• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe

ms
11 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach. Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach.

Za dwa i pół roku ma być gotowy dokument, który wykaże, czy nowa trasa PKM biegnąca przez południe Gdańska i Kowale na Jasień oraz przez Kolbudy do Starej Piły jest możliwa do wykonania i ma uzasadnienie ekonomiczne.



Czy kupując mieszkanie, kierujesz się komunikacją w okolicy?

PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.

Tam miałyby powstać dwa odbicia. Pierwsze w kierunku istniejącej linii kolejowej PKM (nr 248). Drugie do nieczynnej obecnie i  wymagającej modernizacji linii Pruszcz Gdański - Stara Piła (nr 229).

Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musi Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. To dokument, który pokaże, którędy i w jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - tłumaczy Grzegorz Mocarski, prezes samorządowej spółki PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze.

Analizowane odcinki trasy kolejowej PKM Południe



  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Umowa na prawie 4,5 mln zł



W piątek, 11 czerwca, podpisano umowę na dokumentację STEŚ dla nowej trasy kolejowej. Wykona ją firma TPF, która za swoją pracę otrzyma 4,45 mln zł.

Pieniądze na to pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, zarządzanego przez samorząd województwa pomorskiego.

- Od wielu lat staramy się rozwijać transport szynowy w całym naszym regionie - zaznaczył  Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. - Mamy  całkowicie nową linię kolejową o długości 20 km, która została wybudowana dzięki staraniu samorządu województwa przy znaczącym wsparciu Gdańska i Gdyni. Zdecydowaliśmy się też na to, żeby w regionalnym Programie Operacyjnym, w tej części kolejowej, inwestować w tabor, ale też w modernizację linii. Ta modernizacja zapewni transport do innych rozwiniętych ośrodków gospodarczych województwa pomorskiego w sposób szybszy i bardziej sprawny.
- Dziś ważny dzień dla Gdańska, dla obszaru metropolitalnego i dla województwa pomorskiego, ponieważ podpisując umowę na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, stawiamy kolejny krok w kierunku realizacji tej inwestycji [PKM Południe - dop. red], a kolej to przyszłość - powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Przysłuży się ona rozwojowi całego naszego obszaru.

Dodatkowe badania zwyczajów i preferencji transportowych mieszkańców Pomorza



Jednocześnie podpisano umowę pomiędzy Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego i sopocką Pracownią Badań Społecznych. PBS ma zbadać zachowania transportowe mieszkańców Pomorza oraz zmierzyć natężenia ruchu drogowego i potoków pasażerskich.

Analizy mają na celu określenie kierunków rozwoju systemu transportowego w skali makro - wybranego obszaru metropolitalnego - oraz w skali mikro - wybranych miast i gmin.
ms

Opinie (329) 3 zablokowane

  • (5)

    Przestańcie budować tramwaje i kolej. Są strasznie wolne... Zanim się rozpędzą już mają przystanek. Dojechanie z Jabłoniowej do Centrum komunikacją miejską to jest jakiś absurd. Dlatego wszyscy wybierają samochód. Postawcie na metro - zwłaszcza w obrębie Trójmiasta. Jest dużo szybsze i bezkolizyjne. Wiem, że dużo droższe, ale zdecydowanie bardziej użyteczne dla miasta. I nie zajmuje/nie psuje przestrzeni. Bo założę się, że jak postawcie linie w centrum to szczelnie obudujecie ją pięknymi ekranami dźwiękochłonnymi.

    • 17 27

    • (3)

      metro w trójmieście hahahaha

      • 8 2

      • (2)

        Przecież nasza SKM spełnia role metra. Nie musi być pod ziemią.

        • 10 0

        • SKM spełnia role metra? Raczej niewiele ma z nim wspólnego skoro ma połączenie z torami dalekobieżnymi a do tego może jeździć ten sam tabor

          • 1 4

        • Jak na powierzchni brakuje miejsca na drogę i tory, to jedno z nich musi wylądować pod ziemią.

          • 1 1

    • metro w trójmieście? Jak zwykły tunel pod Wisłą co chwilę zamykają

      • 3 3

  • Nowa Świętokrzyska (3)

    to kiedy?

    • 32 5

    • Nie dożyjesz

      No chyba, że masz 5 lat

      • 7 0

    • Zapraszam Panią Prezydent Dulkiewicz (1)

      na przejażdżkę z urzędu miasta do Łostowic w godzinach szczytu drogowego. Może to ułatwi zrozumienie problemu z jakim się zmagają mieszkańcy gdańska południe. Przed wyborami do rady miasta obiecywała Pani budowę nowej świętokrzyskiej.
      Już Pani zapomniała ?

      • 1 0

      • Teflonowa Ola

        Po niej wszystko spływa jak po patelni.

        • 0 0

  • 2,5 ROKU???????????????????? (1)

    Ahhahahahahaha. To już mówię: uzasadnienie ekonomiczne: Jest - Południe gwałtownie się rozrasta, buduje się dziesiątki bloków itp. Ludzi do przewozu nie zabraknie. Rezerwa terenowa - jeżeli miasto nie wyprzeda wszystkiego deweloperom i powstrzyma dziką zabudowę bez ładu i składu to może będzie.
    Czy trzeba płacić za to ponad 4 mln i czekać 2,5 roku? Pa-ra-no-ja !

    • 59 1

    • rozumiem że masz sprawdzony stan prawny wszystkich działek na drodze tej lini i zrobione badania gruntu.

      + wyceny wykupu, ustalonych właścicieli, wybrane technologie które mieszczą się w budżecie i wszystko inne masz juz poustalane. Dobra jadę wbijać łopatę.

      • 0 0

  • (11)

    Za 2,5 roku to przybędzie kilkanaście tysięcy mieszkanców w tych okolicach, zanim wybudują kolej kolejne kilkanaście (jak nie więcej). Ta kolej powinna powstać kilka lat temu.

    • 59 3

    • 100% prawdy (2)

      Ale mamy planistów jakich mamy, czyli planowanie miasta bez składu i ładu.

      • 13 0

      • ale i tak powiedzą, że to wina władz centralnych

        • 11 0

      • Nie kłam!

        Jakie planowanie? Tu nie ma żadnego planowania.

        • 1 0

    • Przecież oficjalnie liczba mieszkańców się nie zmienia od lat. (6)

      Według oficjalnych danych w 1995roku w Gdańsku mieszkało 463 019 ludzi, a w poprzednim roku 470 805.
      niecałe 8 tys więcej przez 24 lata.
      No chyba te tłumy ludzi o których piszesz to ludzie tutaj nie zameldowani i niepłacący podatków...
      Tylko dlaczego miasto ma takim ludziom coś budować, skoro oni nic temu miastu nie dają i oficjalnie nie zamieszkują Gdańska?

      • 6 5

      • (5)

        to zobacz co się dzieje na tych dzielnicach, 15 lat temu to było pole a teraz blok na bloku

        • 8 2

        • O to właśnie chodzi że tyle ludzi przyjechało (4)

          a nikomu się nie chce płacić podatków, żeby miasto miało za co budować dla nich drogi.
          Inna sprawa to jak uzasadnić potrzebę budowy, skoro w papierach liczba mieszkańców nie uległa znaczącej zmianie?

          • 6 6

          • (1)

            Jak w papierach liczba mieszkańców nie uległa zmianie, to kto wydał pozwolenie na budowę?

            • 4 2

            • A co ma jedno wspólnego z drugim?

              Skoro ktoś chce budować na prywatnym gruncie to dlaczego mu tego zabraniać?

              • 1 0

          • (1)

            Nie jestem zameldowana w Gdańsku a płacę tu podatki odkąd tu mieszkam. Meldunek nie ma nic do rzeczy

            • 4 0

            • Ma, bo inaczej nie widniejesz jako mieszkaniec Gdańska

              więc liczba mieszkańców nie ulega zmianie. Tak wygląda to w tym śmiesznym kraju zwanym Polska. Nieważne gdzie jesteś fizycznie, ważne gdzie jesteś zameldowana.

              • 0 1

    • Na terenie Gdańska wystarczy sam tramwaj a dalej odbudowa linii kolejowej Pruszcz Gd - Lębork

      • 0 5

  • (1)

    Kolej jest podstawą systemu transportowego w dużym mieście.

    • 28 0

    • W Poznaniu masz szybki tramwaj który z powodzeniem zastępuje kolej w samym mieście. W Bydgoszczy masz tramwaj na Fordon nie zaś SKM choć linie kolejową masz. W Łodzi tramwaj do Pabianic

      • 3 0

  • zrobią plany, projekty, skasują kupę kasy i będzie jeden wniosek: ten projekt pod żadnym kątem się nie spina

    finansowo, czyli nie stać nas biedaków na takie atrakcje.

    Z drugiej strony, jeżeli już kiedyś zaczną budować, to trzeba wykasować nową swietokrzyską :D. dodatkowo jeden z projektów zakłada trasę od jankowa do widlina w miejscu planowanej obwodnicy.

    • 11 1

  • Pruszcz Gdański

    Pilną potrzebą jest położenie 1 lub 2 dodatkowych torów na trasie Gdańsk Orunia, Lipce - Pruszcz Gdański i przedłużenie SKM do Tczewa.

    • 27 2

  • Mam nadzieję że PiS i Zielona Fala to zablokują

    Tam trzeba będzie wyciąć sporo drzew!

    • 8 25

  • to po co roblili tramwaj? (10)

    zdublują a nawet potroją środki komunikacji miejskiej w jeden rejon - i kto za te misie zapłaci? Przedtem nic a teraz wszystko będzie jeździć na południe. Nie można było od razu kompleksowo tego przemyśleć. Przecież BRG musi coś zakładać i nie jest zaskoczone realizowanymi w tym rejonie inwestycjami. Niestety UMG robi swoje a Marszałek z PKM robi swoje

    • 42 149

    • tramwaj był nie przemyślany dobrze i nadaje sie max do dojazdu z pętli na Orunii G. do budynku LOT (3)

      Bo jest bardzo wolny i jedzie dookoła.

      • 30 5

      • (2)

        Skm jest zaś tak szybka że rozebrali tory do Nowego Portu bo lepszy jest tramwaj

        • 15 18

        • Robyg kazał rozebrać, to rozebrali. (1)

          Szybkość transportu tu nie decydowała.

          • 26 11

          • SKM woziła tam powietrze 16 lat temu

            Robyg wtedy jeszcze nie miał tu nic do gadania

            • 14 5

    • No właśnie jeśli chcesz kompleksowego rozwiązania to tramwaj uzupełnia się z koleją. (3)

      Po co tramwaj na Aleji Zwycięstwa skoro obok biegnie linia SKM. Tożto dublowanie ;) Zlikwidować albo tramwaj albo SKM? No na pewno jest to błędne rozumowanie. Tramwaj dojeżdża w te miejsca, które koleją nie dotrzesz.

      • 40 0

      • (2)

        To ciekawe dlaczego nie zrobili tramwaju na Trakcie Św Wojciecha i ul Słowackiego?

        • 9 7

        • Juz byl do lat 70tych (1)

          Ale SKM i kilka autobusów załatwiło sprawę. Dlaczego nie zapytasz o likwidację tramwaju na Długiej? Lub likwidację tramwaju konnego na kor,ysc elektrycznego? Technologia się rozwija, miasto tez. Chcesz mieć hyperloop z Gdańska do Tczewa? Poc,ekaj 300 lat

          • 14 2

          • Jakoś SKM nie spowodowało rozebranie torów na Zwycięstwa podobnie kilka autobusów nie spowodowało likwidacji tramwaju na Siedlce...

            • 0 0

    • Nic nie dublują bo szybkość tramwaju sprawia że jazda dalej niż kilka przystanków to udręka i dojechanie nim do Oliwy czy Wrzeszcza do czysty masochizm. Na tak długiej trasie potrzebna jest kolej.

      • 8 2

    • bo nie sluchali mieszkancow i krytykow. Tramwaj jest bezuzytecznym bublem

      • 2 6

  • Skandal! 2.5 roku? (2)

    Dlaczego nie 1 rok? Dlaczego tak długo mieszkańcy mają czekać? Metro szybciej projektowali w Warszawie

    • 22 2

    • (1)

      Żeby za 2,5 roku, dokładnie przed wyborami pokazac że coś robią...

      • 4 0

      • W niczym in to nie pomoże

        Już się poznaliśmy na Pani Oli i jej dworzanach.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane