• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Sopocie i Gdyni zwiększą się strefy z ograniczeniem prędkości do 30 km/h

Patryk Szczerba, Piotr Weltrowski
9 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
W Sopocie ograniczenia prędkości do 30 km/h działają w kilku miejscach od lat. Teraz jednak miasto chce je wprowadzić na wszystkich lokalnych drogach. W Sopocie ograniczenia prędkości do 30 km/h działają w kilku miejscach od lat. Teraz jednak miasto chce je wprowadzić na wszystkich lokalnych drogach.

W Trójmieście coraz więcej ulic znajduje się w strefie, gdzie poruszać można się autem nie szybciej niż 30 km/h. Od kilkunastu dni takie ograniczenie obowiązuje na większości osiedlowych ulic w Gdyni Dąbrowie. Pod koniec kwietnia w strefie "30" znajdzie się także niemal całe centrum Sopotu. Tylko czy takie przepisy będą egzekwowane?



Czy ograniczanie prędkości na drogach lokalnych do 30 km/h to dobry pomysł?

W Dąbrowie zgodnie z przepisami nie szybciej niż 30 km/h trzeba było jechać po ulicach, przy których stoją domy jednorodzinne, m.in. ulicami Nagietkową zobacz na mapie GdyniPiołunową zobacz na mapie Gdyni. To pomogło zmniejszyć ruch, więc radni postanowili pójść za ciosem i spróbować powalczyć o ograniczenia na większym terenie.

- Dyskusje, wymiana pism, analizy trochę trwały. Początkowo szukaliśmy rozwiązań w progach zwalniających i szykanach, jednak na to nie było zgody urzędników. Zdecydowaliśmy, że w takim razie warto pomyśleć o znakach z ograniczeniem prędkości do 30 km/h na większości ulic. Po pozytywnej opinii ZDiZ-u udało się - opowiada Lechosław Dzierżak z rady dzielnicy Dąbrowa.

Strefą objęto przede wszystkim okolice bloków, gdzie - choć parkujące samochody ograniczały prędkość kierowców - nie zawsze był to sposób skuteczny. Nie objęła z kolei ulic zbiorczych, takich jak Nowowiczlińska zobacz na mapie Gdyni, Rdestowa zobacz na mapie Gdyni, Miętowa zobacz na mapie Gdyni, gdzie duży ruch nie pozwala na ograniczenia.

- Objęliśmy nią wszystkie ulice, gdzie bez przeszkód można było jechać "pięćdziesiątką", a nawet i więcej. Obserwując przez kilka dni sytuację widać, że wielu kierowców wciąż jeździ na pamięć, jednak część zaczyna wyraźnie zwalniać - dodaje Dzierżak.

Ruch udało się też uspokoić "na dobre" na Działkach Leśnych, gdzie od ponad dwóch lat wszystkie najważniejsze ulice są już jednokierunkowe. Efekt? Spokojniejsza jazda, mniej stłuczek i kłopotów z zaparkowanymi po obu stronach jezdni samochodami.

- Rzeczywiście, Dąbrowa i Działki Leśne to dzielnice, gdzie zostały wprowadzone rozwiązania kompleksowe. Zdecydowały analizy i determinacja radnych. Spływa do nas wiele takich wniosków, wszystkie są poddawane analizie. Zwykle dotyczą pojedynczych ulic - zaznacza Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Wciąż brakuje konkretnych decyzji w kwestii zmian w centrum. Dyskusje i analizy trwają, ale do realizacji wciąż daleko.

Sopot także z ograniczeniami

Zmiany w centrum wprowadzi za to, już od 26 kwietnia, Sopot. O planach miasta w tym zakresie głośno było już w zeszłym roku, teraz przyszedł czas na realizację ustalonych wcześniej z mieszkańcami zmian.

Ograniczenie prędkości do 30 km/h już wcześniej obowiązywało w górnym tarasie miasta oraz w kilku miejscach w samym centrum, teraz będzie zaś obowiązywać na wszystkich lokalnych drogach w Sopocie. Wyłączone ze strefy zostaną tylko główne miejskie ulice, czyli np. al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu lub ul. Armii Krajowej zobacz na mapie Sopotu.

- To rozwiązanie sprawdzone w wielu europejskich miastach. Zwiększa ono bezpieczeństwo i powoduje, że ruch staje się bardziej płynny. Wiem, że mieszkańcy mieli obawy, że ograniczenie pojawi się tylko na znakach, a nie w rzeczywistości, więc planujemy stopniowe wprowadzenie rozwiązań, takich jak progi zwalniające czy wynoszenie skrzyżowań, które zmuszą kierowców do zachowania przepisowej prędkości - tłumaczy Bartosz Piotrusiewicz, wiceprezydent Sopotu.

Póki co, miasto nie zdecydowało się na wprowadzenie innej zmiany w organizacji ruchu, czyli zamiany części skrzyżowań w Dolnym Sopocie na skrzyżowania równorzędne. Od 26 kwietnia zostanie za to wprowadzony ruch dwukierunkowy dla rowerów na ulicach jednokierunkowych w górnym tarasie miasta.

Czytaj też o strefach "tempo30" w Gdańsku

Opinie (226) ponad 20 zablokowanych

  • na Działkach po prostu nie da się przejechać dlatego mniej stłuczek

    • 5 2

  • A rowerzyści mają wszystkich w du... (3)

    i w najlepsze bez oświetlenia i w kapturze sobie dziś jeździli po ulicach.
    Deszczyk padał, ale co tam że szaro.
    Jeden nawet miał plecak owinięty czarną folią co by nie zmoczył się i przypadkiem za dobrze cymbała nie było widać.

    Nikt nie reaguje tylko do następnej tragedii odliczamy czas.
    Biały rower se przykręcą potem w tym miejscu.

    • 28 11

    • rowerzystow powinienes codziennie pozdrawiac i calowac (1)

      dzieki nim korki w miescie sa mniejsze i jest mniejsza emisja spalin. Rowery w miescie powinny miesc zawsze pierwszenstwo przed blachosmrodami.

      • 14 15

      • no i przed pieszymi na chodniku

        a tak w ogóle to pieszy na widok roweru na chodniku powinien pokornie padać na kolana i uderzać czołem o ziemię

        • 12 4

    • Ja tez kiedys spotkalem takiego inteligentnego inaczej

      co po zmierzchu w szarozielonych ciuchach i na ciemnym rowerze jechal bez swiatel Aleja Zwyciestwa (po ulicy).

      Jak to czytasz to pozdrawiam i mam nadzieje ze mimo pewnych brakow w wyobrazni dojechales bezpiecznie :)

      • 10 2

  • (3)

    rowerem szybciej jeżdżę....

    • 13 7

    • nie trolluj - rowerem jeżdżę od 40 lat (1)

      powyżej 30 km jedynie z górki. Zwykły rowerzysta (nie kolarz) jeździ po mieście ze średnią ok. 17 km/h jak są dobre warunki (to znaczy jezdnia nie jest zakorkowana samochodami czekającymi na zmianę świateł).

      • 8 2

      • bzdury, jak nie ma wiatru to spokojnie 30 km/h można po ulicy jechać, nie jest to wielki wyczyn

        • 1 0

    • i właśnie o to chodzi, żeby zrównać prędkość samochodów i rowerów - bezpieczniej dla wszystkich.

      • 7 5

  • Postawić tam fotoradary i będą robiły zdjęcia psom z metalowymi kagańcami!

    • 12 2

  • kiedyś przed automobilem szedł facet z czerwoną flagą (1)

    czas powrócić do tradycji w UE

    • 16 6

    • w ścisłym centrum i na osiedlach mieszkalnych? czemu nie

      • 3 1

  • Kasa kasa kasa.

    weźcie mecz oglądajcie i trzymajcie kciuki na ManU. A nie tu bzdury piszecie.!!!

    • 5 9

  • Nie długo do pracy to wieczorami będziemy wyjeżdżać...... (6)

    • 16 8

    • dane na temat tracenia czasu w korkach w polskich miastach (5)

      są dostępne w internecie. Korki powoduje nadmiar samochodów a nie ograniczenia prędkości.

      • 13 7

      • Kiepsko z logika u kolegi widze. (4)

        Im nizsza dozwolona predkosc tym dluzej samochod zajmuje droge zeby dojechac z punktu A do B.

        Ergo - to wlasnie bezsensowne ograniczenia powoduja nadmiar aut na drogach.

        • 6 8

        • (3)

          Wywod nietrafiony, gdyz wraz ze wzrostem predkosci rosna odstepy miedzy samochodami, co przeklada sie na zmniejszenie przepustowosci po przekroczeniu wartosci krytycznej 30 - 50 kmh

          • 7 4

          • Czyli jak jest korek i samochody wloka sie 30km/h to... (2)

            ...jest to recepta na tenze korek?

            Wow.

            • 4 5

            • 30 km/h to korek? (1)

              Wow.

              • 6 1

              • nie dyskutuj z trollem

                koleś ze wsi jak widzi 3 auta jadące jedno za drugim to myśli że to korek

                • 1 1

  • A kiedy Gdańsk Osowa? (1)

    miało być już w zeszłym roku...
    czekamy...

    • 13 7

    • to sobie czekajcie

      • 3 1

  • widać, że cebulaki....

    chyba tylko do afryki na olinkluziw jeżdżą i nie wiedzą, że ograniczenie do 30 obowiązuje w centrum każdego cywilizowanego miasta zachodniej Europy. tak trzymać!

    a w korkach i tak będziecie stali, ograniczenia prędkości tego nie zmienią

    • 16 8

  • Psy szczekają, karawana idzie dalej.

    Kierowcy wyją, miasto się cywilizuje.

    • 18 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane