• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urzędnicy chcą walczyć z pstrokacizną i chaosem reklamowym

Krzysztof Koprowski
13 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
To nie fotomontaż: Ergo Arena naprawdę zmieniła się w reklamowy śmietnik. Aż dziw, że nie przeszkadza to sponsorowi tytularnemu hali, którego logo ginie wśród reklam innych firm. To nie fotomontaż: Ergo Arena naprawdę zmieniła się w reklamowy śmietnik. Aż dziw, że nie przeszkadza to sponsorowi tytularnemu hali, którego logo ginie wśród reklam innych firm.

Mimo że urzędnicy nie radzą sobie na bieżąco z dbaniem o zieleń miejską, nie nadążają z kontrolami szpetnych reklam na gruntach miejskich oraz zlecają wykonanie wielkich banerów promujących miasto, zabierają się właśnie za ambitne zadanie stworzenia koncepcji idealnej, estetycznej przestrzeni publicznej.



Jakie działania urzędnicy powinny podjąć w pierwszej kolejności?

W czwartek podczas jednego z pierwszych, otwartych spotkań dla specjalistów z branży reklamowej oraz radnych dzielnic i osiedli, zaprezentowano wstępne założenia Koncepcji Regulacji Estetyki Miasta (w skrócie KREM).

- Problematyka studium KREM obejmować będzie: nośniki reklamy, dachy, elewacje (w zakresie kolorystki i materiału), posadzki oraz ogrodzenia. Dodatkowo w zakresie mebli ulicznych oraz drobnych obiektów typu kioski, stragany, działać będzie Referat Estetyzacji Miasta - opisuje zakres prac Edyta Damszel-Turek, projektant wiodący KREM-u z ramienia Biura Rozwoju Gdańska.

W ramach pierwszych prac nad nowym dokumentem rozpoczęto inwentaryzację charakterystycznych obszarów dla trzydziestu miejsc w Gdańsku, nośników reklamy wzdłuż torów Szybkiej Kolei Miejskiej oraz dróg wjazdowych do miasta. W tej ostatniej kategorii rekordy biją Trakt św. Wojciecha (63 reklamy) oraz Podwale Przedmiejskie - Elbląska (62 reklamy). Nie lepiej jest na ul. Kartuskiej, gdzie zidentyfikowano 20 reklam. Najsłabiej "obstawiona" reklamami jest ul. Starogardzka - 5 sztuk. Analiza nie obejmowała ul. Słowackiego, gdzie także nie brakuje elementów tego typu.

Przeprowadzono również ankietę wśród 450 radnych dzielnic i osiedli (odpowiedzi udzieliło 131 osób). - Badania wykazały bardzo duże zainteresowanie radnych wyglądem przestrzeni w swoim mieście na tle podobnych badań przeprowadzonych przez CBOS wśród mieszkańców całej Polski. Odpowiedzi "bardzo interesuje się tą tematyką" udzieliło aż 77 proc. radnych, podczas gdy w badaniach CBOS takiej odpowiedzi udzieliło tylko 30 proc. ankietowanych - dodaje Marta Jaskulska z Biura Rozwoju Gdańska.

Wśród radnych przeważała opinia pozytywna co do wygląda architektonicznego Gdańska (53 proc. odpowiedzi "raczej mi się podoba", w przypadku badań CBOS - 57 proc.) oraz bardzo negatywna względem reklam (ok. 68 proc. udzieliło odpowiedzi "raczej mi się nie podobają" oraz "zdecydowanie mi się nie podobają").

- Jednak wśród najważniejszych problemów estetyki przestrzeni miejskiej, radni wymienili w pierwszej kolejności: śmieci, stan techniczny budynków oraz stan elewacji budynków. Najmniej zastrzeżeń budziła kolorystyka dachów, grodzenie bloków i profesjonalne reklamy - mówi Jaskulska.

Wśród docelowych działań w ramach KREM-u rozważa się wydanie przewodnika skierowanego do wspólnot mieszkaniowych czy promocje najlepszych przykładów remontów, przy jednoczesnym napiętnowaniu tych najgorszych. Będą także prowadzone dalsze konsultacje oraz warsztaty.

Koncepcja Regulacji Estetyki Miasta jest kolejną inicjatywą planistyczną w Gdańsku. Dotychczas przeprowadzono konsultacje i spotkania w sprawie: Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych, Systemu Tras Rowerowych dla Gdańska (tzw. STeR) oraz opracowano projekty dla tzw. wysepki we Wrzeszczu oraz skweru w rejonie ul. Waryńskiego i al. Grunwaldzkiej.

Opinie (177)

  • dobrze, że urzędnicy "chcą" - ja też chcę (wygrać milion w totka)

    • 5 0

  • decydowanie o kolorystyce elewacji uwazam za przesade (1)

    • 4 5

    • pstrokacizna to jest na ulicy Długiej, co urzędników dotąd nie martwiło

      • 0 0

  • zakazac wieszania paskudnych banerow radnego sopotu kulturysty

    • 4 0

  • te reklamy na płotach mostach i innych obiektach są straszne czy nikt ich nie widzi jak to będzie widziane przez kibiców chyba nie najlepiej mimo że tak wiele się mówi i tak nikt nic nie robi a te straszne reklamy dalej są

    • 1 0

  • bez pozwoleń i zgody wyrażonej na piśmie ludzie nie wiedzą jak żyć

    dzięki Bogu mamy urzędników pilnujących by poczucie estetyki ogółu było jednakie.
    Dzięki nim i wieloletniej dbałości mamy oazy piękna.
    Podziękujmy im, ich nadzorowi i ostatniemu w strukturze samotnie i wytrwale walczącym o lepsze i piękniejsze jutro.

    • 2 0

  • Platforma im lenina lubi reklamy

    zróbmy arena im lenina

    • 1 1

  • won z reklamami pana Hryszkiewicza

    radnego sopotu

    • 1 0

  • urzędasy.. zacznijcie od podstaw

    oklejone reklamami wiaty na przystankach, znaki drogowe, rynny, skrzynki energetyczne - wy tego nie widzicie, czy tylko udajecie...

    • 1 0

  • Ogólnie niezbędna jest ustawa o ZAKAZIE reklamy w miejscach w których KOMUŚ to przeszkadza.

    Czyli: ogranicza widoczność mieszkania, pociągu, tramwaju czy autobusu, zasłania krajobraz, jest nieestetyczna, skierowana jest do osób poniżej 18 roku życia (albo dzieci odnosżą ją do siebie - np. Reklama Laboratorium Garnier w przedszkolu Róża Wiatrów na Zaspie widoczna TYLKO z terenu przedszkola I SZKOŁY podstawowej nr 48) Kar powinny być zdecydowane, dla producenta lub dystrybutora reklamy danego produktu powinny wynosić ROWNOWARTOŚĆ ZYSKU za rok ubiegły (czyli powinny prowadzić do bankructwa)

    • 1 0

  • WIELKA SZKODA...

    żal mi projektantów,których efektów pracy w wielu przypadkach nie widać,bo zasłaniają je dziurkowane płachty przynoszące szmal właścicielom budynków.Pisano o akcji zwalczania reklam umieszczonych na przyczepach stojących na poboczach/a wogóle skąd taka moda przyszła ?/,a wystarczy przejechać się drogą prowadzącą do lotniska i z powrotem by stwierdzić,że to był słomiany zapał,poobrywane płachty smętnie wiszą .

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane