• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urządzenia Fala już w gdyńskich autobusach i na przystankach PKM

MKo
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Pierwsze walidatory stanęły na przystankach PKM m.in. w Matarni i na Niedźwiedniku. Pierwsze walidatory stanęły na przystankach PKM m.in. w Matarni i na Niedźwiedniku.

W pierwszych autobusach w Gdyni rozpoczął się montaż urządzeń systemu Fala. Podobne urządzenia pojawiają się też na przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pierwsze elementy systemu umożliwiającego planowanie i opłacanie podróży transportem publicznym w całym województwie ruszą z początkiem września.



System Fala wpłynie na poruszanie się po Pomorzu w sposób:

Pierwsze urządzenia systemu Fala zostały zamontowane w gdyńskich autobusach. Od kilku dni trwają też prace związane z montażem nowych kasowników na kolei. Tzw. walidatory stanęły na przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej m.in. w Gdańsku Niedźwiedniku oraz w Matarni.

Ze względu na skalę systemu, montaż urządzeń rozłożony jest w czasie i potrwa blisko rok. Do zainstalowania jest w sumie ok. 5300 kasowników w pojazdach komunikacji miejskiej oraz 850 urządzeń na stacjach i przystankach kolejowych.

- Są to nowoczesne urządzenia, które po uruchomieniu nowego systemu sprzedaży biletów Fala będą pełniły równocześnie kilka funkcji - mówi Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu. - Służyć będą do potwierdzania wejścia do pojazdu i wyjścia z niego (check-in/check-out), będą informować, czy dany pasażer ma wystarczająco dużo środków na koncie, aby zapłacić za przejazd, stanowić będą rodzaj kasowników dla biletów papierowych (które nie będą jednak kasownikami w tradycyjnym tego słowa znaczeniu: nie będzie już dziurkowania czy drukowania kodów na biletach papierowych, tylko ich skanowanie poprzez kody QR). Niektóre z nich będą również nowoczesną wersją biletomatów. Pasażer będzie mógł na nich wybrać, ile i jakie bilety chce kupić, dobrać odpowiednie ulgi, a następnie zapłacić za nie kartą płatniczą.
Do zainstalowania jest w sumie ok. 5300 kasowników w pojazdach komunikacji miejskiej oraz 850 urządzeń na stacjach i przystankach kolejowych. Do zainstalowania jest w sumie ok. 5300 kasowników w pojazdach komunikacji miejskiej oraz 850 urządzeń na stacjach i przystankach kolejowych.
Urządzenia systemu Fala pozwolą na korzystanie z systemu także tym, którzy nie założą konta w systemie, ale będą chciały w sposób szybki i nieskomplikowany zapłacić za przejazd danym autobusem, tramwajem czy trolejbusem. Osoby takie będą mogły skorzystać ze swojej karty bankowej, a system automatycznie zakupi dla nich bilet. Zwolni to pasażera, który przebywa w danym mieście okazjonalnie, z konieczności poszukiwania informacji o cenach biletów, punktach sprzedaży itp.

Pierwsze elementy systemu umożliwiającego planowanie i opłacanie podróży transportem publicznym w całym województwie ruszą z początkiem września. System Fala kosztuje 130 mln zł. Ponad 106 mln pochodzi z dofinansowania przez Unię Europejską.
MKo

Miejsca

Opinie (258) 7 zablokowanych

  • Czy to oznacza że każdy obywatel w PL musi posiadać telefon by skorzystać z komunikacji miejskiej? (4)

    Jest to, jak mniemam, niezgodne z konstytucją. Co Państwo na to?

    • 46 5

    • A gdzie mowa że telefonem tylko?

      • 8 1

    • Póki co, nie musi. Ale wszelkie "udogodnienia" idą w tym kierunku, by maksymalnie uprzykrzyć życie osobom bez sr*jfona, używającym wyłącznie gotówki.
      Wszyscy chyba wiedzą, po co...

      • 20 1

    • Brak smartfona = tatuaż z kodem QR?

      • 1 6

    • Nie kazdy musi miec konto w banku

      Telefon telefon wszystko da się zrozumieć. Nie można jakieś karty wydać gdzie można doładować w tych zjb automatach? Pewnie koszty by ich wynieśli poza skalę szacowana

      • 4 0

  • Będą stały na zajezdniach (1)

    Bo nie ma kierowców - a jak teraz jeszcze odejdzie sprzedaż karnetów to ich wypłata marna

    • 21 2

    • Już teraz jest marna

      • 3 1

  • Montujcie co chcecie i gdzie chcecie.

    Nie korzystam z komzbioru bo jest za drogo. Od wielu lat wszędzie jeżdżę samochodem.

    • 21 3

  • I co to ma być fajne???? Do czego ten świat zmierza....

    • 33 1

  • Tyle kasy na marne

    Kto za to płaci ?My a koncerny będą brać prowizję za transakcje.

    • 29 1

  • Niewolnictwo

    "Służyć będą do potwierdzania wejścia do pojazdu i wyjścia z niego (check-in/check-out), będą informować, czy dany pasażer ma wystarczająco dużo środków na koncie"

    • 40 0

  • Miałem okazję przetestować ten system we Wrocławiu. (8)

    To jest mega wygodne dla osób przyjezdnych i tych okazjonalnie korzystających z komunikacji. Wystarczy zwykła karta płatnicza do zakupu (to oczywiście nic nadzwyczajnego), ale w razie kontroli biletów, również zbliżamy kartę do czytnika kontrolera i system "wie" czy mamy bilet na przejazd czy nie. Nie zakładamy żadnego konta, nie drukujemy żadnych biletów itp. To jest świetne rozwiązanie.

    • 5 45

    • świetna inwigilacja.... (2)

      Służyć będą do potwierdzania wejścia do pojazdu i wyjścia z niego (check-in/check-out), będą informować, czy dany pasażer ma wystarczająco dużo środków na koncie, aby zapłacić za przejazd...

      • 18 1

      • (1)

        Rok 2030, takie automaty zamontowane wszędzie , nawet w domach.

        • 11 2

        • Dla twojego bezpieczeństwa oczywiście.

          • 11 1

    • I co? Dalej kroją 5zł za przejechanie 1 przystanku czy coś drgnęło?

      • 13 0

    • w Londynie mają coś podobnego (2)

      • 0 2

      • co za portal same trolle, minusuj że w dzień jest jasno a w nocy ciemno

        • 0 5

      • ale diabeł tkwi w szczegółach

        i "podobny" robi duuużą różnicę.

        • 2 0

    • Za chwilę zbliżysz mózg. Myśl

      • 0 0

  • 100 baniek w piach...

    a autobusów nie ma komu prowadzić...

    Gadżeciarze...

    • 37 0

  • fala-to będzie oznaczało tylko więcej problemów

    • 25 0

  • Taryfa w Trójmieście jest tak skomplikowana, (17)

    że trzeba systemu za 130 milionów złotych, żeby se bilet kupić. Aha - przypominam, że ta kasa też z naszych kieszeni - inaczej mówiąc oprócz płacenia za bilet, płacimy też za obsługę ich sprzedaży, a także wynagrodzenia dziesiątek osób zarządów kilku spółek zarządzających tym synem...

    • 131 9

    • (3)

      Czyli to nic nie da ,gapowicze dalej będą mogli jeżdzić na koszt podatnika.A tak nawiasem ,to jest jakiś absurd że gapowicza nie można sprawdzić przy wyjściu z autobusu.Widze już od lat jak wielu gapowiczow stoi przy drzwiach i filuje czy na następnym przystanku stoją kanary.A znają ich już na pamięc, kanary też przeważnie stoją w grupie na przystanku,bo widać że czują się wtedy pewniej. Gapowicze jak widzą ich przez szybę to gdy autobus się zatrzyma spokojnie wychodzą z autobusu.Czas chyba coś z tym zrobić...........

      • 12 4

      • (2)

        Teraz będą jeździć legalnie bez biletu, stojąc kilka przystanków w kolejce do "walidatora". I wiesz co? Nie pochwalam, ale rozumiem, bo 5zł za 2-3 przystanki to przegięcie. No chyba, że wreszcie ktoś ruszy głową, że wystarczy uczciwie naliczać opłatę wg. przejechanego dystansu i problem gapowiczów zniknie bo nikt normalny nie będzie ryzykował za parę groszy, a większość tych gapowiczów to osoby jadące krótką trasę i zmuszane do płacenia za to tak jak ci, którzy jadą z jednego końca miasta na drugi.

        • 20 2

        • stałeś kiedykolwiek w kolejce do kasownika? (1)

          no właśnie...

          • 0 6

          • tak

            A nawet w tego powodu zaplacilem mandat.

            • 6 0

    • dziwny to system, w którym musisz zarejestrować rozpoczęcie i zakończenie podróży (8)

      Nie przypominam sobie czy coś takiego gdzieś widziałem ale pewnie świat nie nadąża za innowacjami z trójmiasta.
      Trochę jak karty pracownicze w korpo-biurowcach

      • 29 3

      • Bodajże w Holandii tak to właśnie działa..

        • 4 6

      • Chiny

        Polecam zainteresować się do czego to doprowadziło

        • 8 0

      • (3)

        W Holandii, w Londynie, we wszystkich miastach w Japonii, w Paryżu, w Sztokholmie, można by wymieniać i wymieniać. Komentujący to chyba najdalej to w Kartuzach był :P

        • 6 11

        • Nawet w Poznaniu

          od wielu lat jest PEKA - system, który nalicza należność w zależności od dystansu (liczby przejechanych przystanków). Zatem wymaga rejestrowanie wejścia pasażera do pojazdu i zakończenia podróży.

          • 2 2

        • W tych miejscach ma to sens, bo opłata z biletu okresowego jest ściągana na podstawie liczby przejechanych przystanków (np. w systemie z Amsterdamu). Jaki sens ma odbijanie się przy wejściu i wyjściu do pojazdu w Trójmieście, gdzie opłata za trzy przystanki i dwadzieścia trzy przystanki jest dokładnie taka sama?

          • 2 0

        • a ty widziałeś infrastrukturę i oraganizację wejścia-wyjścia

          do komunikacji (głównie metro) w tych miastach?

          To porównaj ją z peronami tramwajowymi przy dworcu głównym...

          • 2 0

      • W Tczewie też działa karta elektroniczna i nie z tym problemów

        • 2 2

      • W Tczewie już od dobrych paru lat

        ...

        • 0 3

    • nie 130 tylko 24

      pominąłeś dofinansowanie z UE

      • 0 4

    • Mamy jednak bilet metropolitalny- wspólną stawkę w Gdyni, Gdańsku oraz Wejherowie (1)

      Taryfa wcale nie jest AŻ taka skomplikowana. Na tej samej stawce możemy jeździć w Gdyni, Gdańsku oraz Wejherowie. Ten sam bilet, na przykład na 75 minut / na jeden przejazd możemy kupić po tej samej cenie w każdym z tych miast i możemy poruszać się na tym bilecie po każdym z nich.
      Problem jest jednak trzeba przyznać z taryfą kolejki SKM, bo tutaj taryfa nie jest skombinowana z taryfą biletową w miastach i biletu na SKM nie można użyć w mieście i wzajemnie.

      • 0 7

      • Gdyby istniał faktycznie wspólny bilet

        To nie mógłbyś dostać mandatu kasując bilet "gdański" w Gdyni. Metropolitalny to proteza, a nie wspólny bilet.

        • 6 0

    • " ta kasa też z naszych kieszeni"

      za system rozliczeń z usługodawcami (przewoźnikami).

      Nawet banki jakoś same zbudowały KIR i robią to we własnym gronie.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane