
-
2021-06-12 03:29
Nie kłam!
Jakie planowanie? Tu nie ma żadnego planowania.
- 1 0
-
2021-06-11 15:56
ale i tak powiedzą, że to wina władz centralnych
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.