• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Sopocie i Gdyni zwiększą się strefy z ograniczeniem prędkości do 30 km/h

Patryk Szczerba, Piotr Weltrowski
9 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
W Sopocie ograniczenia prędkości do 30 km/h działają w kilku miejscach od lat. Teraz jednak miasto chce je wprowadzić na wszystkich lokalnych drogach. W Sopocie ograniczenia prędkości do 30 km/h działają w kilku miejscach od lat. Teraz jednak miasto chce je wprowadzić na wszystkich lokalnych drogach.

W Trójmieście coraz więcej ulic znajduje się w strefie, gdzie poruszać można się autem nie szybciej niż 30 km/h. Od kilkunastu dni takie ograniczenie obowiązuje na większości osiedlowych ulic w Gdyni Dąbrowie. Pod koniec kwietnia w strefie "30" znajdzie się także niemal całe centrum Sopotu. Tylko czy takie przepisy będą egzekwowane?



Czy ograniczanie prędkości na drogach lokalnych do 30 km/h to dobry pomysł?

W Dąbrowie zgodnie z przepisami nie szybciej niż 30 km/h trzeba było jechać po ulicach, przy których stoją domy jednorodzinne, m.in. ulicami Nagietkową zobacz na mapie GdyniPiołunową zobacz na mapie Gdyni. To pomogło zmniejszyć ruch, więc radni postanowili pójść za ciosem i spróbować powalczyć o ograniczenia na większym terenie.

- Dyskusje, wymiana pism, analizy trochę trwały. Początkowo szukaliśmy rozwiązań w progach zwalniających i szykanach, jednak na to nie było zgody urzędników. Zdecydowaliśmy, że w takim razie warto pomyśleć o znakach z ograniczeniem prędkości do 30 km/h na większości ulic. Po pozytywnej opinii ZDiZ-u udało się - opowiada Lechosław Dzierżak z rady dzielnicy Dąbrowa.

Strefą objęto przede wszystkim okolice bloków, gdzie - choć parkujące samochody ograniczały prędkość kierowców - nie zawsze był to sposób skuteczny. Nie objęła z kolei ulic zbiorczych, takich jak Nowowiczlińska zobacz na mapie Gdyni, Rdestowa zobacz na mapie Gdyni, Miętowa zobacz na mapie Gdyni, gdzie duży ruch nie pozwala na ograniczenia.

- Objęliśmy nią wszystkie ulice, gdzie bez przeszkód można było jechać "pięćdziesiątką", a nawet i więcej. Obserwując przez kilka dni sytuację widać, że wielu kierowców wciąż jeździ na pamięć, jednak część zaczyna wyraźnie zwalniać - dodaje Dzierżak.

Ruch udało się też uspokoić "na dobre" na Działkach Leśnych, gdzie od ponad dwóch lat wszystkie najważniejsze ulice są już jednokierunkowe. Efekt? Spokojniejsza jazda, mniej stłuczek i kłopotów z zaparkowanymi po obu stronach jezdni samochodami.

- Rzeczywiście, Dąbrowa i Działki Leśne to dzielnice, gdzie zostały wprowadzone rozwiązania kompleksowe. Zdecydowały analizy i determinacja radnych. Spływa do nas wiele takich wniosków, wszystkie są poddawane analizie. Zwykle dotyczą pojedynczych ulic - zaznacza Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Wciąż brakuje konkretnych decyzji w kwestii zmian w centrum. Dyskusje i analizy trwają, ale do realizacji wciąż daleko.

Sopot także z ograniczeniami

Zmiany w centrum wprowadzi za to, już od 26 kwietnia, Sopot. O planach miasta w tym zakresie głośno było już w zeszłym roku, teraz przyszedł czas na realizację ustalonych wcześniej z mieszkańcami zmian.

Ograniczenie prędkości do 30 km/h już wcześniej obowiązywało w górnym tarasie miasta oraz w kilku miejscach w samym centrum, teraz będzie zaś obowiązywać na wszystkich lokalnych drogach w Sopocie. Wyłączone ze strefy zostaną tylko główne miejskie ulice, czyli np. al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu lub ul. Armii Krajowej zobacz na mapie Sopotu.

- To rozwiązanie sprawdzone w wielu europejskich miastach. Zwiększa ono bezpieczeństwo i powoduje, że ruch staje się bardziej płynny. Wiem, że mieszkańcy mieli obawy, że ograniczenie pojawi się tylko na znakach, a nie w rzeczywistości, więc planujemy stopniowe wprowadzenie rozwiązań, takich jak progi zwalniające czy wynoszenie skrzyżowań, które zmuszą kierowców do zachowania przepisowej prędkości - tłumaczy Bartosz Piotrusiewicz, wiceprezydent Sopotu.

Póki co, miasto nie zdecydowało się na wprowadzenie innej zmiany w organizacji ruchu, czyli zamiany części skrzyżowań w Dolnym Sopocie na skrzyżowania równorzędne. Od 26 kwietnia zostanie za to wprowadzony ruch dwukierunkowy dla rowerów na ulicach jednokierunkowych w górnym tarasie miasta.

Czytaj też o strefach "tempo30" w Gdańsku

Opinie (226) ponad 20 zablokowanych

  • niedługo piesi będa musieli chodzić w kaskach

    • 3 2

  • (3)

    rowerem szybciej jeżdżę....

    • 13 7

    • nie trolluj - rowerem jeżdżę od 40 lat (1)

      powyżej 30 km jedynie z górki. Zwykły rowerzysta (nie kolarz) jeździ po mieście ze średnią ok. 17 km/h jak są dobre warunki (to znaczy jezdnia nie jest zakorkowana samochodami czekającymi na zmianę świateł).

      • 8 2

      • bzdury, jak nie ma wiatru to spokojnie 30 km/h można po ulicy jechać, nie jest to wielki wyczyn

        • 1 0

    • i właśnie o to chodzi, żeby zrównać prędkość samochodów i rowerów - bezpieczniej dla wszystkich.

      • 7 5

  • Można to tylko skomentować tak (13)

    CHORE na MAXA, nikt i tak nie będzie się do tego stosował.

    • 112 56

    • postawią radar i jak zaswieci ci sie rezerwa 20pkt to szybko nabierzesz rozsadku (2)

      • 8 4

      • (1)

        To się nigdy nie wydarzy, radarów jak na lekarstwo, policji jeszcze mniej. Kilkanaście lat jeżdżę i to dość sporo, a ani razu w Polsce kontroli nie miałem. Może to tylko dużo szczęścia, a może każdy tak ma.

        • 2 0

        • btw, punktów karnych z fotoradarów właściwie nie ma. Są, ale można je bez problemu oddać innym lub zapłacić wyższy mandat, co swoją drogą jest chore.

          • 1 0

    • (6)

      ja będę. a jak będziesz jechał za mną to ty tez będziesz. aż się nauczysz, że prawo jazdy to nie prawo do zasuwania po mieście.

      • 22 14

      • (5)

        wystarczy że Cię wyprzedzę i będzie po sprawie

        • 16 17

        • (2)

          no tak, tu słoma, cebula i buraki.

          • 14 15

          • Nie to po prostu normalność, a nie narzucanie bezsensownych przepisów, których i tak większość nie będzie przestrzegać, a nikt inny nie będzie tego egzekwować.

            • 4 1

          • kurczaki i ziemniaki

            • 8 1

        • (1)

          GPU , GKA czy GWE ?

          • 5 2

          • obawiam się że gsp

            • 2 1

    • ty sobie kup mózg piracie drogowy a potem kodfeks drogowy!!

      pirat drowy jest ztego znany ze obojetnie jakie jest ograniczenie drogowe to i tak go nieprzestrzega!Akurat w POlsce to 80% to piraci drogowi

      • 5 2

    • w polsce nikt sie do niczego nie stosuje

      stad takie panstwo jacy ludzie

      • 16 4

    • chory ty jestes

      • 22 27

  • maszynka do robienia pieniędzy

    Kolejny argument do ściągania KASY Z MIESZKAŃCÓW !!!

    • 3 4

  • gdyby to od przeciętnego buraka za kierownicą zależało (6)

    to w mieście byłyby same ulice po min 3 pasy w każdą stronę, z barierami i ekranami akustycznymi, "ograniczenie" prędkości do 100kmph, które i tak wszyscy był łamali i wszystkie przejścia dla pieszych pod ziemią.

    Słowackiego oddana rok temu z tunelami dla pieszych i ekranami to jest infrastrukturalna porażka ostatnich lat. uwstecznianie się. środek miasta to nie miejsce na takie trasy.

    no i nie zapominajmy o parkingach jak pod hipermarketem co 100 metrów.

    • 20 17

    • (1)

      Słowackiego na etapie z przejściami to nie środek miasta

      • 0 1

      • jak dalej będzie się ciąć dzielnice takimi drogami

        to w koncu nigdzie nie będzie środka miasta. co to niby jest? okolice obwonicy? wszedzie tam mieszkają ludzie, ktorzy chcą się przemieszczać swobodnie, a nie dylać tunelami

        • 1 0

    • n

      przyznaje jako kierowca, że tunele dla pieszych są złym pomysłem. Dużo bardziej przemawiają do mnie tunele dla aut, z ruchem pieszych nad powierzchnią niż na odwrót. Ładniej to wygląda i jest tak samo bezpieczne, a dla pieszych dużo wygodniejsze!

      • 4 0

    • Bo ludzie aktywni potrzebuja sie wydajnie i szybko przemieszczac po miescie. (2)

      Wyprowadz sie na wies. Bedziesz mial cisze i spokoj.

      Ale ja jak mam w ciagu dnia 5 oddalonych miejsc ogarnac z ciezkim bagazem to chce nimimum 3 pasy w kazda strone i ograniczenie do 100km/h ktore bedzie mozna olewac.

      • 10 9

      • ludzie z pasywną d*pą

        aktywnie przyrośniętą do fotela samochodu, chciałeś powiedzieć

        wiadomo, że 95% ludzi codziennie musi być w 5 oddalonych od siebie o kilkanaście kilometrów miejscach i to z co najmniej paroma walizkami i zgrzewką mleka. dzień jak co dzień. bez auta ani rusz. I jeszcze dwójka dzieci pod pachą. co za los!:P

        • 2 3

      • Zapomnialem dodac:

        I przejscia podziemne dla tych co minusuja :)

        • 2 5

  • fgfg (2)

    w mieście obowiazuje ograniczenie do 60 km/h koniec kropka

    • 5 3

    • Uczyłeś się chyba przepisów za komuny. (1)

      • 2 2

      • od 23 do 6 ma rację, chyba, że znaki mówią inaczej

        • 2 0

  • Nie długo do pracy to wieczorami będziemy wyjeżdżać...... (6)

    • 16 8

    • dane na temat tracenia czasu w korkach w polskich miastach (5)

      są dostępne w internecie. Korki powoduje nadmiar samochodów a nie ograniczenia prędkości.

      • 13 7

      • Kiepsko z logika u kolegi widze. (4)

        Im nizsza dozwolona predkosc tym dluzej samochod zajmuje droge zeby dojechac z punktu A do B.

        Ergo - to wlasnie bezsensowne ograniczenia powoduja nadmiar aut na drogach.

        • 6 8

        • (3)

          Wywod nietrafiony, gdyz wraz ze wzrostem predkosci rosna odstepy miedzy samochodami, co przeklada sie na zmniejszenie przepustowosci po przekroczeniu wartosci krytycznej 30 - 50 kmh

          • 7 4

          • Czyli jak jest korek i samochody wloka sie 30km/h to... (2)

            ...jest to recepta na tenze korek?

            Wow.

            • 4 5

            • 30 km/h to korek? (1)

              Wow.

              • 6 1

              • nie dyskutuj z trollem

                koleś ze wsi jak widzi 3 auta jadące jedno za drugim to myśli że to korek

                • 1 1

  • wiecej fotoradarow, prosze!! (4)

    Jazda po trojmiescie to jakis koszmar!! Nikt nie patrzy na znaki, swiatla..moje dziecko sie pytalo czy my jestesmy gdzies w Rosji lub dlaczego nikt nie potrafi jezdzic!!?

    • 8 9

    • bo ludzie są winni (3)

      ja to samo obserwuje na karwinach co rano. Ludziska za późno wstają a potem po ulicy rajd, jadą jak opętani , jak widzi 100m to ciśnie jak wariat, potrafi machać łapami i szczekać pyskiem. Nerwowo jest rano.... dzisiaj o 8 rano jechałem 70km a po prawej wyprzedzanie mnie sznurkiem.
      Jesteśmy zeszmaconym społeczeństwem , zadłużonym, nerwowym i wyłądowujemy to poprostu za kółkiem.

      • 5 5

      • jezdzi sie PO PRAWEJ łosiu! a tacy jak ty tylko blokuja i robia sznureczek aut po lewej!!!!!!!

        naucz sie jezdzic! lewy sluzy do wy-prze-dza-nia!!!!!!!!!!!!! i spadaj na prawy!

        • 1 1

      • Nie, to wlasnie za kolkiem kumuluje sie agresja. (1)

        Tluczenie sie pol godziny po dziurach i zatrzymywanie na pierdyliardzie bezsensownych swiatel zeby kazdego dnia dojechac do pracy.

        Jezdzilem po wielu miastach. Najbardziej mi przypadly do gustu rozwiazania amerykanskie, gdzie miasto przecina kilka estakad. Myk na estakade, pelna rura przez 10 minut, myk z estakady i cel osiagniety. Szybko i bez stresu.

        • 4 4

        • A z takiej estakady w szczycie zjeżdżasz 60 minut i szybciej byś doszedł piechotą ;)

          Pupci się nie chce ruszać, wszędzie by się chciało przelotówkę, co? Byle nie pod oknem, i tam, gdzie Twoje dziecko chodzi,co?

          • 1 1

  • Zobaczcie na foto jak bezmozgi parkuja na trawniku czy pod blokiem !!!!!!!!! (9)

    Miejsc parkingowych i parkingow na kazdym osiedlu jest pelno i stoja puste a mimo to pajace nadal pod blokami na trawniku parkuja az trudno zrozumiec to bezmozgowie . Syf pod klatkami , syf na trawniku i plamy oleju bo sie cymbalom nie chce isc piec krokow na parking . Polak ze zlomu robi wrecz bostwo ale to oznaka biedy i dziadostwa bo tylko biedne spoleczenstwa czcza samochod zamiast zycia. Dlaczego wam parkujacym przed blokami przed klatkami nie przeszkadza ze innym sasiadom robicie syf ?.w domu tez macie taki syf jak przed blokami i nie szanujecie swoich rodzin tak jak sasiadow nie szanujecie ?

    • 57 29

    • Chępe tuje.... (6)

      Bydło,lemingi......

      • 6 0

      • (4)

        Naście razy dziennie widzę jak piesi walą na czerwonym, gdyby tak kierowcy samochodów robili to... dopowiedzcie sobie sami banda tę.pych hipokrytów i kij wam w oko s**** na te 30km/h i niczym się nie różnię od was chępe tuje.

        • 10 9

        • (3)

          pieszy wazy 80kg i idzie z prędkością 4km/h
          samochód to ponad tona metalu i prędkości o rząd wielkości większe.

          większa energia = większa odpowiedzialność, wiec się odwal od pieszych, bo oni zrobią najwyżej krzywdę sobie, a ty ze swoim podejściem jesteś potencjalnym mordercą.

          • 10 8

          • Ja się szybciej zatrzymam jako pieszy, na 30 centymetrach. Jesteś słabszy, to myśl sam za siebie, nie ceduj tego na innych.

            • 1 2

          • (1)

            Krzywdę sobie? Chyba kpisz sobie.Zabije jaiegoś czuba bo mu się chce na czerwonym wlazic to ja nie jestem pokrzywdzony? Pojadę do domu jak gdyby nic i wieczorem spokojnie pójdę spac? Tak debilnego argumentu nie czytałem.

            • 2 5

            • skoro celowo łamiesz przepisy "s**** na te..." to nie opowiadaj smętnych opowieści jak ci będzie źle

              napisz wprost że tak nienawidzisz ludzi że masz ochotę se jakiegoś przejechać

              każdy kto przekracza dopuszczalną prędkość to nie tylko przestępca to potencjalny morderca

              • 3 2

      • pradziadek przy saniach

        ..

        • 1 0

    • rodzi sie pytanie dlaczego Straz Miejska tego nie widzi (1)

      takim jelopom parkujacym na trawnikach trzeba ladowac wysokie mandaty (za te kae remontowac mozna drogi). Burakow mozna nauczyc jedynie przez kary finansowe.

      • 11 2

      • Osobiscie bym byl za odbieraniem samochodow !

        Dzis samochod to dla biedakow cud i zabranie im samochodu bedzie dla nich wielka tragedia i to ich nauczy. Ludzie dzis cenia bardziej wartosci materialne od rozumu. Biedne spoleczenstwo sie tym odznacza ze samochod o wartosci 200 000 zl to dla nich jakies wielkie wyrzeczenie i beda suche bulki jesc byle samochod miec . Patologia i tyle ale tak sie biedny zachowuje ze na samochod odklada pare lat .Niestety i dlatego najlepsza kara jest zabieranie samochodu albo mieszkan skoro sie polmozgi nie ucza

        • 8 5

  • no to nic, tylko kupować skuterki

    juz niedlugo tylko takimi po..dolkami bedzie sie mozna poruszac wogole

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane