- 1 Oszukane "30 stopni" w majówkę (32 opinie)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (345 opinii)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (269 opinii)
- 4 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (74 opinie)
- 5 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (112 opinii)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (365 opinii)
Uwaga, tramwaj! Dlaczego kierowcy ich nie zauważają?
W środę zderzenie na przejeździe tramwajowym na Jana z Kolna, w czwartek kolizja na Marynarki Polskiej z Wyzwolenia - to tylko dwa ostatnie przykłady kolizji na krzyżówkach jezdni z torowiskami tramwajowymi. Z czego wynika fakt, że kierowcy "na pewniaka" wjeżdżają pod jadące na zielonym świetle tramwaje?
- W czwartek rano: stłuczka osobówki z tramwajem na przejeździe przez skrzyżowanie na Marynarki Polskiej z Wyzwolenia.
- Dzień wcześniej: kolizja bmw na Jana z Kolna.
- Początek lipca: porsche zderza się z tramwajem przy pętli w Oliwie.
- Wrzesień 2020 r.: osobówka wjeżdża pod tramwaj na al. Hallera.
- Miesiąc wcześniej: kierowca skody nie zauważa tramwaju przy pętli Łostowice Świętokrzyska.
- Styczeń 2020 r.: pesa uderza na przejeździe w osobówkę na łódzkich tablicach rejestracyjnych.
- Kilka dni wcześniej: o sile i masie "szóstki" jadącej w kierunku Łostowic przy Bażyńskiego przekonuje się osobowa kia.
- Jesień 2019 r.: "stopiątka" wysyła do zakładu blacharskiego kierowcę taksówki przy ul. Kołobrzeskiej.
- Marzec 2019 r.: nadzór ruchu wstrzymuje tramwaje we Wrzeszczu po zderzeniu "piątki" z dostawczakiem na al. Hallera.
- Początek 2019 r.: taksówka traci połowę maski po kolizji na Jana z Kolna.
- Jesień 2018 r.: audi nie bez szwanku wychodzi ze zderzenia z tramwajem na Przeróbce.
Zobacz także:
Nie ma miesiąca bez auta na torowisku
Brak świateł, gapiostwo, głośna muzyka...
Dlaczego kierowcy na dobrze widocznych i właściwie oznakowanych przejazdach tracą głowę i pakują się pod prawidłowo jadący tramwaj?
Od sierpnia 1896 r., a więc od czasu uruchomienia pierwszego elektrycznego tramwaju w Gdańsku, minęło już ponad 125 lat, a mimo to wciąż zdarzają się kierowcy, którzy wydają się być zaskoczeni obecnością pojazdów szynowych w Gdańsku.
Historia tramwajów w Gdańsku
Pierwszy środek miejskiego transportu zbiorowego w Gdańsku został uruchomiony w 1864 r. Był to omnibus konny, który obsługiwał trasę z Gdańska aż do Sopotu. Na tramwaj elektryczny trzeba było poczekać do 1896 r.
Dowiedz się więcej:
Historia tramwajów w Gdańsku
Poza ignorowaniem oznakowania i nieznajomością miasta przez kierowców spoza Trójmiasta jedną z przyczyn częstych stłuczek na przejazdach jest brak na nich... sygnalizacji świetlnej. Nie wszystkie krzyżówki torowiska z jezdnią ją posiadają, a kierowcy przyzwyczajeni do bezkolizyjnych skrzyżowań sterowanych światłami tracą czujność i przekonani, że mają pierwszeństwo, wjeżdżają na torowisko, którym akurat jedzie tramwaj.
Przypomnijmy, że zagubienie i brak czujności to przyczyny jednego z najpoważniejszych wypadków na przejeździe tramwajowym, do którego doszło przy Bramie Wyżynnej, gdzie kierowca niemieckiego autobusu zgubił drogę, chciał zawrócić i wjechał pod prawidłowo jadący tramwaj.
Nagranie wypadku z września 2019 r.
Tunel, obwodnica, wiadukt na Hallera, przejazdy tramwajowe - w tych miejscach kierowcy tracą głowę
Według policyjnych statystyk na drogach i torowiskach w Gdańsku dochodzi średnio do jednego wypadku i 2-3 kolizji miesięcznie. W skali roku to kilkanaście wypadków i ok. 30 stłuczek, które sprawiają nie tylko problemy samym kierowcom i narażają ich zdrowie i życie, ale przede wszystkim mocno komplikują funkcjonowanie komunikacji miejskiej.
Często aby usunąć z torowiska uszkodzone auto, na miejsce trzeba wzywać służby drogowe i straż pożarną, a wstrzymany ruch tramwajów generuje opóźnienia, nerwy pasażerów i zmusza przewoźników do uruchamiania zastępczej komunikacji autobusowej.
Jak tego uniknąć?
- Na przejazdach kolejowych i tramwajowych dochodzi do zdarzeń głównie w wyniku niewłaściwej obserwacji oraz nieuwagi kierujących samochodami - potwierdza obserwacje naszych czytelników Monika Falkowska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - W tego typu miejscach nie można sobie na to pozwolić, bo samochód w zderzeniu z tramwajem jest na przegranej pozycji. Należy pamiętać, że pojazd szynowy ma dłuższą drogę hamowania i pomimo że bardzo często motorniczy zauważy niebezpieczeństwo, nie jest w stanie zatrzymać pojazdu. Przepisy są precyzyjne i wyraźnie nakładają obowiązki na uczestników ruchu drogowego.
Zgodnie z art. 28 Prawo o ruchu drogowym kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu oraz przejeżdżając przez przejazd tramwajowy, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.
- Szczególnie ważne jest, aby kierowca, zanim wjedzie na tory tramwajowe, upewnił się, czy nie zbliża się pojazd szynowy - dodaje Falkowska.
Opinie (374) ponad 10 zablokowanych
-
2021-09-03 07:17
a dlaczego tramwaje przejeżdzają przejście dla pieszych przy zielonym świetle dla pieszych? (10)
- 8 28
-
2021-09-03 07:29
A na jakim to przejściu ??
- 5 1
-
2021-09-03 08:15
Mmm symetryzm! Ostatnio taki modny (5)
Motorniczy postąpi źle, znaczy że w odwecie można nie patrzeć na tramwaje.
Już mniej durnych argumentów nie było?
Nie usprawiedliwiam motorniczego, postąpił, jeżeli byłam taka sytuacja, bardzo źle i niebezpiecznie ale co ma to do.meritum tematu?
Gdyby stosować Twój tok rozumowania, to żaden przepis nie obowiązuje, gdyż każda."grupa" korzystająca z dróg publicznych ma coś na sumieniu...- 6 0
-
2021-09-03 08:28
Poza Jarosławem Kaczyńskim, naturalnie. (4)
- 0 0
-
2021-09-03 08:37
Jak śmiesz profanować Jego imię! (3)
Święty Jarosław "Polskę Zbaw" Kaczyński, Łaskawy Pan, Władca Socjalu, Dawca 500+, Podnoszący z Kolan, Młot na zdradzieckie mordy, Król patologi, władca betonu i nepotyzmu Pierwszy tego imienia.
- 5 1
-
2021-09-03 09:02
(2)
A jak widać i tak większość Polaków woli go niż Słońce Peru Mistrz Bajeru.
- 2 3
-
2021-09-03 09:49
Nope
30% to nie większość.
Większość Polaków na w duszy wybory, bo jego 1 głos nic nie zmieni. A Ci co głosują na niego, to nie preferują go nad słońcem Peru a osoby które uwierzyły w retorykę strachu i 500+- 6 1
-
2021-09-03 13:13
30% to nie większość ....chyba że wg czarnka ....wtedy tak to większość
- 0 0
-
2021-09-03 09:38
Przed pasami masz duże białe trójkąty oznaczające konieczność ustąpienia pierwszeństwa,proste.
- 1 0
-
2021-09-03 10:01
Czy łatwiej zatrzymać sie pieszemu czy 30 tonowemu tramwajowi pełnemu pasażerów?
- 1 1
-
2021-09-03 11:58
Gdzie ty tak masz
- 0 0
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2021-09-03 07:19
Wystarczy kupić sobie płytę Lenny Valentino i po kłopocie.
- 3 1
-
2021-09-03 07:20
Kierowcy to często widzą tylko telefon (4)
Przez telefon co roku ginie kilka osób nie mówiąc ile jest z tego tytułu kolizji. Jak człowiek popatrzy to prawie każdy kierujący korzysta z telefonu dlatego powinna za to być kara co najmniej 1000 zł
- 69 1
-
2021-09-03 08:16
Nic nie mów
Wczoraj godzina 21.30, zjazd z Sucharskiego w Południową w kierunku obwodnicy.
120 na liczniku a Pani przede mną spokojnie pisze sobie obiema łapkami na telefonię...
Makabra...- 10 0
-
2021-09-03 08:21
(1)
Ci kierowcy to notoryczni wymuszacze pierwszeństwa, tylko zapominają, że po torach jeździ tramwaj, a nie samochód..
- 3 1
-
2021-09-03 09:44
bo nie biją już wajchą tramwajarską ... jak to bywało kiedyś
...jak ninja cepem - dziś wajchy nie da się już odczepić - nie wiedzieć czemu?
- 0 0
-
2021-09-03 09:38
Bzdura
Nie "prawie każdy". I na pewno nie podczas manewrów takich jak przejazd przez torowisko. To są zwykłe gapy.
- 1 1
-
2021-09-03 07:21
Nie widzą
Bo nie chcą widzieć
- 12 0
-
2021-09-03 07:25
Ja bym wprowadził (2)
Testy IQ przed wydaniem prawka i ptakom poniżej 100 punktów po prostu uprawnień nie wydawał.
- 17 2
-
2021-09-03 08:17
Żebyś przypadkiem sam nie stracił prawa jazdy...
- 4 1
-
2021-09-03 18:32
I
Jeszcze pokazał niektórym jak wygląda tramwaj
- 0 0
-
2021-09-03 07:34
Pojazd szynowych, czyli tramwaj ma zwsze pierwieństwo, chyba że jest sygnalizacja świetlna.
- 18 1
-
2021-09-03 07:35
(2)
A ci co pod pociągi wjeżdżają ?! Znak stopu , rogatki z sygnalizacją a oni jak wjeżdżali tak wjeżdżają . Co najgorsze że pod pociągi wjeżdżają najczęściej miejscowi ci którzy dobrze wiedzą że te pociągi tam jeżdżą
- 30 0
-
2021-09-03 08:39
Panie! (1)
20 lat tak jeździłem i nigdy nie było problemu. A teraz trafił się nowy maszynista, pewno przyjezdny albo, o zgrozo z Ukrainy, i nie dostosował się do naszego niepisanego prawa!
Rutyna i jeszcze raz rutyna: usypia czujność. Sam się nieraz łapie że jadę na autopilocie po ciężkim dniu...- 5 0
-
2021-09-03 08:50
do czasu
- 1 0
-
2021-09-03 07:37
Jest coś w naszych niektórych kierujących którzy siadając za kierownicą przenoszą się do innego wymiaru.
- 11 0
-
2021-09-03 07:38
....a może moja Skoda czy BMW będzie mocniejsza niż tramwaj?!
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.