• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W 14 minut z Kowal do centrum Gdańska. Tak będą jeździć pociągi na trasie PKM Południe

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (341)
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Nowa linia kolejowa przez Południe będzie stanowić bezpośrednie przedłużenie istniejących torów Szybkiej Kolei Miejskiej, kończących się obecnie na przystanku Gdańsk Śródmieście. Nowa linia kolejowa przez Południe będzie stanowić bezpośrednie przedłużenie istniejących torów Szybkiej Kolei Miejskiej, kończących się obecnie na przystanku Gdańsk Śródmieście.

14 minut z węzła KowaleMapka i 8 minut z rejonu pętli Łostowice ŚwiętokrzyskaMapka do stacji Gdańsk GłównyMapka - tyle mają wynosić czasy przejazdu na trasie linii PKM Południe. Szacunki pochodzą z powstającego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, które jest z jednym elementów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego.



Jak oceniasz planowany czas przejazdu pociągów na trasie PKM Południe?

W ramach powstającego opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla budowy linii kolejowej przez Południe Gdańska przeprowadzono również analizy marketingowe i ruchowe.

Teraz samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna w oparciu o najnowsze analizy w ramach STEŚ pochwaliła się planowanymi czasami przejazdów pomiędzy nowymi przystankami a stacją Gdańsk Główny:

  • węzeł Kowale - Gdańsk Gł.: 14 minut
  • Wielkopolska - Gdańsk Gł.: 12 minut
  • Niepołomicka - Gdańsk Gł.: 10 minut
  • Łostowice Świętokrzyska - Gdańsk Gł.: 8 minut
  • Madalińskiego - Gdańsk Gł.: 6 minut
  • Trakt Św. Wojciecha - Gdańsk Gł.: 4 minuty

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Bezpośrednie wpięcie torów w trasę Szybkiej Kolei Miejskiej



Jak podkreśla samorządowa spółka, koordynująca działania związane z projektem nowej trasy kolejowej, podane szacunkowe czasy przejazdów są korzystniejsze o ok. 1-2 minuty względem pierwotnych założeń prezentowanych podczas ubiegłorocznych spotkań informacyjnych.

Wskazanie przystanku Gdańsk Główny nie jest przypadkowe - Południowa PKM w przeciwieństwie do istniejącego szlaku PKM będzie stanowiła bezpośrednie przedłużenie torów Szybkiej Kolei Miejskiej, które obecnie kończą się na przystanku Gdańsk Śródmieście.

Dzięki temu w oparciu o istniejące rozkłady SKM można w ten sposób wyliczyć całkowity czas przejazdu z nowych przystanków np. do Gdańska Oliwy, Sopotu czy Gdyni Głównej.

Planowana trasa PKM Południe z lokalizacja nowych przystanków Planowana trasa PKM Południe z lokalizacja nowych przystanków

Pierwsi pasażerowie na PKM Południe pod koniec dekady



Przypomnijmy, że zgodnie z założeniami pierwszy odcinek PKM Południe z Gdańska Śródmieście do Kowal powstanie do 2030 r. Na jego trasie przewidziano sześć przystanków.

Docelowo rozważane są różne opcje przedłużenia trasy oraz połączenia jej z istniejącą trasą PKM na Jasieniu.

Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (341) ponad 10 zablokowanych

  • Czy analizowany był wzrost obciążenia istniejącej linii SKM w związku z tą inwestycją?

    • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    I to są naprawdę fajne czasy dojazdu z przedmieścia. tramwaje są ok ale ilość przystanków na których się zatrzymują sprawia że dojazd do centrum traw ok 40 min a cena biletu też nie powala. Obiecuję że sam przejadę się na PKM jak tylko powstanie :)

    • 203 7

    • tramwaje (3)

      Powinny mieć wagony sypialne , czas przejazdu , ilość przystanków , światła i co najlepsze korki np. przy Hucisku gdzie potrafi czekać nawet 5 linii na przejazd to wszystko razem zniechęca do korzystania z tego środka transportu. Wysocy urzędnicy nie korzystają z transportu publicznego więc nie wiedzą co ludzi męczy, ale to już inna kwestia.

      • 32 2

      • (2)

        jak kiedyś będziesz miał okazję przejedź się z Łodzi do Zgierza tramwajem(lub po zakończeniu remontu do Pabianic. Zdziwisz się jakie jest zapotrzebowanie mimo iż podróż zajmuje o wiele więcej czasu niż przejazd z Południa Gdańska do Centrum.

        • 5 3

        • (1)

          Czyli coś na zasadzie "ciesz się, bo inni mają gorzej"?

          • 13 0

          • Raczej "pokaże ci coś podobnego co kosztuje znacznie mniej"

            • 0 0

    • (2)

      w Bydgoszczy mieli do wyboru albo linie kolejową albo tramwaj do Fordonu( mieszka tam mniej więcej tylu mieszkańców jak na Południu Gdańska). Nie słychać protestów że niby za długo jedzie się do Centrum. W Łodzi jest tramwaj podmiejski a w Poznaniu szybki tramwaj. U nas musi być coś co będzie sporo kosztowało a dzięki temu nie powstanie dużo innych inwestycji.

      • 4 6

      • Z Fordonu do Bydgoszczy koleją można dojechać jednak dużo szybciej niż tramwajem (1)

        Podobnie będzie w Gdańsku. Czekam na przedłużenie linii SKM (osobnej pary torów) do Pruszcza lub nawet do Tczewa.

        • 15 0

        • owszem można - problem w tym że nie kursują pociągi regularnie. Po drugie masz ich garstkę. Głównym środkiem transportu jest tam tramwaj

          • 2 0

    • To nie powstanie, a poza tym ciekawe czemu tak ogólnikowa jest trasa przebiegu

      • 1 1

  • Ziom

    Zbudujcie w końcu normalna drogę, a nie jakieś szynobudy dla wąsatych Marianów i łazików plecakowców!

    • 1 1

  • Brakuje rozkładu jazdy i to nie powinien być problem a cała reszta --- ho,ho

    • 0 1

  • Na reszcie będzie można dojechać do Pętli Łostowice-Świętokrzyska z Oliwy w niecałe 30 minut zamiast w 1,5 godziny. Pytanie tylko czy od razu będzie eletryfikacja czy jak na PKM przesiadki i zmarnowana okazja na wypromowanie trasy na starcie.

    • 1 0

  • nikt nie broni marzyć (1)

    bo nawet jeśli to powstanie, to za 8-10 lat, w tej perspektywie to nawet nie wiadomo co będzie za pół roku, za rok - więc o czym tu mówić, skoro to jest tylko radosna twórczość ludzi planujących

    • 34 6

    • nikt nie broni marzyć

      Dwa razy obiecać to jak raz dotrzymać.

      • 0 1

  • jest pewien mankament (8)

    pasazerowie z kierunku Straszyna beda musieli przesiadac sie na Kowalach. wystarczyłoby wybudowac łacznice i bylby bezprzesiadkowy wlot z dalekiego południa w kierunku starej SKM

    • 15 5

    • (3)

      i co Ci ta łącznica da skoro nikt nie będzie wpuszczał pociągów regionalnych na odcinek aglo? Ze Straszyna możesz pojechać też do Pruszcza i tam przesiąść się w Regio do Gdańska

      • 4 2

      • Nie jest (2)

        A na Pkm teraz które są aglo, a które regio?

        • 0 1

        • (1)

          linia PKM to linia o typowym ruchu mieszanym, tak jak linia nr 9 i 202. Linia 250 i PKM Południe to linie stricte aglo. Teraz rozumiesz?

          • 0 1

          • A dlaczego

            Linia 229 i łącznica między nią a 250 nie miałaby być aglo? Masz jakąś błyskotliwa odpowiedź?

            • 1 0

    • Straszyn to nie jest żadne dalekie południe (3)

      Tylko wieś w gminie Pruszcz. Niech wam pruszcz zapewnia wygodny dojazd, a nie podatnicy w Gdańsku.

      • 7 2

      • Pkm

        Buduję samorząd województwa, pewnie z dotacją UE. Podatnicy z Gdańska powinni być wdzięczni podatnikom Zbytowa, Niemiec i Francji

        • 1 1

      • i dlatego z tej wsi do gdanska dojezdzam autem, jak wielu moich sasiadow i t (1)

        wszyscy gniją w korkach

        • 0 2

        • Było tam nie budować

          Jak zawsze dogryzają tym z Lawendowego Wzgórza :)

          • 3 0

  • kiełbasa wyborcza - już ? (11)

    7 lat zaprojektowanie i zbudowanie trasy w takim otoczeniu (przypominam że kawałek drogi w tym rejonie mają budować przez 3 lata).
    I ani słowa o finansowaniu.
    Ile lat obsuwu miała PKM-ka ? Miała być na Euro, choć potem twierdzili inaczej.
    Może i będzie na koniec dekady ale realnie patrząc tej kolejnej

    • 120 18

    • gdanszczanin

      a czy wiesz że zarządzanie cetralne PISu zabrało miliony z budżetu miasta, że dziś ubyło w 3 lata około 100 ml zł ? a Lotos nawiększy płatnik też wypadł z podatków ? sam sobie odpowiedz

      • 2 2

    • (4)

      Dokładnie. Warto przypomnieć, że pociągi PKM miały zgodnie z zapowiedziami jeździć co 15 minut. Jaka jest praktyka - widzimy wszyscy. Nie mówiąc już o czasie przejazdu. Tu nie będzie inaczej.
      W czasach PRL był taki dowcip: czym różni się bajka amerykańska od radzieckiej? Bajka amerykańska zaczyna się od słów "dawno, dawno temu...". A radziecka od "kiedyś w przyszłości..."

      • 36 4

      • (1)

        Wyjedź na ścianę wschodnią tam wszystko jest na tip top jak w tzw. Zjednoczonej Prawicy.

        • 9 9

        • Dlaczego mam jechac na sciane wschodnia

          Tu żyje i dlaczego mam akceptować byle jakość peowczykow. Dziękować za to, że g robią i cieszyć się ze rządzi PO. Ciągle tylko słyszę, że PO jest lepsze od pis, ale jakoś tego nie widzę. W zeszłym roku tusk mówił, że gdyby rządził to by nie było podwyżek. A teraz słyszę, że podwyżki muszą być bo to wina pis. Chyba, że nie będzie podwyżek bo wroci do władzy I znowu PIT będzie 19% i samorządu będą miały więcej pieniędzy.

          • 6 2

      • Według zapowiedzi Kacpra Płażyńskiego miały też wozić powietrze. (1)

        • 11 7

        • A teraz nie ma powietrza, bo dzięki krótkim składom jest taki tłok że nie ma czym oddychać. Sukczes na skalę możliwości włodarzy.

          • 14 1

    • Jawne dojenie kasy,

      Nie chodzi o to zeby cos zrobic tyko zeby robic... i to jak najwieksze projekty, i wtedy ekstra kaska leci komu trzeba, ile to juz bylo projektow?

      Nowa Swietokrzyska ile bylo projektow?za ile milionow?
      a teraz beda robic 1km drogi 3 lata, co i tak korow nie rozladuje, tylko przeniesie kawalek dalej.

      Pluja ludziom w twarz, a my sie jeszcze cieszymy ze cos robia (planuja).

      • 10 1

    • zastanawia mnie kto to minusuje (1)

      bo przecież tu się nic nie klei.
      3 tunele (w tym 2 w newralgicznych bądź bardzo newralgicznych miejscach) 4 nasypy, 2 mosty, 2 wiadukty, 4 wykopy - żaden element trasy nie będzie prowadzony "na płasko" lub po już istniejących obiektach bo tych nie ma.
      Pierwsza ćwiartka trasy przebiegająca praktycznie pod oknami budynków, druga w długim tunelu którego budowa może sparaliżować lub wyłączyć jedno z najbardziej kluczowych skrzyżowań na południu Gdańska.
      Kompletowanie dokumentacji w tym rejonie to ponoć koszmar a bez wątpienia dojdą jeszcze spowalniające budowę protesty mieszkańców.
      A redakcja ani słowem się nie zająknęła na temat tych "wątpliwości" podając jakąś huraoptymistyczną datę ukończenia budowy i to wszystko w oparciu o co ? o jakieś plany, szacunki jakieś spółeczki ?

      • 20 3

      • Ale na czym polega ta kiełbasa wyborcza?

        Że na 2030 są bardzo małe szanse żeby powstała. Tak, są małe szanse na ten 2030 ale to nie znaczy że nie trzeba próbować. Od dwóch lat sprawa ruszyła i się posuwa (powstają kolejne dokumentacje). Kluczem będą pieniądze na budowe, ale o nie nie zawalczysz jak nie będziesz miał dokumentacji.

        • 7 3

    • Ale jest i to jest najważniesze, a ciebie to wścieka (1)

      • 2 2

      • wszystkim prom na księżyc !

        tak będzie, nie kłamię, za 10 lat

        • 7 0

  • Developerzy zarobili miliardy.

    A teraz my mieszkańcy mamy za to płacić.

    • 0 0

  • Czyli jest możliwe 22 minuty z Gdyni do Gdańska (3)

    Kiedy SKM zostanie totalnie zmodernizowana, aby zastąpić rozwiązania z lat 70 tych na nowe z XXI wieku?

    • 6 0

    • 22 minuty jeśli tabor wymieni się na typowo aglomeracyjny z ETCS i ATO (żeby dać coś na wzór systemów Metra Warszawskiego) jest realne - tylko SKM musi wyjść ze swojego paździerza.

      • 0 0

    • Rozwiązania z lat 70-tych ;)? Jeśli chodzi o tabor - to mamy rozwiązania z wczesnych lat 60-tych. Do tego jest to prowizorka, bo istniejący tabor nigdy nie był przeznaczony do użytkowania jako kolej miejska.

      • 1 0

    • Nie jest możliwe

      jeśli myslisz o dworcach głównych

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane