• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe

ms
11 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach. Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach.

Za dwa i pół roku ma być gotowy dokument, który wykaże, czy nowa trasa PKM biegnąca przez południe Gdańska i Kowale na Jasień oraz przez Kolbudy do Starej Piły jest możliwa do wykonania i ma uzasadnienie ekonomiczne.



Czy kupując mieszkanie, kierujesz się komunikacją w okolicy?

PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.

Tam miałyby powstać dwa odbicia. Pierwsze w kierunku istniejącej linii kolejowej PKM (nr 248). Drugie do nieczynnej obecnie i  wymagającej modernizacji linii Pruszcz Gdański - Stara Piła (nr 229).

Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musi Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. To dokument, który pokaże, którędy i w jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - tłumaczy Grzegorz Mocarski, prezes samorządowej spółki PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze.

Analizowane odcinki trasy kolejowej PKM Południe



  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Umowa na prawie 4,5 mln zł



W piątek, 11 czerwca, podpisano umowę na dokumentację STEŚ dla nowej trasy kolejowej. Wykona ją firma TPF, która za swoją pracę otrzyma 4,45 mln zł.

Pieniądze na to pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, zarządzanego przez samorząd województwa pomorskiego.

- Od wielu lat staramy się rozwijać transport szynowy w całym naszym regionie - zaznaczył  Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. - Mamy  całkowicie nową linię kolejową o długości 20 km, która została wybudowana dzięki staraniu samorządu województwa przy znaczącym wsparciu Gdańska i Gdyni. Zdecydowaliśmy się też na to, żeby w regionalnym Programie Operacyjnym, w tej części kolejowej, inwestować w tabor, ale też w modernizację linii. Ta modernizacja zapewni transport do innych rozwiniętych ośrodków gospodarczych województwa pomorskiego w sposób szybszy i bardziej sprawny.
- Dziś ważny dzień dla Gdańska, dla obszaru metropolitalnego i dla województwa pomorskiego, ponieważ podpisując umowę na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, stawiamy kolejny krok w kierunku realizacji tej inwestycji [PKM Południe - dop. red], a kolej to przyszłość - powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Przysłuży się ona rozwojowi całego naszego obszaru.

Dodatkowe badania zwyczajów i preferencji transportowych mieszkańców Pomorza



Jednocześnie podpisano umowę pomiędzy Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego i sopocką Pracownią Badań Społecznych. PBS ma zbadać zachowania transportowe mieszkańców Pomorza oraz zmierzyć natężenia ruchu drogowego i potoków pasażerskich.

Analizy mają na celu określenie kierunków rozwoju systemu transportowego w skali makro - wybranego obszaru metropolitalnego - oraz w skali mikro - wybranych miast i gmin.
ms

Opinie (329) 3 zablokowane

  • pomysł budowania drogi czy pkm miedzy stawami na zakoniczynie jest absurdalny (2)

    na odcinku koło ulicy jaworzniaków jest bardzo wasko ,a nchyba nie o to chodzi zeby wcisnac tory pod oknami ludzi

    • 11 10

    • Od zawsze byl tam projekt na ulice 2x2 plus tramwaj, wiec skad te zaskoczenie? Oby jak najszybciej cos tam powstalo.

      • 8 2

    • Alternatywne trasy są za to w oknach istniejących budynków, a nie pod oknami :).

      • 1 0

  • nie martwcie się (1)

    ja od 10 lat czekam na drugą obwodnicę. pozdrawiam

    • 10 0

    • Będzie gotowa za 4 lata

      • 1 0

  • (3)

    Za 2,5 roku to by ta linia mogła być zbudowana i oddana do użytku.

    • 19 1

    • haha ile prawoskręt na Havla robili?

      • 4 1

    • tylko za cara

      trasę kolejową Łódź Koluszki można było wybudować w 3 m-ce , po modernizacji służy do teraz.

      • 4 0

    • tylko za cara

      w XIX w trasę kolejową Łódź Koluszki można było zbudować w 3 miesiące , która po modernizacji służy do dzisiaj . Tymczasem

      • 1 0

  • Żenada! (1)

    2.5 roku aby sprawdzić czy warto robić projekt! I dla takich fantazji jak pkm południe zrezygnowano z budowy nowej świętokrzyskiej!

    • 18 1

    • W tym mieście brakuje opozycji

      W Gdańsku jest POPIS.

      • 5 1

  • Kolej

    Wybitni specjaliści projektują ta kolej. Tylko dlaczego najpierw zabudowali rezerwę a teraz projektują
    Kolej jak tramwaj w śladzie ulic a łuki też jak tramwajowe?

    • 13 2

  • Rawo Gdansk

    A w Gdyni, plany konsultacje a zapomnieli zaprosić do rozmów pkp

    • 4 2

  • (1)

    A co z mieszkańcami? Czy mieszkańcy będą mieć cokolwiek do powiedzenia? Budują się nowe bloki bardzo blisko rezerwy pod Nową Świętokrzyską, ludzie kupili mieszkania i miała być droga, a teraz proponują o wiele bardziej hałaśliwą kolej?

    • 17 11

    • To deweloper zmieni w reklamie

      I będzie...2min spacerkiem do stacji pkm

      • 13 2

  • Realnie za 10-20 lat... (4)

    Do tego czasu sporo może się zmienić, w szczególności możemy już dawno nie być w UE, polexit choć nie ogłoszony formalnie już się toczy a społeczeństwo nawet się nie zorientowało albo ma na to wywalone. Obudzą się dopiero jak będzie za późno.
    W każdym razie PKM Południe to akurat najmniejszy problem którym Polacy będą musieli się zająć za 10-20 lat.

    • 18 5

    • Jeżeli polexit dojdzie do skutku (2)

      to do tych 10-20 lat trzeba będzie dodać jeszcze jedno zero.

      • 8 2

      • Bez UE temat jest zupełnie nierealny w dającej się przewidzieć przyszłości (1)

        Bez UE to można nie wiem, już snuć tylko hipotetyczne wizje o budowie tej linii w ramach przedłużenia kolei transsyberyjskiej do Straszyna ;/

        • 8 3

        • I to także byłaby rozbudowa

          jedynie w celu w miarę szybkiego i sprawnego przetransportowania dużych ilości wojsk radzieckich na zachodnią granicę.
          A nie dla poprawy jakości życia w mieście podległego kraju.

          • 3 1

    • Za 20 lat

      To ja już chyba będę wąchał kwiatki od spodu :(

      • 0 0

  • bzdurny pomysł - za gęsto (2)

    PKM powinna być na dalsze odległości. Koncepcja przystanek blisko domu jest totalnie chybiona. Do SKM też ludzie dojeżdżają i jest ok

    • 6 18

    • Szczególnie ci z Żabianki, czy z Oliwy (1)

      kawał drogi muszą dojeżdżać do SKM

      • 7 0

      • Zobacz na mapę i zakreśl kółka wokół przystanków SKM

        Zobaczysz ile miasta jest poza zasięgiem pieszym. A mówimy o pasie ograniczonym wzgórzami i Zatoką.. Na południu zabudowa jest bardziej rozległa.

        • 1 1

  • I niby w jaki sposob to przyspieszy podroz z rubiezy np. do Oliwy? (2)

    • 11 3

    • (1)

      A w jakim celu mają jeździć mieszkańcy Południa do Oliwy? A może od razu odbuduj tory do Skarszew?

      • 0 5

      • A o zaglebiu biurowcow slyszal, czy ta informacja jeszcze na wioske nie doszla?

        • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane