• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Usprawnienia w ruchu na Chełmie wprowadzone. Kolejne drogowcy analizują

Maciej Naskręt
1 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Skrzyżowanie ul. Łostowickiej z al. Armii Krajowej w Gdańsku. Wąskie gardło komunikacyjne kierowców na drodze z południa do centrum Gdańska. Skrzyżowanie ul. Łostowickiej z al. Armii Krajowej w Gdańsku. Wąskie gardło komunikacyjne kierowców na drodze z południa do centrum Gdańska.

Wspólnie z drogowcami przeanalizowaliśmy sugestie czytelników Trojmiasto.pl, dotyczące usprawnienia ruchu w południowych dzielnicach Gdańska. Część z nich już wprowadzono.



Jedna z sugestii zakłada wykonanie bezpośredniego połączenia ul. Warszawskiej z Trasą W-Z. Kierowcy nie musieliby wjeżdżać wcześniej na 100-metrowy górny odcinek ul. Łostowickiej i tam stać w korku. Jedna z sugestii zakłada wykonanie bezpośredniego połączenia ul. Warszawskiej z Trasą W-Z. Kierowcy nie musieliby wjeżdżać wcześniej na 100-metrowy górny odcinek ul. Łostowickiej i tam stać w korku.
Drogowcy przyznają, że opinie czytelników Portalu Trojmiasto.pl, zarówno te zamieszczone w formie komentarzy pod artykułem o sytuacji na Chełmie, jak i te przysłane do naszej redakcji, są dla nich cennym źródłem informacji o utrudnieniach w okolicach budowanej ul. Nowej Łódzkiej.

Co takiego sugerowali nasi czytelnicy? Wielokrotnie w opiniach przewijał się pomysł stworzenia skrętu w prawo ze środkowego pasa w al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańskaul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska, jadąc od strony Ujeściska.

- Wprowadziliśmy to udogodnienie już w poprzedni piątek. Dodatkowo wydłużyliśmy o ok. 25 sekund zielone światło dla osób skręcających w prawo w Trasę W-Z, w kierunku centrum Gdańska. Dzięki temu przez splot dróg na Chełmie, w ciągu godziny i przy dużym natężeniu ruchu, przejedzie o ok. 200 aut więcej - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Czy wykonanie odrębnego połączenia ul. Warszawskiej z Trasą W-Z usprawni ruch?

Nasz czytelnik - pan Michał - zaproponował, aby wykonać z płyt nowe połączenie pomiędzy ul. Warszawską zobacz na mapie Gdańskaal. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska - tuż za komisem samochodowym. Umożliwiłoby to dotarcie do Trasy W-Z bez potrzeby wjeżdżania na skrzyżowanie z ul. Wilanowską.

- Wśród wszystkich sugestii kierowców ten pomysł jest wyjątkowy, wręcz świetny. Musimy jednak wcześniej sprawdzić prawa własności do tego terenu. Jeśli nie będzie problemów, udogodnienie na pewno się pojawi, ale będzie trzeba na nie nieco poczekać - trudno powiedzieć, ile. Realizacja tego usprawnienia obejmuje m.in. wykonanie i zaprogramowanie tymczasowej sygnalizacji - wyjaśnia Wawrzonek.

Wiele sugestii dotyczyło też ustanowienia ruchu dwukierunkowego na ul. Lipowicza zobacz na mapie Gdańska. Aktualnie przejazd niewielką uliczką, wiodącą wśród szeregowych domów jednorodzinnych, jest możliwy wyłącznie w relacji z Chełmu na Orunię Górną. Drogowcy dopuszczają tam wprowadzenie ruchu w obie strony, ale proszą o nieco cierpliwości. Muszą upewnić się, jakie skutki dla ruchu i mieszkańców okolicznych domów i części Chełmu wywoła wprowadzenie dodatkowego kierunku jazdy.

Wielu czytelników proponowało również ustanowienie jednokierunkowego ruchu na ul. Warszawskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Wilanowskiej zobacz na mapie Gdańska. Tą pierwszą ulicą kierowcy pojechaliby tylko w stronę ul. Łódzkiej zobacz na mapie Gdańska. Natomiast w drugą stronę - do Trasy W-Z - ruch odbywałby się ul. Wilanowską.

Drogowcy zdecydowanie zanegowali to rozwiązanie. Dlaczego? - Nie usprawni ono wcale ruchu. Na jednokierunkowej ul. Wilanowskiej, jadąc dwoma pasami ruchu, kierowcy spędzą w korku tyle samo czasu, co teraz, gdy jadą gęsiego po obu ulicach. Wąskim gardłem komunikacyjnym jest bowiem 100-metrowy odcinek przed al. Armii Krajowej - mówi kierownik działu inżynierii ruchu.

Kilku czytelników prosiło także o wyłączenie sygnalizacji świetlnej na końcu ul. Wilanowskiej - tuż przed skrzyżowaniem z zamkniętą ul. Witosa. Uważali, że jest ona niepotrzebna i tylko utrudnia przejazd. Co na to drogowcy? - Nie ma mowy. Przechodzą tam dzieci, zmierzające do szkoły przy ul. Dragana z domów przy ul. Wilanowskiej. Poza tym wyłączenie świateł nic nie zmieni w liczbie przejeżdżających tam samochodów - mówi Wawrzonek.

Wśród krytycznie ocenionych pomysłów był także polegający na połączeniu drogą z płyt betonowych ul. Wilanowskiej z ul. Milskiego. Powód? - Jeszcze przed zamknięciem ul. Witosa badaliśmy to udogodnienie. Tymczasowa droga będzie przebiegać po terenie, na którym powstanie nowa jezdnia ul. Witosa. Skrót uniemożliwiłby jej realizację - mówi kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Jak oceniają pierwsze zmiany w ruchu kierowcy na Chełmie?

- Jest lepiej. Stoimy w korku nieco krócej, ale to dopiero pierwszy dzień. Zobaczymy, jak będzie później. Póki co, sytuacja jest daleka od tej sprzed wprowadzenia zmian w ruchu. Poza tym wielu kierowców, poruszających się od strony Ujeściska, na górnym odcinku ul. Łostowickiej próbuje zjeżdżać na prawy pas z tego na środku, dojeżdżając do al. Armii Krajowej. Robią to mimo tego, że z pasa na środku (od piątku) również można pojechać w prawo. Potęgują w ten sposób utrudnienia. Jeżdżą na pamięć. Trzeba wytyczyć nowe połączenia i zjazdy w Trasę W-Z, albo jeszcze lepiej oznakować splot dróg. Nie wyobrażam sobie stania w korkach do maja 2012 r., do czasu, kiedy powstanie linia tramwajowa i ulica Nowa Łódzka - mówi pan Konrad, mieszkaniec Ujeściska.

Miejsca

Opinie (145) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Warszawska - Piotrkowska

    Proponuję zrobić główną drogę Warszawska - Piotrkowska, ponieważ jadąc warszawską z centrum i skręcając w Piotrkowską musimy ustąpić pierwszeństwa jadącym ul. warszawską z kier. obwodnicy co przyczynia sie do korkowania ul. Warszawskiej od strony centrum

    • 0 1

  • na co Wy liczycie? Już dawno po wyborach... (1)

    • 15 3

    • a oni naiwni

      tak glosowali i juz po ptokach

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    haha odpowiedź

    Ulica Lipowicza była budowana z pieniędzy jej mieszkańców i została przekazana w administrowanie gminie Gdańsk. Można jeździć drogą jeśli są spełnione parametry techniczne, a droga nie została odebrana przez miasto gdyż nie są spełnione dla niej warunki techniczne z uwagi na teren. Mieszkańcy osiedla Pogodne- zróbcie sobie zrzutkę na drogę drogę to pogadamy. Sporny odcinek od strony Madalińskiego jest zjazdem awaryjnym dla służb ratunkowych. W ZdiZ niech sięgną po dokumentację techniczną ulicy Lipowicza i przestańcie bajdurzyć. Zobaczcie co gmina Gdańsk mieszkańcom osiedli południowych przez te lata wybudowała. Kpina i nic więcej.

    • 4 0

  • haha

    Jak sie czyta wiekszosc z pomyslow z 2 ostatnich postow to pusty smiech bierze.
    Najwieksza glupota do potegi to jazda z Wilanowskiej w Warszawska poprzez skrzyzowanie z AK.
    Na szczescie pojawienie sie Nowej Lodzkiej dezaktualizuje te pomysly.

    Do obroncow jednokierunkowosci Lipowicza. Ulice sa dobrem wspolnym. Blokowanie jedynych przejazdow pomiedzy osiedlami dla wlasnej wygody to po prostu warcholstwo.

    • 0 5

  • (7)

    Lipowicza nie nadaje sie na ulicę dwukierunkową - jak ktoś nie wierzy niech się tam przejdzie i zobaczy zamiast pisać głupoty! Wjazd pod górkę jest stromy i nie widać czy ktoś jedzie z góry - juz nie jednego cwaniaka widziałam jak jechał pod prąd a pasazęr wysiadał i z góry sprawdzał czy droga wolna !!!

    Po pierwszym nieszczęśliwym wypadku pomysłodawca tego głupiego pomysłu stuknąłby się w głowę...

    Moze tak jeszcze autobusy na Ujeścisko puśćmy ulicą Lipowicza zeby nikt nie stał w korkach ! Pózniej ulicą Krolowej Jadwigi albo Nieborowską niech jadą autobusy to będą o wiele szybciej na Wilanowskiej!!

    • 11 5

    • (4)

      Ten pasażer to chodził sprawdzić czy czasem nie stoi policja a nie dlatego, że coś może jechać.

      • 1 0

      • (3)

        akurat tam nie mają w zwyczaju stawać;)

        • 1 0

        • o mylisz sie Policja robi tam czasami nalot!!

          • 1 0

        • (1)

          Ostatnio nie stoją, ale w ubiegłym roku stali przynajmniej raz w tygodniu....czasem na dole i zawracali ludzi, a jak chcieli podreperować budżet to stawali na górze.
          Prawdę mówiąc to wcale się nie dziwię, poniewaz ludzie którzy tam teraz jeżdżą pod prąd jeżdżą jak "wariaci"....gaz i jak najszybciej wjechać pod górkę.......a ci co jadą zgodnie z przepisami mogliby chociaż właczyć kierunkowskaz że skręcają w prawo.....i najśmieszniejsze jest to, że sami rano pod prąd a wieczorem wracając już przepisowo wkur...ją się na tych łamiących prawo, że muszą im zjechać.

          • 0 1

          • ...ups...jadący z górki czyli skręcają w lewo :-)

            • 0 1

    • to ty mało jeszcze w życiu widziałaś... (1)

      jak sobie pojeździsz po górach Chorwacji, Rumunii, Austrii, Szwajcarii choćby , to zobaczysz co jest możliwe , a co nie, jedno ci powiem Polacy to bardzo słabi kierowcy...

      • 1 1

      • JEstesmy w Polsce a nie w Chorwacji

        • 0 1

  • jestem za dwoma kierunkami na Lipowicza ! (1)

    te parę śmiesznych domków szergowych napewno nie ucierpi, a znacznie usprawni komunikację w tym rejonie !

    • 8 9

    • Kup sobie helkopter albo przeprowadz sie do smiesznych donków bedziesz miala/ mial blizej

      • 0 1

  • (2)

    Lipowicza nie!!!!!!!!!!!!!!!!!!! zadna dwu kierunkowa !!

    • 4 8

    • (1)

      A niby dlaczego nie miałby być tam dwukierunkowej ulicy?

      • 1 0

      • Ponieważ jest straszny chałas!! I jak chcecie Państwo wymijać się na tej ulicy. Zycze powodzenia zima tam podjechać!! I osoby korzystające z tej drogi ,, pod prąd'' i nie tylko wymuszają pierszeństwo niejednokrotnie ludzie skracają sobie ten zakret!!!!!!

        • 1 0

  • Zakorkowany Gdańsk (15)

    Kiedy dokończenie budowy wiaduktów na Armii Krajowej nad Łostowicką?

    • 137 8

    • Korek na Słowackiego w dół od strony matarni przy rondzie de la salle (4)

      do potokowej jest jeden pas skrętu w prawo ; domalujcie prosze ze środkowego pasa strzałkę w prawo i będą skrecały już dwa pasy co rozładuje korek na słowackiego. Kolizji nie będzie bo prawy skrajny pas jest prawo skrętem a ci co jada środkowym będą mogli wjechac na potokową od razu na jej lewy pas

      • 18 0

      • A gdyby tak zamiast prawoskrętu na skrzyżowaniu zrobić całkiem nowy pas (1)

        omijający całe skrzyżowanie i łączący się z potokową za zatoczką autobusową, kilkanaście metrów rozbiegówki i jazda..

        • 1 0

        • a przystanek przenieść na stronę niedźwiednika

          • 1 0

      • mogę się nie znać na przepisach ale przeprogramowanie świateł to już nie mój problem lub dobudowa drugiego lewoskrętu. Widze że ten lewoskręt mocno korkuje całą słowackiego zwłaszcza po południu ;)

        • 1 0

      • Dwa pasy to skrętu w prawo to konieczność przeprogramowania sygnalizacji i likwidacji zielonej strzałki (zgodnie z prawem zielona strzałka może być tylko wtedy kiedy do skrętu jest jeden pas), jazda na wprost i w prawo musiała by się odbywać jednocześnie a kiedy zielone dla pieszych? Nie można by rozdzielić kierunków bo na środkowym pasie samochody by się blokowały. Ogólnie pomysł brzmi nieźle ale jest nieprzemyślany i nie do zrealizowania.

        Niech się kierowcy lepiej cieszą, że policja nie karze na przejeżdżanie na czerwonym świetle, dopiero by kwiczeli.

        • 3 0

    • (3)

      to kogo oni tam zatrudniają w logistyce i planowaniu że tak oczywiste rozwiaznia sa dla nich rewolucją?
      ja mysle ze ogólnie sa leniwi i wybrali najprostsze rozwiązania a przy tym najbardziej niedogodne dla kierowców

      • 30 3

      • (2)

        To te same "tęgie głowy", które wymyśliły pofalowany asfalt na Marynarki Polskiej, dzięki czemu woda lepiej ma spływać do studzienek:)

        • 17 6

        • (1)

          Chciałeś powiedzieć na al. Zwycięstwa

          • 6 0

          • Na obu ulicach są ślady ich działalności

            • 3 0

    • wiadukt? (2)

      A planowany był taki wiadukt? Raczej powinien być na drugim końcu Łostowickiej.

      • 4 6

      • (1)

        Był planowany, są nawet przygotowane nasypy.

        • 6 1

        • a w ziemi zasypane miliony złotych zalane żelbetonowe fundamenty pod filary tych planowanych wiaduktów

          • 7 0

    • jak obywatelka feministha da kasę

      • 1 0

    • Tunel

      pod Armii Krajowej, a wiadukt nad Kartuską !

      :-)

      Już widz, jak miasto szybciutko realizuje stary, dobry (wg. mnie) pomysł !!!

      • 7 0

    • nie pręż się, nie pręż

      twoich pomysłów nikt nie bierze na poważnie

      • 1 17

  • krzysztof

    Koniecznie wykonać ulicę kielecką przy warszawskiej ulicą jednokierunkową z warszawskiej do łódzkiej wtedy ruch będzie płynny na 100% na ulicy warszawskiej

    pozdrawiam

    • 1 0

  • Propozycja rozwiązania

    Można rozważyć wprowadzenie nakazu jazdy w prawo w ul. Warszawską z ul. Łostowickiej i zabronienia skrętu w lewo. Dzięki temu nie potrzebne by były światła na skrzyrzowaniu ul. Warszawskiej i Łostowickiej, a kierowcy byli by tylko ograniczani światłami z Al. Armii Krajowej. Ponadto powinien być jednokierunkowy ruch ale tylko na ul. Wilanowskiej i nakaz skrętu w prawo w ul. Łostowicką. Jazda na wprost może być zrealizowana z wykorzystaniem zawracania na Al. Armii Krajowej. Ruch od strony Warszawskiej bez zmian. Ponadto powinny być wydłużone zielone światło na skrzyżowaniu ul. Łostowickiej i Kartuskiej. Do tego powinna dojść optymalna synchronizacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach ul. Łostowickiej z Kartuską i Armii Krajowej. Przecież na ul. Nowolipie jest mnóstwo miejsca, ale jechać nie pozwala czerwona fala. Nie jest rozwiązaniem przedłużanie zielonego światła do wjazdu w ul. Łostowicką jak nie ma jak z niej zjechać, a sam wjazd jest ograniczony przez stojące na niej auta.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane