• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W 14 minut z Kowal do centrum Gdańska. Tak będą jeździć pociągi na trasie PKM Południe

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (341)
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Nowa linia kolejowa przez Południe będzie stanowić bezpośrednie przedłużenie istniejących torów Szybkiej Kolei Miejskiej, kończących się obecnie na przystanku Gdańsk Śródmieście. Nowa linia kolejowa przez Południe będzie stanowić bezpośrednie przedłużenie istniejących torów Szybkiej Kolei Miejskiej, kończących się obecnie na przystanku Gdańsk Śródmieście.

14 minut z węzła KowaleMapka i 8 minut z rejonu pętli Łostowice ŚwiętokrzyskaMapka do stacji Gdańsk GłównyMapka - tyle mają wynosić czasy przejazdu na trasie linii PKM Południe. Szacunki pochodzą z powstającego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, które jest z jednym elementów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego.



Jak oceniasz planowany czas przejazdu pociągów na trasie PKM Południe?

W ramach powstającego opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla budowy linii kolejowej przez Południe Gdańska przeprowadzono również analizy marketingowe i ruchowe.

Teraz samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna w oparciu o najnowsze analizy w ramach STEŚ pochwaliła się planowanymi czasami przejazdów pomiędzy nowymi przystankami a stacją Gdańsk Główny:

  • węzeł Kowale - Gdańsk Gł.: 14 minut
  • Wielkopolska - Gdańsk Gł.: 12 minut
  • Niepołomicka - Gdańsk Gł.: 10 minut
  • Łostowice Świętokrzyska - Gdańsk Gł.: 8 minut
  • Madalińskiego - Gdańsk Gł.: 6 minut
  • Trakt Św. Wojciecha - Gdańsk Gł.: 4 minuty

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Bezpośrednie wpięcie torów w trasę Szybkiej Kolei Miejskiej



Jak podkreśla samorządowa spółka, koordynująca działania związane z projektem nowej trasy kolejowej, podane szacunkowe czasy przejazdów są korzystniejsze o ok. 1-2 minuty względem pierwotnych założeń prezentowanych podczas ubiegłorocznych spotkań informacyjnych.

Wskazanie przystanku Gdańsk Główny nie jest przypadkowe - Południowa PKM w przeciwieństwie do istniejącego szlaku PKM będzie stanowiła bezpośrednie przedłużenie torów Szybkiej Kolei Miejskiej, które obecnie kończą się na przystanku Gdańsk Śródmieście.

Dzięki temu w oparciu o istniejące rozkłady SKM można w ten sposób wyliczyć całkowity czas przejazdu z nowych przystanków np. do Gdańska Oliwy, Sopotu czy Gdyni Głównej.

Planowana trasa PKM Południe z lokalizacja nowych przystanków Planowana trasa PKM Południe z lokalizacja nowych przystanków

Pierwsi pasażerowie na PKM Południe pod koniec dekady



Przypomnijmy, że zgodnie z założeniami pierwszy odcinek PKM Południe z Gdańska Śródmieście do Kowal powstanie do 2030 r. Na jego trasie przewidziano sześć przystanków.

Docelowo rozważane są różne opcje przedłużenia trasy oraz połączenia jej z istniejącą trasą PKM na Jasieniu.

Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (341) ponad 10 zablokowanych

  • Wstyd. Nie wierzę już im. (1)

    Po skandalu z falą pozostaje tylko strajk i odmowa kupowania biletów przez mieszkańców województwa.

    • 33 9

    • Co ma piernik do wiatraka

      • 6 2

  • Będzie można powołać trzy kolejne spółki (1)

    Jedną od zarządzania torami kolejowymi, drugą od sprzedawania biletów a trzecią od układania rozkładu jazdy i integrowania go z innymi przewoźnikami.

    • 51 4

    • Przecież to oczywiste co się stanie

      Jak oddadzą, marszałek zaproponuje fuzję SKM i PKM południe (przecież to będzie przedłużenie torów SKM) a może i nawet 'starego' PKM tak żeby zapewnić sobie udział dający kontrolę. Czy to przejdzie będzie zależało od tego czy samorządem i PKP, czytaj na wiejskiej, będzie rządzić ta sama opcja. Pozostawienie tego jako osobne spółki powinno się spotkać ze słuszną krytyką. Innymi słowy, mam nadzieję że się myślisz.

      • 2 0

  • Wiadukty, mosty, tunele, wykopy, nasypy. (5)

    Nie ma szans, żeby ta inwestycja powstała w jakimś realnym terminie. Sama dokumentacja to teraz kilka lat.

    • 48 6

    • Czy to ma argument żeby nie budować (4)

      Jak to dobrze że ci wszyscy narzekacze na Trójmiasto.pl stanowią margines mieszkańców a ich głos można się nie liczy

      • 9 9

      • To niech zaczną budować, a najlepiej, żeby jeszcze skończyli budowę w terminie (2)

        • 5 0

        • Ale wiesz, że żeby wbic łopatę to musisz kilka lat przygotowywać dokumentację? (1)

          Wpisz w google "GDDKiA Cykl przygotowania inwestycji drogowej" to zobaczysz jak mało zajmuje właściwa budowa, a jak duzo reszta. Polecam grafike w artykule na stronie GDDKiA. Z koleja jest tak samo, a w gęstej zabudowie gorzej.
          Cytat z GDDKiA "Wielkie imprezy sportowe organizowane są co cztery lata, tyle samo czasu trwa kadencja Sejmu i Senatu, a Prezydenta RP wybieramy raz na pięć lat. Ile czasu potrzeba, żeby powstała nowa droga? Od pomysłu, przez przygotowanie, budowę i oddanie finalnego produktu dla kierowców? Odpowiedź brzmi 9-10 lat! "

          • 2 0

          • Widziałem ile czasu zajęła sama przebudowa jednego skrzyżowania Havla z Łódzką, dla samych torów tramwajowych

            I wystarczy do oceny tempa prac w Gdańsku.

            • 8 1

      • A ktoś mówi, żeby nie budować?

        Budować ale nie wciskać kitu, że trasa zostanie ukończona w 2030 roku, bo nie ma na to najmniejszych szans. Realnie patrząc będzie to raczej rok 2035.

        • 3 1

  • (5)

    Wg mapki trasa pobiegnie przez nowo tworzony park?

    • 32 1

    • nie przejmuj się postawimy walidory fala i będzie ok

      • 14 0

    • baaa to pół biedy (2)

      planowany w kolejnym etapie odcinek na północ od przystanku Węzeł Kowale przechodzić ma na lewo od zbiornika retencyjnego Swiętokrzyska I - ale przecież tam jest osiedle i nie ma miejsca nawet na 1 tor

      • 10 0

      • chyba ze będzie tak :

        "-Panie dyrektorze! Tu jest jezioro!
        - A to nie, nie... A nie, dobrze! To jezioro damy tutaj... "

        • 15 0

      • Jest błąd na tej mapce

        Powinno być po prawej stronie zbiornika, tam gdzie jest plan tramwaju do Jaworzniaków i raczej na tym odcinku powstanie tramwaj, a nie kolej.

        • 2 0

    • Masz do wyboru

      przez park, przez blok. Co wybierasz?
      Budowa i tak nie ruszy w najblizszch 5 latach, a prawdopodobnie nawet póżniej.
      Odcinek od Kowal do Jasienia to nawet nie jest teraz planowany do budowy.

      • 1 0

  • Żeby TYLKO ta inwestycja na symulacjach się nie skończyła!!!

    • 18 3

  • Ludzie zablokują ta inwestycję (8)

    Nikt nie chce mieć pociągu pod oknami

    • 20 33

    • plany budowy tam kolejki sięgają lat 80 ubiegłego wieku (7)

      w latach 80 tam były wyłącznie pola. czyli każdy kto tam się osiedlił musiał brać pod uwagę że jest ryzyko/szansa na pociągi. także do żadnych roszczeń praw nie mają

      • 16 7

      • Mieszkaniec Gdańska (3)

        Plany budowy ale trasy tramwajowej. Tramwaj to co innego niż kolej. Pomysł ten został wymyślony nie dawno po to żeby zaspokoić wyborców że coś się robi. Nawet Studium inwestycji z 2007 miasta Gdańsk nie planowano rozwoju kolej w Gdańsku, PKM to zabawka samorządu która nie ma większego sensu ponieważ nie jest funkcjonalna.

        • 5 12

        • Nie tramwaj tylko SKM tu była plannowana od 40 lat (2)

          Wpisz w gugla "plany rozwoju SKM trójmiasto" i wyskoczy ci mapaka z lat 70tych.
          Rezerwa była długo zachowana, ale poprzedni prezydent usunął SKm z planów

          • 7 3

          • Planowanie od 40 lat. To ile zajmie sama budowa? następne 40 lat x 3? (1)

            • 2 1

            • Plany i rezerwa terenowa nie są robione

              bezpośrednio przed budową, a dużo wcześniej.
              Wiadukt AK zrobiony w PRL przewidywał powstanie przystanku SKM Śródmieście, pomimo tego ze do budowy doszło jakieś 30 lat później. Jak wczesniej nie przewidzisz przeznaczenia terenu to później są kłopoty bo nie ma miejsca.
              ile lat jest planowana droga czerwona i trzymana rezerwa pod nia?

              • 6 0

      • (2)

        idac ta droga, nikt nie wprowadzal by sie nigdzie bo planow jest pelno i ciagle sie zmieniaja, nic nie przewidzisz w Gdansku

        Nawet teraz dokladnej trasy nie podaja, a z mapki wlasciwie nie da sie wiele wyczytac, jak do jakiejs dzialki porownujesz

        • 6 0

        • Dokładna trasa jest dostepna na stronach projektu (1)

          W zeszłym roku były konsultacje z mieszkańcami

          • 4 3

          • faktycznie jest tam mapka google z zaznaczona trasa, jest to jednak tylko rekomendowany przebieg, wiec zadnej decyzji o kupnie dzialki, mieszkania budowie domu nie mozna na tym opierac

            • 5 1

  • Wiadomość z Gdańska vs wiadomość z Gdyni (3)

    Gdańsk: budujemy kolej
    Gdynia: budujemy prawoskręt na dabrowie

    • 30 4

    • Na razie jest tylko linia na mapie, a nie budowanie

      W Gdyni taką linię na mapie biegnącą na północ narysowano już ładnych kilka lat temu. Póki co nic z tego nie wynika, więc spokojnie z tym entuzjazmem.

      • 18 1

    • w latach 70 gadali o tej kolejce. (1)

      czyli jakieś 50 lat temu.

      • 6 2

      • Tak tylko

        50 lat temu to na Południu były tylko pola. Prywatne pola rolników.
        I wizja Gdańsk 2000 z SKM na południu. A teraz to już wszystko prawie zabudowane, wykup terenów prywatnych też kosztuje...

        • 1 1

  • PR ważna rzecz. Wybory ważna rzecz. Temat trzeba grzać. (1)

    Kasy nie ma, projektu też nie ma.

    • 30 3

    • No ale dokumentacja powstaje, stąd artykuł.

      • 3 1

  • jest pewien mankament (8)

    pasazerowie z kierunku Straszyna beda musieli przesiadac sie na Kowalach. wystarczyłoby wybudowac łacznice i bylby bezprzesiadkowy wlot z dalekiego południa w kierunku starej SKM

    • 15 5

    • (3)

      i co Ci ta łącznica da skoro nikt nie będzie wpuszczał pociągów regionalnych na odcinek aglo? Ze Straszyna możesz pojechać też do Pruszcza i tam przesiąść się w Regio do Gdańska

      • 4 2

      • Nie jest (2)

        A na Pkm teraz które są aglo, a które regio?

        • 0 1

        • (1)

          linia PKM to linia o typowym ruchu mieszanym, tak jak linia nr 9 i 202. Linia 250 i PKM Południe to linie stricte aglo. Teraz rozumiesz?

          • 0 1

          • A dlaczego

            Linia 229 i łącznica między nią a 250 nie miałaby być aglo? Masz jakąś błyskotliwa odpowiedź?

            • 1 0

    • Straszyn to nie jest żadne dalekie południe (3)

      Tylko wieś w gminie Pruszcz. Niech wam pruszcz zapewnia wygodny dojazd, a nie podatnicy w Gdańsku.

      • 7 2

      • i dlatego z tej wsi do gdanska dojezdzam autem, jak wielu moich sasiadow i t (1)

        wszyscy gniją w korkach

        • 0 2

        • Było tam nie budować

          Jak zawsze dogryzają tym z Lawendowego Wzgórza :)

          • 3 0

      • Pkm

        Buduję samorząd województwa, pewnie z dotacją UE. Podatnicy z Gdańska powinni być wdzięczni podatnikom Zbytowa, Niemiec i Francji

        • 1 1

  • W pierwszej kolejnosci powstac powinien drugi odcinek Kowale w strone Jasien PKM. (3)

    Tak aby mozna bylo jak najszybciej dostac sie do Wrzeszcza, Oliwy, Strzyzej czy na Zaspe. Zobaczcie, ze dzis te okolice z pierwszej linii maja aleternatywe w postaci komunikacji, Za 2-3lata powstanie fragment Swietokrzyskiej i tez poprawi to przejazdy. Natomiast dzis wiekszosc ludzi jadacych w kierunku Oliwy wybiera auta bo albo autem 40min ze Swietokrzyskiej albo 1.5h autobus+tramwaj. To samo cale osiedla z Jasienia, okolic Lawendowych czy Szadolek. Dzielnice polozone przy glownej trasie AK a dojazd komunikacja to wycieczki krajoznawcze jak 115 czy tramwaje przez Morene, Kartuska, Glowny i do Wrzeszcza.

    • 30 10

    • (1)

      Serio łudzisz się, że ten odcinek, dublujący się z tramwajem tam powstanie? Zrobią odcinek 1 i 2, zrewitalizują 229 ale jakoś w ten odcinek Straszyn - Węzeł Kowale - Kiełpinek PKM nie uwierzę

      • 5 0

      • Raczej tam tramwaj

        • 2 0

    • Jaka alternatywa w postaci komunikacji? Z Niepołomickiej do Gdańska Głównego to wycieczka na 40minut+, a do Oliwy 1,5h. I z dnia na dzień sytuacja się pogarsza bo oddają do użytku kolejne bloki.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane