• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W 14 minut z Kowal do centrum Gdańska. Tak będą jeździć pociągi na trasie PKM Południe

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (341)
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Nowa linia kolejowa przez Południe będzie stanowić bezpośrednie przedłużenie istniejących torów Szybkiej Kolei Miejskiej, kończących się obecnie na przystanku Gdańsk Śródmieście. Nowa linia kolejowa przez Południe będzie stanowić bezpośrednie przedłużenie istniejących torów Szybkiej Kolei Miejskiej, kończących się obecnie na przystanku Gdańsk Śródmieście.

14 minut z węzła KowaleMapka i 8 minut z rejonu pętli Łostowice ŚwiętokrzyskaMapka do stacji Gdańsk GłównyMapka - tyle mają wynosić czasy przejazdu na trasie linii PKM Południe. Szacunki pochodzą z powstającego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, które jest z jednym elementów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego.



Jak oceniasz planowany czas przejazdu pociągów na trasie PKM Południe?

W ramach powstającego opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla budowy linii kolejowej przez Południe Gdańska przeprowadzono również analizy marketingowe i ruchowe.

Teraz samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna w oparciu o najnowsze analizy w ramach STEŚ pochwaliła się planowanymi czasami przejazdów pomiędzy nowymi przystankami a stacją Gdańsk Główny:

  • węzeł Kowale - Gdańsk Gł.: 14 minut
  • Wielkopolska - Gdańsk Gł.: 12 minut
  • Niepołomicka - Gdańsk Gł.: 10 minut
  • Łostowice Świętokrzyska - Gdańsk Gł.: 8 minut
  • Madalińskiego - Gdańsk Gł.: 6 minut
  • Trakt Św. Wojciecha - Gdańsk Gł.: 4 minuty

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Bezpośrednie wpięcie torów w trasę Szybkiej Kolei Miejskiej



Jak podkreśla samorządowa spółka, koordynująca działania związane z projektem nowej trasy kolejowej, podane szacunkowe czasy przejazdów są korzystniejsze o ok. 1-2 minuty względem pierwotnych założeń prezentowanych podczas ubiegłorocznych spotkań informacyjnych.

Wskazanie przystanku Gdańsk Główny nie jest przypadkowe - Południowa PKM w przeciwieństwie do istniejącego szlaku PKM będzie stanowiła bezpośrednie przedłużenie torów Szybkiej Kolei Miejskiej, które obecnie kończą się na przystanku Gdańsk Śródmieście.

Dzięki temu w oparciu o istniejące rozkłady SKM można w ten sposób wyliczyć całkowity czas przejazdu z nowych przystanków np. do Gdańska Oliwy, Sopotu czy Gdyni Głównej.

Planowana trasa PKM Południe z lokalizacja nowych przystanków Planowana trasa PKM Południe z lokalizacja nowych przystanków

Pierwsi pasażerowie na PKM Południe pod koniec dekady



Przypomnijmy, że zgodnie z założeniami pierwszy odcinek PKM Południe z Gdańska Śródmieście do Kowal powstanie do 2030 r. Na jego trasie przewidziano sześć przystanków.

Docelowo rozważane są różne opcje przedłużenia trasy oraz połączenia jej z istniejącą trasą PKM na Jasieniu.

Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (341) ponad 10 zablokowanych

  • Pytanie jak często... (2)

    bo jak co pół godziny to niech sp...

    • 9 2

    • Cytat z artykułu (1)

      Południowa PKM w przeciwieństwie do istniejącego szlaku PKM będzie stanowiła bezpośrednie przedłużenie torów Szybkiej Kolei Miejskiej, które obecnie kończą się na przystanku Gdańsk Śródmieście.

      Czyli będzie tak często jak SKM

      • 1 2

      • Przedłużenie torów to nie przedłużenie obecnych kursów SKM.

        • 3 0

  • Beda jezdzic raz na godzine, co nie?

    • 9 0

  • Jakos tego nie widzę

    Jak się patrzy na inwestycje w infrastrukturę na Południu Gdańsku to wszystko jest co najmniej o kilka lat opóźnione. Po wielkich bólach oddają tramwaj na Warszawskiej, ale oprócz tego przez najbliższych kilka lat nie powstanie żadna nowa droga, ani linia tramwajowa czy PKM. Z Kowal i okolic Jabloniowej potrzebne jest szybkie połączenie kolejowe z Wrzeszczem i Oliwa na już, a nie za 15 lat.

    • 20 2

  • PKM Karczemki musi powstac

    • 4 4

  • Od lutego wracam do auta - niestety (18)

    Hej Prezes PKM. My pasażerowie teraz potrzebujemy nocnych przejazdów PKM z Wrzeszcza do Kartuz/Kościerzyny po 23 i po północy. Oraz wczesno rannych przejazdów do Gdańska o 3, 4, 5 rano. Nas nie interesuje co Wy zrobicie za 10 lat? Bo to i tak będzie już spóźniona inwestycja.
    Najpierw coś zróbcie dla mieszkańców a potem się tym pochwalcie.

    • 221 27

    • (4)

      Kupiłem auto parę dni temu, miałem dość PKM, dojazd z Kacka do Wrzeszcza to jakiś dramat. Inicjatywa PKM jest świetna, wykonanie - masakryczne.

      • 41 5

      • (3)

        A ja dojeżdżam z Karwin III do przystanku Politechnika od lat autobusem/trolejbusem i SKM i się nie chwalę, że kupiłem sobie auto za 3 tys.

        • 3 11

        • (2)

          Mój czas podróży dziennej skrócił się teraz o godzinę, dla mnie to wystarczający zysk.

          • 6 1

          • z kacka do wrzeszcza autem skrócił sie o godzine??? (1)

            • 3 0

            • W 2 strony, dziennie zyskuję godzinkę.

              • 4 0

    • PKM jest zarządcą infrastruktury a nie organizatorem przewozów - ustawa o transporcie publicznym wprost wskazuje, kto w naszym województwie organizuje przewozy - Marszałek.

      • 18 3

    • świetny pomysł, puszczać pociąg dla pięciu osób.

      potrzeba to większych składów w szczycie, o 3, 4, 5 rano jedź sobie samochodem, korków nie ma.

      • 10 14

    • kup sobie ze 2 auta jeszcze, po jednym na każdy poś.la.dek

      i narzekaj na korki :D

      • 7 16

    • Nie prezes PKM tylko Polregio... (9)

      Przecież PKM - co nawet wynika z artykułu, który komentujesz - zajmuje się budową linii kolejowych, a nie jeżdżeniem po nich pociągami. Przewoźnikiem na linii PKM jest Polregio i to tam należy kierować uwagi dotyczące pociągów i przewozów. A do PKM to możesz sie skarżyć na tory i perony, których utrzymaniem się zajmują po wybudowaniu.
      Przecież jak chciałbyś więcej autobusów na jakiejś trasie to pisałbyś do przewoźnika, a nie do właściciela drogi? ;)

      • 8 2

      • (3)

        Jak planowano trasę PKM to miała być do Gdańska Głównego,i dalej.Skończyło się na Wrzeszczu.

        • 7 8

        • Bzdura! Nigdy nie planowano torowiska PKM na odcinku od Wrzeszcza do Gdańska Głównego! (1)

          • 9 1

          • Bo bez Wrzeszcza miały jechać

            • 0 5

        • i gdzie niby mieli dobudować dodatkowe tory?

          • 3 1

      • Ale za to ,że w nocy Polregio nie jezdzi odpowiada marszałek. (4)

        On jest organizatorem transportu i płaci przewoźnikom (Polregio i SKM) , Jak marszałek zapłaci Polregio za nocne kursy, to pociągi będą. Nie płaci to ich nie ma.

        • 8 1

        • Dla kogo w nocy te pociągi z publicznych pieniędzy? (3)

          • 4 2

          • dla mieszkańców okolic aglomeracji Trójmiejskiej (2)

            zwłaszcza przyspawanych mentalnie do foteli swoich samochodów

            • 2 2

            • To niech Kartuzy i Żukowo zabulą.

              Oraz Kościerzyna.

              • 5 0

            • szczególnie dla tych którzy nie mają jak dojechać. Zlikwidowano linie kolejowe po to by zrobić ścieżki rowerowe. Nie dziwota że trzeba skorzystać z auta

              • 3 5

  • (1)

    Z Kowal powinno się móc dojechać aż do Gdyni, wtedy można powiedzieć o optymalizacji a tak z Kowal do Gdańska GŁ. tam hurr durr kupa ludzi i wciskaj się w SKM.

    • 4 5

    • Ale, żeby tak rano już sprutym, żeby nie czytać ze zrozumieniem? Pociągi z Węzła Kowale będą jeździły do Gdyni/Wejherowa/Lęborka..

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    I to są naprawdę fajne czasy dojazdu z przedmieścia. tramwaje są ok ale ilość przystanków na których się zatrzymują sprawia że dojazd do centrum traw ok 40 min a cena biletu też nie powala. Obiecuję że sam przejadę się na PKM jak tylko powstanie :)

    • 203 7

    • tramwaje (3)

      Powinny mieć wagony sypialne , czas przejazdu , ilość przystanków , światła i co najlepsze korki np. przy Hucisku gdzie potrafi czekać nawet 5 linii na przejazd to wszystko razem zniechęca do korzystania z tego środka transportu. Wysocy urzędnicy nie korzystają z transportu publicznego więc nie wiedzą co ludzi męczy, ale to już inna kwestia.

      • 32 2

      • (2)

        jak kiedyś będziesz miał okazję przejedź się z Łodzi do Zgierza tramwajem(lub po zakończeniu remontu do Pabianic. Zdziwisz się jakie jest zapotrzebowanie mimo iż podróż zajmuje o wiele więcej czasu niż przejazd z Południa Gdańska do Centrum.

        • 5 3

        • (1)

          Czyli coś na zasadzie "ciesz się, bo inni mają gorzej"?

          • 13 0

          • Raczej "pokaże ci coś podobnego co kosztuje znacznie mniej"

            • 0 0

    • (2)

      w Bydgoszczy mieli do wyboru albo linie kolejową albo tramwaj do Fordonu( mieszka tam mniej więcej tylu mieszkańców jak na Południu Gdańska). Nie słychać protestów że niby za długo jedzie się do Centrum. W Łodzi jest tramwaj podmiejski a w Poznaniu szybki tramwaj. U nas musi być coś co będzie sporo kosztowało a dzięki temu nie powstanie dużo innych inwestycji.

      • 4 6

      • Z Fordonu do Bydgoszczy koleją można dojechać jednak dużo szybciej niż tramwajem (1)

        Podobnie będzie w Gdańsku. Czekam na przedłużenie linii SKM (osobnej pary torów) do Pruszcza lub nawet do Tczewa.

        • 15 0

        • owszem można - problem w tym że nie kursują pociągi regularnie. Po drugie masz ich garstkę. Głównym środkiem transportu jest tam tramwaj

          • 2 0

    • To nie powstanie, a poza tym ciekawe czemu tak ogólnikowa jest trasa przebiegu

      • 1 1

  • Kolej przyszłością transportu (3)

    Według mnie w pierwszej kolejności powinna być odbudowana trasa z Pruszcza Gdańskiego w kierunku Starej Piły z ewentualnym przygotowaniem włączenia PKM-ki w Straszynie. Przy istniejącej już linii mieszka mnóstwo ludzi, Juszkowo, Straszyn z blokami blisko stacji czy Kolbudy. Ja wiem że te tory należą do PLK, ale powinny być naciski od samorządów by tą linię reaktywować. Później lub jednocześnie budować PKM od stacji Gdańsk Południowy (dla nie wiedzących rejon Sandomierskiej na Oruni) do Kowal, Straszyna itd. Kolej jest przyszłością transportu w tak dużej aglomeracji, pokazała to PKM.

    • 12 3

    • Pkm Południe

      Obecnie priorytetem jest PKM Południe bo mieszka tam kilkadziesiąt tysięcy osób!

      • 3 0

    • Juzbyło kilka podejść do reaktywacji tej trasy

      ale wychodziło, że nie będzie to opłacalne.
      Próbowały samorządy, można pytać u nich.
      Z drugiej strony Pruszcz - Stara Piła to pkp plk i oni mogą to zrobić niezależnie od SKmki na Gdańsk Południe.

      • 2 0

    • kto ci z kolbud bedzie jechał do gdanska przez pruszcz albo starą piłę i kokoszki

      • 1 1

  • Ta trasa powinna być uruchomiona 10 lat temu.

    Budowanie kilku przystanków ma trwać 7 lat? Metro w Warszawie budują szybciej, a przypomnę, że idzie w całości pod ziemią.

    • 17 0

  • Może i w 14 minut, jeżeli nie policzymy 10-15 minut opóźnienia xddddddd

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane