• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urządzenia Fala już w gdyńskich autobusach i na przystankach PKM

MKo
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pierwsze walidatory stanęły na przystankach PKM m.in. w Matarni i na Niedźwiedniku. Pierwsze walidatory stanęły na przystankach PKM m.in. w Matarni i na Niedźwiedniku.

W pierwszych autobusach w Gdyni rozpoczął się montaż urządzeń systemu Fala. Podobne urządzenia pojawiają się też na przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pierwsze elementy systemu umożliwiającego planowanie i opłacanie podróży transportem publicznym w całym województwie ruszą z początkiem września.



System Fala wpłynie na poruszanie się po Pomorzu w sposób:

Pierwsze urządzenia systemu Fala zostały zamontowane w gdyńskich autobusach. Od kilku dni trwają też prace związane z montażem nowych kasowników na kolei. Tzw. walidatory stanęły na przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej m.in. w Gdańsku Niedźwiedniku oraz w Matarni.

Ze względu na skalę systemu, montaż urządzeń rozłożony jest w czasie i potrwa blisko rok. Do zainstalowania jest w sumie ok. 5300 kasowników w pojazdach komunikacji miejskiej oraz 850 urządzeń na stacjach i przystankach kolejowych.

- Są to nowoczesne urządzenia, które po uruchomieniu nowego systemu sprzedaży biletów Fala będą pełniły równocześnie kilka funkcji - mówi Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu. - Służyć będą do potwierdzania wejścia do pojazdu i wyjścia z niego (check-in/check-out), będą informować, czy dany pasażer ma wystarczająco dużo środków na koncie, aby zapłacić za przejazd, stanowić będą rodzaj kasowników dla biletów papierowych (które nie będą jednak kasownikami w tradycyjnym tego słowa znaczeniu: nie będzie już dziurkowania czy drukowania kodów na biletach papierowych, tylko ich skanowanie poprzez kody QR). Niektóre z nich będą również nowoczesną wersją biletomatów. Pasażer będzie mógł na nich wybrać, ile i jakie bilety chce kupić, dobrać odpowiednie ulgi, a następnie zapłacić za nie kartą płatniczą.
Do zainstalowania jest w sumie ok. 5300 kasowników w pojazdach komunikacji miejskiej oraz 850 urządzeń na stacjach i przystankach kolejowych. Do zainstalowania jest w sumie ok. 5300 kasowników w pojazdach komunikacji miejskiej oraz 850 urządzeń na stacjach i przystankach kolejowych.
Urządzenia systemu Fala pozwolą na korzystanie z systemu także tym, którzy nie założą konta w systemie, ale będą chciały w sposób szybki i nieskomplikowany zapłacić za przejazd danym autobusem, tramwajem czy trolejbusem. Osoby takie będą mogły skorzystać ze swojej karty bankowej, a system automatycznie zakupi dla nich bilet. Zwolni to pasażera, który przebywa w danym mieście okazjonalnie, z konieczności poszukiwania informacji o cenach biletów, punktach sprzedaży itp.

Pierwsze elementy systemu umożliwiającego planowanie i opłacanie podróży transportem publicznym w całym województwie ruszą z początkiem września. System Fala kosztuje 130 mln zł. Ponad 106 mln pochodzi z dofinansowania przez Unię Europejską.
MKo

Miejsca

Opinie (258) 7 zablokowanych

  • Ciekawe.....

    .... kto będzie prowadził te autobusy/trolejbusy bo już co najmniej kilka kursów dziennie jest odwoływanych z braku kierowców. Na promocję Gdyni, kluby sportowe, podwyżki dla radnych pieniążki były a dla kierowców już nie więc ta "fala" za chwilę będzie pieszo po mieście

    • 6 0

  • Miałem okazję przetestować ten system we Wrocławiu. (8)

    To jest mega wygodne dla osób przyjezdnych i tych okazjonalnie korzystających z komunikacji. Wystarczy zwykła karta płatnicza do zakupu (to oczywiście nic nadzwyczajnego), ale w razie kontroli biletów, również zbliżamy kartę do czytnika kontrolera i system "wie" czy mamy bilet na przejazd czy nie. Nie zakładamy żadnego konta, nie drukujemy żadnych biletów itp. To jest świetne rozwiązanie.

    • 5 45

    • w Londynie mają coś podobnego (2)

      • 0 2

      • ale diabeł tkwi w szczegółach

        i "podobny" robi duuużą różnicę.

        • 2 0

      • co za portal same trolle, minusuj że w dzień jest jasno a w nocy ciemno

        • 0 5

    • Za chwilę zbliżysz mózg. Myśl

      • 0 0

    • świetna inwigilacja.... (2)

      Służyć będą do potwierdzania wejścia do pojazdu i wyjścia z niego (check-in/check-out), będą informować, czy dany pasażer ma wystarczająco dużo środków na koncie, aby zapłacić za przejazd...

      • 18 1

      • (1)

        Rok 2030, takie automaty zamontowane wszędzie , nawet w domach.

        • 11 2

        • Dla twojego bezpieczeństwa oczywiście.

          • 11 1

    • I co? Dalej kroją 5zł za przejechanie 1 przystanku czy coś drgnęło?

      • 13 0

  • (6)

    Jak by komunikacja była darmowa nie trzeba by biletów i kasowników i samochodów było by mniej, brakuje pieniędzy na pensje dla kierowców i niedługo komunikacja stanie

    • 28 7

    • Nie ma nic za darmo (1)

      • 1 2

      • już jest 3/4 za darmo.

        bilet to 1/4 kosztu przejazdu.

        • 3 0

    • (3)

      A kto mialby zaplacic xa ta darmowa komunikacje?

      • 7 1

      • Wszyscy mieszkańcy + turyści przyjeżdząjący ! (2)

        • 2 0

        • (1)

          Taa to miejscowe podarki by poszly w gore tysiace procent

          • 2 3

          • Myśl odrobinę człowieku, spróbuj chociaż, przecież i tak 75% ludzi jeździ bezpłatnie bo już narozdawali uprawnień, więc co za problem odpuścić pozostałym 25% w takim razie, a jednocześnie zlikwidować wszystkie zbędne wydatki np. na renomę.

            • 10 1

  • Taryfa w Trójmieście jest tak skomplikowana, (17)

    że trzeba systemu za 130 milionów złotych, żeby se bilet kupić. Aha - przypominam, że ta kasa też z naszych kieszeni - inaczej mówiąc oprócz płacenia za bilet, płacimy też za obsługę ich sprzedaży, a także wynagrodzenia dziesiątek osób zarządów kilku spółek zarządzających tym synem...

    • 131 9

    • dziwny to system, w którym musisz zarejestrować rozpoczęcie i zakończenie podróży (8)

      Nie przypominam sobie czy coś takiego gdzieś widziałem ale pewnie świat nie nadąża za innowacjami z trójmiasta.
      Trochę jak karty pracownicze w korpo-biurowcach

      • 29 3

      • (3)

        W Holandii, w Londynie, we wszystkich miastach w Japonii, w Paryżu, w Sztokholmie, można by wymieniać i wymieniać. Komentujący to chyba najdalej to w Kartuzach był :P

        • 6 11

        • a ty widziałeś infrastrukturę i oraganizację wejścia-wyjścia

          do komunikacji (głównie metro) w tych miastach?

          To porównaj ją z peronami tramwajowymi przy dworcu głównym...

          • 2 0

        • W tych miejscach ma to sens, bo opłata z biletu okresowego jest ściągana na podstawie liczby przejechanych przystanków (np. w systemie z Amsterdamu). Jaki sens ma odbijanie się przy wejściu i wyjściu do pojazdu w Trójmieście, gdzie opłata za trzy przystanki i dwadzieścia trzy przystanki jest dokładnie taka sama?

          • 2 0

        • Nawet w Poznaniu

          od wielu lat jest PEKA - system, który nalicza należność w zależności od dystansu (liczby przejechanych przystanków). Zatem wymaga rejestrowanie wejścia pasażera do pojazdu i zakończenia podróży.

          • 2 2

      • W Tczewie już od dobrych paru lat

        ...

        • 0 3

      • W Tczewie też działa karta elektroniczna i nie z tym problemów

        • 2 2

      • Chiny

        Polecam zainteresować się do czego to doprowadziło

        • 8 0

      • Bodajże w Holandii tak to właśnie działa..

        • 4 6

    • " ta kasa też z naszych kieszeni"

      za system rozliczeń z usługodawcami (przewoźnikami).

      Nawet banki jakoś same zbudowały KIR i robią to we własnym gronie.

      • 3 0

    • Mamy jednak bilet metropolitalny- wspólną stawkę w Gdyni, Gdańsku oraz Wejherowie (1)

      Taryfa wcale nie jest AŻ taka skomplikowana. Na tej samej stawce możemy jeździć w Gdyni, Gdańsku oraz Wejherowie. Ten sam bilet, na przykład na 75 minut / na jeden przejazd możemy kupić po tej samej cenie w każdym z tych miast i możemy poruszać się na tym bilecie po każdym z nich.
      Problem jest jednak trzeba przyznać z taryfą kolejki SKM, bo tutaj taryfa nie jest skombinowana z taryfą biletową w miastach i biletu na SKM nie można użyć w mieście i wzajemnie.

      • 0 7

      • Gdyby istniał faktycznie wspólny bilet

        To nie mógłbyś dostać mandatu kasując bilet "gdański" w Gdyni. Metropolitalny to proteza, a nie wspólny bilet.

        • 6 0

    • (3)

      Czyli to nic nie da ,gapowicze dalej będą mogli jeżdzić na koszt podatnika.A tak nawiasem ,to jest jakiś absurd że gapowicza nie można sprawdzić przy wyjściu z autobusu.Widze już od lat jak wielu gapowiczow stoi przy drzwiach i filuje czy na następnym przystanku stoją kanary.A znają ich już na pamięc, kanary też przeważnie stoją w grupie na przystanku,bo widać że czują się wtedy pewniej. Gapowicze jak widzą ich przez szybę to gdy autobus się zatrzyma spokojnie wychodzą z autobusu.Czas chyba coś z tym zrobić...........

      • 12 4

      • (2)

        Teraz będą jeździć legalnie bez biletu, stojąc kilka przystanków w kolejce do "walidatora". I wiesz co? Nie pochwalam, ale rozumiem, bo 5zł za 2-3 przystanki to przegięcie. No chyba, że wreszcie ktoś ruszy głową, że wystarczy uczciwie naliczać opłatę wg. przejechanego dystansu i problem gapowiczów zniknie bo nikt normalny nie będzie ryzykował za parę groszy, a większość tych gapowiczów to osoby jadące krótką trasę i zmuszane do płacenia za to tak jak ci, którzy jadą z jednego końca miasta na drugi.

        • 20 2

        • stałeś kiedykolwiek w kolejce do kasownika? (1)

          no właśnie...

          • 0 6

          • tak

            A nawet w tego powodu zaplacilem mandat.

            • 6 0

    • nie 130 tylko 24

      pominąłeś dofinansowanie z UE

      • 0 4

  • wsiadam przykładam kartę bankową (2)

    a przy wysiadaniu znowu przykładam? A jak nie zaliczy przy wysiadaniu to będzie mi pobierać kasę aż do następnej jazdy np za tydzień albo do wyczerpania kasy na koncie?

    • 20 0

    • (1)

      Miałem podobny przypadek w Londynie w metrze. Ale podszedłem do Pani "dyżurującej" przy automatach, wyjaśniłem w czym rzecz. Pani wprowadziła kartę do maszyny, postukała na klawiaturze i środki wróciły na konto. Można? Można. Bez jakiejś uciążliwej i długotrwałej procedury reklamacyjne.. Przy okazji - tam jest maksymalna dzienna stawka za przejazdy, co znaczy, że po kilku przejazdach tego samego dnia, po wykorzystaniu limitu możesz już jeździć "za darmo".

      • 5 0

      • kasując bilet od 40 lat nie miałem takiego przypadku.

        • 1 0

  • Czyli jak będzie kolejka do tego "cuda" to można wcale nie kupić biletu bo się nie zdąży. "Fajne"

    • 3 0

  • A kanary już się cieszą.

    Zamiast usprawnić ruch pasażerów wewnątrz pojazdu teraz ludzie zwłaszcza przyjezdni będą stali i czytali instrukcję obsługi tego cudaka. Najpierw lektura co i jak, potem wyjęcie telefonu, dalej szukanie jakieś apki wśród innych, jakieś towarzyskie śmichy chichy, a inna osoba chce szybko skasować bilet i czeka. Dlaczego zmuszacie ludzi do płacenia telefonem, nie każdy ma smartfona w kieszeni i aplikację do płatności mobilnych? Gratulacje dla PKM.

    • 8 0

  • Tanio nie będzie. Podatnicy wyskakiwać z kasy na nowe gadżety.

    Najlepiej zredukować tabor i liczbę kursów. A zaoszczędzoną kasę przeznaczyć na urzędniczy nadzór i "projekty". Samorządy są w stanie przepalić każdą kasę.

    • 6 0

  • Wspólnego, taniego biletu na całe Trójmiasto wciąż brak... przecież ta Fala to tylko jeszcze jeden kolejny sposób opłaty za

    bilety.

    • 4 0

  • będzie kolejny niewypał jak mevo (9)

    zamiast drogich pseudo kasownikow za miliony - tanszy transport zbiorowy + jedna taryfa, taki sam bilet w calej aglomeracji. To takie trudne? Panie Szczurek, dulkiewicz, karnowski? Co druga osoba na tym forum o tym pisze...

    • 111 3

    • To jest proste, potrzeba tylko wspólnego organizatora przewozów (7)

      Aby miasta mogły scedować swój ustawowy obowiązek na inny podmiot samorządowy - konieczna jest jednak ustawa, przeciwko której tak ochoczo głosowali Horała i Płażyński.

      • 10 7

      • (5)

        O nie nie, żadnego cedowania i zdejmowania z siebie obowiązków, drogie samorządy. Wy się macie dogadać skutecznie między sobą, a nie cedować na innych i nic nie robić (poza braniem kasy). A jak nie umiecie skutecznie to po kiego grzyba wspólna komunikacja w ogóle? Zrobić w każdym mieście własną i spoko. Nie będzie jeden drugiemu stawek zawyżał w imię "wspólnoty".

        To bardzo dobrze, że Horała i Płażyński głosowali przeciwko.

        • 9 4

        • To nie "zdejmowanie", prestiżowo-nienormalny kolwgo (4)

          A możliwość storzenia międzygminnego organizatora zarządzanego przez wszystkie samorządy naraz, nie z osobna. Bez zabawy w warstwy (MZKZG nad ZTMami).

          • 2 6

          • a czym jest "metropolia", jak nie kolejną warstwą?

            ZTM'y zlikwidują?!
            No litości...
            Nie po to senatory walczom, aby o take brudne robote robić...

            • 3 0

          • Slask potrafil samodzielnie... (2)

            Pomorze potrzebuje warstw, kompetencji, umocowamia, namaszczenia, pomazania...

            • 7 1

            • Tak samodzielnie, że ustawowo (1)

              Kolejny fanatyk pisowskich przekazów

              • 0 7

              • ustawa o metropolii śląskiej powstała dużo później, kiedy faktycznie ona już funkcjonowała...

                "Wspólny bilet" Śląsk rozwiązał samodzielnie dużo wcześniej.
                I porównaj skalę Śląska i trzy "pipidówy" na północy...
                Nie potrzebuję pośredników w tłumaczeniu rzeczywistości.

                • 5 0

      • nie jest to prawda

        Slask mial wspolny bilet daleko wczesniej, zanim zostal "metropolia". Podobnie Warszawa, jako zwiazek gmin. Ale nie kazdy chce do takiego zwiazku przystapic...
        Pomorskim "dzialaczom" chodzi o to, aby musieli przystapic i aby stworzyc kolejna grzede dla samorzadowych "brojlerow". Wtedy w majestacie "prawa" mozna robic to co tygrysy lubia najbardziej.

        Czyli nic.

        • 9 0

    • Oczywiście że tak!!! Jeden bilet i po zawodach, po co kombinować? Ktoś teraz wyda kwadratowe pieniądze na system, który będzie działał jak tristar ;)

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane